Autor Téma: Třída Visby (Švédsko)  (Přečteno 7881 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

bubák

  • Host
Třída Visby (Švédsko)
« kdy: Srpen 28, 2010, 08:44:17 »
Technologie stealth
Technologie stealth (Méně často se používá výraz obtížná zjistitelnost) má za úkol co nejvíce omezit možnost zjištění a zaměření. Toho je dosahováno minimalizací odražené energie, tepla, světla, zvuku, a elektromagnetického záření.
Stealth technologie využívá agresivních tvarů, rušení a pohlcování (RAM) radarových paprsků, tepelné izolace stroje a elektronická protiopatření, aby zakryla existenci plavidla a znemožnila jeho odhalení.
Máme sklon si myslet, že  stealth je relativně nová technologie - vyvinutá pro moderní bojové prostředky, jako jsou letouny F-117 zařazené do výzbroje United States Air Force v roce 1983.
Po pravdě řečeno, stealth je instinktivní lidská praxe, jejímž charakteristickým rysem je snaha nevzbudit pozornost svých protivníků.
Pravěký člověk, "lovec-sběrač", nosil pomalované obličeje, maskoval se peřím, větvemi stromů, zvířecí kůžemi, nebo čímkoliv jiným, co jim pomohlo splynout s prostředím a neupozornit na sebe lovená zvířata.


Třída Visby

Korveta K32 Helsingborg
Korvety třídy Visby jsou nejnovější lodě Švédského námořnictva. Ve výzbroji je doplňují starší korvety třídy Göteborg a Stockholm.
Jsou navrženy pro plnění širokého spektra misí, včetně:
-Hladinového boje
-Protiponorkového boje
-Minové služby
-Hlídkové služby
-SAR
-Civilní podpory
-Účasti v mezinárodních misích
V současnosti jsou v aktivní službě dvě plavidla (HMS Helsingborg, HMS Härnösand). Další tři lodě (HMS Visby, HMS Nyköping a HMS Karlstad) se účastní intenzivních zkoušek. Objednávka na šestou loď (HMS Uddevalla) byla z finančních důvodů zrušena.

Historie
Třída Visby byla navržena koncem 80. let, jako reakce na pronikání sovětských ponorek do švédských teritoriálních vod. Jejich úkolem bylo udržet vody Baltu bezpečné pro obchodní lodě.
Stavba první lodě (K31 Visby) byla zahájena v roce 1996 (1995 podle Wikipedie) v loděnicích firmy Kockums v Kalrskroně. Na vodu byla spuštěna 8. června 2000 a v červnu 2002 byla dodána do FMV (Försvarets materielverk), kde ji čekalo finální dokončení.

Spouštění na vodu.
Druhá loď (K32 Helsingborg) byla spuštěna 27. června 2003. Třetí loď (K33 Härnösand) pak byla spuštěna na vodu 16. prosince 2004. Obě lodě byly do FMV dodány v červnu 2006.
Zbylé dvě lodě (K34 Nyköping a K35 Karlstad) byla na vodu spouštěny v letech 2005 a 2006.
V FMV měly být lodě vybaveny zbraňovými a řídicími systémy. Bohužel díky opakovaným zpožděním při dokončovacích pracích jsou lodě v současnosti vyzbrojeny pouze kanonem  Bofors 57 Mk3.  Protiletadlová raketová výzbroj nebyla z finančních důvodů instalována.
První dvě lodě byly do výzbroje Švédského námořnictva přijaty 16. Prosince 2009. Jednalo se o lodě K32 a K33 zařazené ke 3. Flotile se základnou v Karlskroně (Jako domovský přístav lodí Visby se jsem však našel Stockholm).
Podle internetových zdrojů jsou první čtyři postavené lodě upraveny pro ničení min a ponorek, zatímco pátá postavená loď je upravena k ničení hladinových lodí. To se však neshoduje s tvrzením posádky lodi, podle které je výzbroj a vybavení lodi modifikovatelné a určení lodi se díky tomu může měnit.
Korvety Visby jsou často prezentovány veřejnosti a to jak ve Švédstku, tak i v zahraničí. V poslední době jsme je mohli vidět například během svatby švédské princezny Viktorie 19. června 2010.


Konstrukce
Konstrukce třídy Visby je zaměřena na minimalizaci radarového odrazu lodi a tím pádem i obtížnou zjistitelnost radary a dalšími vyhledávacími senzory.  Mezi hlavní prvky snižující radarový odraz patří hranatý tvar lodi.
John Nilsson, jeden z designérů, řekl v rozhovoru pro BBC News Online:
"Jsme schopni snížit radarový průřez o 99%. To neznamená, že je loď z 99%  neviditelná, znamená to, že jsme snížili její detekční rozsah."
Podle zveřejněných informací je možné detekovat loď v rozmezí zhruba 8 km na rozbouřeném moři a 11 km na klidném moři.

