Autor Téma: Etrich Taube (GER, R-U)  (Přečteno 4066 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Etrich Taube (GER, R-U)
« kdy: Červen 12, 2010, 11:51:04 »
Etrich Taube
Tento stroj skonstruoval Rakušan Igo Etrich v roce 1909, poprvé bylo zalétáno roku 1910 a nazváno Etrich Taube (holubice). V Rakousku probíhala výroba pod názvem Lohner a Edmund Rumpleru v Německu, kde se později začalo používat označení Etrich Rumpler Taube (kvůli potížím s licenčními právy). Zajimavostí je, že křídlo není modelováno podle tvaru ptáka, ale podle drobných semínek, které se pomalu snášejí k zemi v pomalé rotaci (s jedním křidélkem). Stejný princip využil i Karl Jatho. Německé stroje ale využívaly klasický, ozkoušený, tvar křídla.

Pozoruhodné bylo, že stroj, díky přůsvitným křídlům, byl ve výšce 400 metrů, ze země neviditelný (!) Francouzi je tedy nazývali "neviditelná letadla". První použité tohoto stroje proběhlo roku 1911 v Lybii. V bitvě u Tannenbergu dokázaly sledovat postupující Ruskou armádu. Během balkánských válek (1911) kdy se z nich ručně shazovaly malé pumy. Také se z nich shazovaly propagandistické letáky na Paříž roku 1914.
Jeden stroj byl používán Němci v koloniích - Qingdao, Shandong. Řídil jej poručík Gunther Plüschow. Zde se střetával s osmi japonskými letouny. Dne 2. října 1914, Rumpler Taube napadl japonské válečné lodě dvěma malými bombami, nepodařil se ale žádný zásah. 7. listopadu 1914, krátce před pádem Qingdao, byl poručík Plüschow pověřen dopravou přísně tajných dokumentů do Shanghaie. Leč musel nouzově přistát u Lianyungangu, kde byly poručíka a jeho stroj internováni čínskými jednotkami. Plüschow byl zachráněn americkým misionářem a podařilo se mu uniknou do Shanghaie (i s dokumenty). Ps. Letecký motor dal jednomu z čínských civilistů a letadlo samotné spálil.
Letadlo mělo velké potíže s kormidlem, kvůli kterému bylo špatně ovladatelné a špatně zatáčelo, díky čemuž se často stávalo snadným cílem pro nepřátelské stroje (někde mám i krásnou fotografii naháněného Rumpleru). Z tohoto důvodu, bylo šest měsíců od vypuknutí války staženo z předních linií do zázemí. V důsledku čehož se mnoho pilotů učilo létat právě na tomto stroji.

Tadyy jee  :D - piloti se ženou neslýchanou rychlostí
Zdroj:
Přeloženo z anglické wikipedie
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757