Autor Téma: Obrněné vlaky (R-U)  (Přečteno 18072 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Obrněné vlaky (R-U)
« kdy: Květen 20, 2010, 05:05:42 »

Císařovy ocelové stroje
Ve státním rozpočtu Rakousko-Uherské monarchie dosahovalo ministerstvo železnic jasně nejvyšší příčky -
rozpočet pro rok 1905 (výběr):
Ministerstvo vnitra 52 058 316 K
Ministerstvo zemské obrany 98 701 330 K
Ministerstvo obchodu 223 956 400 K
Ministerstvo železnic 753 561 850 K

 
Zde je tedy jasně vidět, jak důležité byly železnice pro Monarchii. Logicky by se tedy dalo přemýšlet i o vojenském využití této sítě a její obraně. Poprvé byly obrněné vlaky použity koncem 19. století, v americké občanské válce, prusko-francouzské válce, bůrské válce a na počátku 20. století v rusko-japonské válce. I přez zjěvné výhody a potřebu této techniky, neměla konzervativní Rakousko-Uherská armáda, při vypuknutí WW1, k dispozici žádné obrněné vlaky !
Nicméně, potřeba obrněných strojů se ukázala být brzy evidentní. Již v září roku 1914 Hauptmann Fritz Schober, velitel 15. Kuk Eisenbahnkompanie, nechal postavit první, improvizovaný obrněný vlak (v Haliči). Nechal posílit oplechování lokomotivy na 8-12 mm, pomocí litinových plechů, nechal zpevnit také několik vagonů, které osadil několika kulomety. Hauptmann Kossowicz, velitel 5. Kuk Eisenbahnkompanie postavil další obrněný vlak na Munkacsko-Stryjské linii. Jeho obrněný vlak byl vybavený dvěma polními děly. Tento vlak byl použit v boji v září-říjnu a ukázal se být natolik úspěšný, že armádní velitelství okamžitě nařídilo stavbu nových obrněných vlaků, nyní ale se standardizovaným designem.
Pokračování příště



"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Květen 22, 2010, 12:35:28 »



Panzerzüg míří do Haliče

Zakázka byla předána Maďarské strojírenské firmě MAVAG. Základem pro vlaky byly obrněné lokomotivy typu 377, plus dva typy obrněných vozů: 1. tzv. Infanteriewagen a 2. tzv. Kanonenwagen. Infanteriewagen byla vybavena pěti kulomety Schwarzlose M.07 (byly lafetovány ve čtyřech velkých střílnách na bocích vozu), držáky na nádoby s chladící vodou plus menší střílny pro střelce z pušek. Infanteriewagen měl dvě patra: v přízemí byl prostor pro kulomety a na nižším horním patře, byl prostor pro střelce z pušek. Na střeše také byla speciální, pancéřová kopule pro pozovatele.


Kanonenwagen byl osazen velkou věží s dělem 7cm, menší věž pro jeden kulomet Schwarzlose (plus obrněné pozorovací kopule), plus dvě velké šikmé střílny na zadní straně, pro další dva kulomety. Vozy také byly dobře vybavené zásobami potravin, písku v kontejnerech (pro zvýšení přilnavosti při jízdě na kluzských kolejích), topení, toalety a sněhové pluhy. Později byly přidány světlomety.


Tyto tři segmenty - lokomotiva, pěchotní vůz a dělový vůz – byly různě kombinovány, podle potřeby jednotek a polním potřebám. Těžký vlak, se skládal z pěti jednotek. Ve středu formace byl pěchotní vůz, kolem něj obrněné lokomotivy a na koncích dělové vozy. Každý obrněný vlak, měl také služební vlak s výkonějším lokomotivou, který nesl střelivo a další zboží pro obrněný vlak. Během dlouhých přesunů obrněného vlaku do bojové zóny, byl obrněný vlak tažen právě tímto služebním vlakem, aby se neopotřebovávaly kotle obrněných lokomotiv. Ty se používaly pouze v boji. Většina obrněných vlaků se skládala z lokomitivy typ 377, který byl lemovaný dvěma Infanteriewageny. Existovaly ale i další kombinace, jelikož Kanonenwageny mohly být použity pouze na tratích, které postrádal tunely, což znamenalo, že v praxi byly použitelné jen na Ruské frontě. K potřebám obrněných vlaků vznikly Eisenbahnkompanie, které měly odpovědnost za údržbu a průběžné opravy vlaků a tratí, zatímco bojové operace měly na starost spěciální pěší oddíly.


