Autor Téma: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)  (Přečteno 76504 krát)

0 uživatelů a 2 Hostů prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #30 kdy: Duben 09, 2012, 02:01:28 »
Člověk je omezen tím, že nemá srovnání, po zjištění, že se u T 54-5 spojka nesmí držet déle než /mám za to/  25 vteřín , jinak je z ocelových lamel vyhřátý plech, nebo při montáži spojováku a převodovky je třeba používat vymezovací podložky , vodováhu , popř. hodinky mi oprava v polních podmínkách někde v Africe nepřipadá tak triviální. O motoru nemluvě. Ale je to tím, že jsme neměli v ruce třeba M 60, což bychom možná čuměli..A jak píše pan Sup, v dnešních tancích je obsluha patrně s vysokoškolským diplomem v programování, nebo jsou to nějací zbloudilí hackeři.. ;).
A podobně mechanici nejsou vyškolení kuchaři nebo krejčí jako tehdy v ČSLA.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #31 kdy: Duben 09, 2012, 02:30:30 »
Tak ta spojka byla tuším max. 8 vteřin, pak se spálila. Ale  seřizování a různé opravy tak  to bylo děláno právě na ty polní podmínky. A nepamatuji si, že by u těch opravárenských čet sloužili jako záklaďáci krejčí apod. ;D  Byli tam, alespoň u nás, většinou automechanici, nebo kluci z jiných tzv černých řemesel. Ale je pravda, že když jsem rukoval, tak člen osádky T72 bez maturity byl bílá vrána. Ale to byl říjen roku 1985
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #32 kdy: Duben 09, 2012, 10:15:34 »
Byli tam většinou opraváři zemědělských strojů /JZD/, ti se na to hodili, jinak jsem dělal s kuchařem a vedle u roty byl krejčí. Já byl na "školení" v Podbořanech, kde nás přidělili do týmů, které soutěžily , kdo udělá SO rychleji. . Jinak tank jednoduchý byl, ale měl své zákonitosti a ne jen napnout pásy , tank umýt , natankovat a to je vše. Opravy byla téměř improvizace , zeptat se lampasáka bylo zbytečné. Jedíně mazáci něco uměli. Pro nás byl hlavní partner řidič , ten věděl, o co gou /až na vyjímky/. Nevím, jak je to dneska, ale moje představa opravy voj. techniky byla jiná..Možná se mnou nebude někdo souhlasit, ale tehdejší armáda měla málo kvalitních lidí o odbornících nemluvě. /1976-78/ Proto vlastně tenhle tank byl pro ni požehnáním.. Stačilo stáhnout kluky z STS a oni jako samouci to opravili. A s těmi 8 vteřinami ses asi spletl, to by se nikdo nerozjel. Mám v hlavě 19 vteřin, ale radši jsem přidal, zdálo se mi to málo. Tehdy jsem jako nováček tank  obdivoval, fascinoval mě jeho motor, ten měl závadu vyjímečně, ale v terénu bylo vidět, že je toho na něj moc.. ;)

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #33 kdy: Duben 09, 2012, 10:29:23 »
Těch 8 vteřin se mi zdá asi opravdu málo, možná nám to říkali aby nás postrašili, nevím. Ostatně, jako střelec T72 jsem na PŠ T55kou najel  snad jen 15 km. Ve Vyškově pak mnohem víc, ale to bylo většinou na černo. Ale tu spojku jsem jednou spálil (na tzv vyklepávači pásů)  :D. Vzhledem k tomu, že to ale byly školní mašiny pro posluchače VVŠ PV LS, tak se to nijak neřešilo. Já byl na vojně 1985 - 87, podzimní termín. Takže "krásná" zimní PŠka v Kežmaroku a pak rok a půl u ZP VVŠ PV LS Vyškov.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #34 kdy: Květen 30, 2012, 09:22:26 »
Citace
Kam se poděl vývoj? To je jednoduché-
T 55 : - Hmotnost   36,6 t
          - Výkon motoru  390 kW (520 hp)
          - Poměr výkon/hmotnost   14 hp/tunu

T 34/85  - Hmotnost   30,9 t
              - Výkon motoru 367,75 kW (500hp)
              - Poměr výkon/hmotnost   16,2 hp/tunu

A při řízení to bylo poznat.

