Autor Téma: Trieda Wasp (USA)  (Přečteno 3499 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1532
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Trieda Wasp (USA)
« kdy: Září 11, 2010, 11:46:53 »
Napriek tomu, že v globále bol námorníctvo s výkonmi plavidiel triedy Tarawa spokojné, objavili sa počas služby aj niektoré nedostatky. Medzi najzávažnejšie patrila schopnosť dokovej paluby pojmúť jediný LCAC, krehkosť letovej paluby a taktiež obmedzené priestory pre veliteľské a kontrolné štruktúry. K tomu sa pridala aj požiadavka Zboru námornej pechoty (USMC) na splnenie ARG 12 (Amphibious Readiness Group), čiže na udržiavanie stálej flotily dvanástich veľkých vrtuľníkových výsadkových lodí. Všetky tieto zistenia a podmienky viedli na začiatku 80tych rokov k projektu nových plavidiel označovaných ako LHD (vrtuľníková výsadková loď doková), z ktorých nakoniec vznikla trieda Wasp. Výstavba bola pridelená firme Ingalls Shipbuilding, ktorá je jednou z divízii Litton Ship Systems. Priemerná cena jednej jednotky tejto triedy dosiahla sumu 713 miliónov dolárov.


USS Makin Island LHD-8

Trup triedy Wasp výchádzal z predchádzajúcich lodí triedy Tarawa. Došlo však k jeho zväčšeniu. Maximálny výtlak týchto plavidiel je 40 530 ton, s dĺžkou 257 metrov, šírkou 32 metrov (42.6 v priestore výťahov) a ponorom 8.1 metra. Pohonná jednotka zostala rovnaká ako pri triede Tarawa. Je teda tvorená dvoma kotlami Combustion Engineering a dvoma turbínami Westinghouse s výkonom 70 000 k. Jedinou výnimkou je posledná loď triedy USS Makin Island, ktorá obdržala dve plynové turbíny General Electric. Maximálna rýchlosť v dôsledku väčších rozmerov poklesla na 23 uzlov a so zásobou 6200 ton paliva je dosah 9500 námorných míľ pri rýchlosti 20 uzlov. Výzbroj pozostáva z dvojice odpaľovačov MK-29 pre strely NATO Sea Sparrow, dvoch 21 hlavňových odpaľovačov systému RAM, troch 20 mm kanónov Phalanx a ôsmych guľometov kalibru 0.50.


USS Makin Island odpaľuje strelu NATO Sea Sparrow

Podobne ako pri Tarawe obdržali lode triedy Wasp priebežnú letovú palubu, na ktorú však bola použitá silnejšia oceľ HY 100. Na pravoboku sa nachádza ostrovná nástavba krabicovitého tvaru, ktorá je však užšia a nižšia. Veliteľské priestory boli zväčšené a z ostrova premiestnené do podpalubných priestorov. Na letovej palube môžu byť súčasne umiestnených až deväť vrtuľníkov s točiacimi sa rotormi. Aj keď do výzbroje stále patria aj stroje AV-8B Sea Harrier ani v tomto prípade nedošlo k inštalácii skákacieho mostíka. K zmene došlo aj pri rozmiestnení palubných výťahov. Nachádzajú sa na bokoch paluby, sú rovnako veľké (15x13.5 metra) a oba umiestnené za ostrovom. Ich nosnosť dosahuje 30 ton. Pre lietadlá a helikoptéry sa na palube nachádza 1232 ton leteckého paliva. Možnosti pri skladbe leteckého parku sú naozaj široké: štandardný, útočný, kontrola mora (lode nesú na palube až 20 strojov Sea Harrier + 6 protiponorkových helikoptér a sú schopné pôsobiť v role pomocnej lietadlovej lode) a mnohé ďalšie. Príkladom možnej skladby je napr.:

Šesť x AV-8B Sea Harrier
Štyri x AH-1W Super Cobra
Dvanásť x CH-46 Sea Knight
Deväť x CH-53 Sea Stallion
Štyri x UH-1N Huey