"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #2 kdy: Květen 22, 2010, 04:46:35 »

Za Císaře Pána
První Obrněný vlak, Panzerzüg I, dorazil na frontu poblíž Maramarosszigetu 5. prosince 1914 a byl okamžitě použity v boji. Ostatní obrněné vlaky byly uvedeny do provozu v průběhu roku 1915. Tyto obrněné vlaky byly použity na všech frontách během celé války. Byly ale kritiizovány, kvůli příliš slabé výzbroji a neefektivnímu nasazení. Výborně se ale osvědčily při krytí ústupú. Vlaky ale byly použitelné pouze během speciálních podmínek. Obrněný vlak, No.VII byl během sedmi měsíců používán jen deset dní. V průběhu války proběhlo několik úprav, především byla zavedena nová obrněná lokomotiva vzor 2001 a také Kanonenwagen byl později osazen motorem, aby se mohl pohybovat sám. Když válka roku 1918 skončila, nacházelo se v Rakousko-Uherské armádě devět obrněných vlaků (dva první improvizované vlaky z roku 1914 byly brzy vyřazeny), z nichž pět bylo v aktivní službě na frontách a čtyři byly ve skladech (v zázemí).

V cizích službách
Obrněný vlak No.II a No.VIII byly zajaty československou armádou a byly jí používány. No.V a No.III se dostaly do držení polské armády a byly zařazeny do stavu druhé divize armády a používány. Obrněný vlak No.IV, VI, VII a IX byly převzaty Maďarskou armádou. V roce 1919 maďarská armáda objednala dalších šest vlaků u firmy MAVAG. Všechny tyto vlaky byly často používány v malých válkách, které následovaly v letech krátce po válce. Jeden maďarský obrněný vlak byl zničen během bojů s Rumunskem a další při bojích s Československem. Jeden Rakouský obrněný vlak No.XIII se učastnil bojů v Kärntenu v roce 1919. Jeden z obrněných vlaků (pravděpodobně československého původu), převzal Wehrmacht a používal jej při bojích na Balkáně. Některé maďarské obrněné vlaky byly také používány při bojích na slovensku a v roce 1939 při zajišťování Podkarpatské Rusi. V roce 1940 při útoků na Transsylvanii, Jugoslávii a Sovětský svaz v roce 1941. V roce 1944 všechny čtyři maďarské obrněné vlaky bojovaly v Maďarsku, proti rudé armádě. Poslední zaznamenané použití jednoho z těchto obrněných vlaků proběhlo na severní straně jezera Balaton v roce 1945.
pokračování příště

"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #3 kdy: Květen 26, 2010, 02:51:38 »
Śmiały v boji pod znakem orla
Obrněný vlak Śmiały (Smělý), se nazýval polský obrněný vlak číslo 53. Vlak je slavný především proto, že sloužil pod čtyřmi vlajkami – Rakouskou, Polskou, Sovětskou a Německou. Učastnil se bojů od roku 1914 do roku 1945 (!) V roce 1918 se rakouského obrněného vlaku zmocnili Poláci. Vlaku byl přejmenován na Śmiały a vstoupil do služby v roce 1918. Pak to byl poslán ke Lvovu, do bojů proti Ukrajinským nacionalistům, běhe polsko-ukrajinské válce. V období do začátku druhé světové války byl vlak umístěný v 2.Dywizjon Pociągów Pancernych (2. praporu obrněných vlaků) dislokovaným ve městě Niepołomice u Krakova. Jako všechny ostatní polské obrněné vlaky té doby byl modernizován a vylepšen o nové vozy a modernější typ obrněné lokomotivy Ti3.
V září 1939 byl přidělen do stavu Łódžské armády. Po účasti v několika bitvách v úvodních dnech války vlak byl stažen do Varšavy, následně do Brześće a nakonec zpět do Lvova, kde byl zajat rudou armádou. Vlak pak sloužil v rudé armádě a roku 1941 byl zajat Němci.

