Autor Téma: Bitevný krížnik SMS Seydlitz (GER)  (Přečteno 6600 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Bitevný krížnik SMS Seydlitz (GER)
« kdy: Květen 08, 2010, 12:18:50 »
TTD krížnika Seydlitz:
Výtlak štandartný : 24 988 ton
Výtlak plný : 28 850 ton
Celková dĺžka : 200,5 metra
Šírka : 28,5 metra
Ponor : 9,29 metra
Posádka : 1070 mužov

Výzbroj :
Desať 280 mm diel (5x2)
Dvanásť150 mm diel (12x1)
Dvanásť 88 mm diel (12x1)
Štyri 500 mm torpédomety

Pohon :
Parné turbíny 67 000 k (50 000 kW), 4 hriadele, 26,5 uzla

Pancierovanie :
Pás na bokoch : 30 cm
Prepážky : 15 cm
Paluba : 8 cm
Delové veže : 25 cm
Barbety : 25 cm


bitevný krížnik SMS Seydlitz

SMS Seydlitz bol štvrtým nemeckým bitevným krížnikom a posledným, ktorý bol vyzbrojený 280 mm delami. Nasledujúce lode triedy Derfflinger už niesli delá ráže 305 mm ako odpoveď na britský prechod k 343 mm delám triedy Lion. Jeho dizajn v podstate vychádzal z predchádzajúcej triedy Moltke, oproti ktorej sa odlišoval krátkou zvýšenou prednou palubou a 14 metrovým nárastom dĺžky. Stavba lode bola započatá 4. februára 1911, na vodu bola spustená 30. marca 1912 a do služby slávnostne zaradená 11. mája 1913. Loď vyšla na 44 685 000 mariek. Seydlitz počas WW1 zúčastnil oboch najvýznamnejších námorných stretnutí. V Bitke pri Dogger Banku 24. januára 1915 bol o 9:43 zasiahnutý 343 mm granátom z britského bitevného krížniku Lion do zadnej delovej veže. Granát prerazil pancierovanie a explodoval vo vnútri, pričom plamene prenikli do skladiska streliva nielen tejto ale aj susednej veže. Obrovský výbuch loď takmer zničil, len okamžité zaplavanie zvyšných muničných skladísk morskou vodou uchránilo loď pred najhorším. Napriek ťažkému poškodeniu sa vďaka chybe Britov, ktorí sa sústredili na dorazenie pancierového krížnika Blucher, podarilo Seydlizu uniknúť. V Bitke pri Jutsku sa Seydlitz stal najpoškodenejšou loďou, ktorej sa podarilo prežiť. Bol zasiahnutý 21 strelami ťažkého kalibru a jedným torpédom. 98 mužov posádky padlo a 55 bolo zranených. Paluba krížnika sa nachádzala len 2,5 metra nad hladinou mora. Seydlitz však prežil a vo Wilhelmshavene bol do konca roka 1916 opravený. Po oprave sa ešte zúčastnil niekoľkých akcií na Baltskom mori proti Rusku. Po podpísaní prímeria bol spolu so zvyškom Hochseeflotte internovaný na britskej námornej základni Scapa Flow. Tu bol 21. júna 1919 podobne ako ostatné lode potopený vlastnou posádkou. Vyzdvihnutý bola až v roku 1928 a v priebehu nasledujúcich dvoch rokov bol zošrotovaný.


stavba lodi v suchom doku


SMS Seydlitz
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevný krížnik SMS Seydlitz (GER)
« Odpověď #1 kdy: Květen 08, 2010, 12:24:48 »
FOTOGALÉRIA:

ťažko poškodený SMS Seydlitz po Bitke pri Jutsku

fotka ukazujúca poškodenie spôsobené zásahom torpéda v Bitke pri Jutsku

SMS Seydlitz na ceste do internácie v Scapa Flow

SMS Seydlitz vedie zvyšné nemecké bitevné krížniky do internácie v Scapa Flow

prevrátený SMS Seydlitz v prístave Scapa Flow po vykonaní rozkaku o samopotopení
The only easy day was yesterday.

Fritz

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 57
  • Motor zvítězil nad koněm, a kanon nad kopím
"Motor zvítězil nad koněm, a kanon nad kopím" Heinz Guderian

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Bitevný krížnik SMS Seydlitz (GER)
« Odpověď #3 kdy: Březen 08, 2012, 09:16:27 »
Najskôr som veľmi lode z obdobia prvej svetovej vojny moc nemusel. Ale postupne sa mi ich technické riešenia začali páčiť. Aj SMS Seydlitz je toho skvelým príkladom.

-delá umiestnené v kazematách po bokoch lode (v druhej svetovej vojne sa takéto veci už veľmi nepraktikovali)
-občas až podivuhodné rozloženie hlavnej delovej výzbroje (tu na obrázku vyššie vidíte že hlavné delové veže nie sú uložené nad pozdĺžnou osou lode ale dve z nich sú mimo túto os)
-pohonné jednotky (je až podivuhodné že aj na kotloch spaľujúcich uhlie a v lepšom prípade s vstrekovaním mazutu pre vyšší výkon dokázali tieto lode unikať nepriateľom - napr. Emden, eskadra admirála von Spee...)

Navyše prvá svetová vojna bola poslednou vojnou starých tradícií ktoré čelili pokroku v technike a tiež v ľudskom myslení. Len v nej bolo obvyklé že kapitán šiel s loďou ku dnu alebo radšej námorníci svoje lode potopili než by sa dostali do rúk nepriateľa nepoškodené (viem že aj počas druhej svetovej vojny sa objavili takéto prípady ale neboli už tak rozšírené). A aj keď je každá vojna peklo - a hlavne pozemná zákopová - lode nemeckého cisárstva a habsburgskej monarchie budú mať asi stále niečo do seba. To čaro tých starých čias kedy dámy boli Dámy a muži bojovali a umierali so cťou nepodobnou rytierom.

(trochu som uletel na spisovateľskej strune. Pardon  ;) )
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman