Autor Téma: Pohon na dřevoplyn  (Přečteno 31400 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Pohon na dřevoplyn
« kdy: Červenec 03, 2010, 12:34:13 »


Pohon na dřevoplyn
V Německu, se začaly hledat alternativní pohon pro vozidla se spalovacím motorem, již od roku 1941. Jednou z nejůspěšnějších alternativ, byl pohon na dřevoplyn. Do konce války bylo vyrobeno více než 200 000 kusů. Tento typ pohonu se rozšířil především v Dánsku. Téměř celá civilní doprava zde buď spoléhala na motory spalující dřevoplyn, nebo na koňskou sílu. Tento stav zde trval zhruba od poloviny války až několik let po válce. Vyjimku tvořily záchrané služby, kterým bylo povoleno používat malé množství nafty nebo benzínu. Uhelným lokomotivám a trajektům bylo rovněž dovoleno jet jen na poloviční výkon. Všechny spalovací motory byly povoleny pouze tehdy, pokud byly vybaveny generátory na dřevoplyn (tzn. Spalovacími komorami – více v nákresu).
Německé okupační jednotky v Dánsku, také přecházely na dřevoplyn. 233. Pz.Div. (Přejmenovaný z 233. Res.Pz.Div.), měla ve stavu 7 strojů SdKfz. 251. Nejméně, ale dva stroje byly tzv."Fahrschule" neboli cvičná vozidla.  Také zde bylo několik tanků Pz.I a Pz.II s generátory dřevoplynu, ale jednotky s těmito stroji nejsou známy, jelikož nebyly sepsány v žádých, německých dokumentech. Pravděpodobně patřily k Sturmgeschütz-Ersatz und Ausbildungs-Abteilung 400 ve Viborgu. Po válce totiž byla ve Viborgu nalezana většina těchto strojů, opuštěna.
Zdroj: 
http://www.missing-lynx.com/library/german/holzgasantriebdm_1.html
Všechny fotografie v tomto článku jsou z Dánska.
Postupem času dodám všechny podrobné fotografie

Schematické pohled na "Imbertův"plynostroj. Automobil o hmotnosti zhruba 5 tun, za použití 100 kg dřeva, ujel přibližně 100km. Oproti použití motorové nafty, působil pohon na dřevoplyn ztrátu 20% koňských sil. Další nevýhodou bylo, že bylo třebaasi půl hodiny motor zahřívat (roztopit), než bylo vyrobeno dost plynu na samotnou cestu.

Jiný druh Imbertova plynostroje s oddělenými srážecími nádržemi a plynovými filtry
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Monty

  • Rudá armáda - RKKA
  • майор - Major
  • Příspěvků: 435
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #1 kdy: Červenec 03, 2010, 10:05:49 »
Hrozilo třeba nějaké nebezpečí když se střelilo do generátoru??
Jako jestli to bylo pod tlakem atd...a to dříví se tam dávalo jako do kamen??
Jestli jo tak jak to dělali za jízdy-třeba bude hakl s vojákama ujíždět před amíkama a jeden němec za jízdy bude přikládat??¨
Nebo se to naládovalo špalkama při nějaký zastávce a pak to hodinu jezdilo?

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #2 kdy: Červenec 04, 2010, 10:30:32 »
Přitom stačí jenom číst a divat se na obrázky. Kotel se nacpal dřevem najednou. Jelikož kdyby se přikládalo průběžně, došlo by k uniku plynu a tedy by stroj nefungoval. Pokud by došlo k perforaci kotle (třeba prostřelenim) tak plyn pomalu unikal a výkon motoru rapidně klesal. Tyhle tanky a Hakly se ale nepoužívaly k boji, sloužily převážně jako školní, nebo spojovací vozidla (popřípadě zásobování). K boji se používaly klasické motory - kvůli výkonu. Tímto pohonem na dřevoplyn byly vybaveny hlavně nákladní vozidla, tedy ty se do boje nedostaly.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #3 kdy: Červenec 04, 2010, 02:03:19 »
Je dost absurdní představa...,že během boje by došlo Tigrovi bukové dříví ,osádka skočila do lesa ,připravila špalíky na zátop a po rozpálení kotlíku pokračovala v boji.../co kdyby tam les nebyl,nebo jen měkké dřevo/.... :D
Rase pardon, že to zlehčuji, ale vyprávěl mi spolupracovník , že měli malý nákladáček a když jeli dál, tak měli pytle s dřevem na korbičce a moc místa pro náklad jim nezbylo...A  že vyhovovaly i staré parkety.....

