Autor Téma: Obrněné vlaky (R-U)  (Přečteno 18050 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #15 kdy: Březen 17, 2011, 01:23:52 »




Tady je zmíněný obrázek.
Jedná se o raritní dělový vagon (typ s vlastním pohonem) - součást obrněného vlaku Panzerzug II. který byl koncem Velké války zařazen do výzbroje československé armády. Později se dostal do služeb wehrmachtu. Jak můžete vidět na fotografii, byl i bojově nasazen. Bohužel se nedá přesně určit o jakou frontu se jedná. Osobně bych odhodoval Polsko, popřípadě Balkán. Podle kumetu MG34 se jedná patrně o snímek pořízený začátkem války. Za pozornost stojí hlavně velké vyobrazení úmrlčí lebky - podobné označení používal freikorps a později jednotky SS. V podstatě ale může tank patřit jakékoliv jednotce, jelikož úmrlčí lebka byla symbolem pohrdání smrtí a tedy jistého druhu odvahy (i poláci pojmenovaly svůj vlak Smělý). Rozhodně se ale jedná o zajimavou fotografii.

Použití lebky Freikorpsem u jiného obrněného vozidla - podobných fotek je mnoho:
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #16 kdy: Březen 17, 2011, 09:05:12 »

Pod znakem československého lva

Celkem sloužily v československé armádě celkem tři exrakouské obrněné vlaky ale k nim se v roce 1919 připojil zcela nový vlak, postavený podle rakouské dokumentace v železničních dílnách ve Vrútkách.
V Praze se podařilo hned v den převratu, 28. října 1918, zajisit soupravu složenou z vozidel rakouského obrněného vlaku č.I, II a VI. Původní maďarská posádka tento obrněný vlak opustila na nádraží ve Vršovicích. Otázkou je proč, možná jí došlo uhlí nebo voda – proč by se jinak nepokusili odjet s vlakem do Maďarska. Tento obrněný vlak byl totiž brzy nasazen proti maďarské armádě na Slovensku. Při jedné akci u Hronské Breznice 13. června 1919 najel vlak č.II na minu a jeho přední kulometný byl zdemolován, později byl ale opraven. Československé vlaky (přejmenované na 1 a 2) se častokrát dostávaly na Slovensku do kontaktu s maďarskými protějšky, leč nebyly nikdy zasaženy. Nepřítel ale přišel při bojích na slovensku o obrněný vlak č. IV (exrakouský č.VII), který byl zablokován zničením trati ve stanici Sečovce, příslušníky 36. pěšího pluku.
 
V Brně byl dokonce postaven, plukovníkem Bergerem, improvizovaný obrněný vlak. Zbrojovka v Brně-Zábrdovicích oplechovala vagony pancéřem z kotlových plechů. První vůz byl osazen ruskými kulomety Maxim 1910 a nad nimi na otočné věži, horský kanón Škoda M.15 ráže 75mm. Druhý vůz byl osazen dvěma lehkými a dvěma těžkými kulomety Schwarzlose M.7/12. Vlak byl pojmenován BRNO a již v lednu 1919 vyjel pod velením poručíka Bergera na Těšínsko, kde se střetl s polskými vojsky. Při duelu s polským pancéřovým vlakem utrpěl škody na lokomotivě a dělovém voze. Byl ale rychle opraven a držel zde i nadále strážní službu. 29. Srpna 1919 obdržel číslo osm a následně trvale dislokován v Ostravě. V prosinci 1920 byl ale zrušen – odstrojen a rozebrán.
Na jaře roku 1919 rozhodlo Zemské vojenské velitelství v Brně o sestavení dalších dvou obrněných vlaků – BRATISLAVA č.3 a GENERÁL ŠTEFÁNIK č.4 v zábrdovické zbrojovce a královopolských železárnách. Vyzbrojeny byly horským dělem M.15 ráže 75mm a dvěma kulomety Maxim. 18. června 1919 odjely na Slovensko. Zde ale již druhý den přišel vlak č.3 o předběhový vůz, jelikož pod ním vyhodili maďaři most do povětří.

Časopis Železnice z roku 1994, autor V. Francev – naskenované stránky mi poslal jmodrak – děkuju


Osádka jednoho z českých vlaků (asi Sokolík) povšiměte si dělového vagonu 7-98499 - měl lafetováno v čelní střílně jako hlavní zbraň lodní dělo Škoda ráže 70mm, původně určené pro torpédovky k.u.k. maríny, do levého boku pak bylo zasazeno dělo Škoda ráže 47mm, rovněž námořního původu. Tento vagon byl vyroben jen jediný exemplář a můžete vedle něj vidět jak Císaře Karla, tak československé vojáky a rovněž německé vojáky - měl zajimavou historii.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #17 kdy: Leden 20, 2013, 04:59:46 »
Rase, musím se přiznat, že s článkem (skenování) jsem na tebe zapoměl, ovšem objevil jsem jiný článek - snad tě to obměkčí :D
http://www.rotanazdar.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=78&Itemid=132&lang=cs
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #18 kdy: Leden 21, 2013, 07:46:26 »
Děkuju za doplnění. Na podobné články o československých vlacích sem narážel už dřív, ale tenhle je pěkně přehledný - diky
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757