Na druhou stranu při boji byste asi ocenili více než dvojnásobně silnější pancíř, nesrovnatelně účinnější dělo, nižší siluetu....nechci prudit ale vzhledem k ostatním parametrům je nárůst hmotnosti o 6 tun a snížení měrného výkonu o 1,8 hp/t když ne zázrak tak mistrovský konstruktérský počin.

Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #35 kdy: Květen 31, 2012, 05:13:06 »
Rusové neměli prostě motor s vyšším výkonem a divím se, že po svých válečných zkušenostech  přešli ze štiky T34 na lemru T 55.

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #36 kdy: Květen 31, 2012, 08:55:29 »
zelezny kriz: myslím že právě válečné zkušenosti rusy donutily část mobility obětovat ve prospěch pancíře, jinak 14hp na tunu je slušná hodnota - i když je pravda že ve srovnání s 18hp/tunu u M48 je to docela málo.

Podle mne byla ale ochrana T-54 optimalizovaná dobře-dejme tomu že by jsi chtěl zachovat oněch 16,5 hp, pak bys musel zeslabit pancíř minimálně o 20mm, a to po celé ploše pancíře tanku,spíše však o 25mm neb u stropu a dnu bys zeslabovat moc nemohl. Takže místo 100mm bys u čela korby měl 75mm, u boků místo 75mm  50mm atd.
Já osobně jako tankista bych radši volil silnější pancíř než o něco větší akceleraci.

Jak jsem k tomu došel? T-54 měl navíc 6 tun což odpovídá objemu pancíře(6 tun děleno hustota pancíře 7,85 tunu na metr krychlový) 0,76 metru krychlového ocele. Teď stačí vydělit tento objem plochou pancéřování, kdysi jsem počítal celkovou plochu u pancéřování T-34( a jiných tanků) a vyšlo cca. 40 metrů čtverečních.Když budu stejnou plochu předpokládat u T-54 (v reálu asi byla menší) pak objem pancíře 0,76 metru krychlového vydělím 40 metry čtverečními a vyjde mi 0,020metru pancíře což je 20mm. (jestli ti není postup jasný stačí si představit že bys chtěl naopak všude o např. 1 cm zvětšít sílu pancíř- je jasné že se to spočítáš síla dodatečného pancíře krát plocha povrchu tanku krát hustota ocele)
Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #37 kdy: Květen 31, 2012, 09:55:49 »
A jsme zase u motoru , Němci měli připraven přeplnovaný motor MBenz s výkonem asi 800Hp , ale  Rusové  vědomi si obrovské převahy Tigera , který decimoval jejich sice hbité, ale zranitelné tanky T 34  zvýšili pancéřování u svého T 54 , ale opustlili   výhodu, kterou měla T 34. Když navýším váhu stroje , musím přeci zvýšit výkon motoru, který tu váhu potáhne..Všechny výpočty jsou sice krásné, ale tu podstatu spočítá i žáček 1.A. Vždyť až do T 72  používali vylepšený motor z T 34. Je to asi jako by ještě dnes měla Octavia motor ze Škody 1100 MB , vývojově vylepšen.. ;)

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #38 kdy: Červen 01, 2012, 07:30:56 »
zelezny kriz: pořád nechápu o co tím chceš říci. Když tak to víc rozveď. I Němci v podstatě cpali do svých strojů stejně výkonný motor -srovnej si hmotnost Panthera a Konigstigera.