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #4 kdy: Červenec 05, 2010, 11:45:10 »
Pár fotografií

Hakl na dřevoplyn - zezadu

Pz.II, povšiměte si absence věže. Na korbě se vezou nějací dánští milicionáři (asi je už po válce)

Opět Pz.II - povšiměte si oné mohutné kotelny a zásoby dříví - sem se opravdu věž nevešla

školní tank Pz.I

Povšiměte si dvou haklů. Nemocniční je vybaven mnohem menší spalovací komorou, než vedlejší. povšiměte si také velkých barelů (kondenzační asi) na čumáku kapoty.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

aldaris

  • Wehrmacht
    Gefreiter - svobodník
  • Příspěvků: 38
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #5 kdy: Červenec 06, 2010, 03:53:38 »
Zajímavé, jako vybavení pro týlová vozidla, to určitě bylo dobré zařízení, při německých problémech s nedostatkem pohonných látek. Věřím tomu, že se to hojně využívalo i na ruské straně.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #6 kdy: Červenec 06, 2010, 07:34:57 »
A proč na ruské straně...?Rusové měli co se týče nerostného bohatství vždy všeho dost a dost....dodnes.

aldaris

  • Wehrmacht
    Gefreiter - svobodník
  • Příspěvků: 38
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #7 kdy: Červenec 06, 2010, 08:01:47 »
A proč na ruské straně...?Rusové měli co se týče nerostného bohatství vždy všeho dost a dost....dodnes.
Nemyslím z nedostatku... Oni používali cokoliv.

Monty

  • Rudá armáda - RKKA
  • майор - Major
  • Příspěvků: 435
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #8 kdy: Červenec 06, 2010, 10:23:37 »
Já sem nikdy žádnej ruskej stroj na dřevoplyn nikdy neviděl.

aldaris

  • Wehrmacht
    Gefreiter - svobodník
  • Příspěvků: 38
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #9 kdy: Červenec 06, 2010, 10:37:27 »
Dobrá, beru zpět. Jen mě to tak napadlo.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #10 kdy: Červenec 06, 2010, 11:15:00 »
Pak to tu promažu. Mám ted připrabvený článek o použití tohoto pohonu i v německu, tak to sem někdy dám, až to pořádně přeložím.
ps. na rusy to asi bylo moc složité :D rychlejší pro ně bylo přikutálet 100 kg nafty, než pokácet 100 kg dřeva.
Tak mě napadá, že by byl dobrý článek o syntetickém benzínu 
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #11 kdy: Červenec 07, 2010, 03:50:59 »
Zapomínáte na důležitou vlastnost ruských motorů - jedou i na vodku, nebo olej, jen to musíte umět namíchat  ;D
Ampulle !!!

aldaris

  • Wehrmacht
    Gefreiter - svobodník
  • Příspěvků: 38
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #12 kdy: Červenec 07, 2010, 08:10:05 »
Zapomínáte na důležitou vlastnost ruských motorů - jedou i na vodku, nebo olej, jen to musíte umět namíchat  ;D
Tak pro mě není problém představit si takový ZIS s pohonem na dřevoplyn nebo cokoli dalšího:) Věřil bych tomu, že na nějakých zapadlých částech Ruska, ten dřevoplyn opravdu provizorně používali. Ale to je jedno, mluví se tu o Německu...

bubák

  • Host
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #13 kdy: Červenec 07, 2010, 08:44:08 »
Pokud se nepletu tak v Lešanech je nějaké vozidlo s podobným improvizovaným pohonem. V pátek zjistím co to přesně je.

Monty

  • Rudá armáda - RKKA
  • майор - Major
  • Příspěvků: 435
Re: Pohon na dřevoplyn
« Odpověď #14 kdy: Červenec 08, 2010, 11:40:47 »
Jsou to dvě osobní auta (myslím že tatry) a maj ty kotle na střeše.