Vlevo poručík Stanoslaw Malagovski a vpravo podporučík Stanoslaw Biega během bojů v roce 1919
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #4 kdy: Květen 28, 2010, 10:18:55 »
Rase, ty zvíře, od kdy je Śmiały tlustý? Znamená to polsky odvážný, smělý....ty to v tom neslyšíš?  :D
Jinak skvělý článek.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #5 kdy: Květen 28, 2010, 10:22:26 »
Tušil sem to, ale u polštiny sem nevěděl jestli tomu přkladu věřit nebo ne - polština je divný jazyk ve spoustě názvů. Už sem to opravil. Děkuju ;D
Za odměnu přidám pár fotek:

Povšiměte si císaře Karla, kráčí zcela vpravo. Také je duležitý modernější typ dělového vozu.
Jediná fotka ce sem našel

Povšiměte si extrémě stístněných prostorů uvnitř Infanteriewagenu (!)

Opět polský obrněný vlak Śmiały - povšiměte si rozstříleného komínu - kulometnou palbou.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #6 kdy: Červen 12, 2010, 11:56:47 »

Jenom doplním zdroj:
Překladal jsem převážně z této stránky + poslední díl byl přeložen z Polské wikipedie
http://www.landships.freeservers.com/new_pages/fsf_ah_armtrain_kit.htm
Obrázky byly upraveny a prohnány Duplexem (doplněna žlutá barva)
Čísla z R-U státního rozpočtu (1905) jsem měl uložená již dříve.
Pokud máte nějaké připomínky, nebo doplnění k této tématice, budu jen rád.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #7 kdy: Únor 05, 2011, 07:36:32 »
Nedávno jsem kdesi zjistil, že na začátku války, při bojích o Halič, v době kdy se pěchota trmácela po prašných, nebo bažinatých cestách, vyrazily obrněné vlaky podporovat pěchotu. Zajimavé je, že Rusům se málem podařilo jeden z vlaků zajmout. S vypětím všech sil se podařilo osádce vlak ubránit a bezpečně zmizet. Uznejte že by to byl velký trapas.
proč to ale píšu. Určitě jste si všimli, že vlaky byly poměrně málo vyzbrojené kulomety a většinu palebné síly obstarávaly ještě pušky (!)
Tady přikládám fotku legionářského vlaku, který je obsypaný kulomety:
(minimálně 12 těžkých kulometů na jednom z otevřených vagonů, oproti pěti kulometům v Infanteriewagenu)


 
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #8 kdy: Únor 07, 2011, 09:26:12 »
Rase, zkus si ještě někde narychlo sehnat časopis Hobby Historie č.6....je tam poměrně zajímavý článek o R-U vlacích v československé armádě během let 1918-1939. Vypisovat se mi to nehce...časopis stojí sice 89kč, ale je to výhodná koupě.... ;) ;)

OK, zkusím to ofotit, ale to je pro mě španělská vesnice  :D
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #9 kdy: Únor 08, 2011, 04:17:50 »
Diky, no můžeš to zkusit třeba naskenovat, nebo vyfotit - a hodit to sem jako odkaz.
ps. klidně to pak upravím a něco přepíšu.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #10 kdy: Březen 12, 2011, 02:03:01 »
Ve svých starých novinách, co vycházely během války, sem náhodou našel zmínku o zmíněném pokusu o obsazení rakouského vlaku. Tady je přepis přímo z novin:

"...Za bojů těch (druhá bitva o Lvov) použito z rakouské strany i obrněných vlaků. U jednoho z nich byl šrapnelem poškozen kotel parostroje. Za nejprudší střelby vojáci kotel chladnokrevně vyspravili a soudruzi jejich při tom zároveň palbou ze strojních pušek ve vlaku umístěných odrazili útok nepřítele, jenž již již se hrnul na zastavený vlak."