MV-22 Osprey na palube USS Wasp


Sea Harrier na palube USS Boxer

Na lode triedy Wasp je možné naložiť až 1900 námorných pešiakov jedného práporu námornej pechoty so všetkým vybavením. Ich ubytovacie priestory sú celé vybavené klimatizáciou a nachádzajú sa na rovnakej úrovni ako kajuty posádky. K dispozícii je šesť kompletne vybavených operačných sál a 578 postelí pre pacientov. K preprave námorných pešiakov je možné použiť aj rôzne vyloďovacie plavidlá. Pre tento účel je v zadnej časti lode umiestnená doková paluba, ktorú je možné čiastočne zaplaviť až 15 000 tonami vody. Zadné vráta sa na rozdiel od Tarawy celé sklapajú smerom dole. Na tejto palube je možné umiestniť až trojicu LCAC alebo dve LCU alebo šesť LCM (8 ) alebo štyridsať obojživelných transportérov AAV či modernejších AAAV (ich maximálny možný počet je až 61). V dôsledku väčších rozmerov dokovej paluby došlo k zmenšeniu priestoru pre ďalšiu obrnenú techniku a vozidlá.


LCU naložené vozidlami opúšťa palubu USS Essex


LCAC mieri na dokovú palubu USS Essex


AAV na palube USS Bataan

Zhrnutie TTD lodí triedy Wasp:
Výtlak štandartný : 28 230 ton
Výtlak plný : 40 530 ton
Celková dĺžka : 257 metrov
Šírka : 32 metrov
Ponor : 8.1  metra
Posádka : 1080 členov + 1900 príslušníkov výsadku

Pohon: 2 kotle, 2 turbíny, 2 hriadele, 70 000 k, 23 uzlov

Výzbroj:
dva odpaľovače MK-28 NATO Sea Sparrow
dva 21 hlavňové odpaľovače systému RAM
tri 20 mm kanóny Phalanx
osem guľometov kalibru 0.50
mix lietadiel a vrtuľníkov podľa potreby




schematický pohľad na lode triedy Wasp

MENO LODEČÍSELNÉ OZNAČENIEZARADENIE DO SLUŽBYVYRADENIE ZO SLUŽBYSTAV
WaspLHD-129. júla 1989----aktívna
EssexLHD-217. októbra 1992----aktívna
KearsargeLHD-316. októbra 1993----aktívna
BoxerLHD-414. februára 1995----aktívna
BataanLHD-520. septembra 1997----aktívna
Bonhomme RichardLHD-615. augusta 1998----aktívna
Iwo JimaLHD-730. júna 2001----aktívna
Makin IslandLHD-824. októbra 2009----aktívna


skvelá fotka zachytávajúca dve lode triedy Tarawa a štyri triedy Wasp


vedúca loď USS Tarawa (LHA-1) a sprava doľava USS Bonhomme Richard (LHD-6), USS Kearsarge (LHD-3), USS Bataan (LHD-5), USS Saipan (LHA-2), USS Boxer (LHD-4)

Zdroje:
www.en.wikipedia.org
www.globalsecurity.org
www.navsource.org
Válečné lode 5 - Pejčoch, Novák, Hájek
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1532
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Trieda Wasp (USA)
« Odpověď #1 kdy: Listopad 02, 2013, 05:33:26 »
Ako bolo spomenuté už v článku pohon USS Makin Island sa od zvyšných lodí triedy odlišuje. Makin Island totiž obdržal dve plynové turbíny General Electric LM2500+ každú s výkonom 39.000 ks. Keďže prieskum ukázal, že plavidlá typu LHD sa po väčšinu času pohybujú rýchlosťami pod 12 uzlov. Makin Island preto dostal aj dva pomocné elektrické motory (každý o 5.000 ks). Počas doby životnosti lode sa úspory dosiahnuté týmto kombinovaným spôsobom pohonu odhadujú na približne 250 miliónov dolárov.


námorná verzia turbíny LM2500+
The only easy day was yesterday.