Autor Téma: Coandă 1910 (FR)  (Přečteno 4172 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Coandă 1910 (FR)
« kdy: Červen 11, 2010, 10:19:38 »

První proudový letoun
Jedná se o zcela první proudový letoun na světě. Postavil jej rumunský vynálezce  Henri Coandă a vystavoval ho na druhé mezinárodní letecké výstavě v Paříži roku 1910 (!).
Stroj měl zcela netradiční design a jeho nejvýraznějším rysem bylo hnací ustrojí – jakýsi hybrid proudového a pístového motoru. Používá místo vrtule kompresor. Stlačený vzduch byl smíchán s palivem a k reakci došlo ve dvou spalovacích komorách (jeden na každé straně trupu), načež byly spaliny odvedeny po stranách stroje. Vzniknout měla dostatečně vysoká síla, aby dokázala letadlo tlačit za sebou. Zbytek stroje již byl konvenční – jednalo se o klasický dřevěný rám potažený tkaninou.
Zkouška úproběhla 16. Prosince 1910. Po krátké době ve vzduch se stroj vymknul kontole a hoříce havaroval.
Coandă si později povšimnul, že spaliny z motoru vycházely příliš blízko látkovému potahu stroje – což mělo patrně vliv na pozdější vzplanutí. Později  (on a další odborníci), strávil mnoho let zkoumáním tohoto problému, který je nyní známý jako Coandův efekt - na jeho počest.
Stroj se nyní nachází : PARIS LE BOURGET MUSEE DE L'AIR

Coandă neměl následovníky. O několik let později, vzniknul v Itálii letoun Campini Caproni CC.2 s podobným typem motoru. Japonští inženýři později vyvinuli stroj zvaný Ohka pro sebevražedná letadla. Tyto stroje ale vznikaly nezávisle na Coandově stroji.
Posádka: 1
Délka: 12,5 m 
Rozpětí: 10,3 m
Nosná plocha: 32,7 m² 
Hmotnost: 420 kg 
Pohonná jednotka: 1 × řadový čtyř-válec, In-line.
Vodou chlazený o výkonu 37 kW (50 koní) při 1000 ot/ min o tahu 2 kN
zdroj. přeloženo z anglické Wikipedie (omluvte technické termíny)

"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Coandă 1910
« Odpověď #1 kdy: Červen 11, 2010, 10:29:09 »
Neměl náhodou Ohka raketový motor ?
Ampulle !!!

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Coandă 1910
« Odpověď #2 kdy: Červen 11, 2010, 10:44:13 »
To je víc než možné. Jak jsem nakoupil tak prodávám - simultární překlad.
Jinak děkuju za upozornějí a zájem.
ps. ten stroj v PARIS LE BOURGET MUSEE DE L'AIR - je jen model (měřitko netuším)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757