Trup
Trup je tvořen několika překrývajícími se vrstvami laminátů a kompozitních materiálů (takzvaná sendvičová konstrukce). Materiál poskytuje vysokou pevnost a tuhost, dobrou odolnost proti nárazům, nízký radarový odraz. Díky zvoleným materiálům je výtlak lodi poloviční oproti jiným korvetám stejné velikosti.
V běžném provozu jsou všechny zbraně ukryty uvnitř lodi. Dokonce i hlaveň 57mm kanonu lze složit do specielně tvarované věže. Další zlepšení v oblasti zmenšení radarového průřezu se bude týkat zábradlí kolem plošiny pro vrtulník a stožárů.

Výzbroj
Díky modulární koncepci je možné výzbroj lodí Visby přizpůsobit k plnění širokého spektra úkolů. Jediným stálým zbraňovým systémem je 57mm dělo Bofors.
Bofors 57 Mk3
Visby je vybavena jedním dělem Bofors 57 Mk3. Jedná se o rychlopalné námořní dělo s automatickým nabíjecím systémem  se zásobníkem na 120 nábojů. Lze jej využít pro boj s hladinovými cíly, letouny, raketami i proti pobřežním cílům.  Rychlost střelby činí 220ran/min. Dělo je umístěno ve stealth věži na přídi lodi. Zajímavostí je, že toto dělo je pod označením  Mk 110 57mm používáno na amerických lodích tříd Independence a Freedom.

Kanon je při plavbě uzavřen ve stealth věži.
Rakety
Korveta Visby může být vybavena až 8 protilodními raketami Saab Bofors Dynamics RBS 15 mk2 nebo mk3.
Raketa RBS-15 je podzvuková, protilodní střela s doletem přes 200 km.
Rakety jsou umístěny ve středu lodi a vypouštěny musí být přes speciální otvoru pro udržení   stealth charakteristik.
Protiletadlové rakety nejsou na lodích instalovány. V budoucnu se počítá s jihoafrickými raketami Umkhonto.
Protiponorková výzbroj
Visby je vybavena sadou ASW 127mm granátometů, hlubinnými náložemi a torpédy. K dispozici jsou tři pevné 400mm torpédomety pro torpéda Saab Tp 45.

Pohon
Visby je vybavena pohonným systémem typu CODAG. Jedná se o kombinaci diesel motorů a plynové turbíny. Čtyři TF 50 A plynové turbíny od společnosti Honeywell a dva diesel motory MTU 16V 2000 N90 jsou připojeny ke dvěma převodovkám. Místo šroubů je použit hydrodynamický pohon Kamewa.
Ekonomická rychlost je 15 uzlů, maximální rychlost zůstává tajemstvím. Udává se však více než 35 uzlů.


Technické údaje

Délka    72 m
Šířka    10,4 m
Ponor    2,4 m
Výtlak    600 t
Pohon    CODOG
Rychlost    více než 35 uzlů
Posádka    43
Výzbroj    
1× 57mm kanón
8× RBS-15
3× 400mm torpédomety
Loď je vybavena přistávací plošinou pro vrtulník
FOTOGALERIE

Zdroje:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Stealth
http://en.wikipedia.org/wiki/Stealth_technology
http://www.kockums.se/ImageVault/Images/id_506/conversionFormat_0/download_1/ImageVaultHandler.aspx
http://www.naval-technology.com/projects/visby/
http://en.wikipedia.org/wiki/Visby_class_corvette
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/160893#160893
http://en.wikipedia.org/wiki/57_Mk3
http://www.military.cz/sweden/RBS15/default_en.htm
http://www.naval-technology.com/projects/meko/meko4.html


bubák

  • Host
Re: Třída Visby (Švédsko)
« Odpověď #1 kdy: Leden 21, 2011, 10:15:41 »
Koukal jsem se v GE na kotviště v Karlskroně a jsou tam focené všechny čtyři lodě třídy Visby + loděnice Kockums


56° 9'22.99"S
15°34'46.98"V

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1540
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Třída Visby (Švédsko)
« Odpověď #2 kdy: Říjen 30, 2013, 09:39:51 »
Pred stavbou lodí samotnej triedy Visby získali Švédi potrebné technologické skúsenosti pomocou testovacieho plavidla Smyge


testovacie plavidlo Smyge

Pôvodne sa plánovalo postaviť až 14 korviet tejto triedy. Neskôr bol tento počet znížený na desať: štyri lode 1. série vybavených na boj s ponorkami a šesť lodí 2. série schopných operovať proti hladinovým cieľom. Škrty v rozpočte okresali triedu na šesticu plavidiel (iba dva lode v rámci 2. série) ale rastúce náklady programu nakoniec dovolili postaviť len päť lodí (Uddevalla bola zrušená v októbri 2001). Postavené lode sú viacúčelové.


korvety Visby a Helsingborg

Všetky plavidlá majú prejsť modernizáciou, ktorá bude zahŕňať inštaláciu dvoch štvorhlavňových odpaľovačov pre rakety RBS-15 Mk-2, protiraketového systému Rheinmetall MASS, vylepšenia v oblasti veliteľských a kontrolných systémov či zahrnutie štandardnej komunikačnej siete Nato Link 16. Lode majú taktiež obdržať vybavenie potrebné pre pristátie helikoptéry na palube. Modernizácia triedy bude prebiehať postupne a trvať má do polovice roka 2014.


Visby s vrtuľníkom HKP-15 nad palubou
The only easy day was yesterday.