"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #11 kdy: Březen 14, 2011, 08:11:26 »

Kompozitní pancéř

Je pozoruhodným zjištěním, že rakousko-uherské pancéřové vlaky byly vybaveny úplně prvním kompozitním pancéřováním: Původní pancéřové plechy dosahovaly tloušťky zhruba 12mm, pod soustředěnou palbou ruských kulometů se ale ukázal být nedostatečným. Ochrana vlaku tak byla zesílena o dřevěné desky o síle 40mm a z vnitřní strany byly desky překryty plechem o tloušťce 8mm. Celkem tak vnikl první kompozitní pancíř, dosahující síly 60mm (!) Takto byly patrně obrněny jen pěchotní (kulometné) vagony.
Mnohým by možná tato inovace stačila, leč inženýři přišli s další pozoruhodnou inovací, přesněji unikátním zadýmovacím zařízením pro pěchotní vagony typ MAV 377. Jednalo se o zvláštní rozvody páry a kouře, který umožňoval vytvořit kolem vlaku velké množství kouře – obrněný vlak tak mohl v případě nouze bezpečně uniknou. Ps. Rakušané se očividně poučili z roku 1914, kdy se rusové málem zmocnili jednoho z prvních obrněných vlaků.
Vlak měl ještě záložní prostory pod podlahou v nichž bylo možné převážet další zásoby uhlí a potřebnou vodu.

Zdroj:
http://waristheh-word.blogspot.com/2011/01/smiay-i-ck-kolejarze-short-history-of.html



"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #12 kdy: Březen 15, 2011, 06:14:31 »
Vámi prvně užitý "kompozitní pancíř se používal od šedesátých let 19. stol. u pancéřových lodí, kde bylo pod pancéřovou obšívkou použito teakové dřevo zakryté vnitřním pásem. Smysl toho pancéřování zmizel při objevu niklování oceli, tuším že r. 1891/92:)

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #13 kdy: Březen 15, 2011, 10:34:44 »
Děkuju mnohokrát za upozornění - rozhodně se ale jednalo alespoň o jednu z prvních "suchozemských" kompozitních (vrstvených) pancéřů - tedy pokud budeme počítat i samurajské, papírové brnění atd. Stejně je ale zajimavé, že ryze námořní inovace našla uplatnění u k.a.k. vojska. U jiných pancéřových vlaků se pokud vím nepoužíval. 
ps. z niklové ocele se vyráběly i rakouské přilby typ berndorfer - cena 2,50 K
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Steiner

  • Wehrmacht
    Stabsgefreiter - desátník
  • Příspěvků: 69
Re: Obrněné vlaky (R-U)
« Odpověď #14 kdy: Březen 16, 2011, 03:40:18 »
Heh, vlaky ma vždy zaujímali a fascinovali, aj vojna ma vždy zaujímala a fascinovala ale takto pekne v jednom kvalitnom článku je to úplne super....teraz možno trochu off topic, je to blbé, že vlaková doprava u nás (Slovensko) ustupuje do pozadia...rušia sa spoje...mám kamaráta, čo keď skončí školu bude výpravca  :D, no len dúfam, že sa zamestná....
R. 1939 Dolná komora brit. parlamentu : Leo Amery : "Prečo RAF nebombarduje Čierny Les aby spôsobilo zmätok ?" Minister letectva : "Sir, uvedomujete si, že Čierny LEs je súkromný majetok ? To snáď budete po mne chcieť aby sme nabudúce bombardovali napríklad Essen ?"