Tedy sice rozumím tomu, že poukazuješ na slabší měrný výkon motoru poválečných ruských tanků, což se dá brát jako určitá slabina- ale v případě T-54 je velmi hrubá bilance takováto: T-54 ztratil -v porovnání s T-34/85- zhruba 15% tažné síly (beru li poměr výkon motoru/hmotnost jako sílu) ale na pancéřování získal víc jak 100% a palebná síla vzrostla též násobně(doslova). Přitom celý stroj byl o nějakých 20cm nižší.
Prostě to mi přijde jako vynikající výsledek.

Jinak i T-90 měl motor jehož základ tvořil V-2 z T-34 ovšem výkon vzrostl na 1000 hp, tedy na dvojnásobek.
Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #39 kdy: Červen 01, 2012, 08:09:54 »
Nevím co se tady pořád řeší: T54/55 byl sice méně živější než T34, ale na svou dobu to byl vynikající tank. A osobně si myslím, že svou službu na bojišti by udělal i v osmdesátých letech.  První seriový Abrams sjel z výrobní linky 28.2. 1980 a Leopard2 jen o pár měsíců dříve. Takže by je prostě převálcoval svým množstvím. Tanky M60 a Leopard1 pro něj nebyly vážnějším protivníkem. Takové malé přirovnání bych zvolil: -  tank M4 Sherman proti tankům Tiger a Panther.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #40 kdy: Červen 01, 2012, 09:55:37 »
Thor Herman: já toho o M60 a modernizovaných T-55 moc nevím, až takový záběr nemám,mohl bys mi ohledně např. T-55AM dát nějaký základní info- zejména by mne zajímala úroveň SŘP- to nějak z TTD vyčíst nedokážu. A jako bývalého tankisty se chci zeptat-jakou roli hrála metná dálka v 80 letech-tuším že v té době již byl Laser.dálkoměr běžně používán (nebo ne?).
Myslím že o tom jsme se již bavili na palbě-mne to však nějak stále není jasné-změřímli laserem vzdálenost cíle s chybou maximálně několika málo desítek metru už nějak ztrácí metná dálka smysl.

Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #41 kdy: Červen 01, 2012, 10:14:56 »
Thor Herman: já toho o M60 a modernizovaných T-55 moc nevím, až takový záběr nemám,mohl bys mi ohledně např. T-55AM dát nějaký základní info- zejména by mne zajímala úroveň SŘP- to nějak z TTD vyčíst nedokážu. A jako bývalého tankisty se chci zeptat-jakou roli hrála metná dálka v 80 letech-tuším že v té době již byl Laser.dálkoměr běžně používán (nebo ne?).
Myslím že o tom jsme se již bavili na palbě-mne to však nějak stále není jasné-změřímli laserem vzdálenost cíle s chybou maximálně několika málo desítek metru už nějak ztrácí metná dálka smysl.

O T55 ti po střelecké stránce moc nepovím, byl jsem střelec T72. Střílel jsem jak s těma starýma ruskýma bez laseru, tak s laserem. ( Od t72 po T72M1, sovětské a československé výroby)
Při střelbě zvolíš druh náboje, než se nabije zaměříš cíl - odpálíš laser - ten ti změří vzdálenost a automaticky na zaměřovači nastaví balistiku dle vzdálenosti, takže zamíříš na cíl a o nic víc se nestaráš - a vystřelíš. Trošku horší je to z bočně pohyblivým cílem, tam už musíš podle stupnice na zaměřovači předsadit. Víc si nepamatuji, je to holt už nějaký pátek, co jsem naposledy střílel z tanku. Ale co pamatuji, nebyl problém trefit terč, který se pohyboval vůči tanku pod úhlem cca 45° vpřed na vzdálenost  2 km první ranou. A to samozřejmě za jízdy. Při troše cviku i bez laseru, chtělo to jen vycvičené oko.
O těch T55 AM (kladivo) vím jen to, že střelecký systém počítal i s vlivem atmosférických podmínek. Ale jak to fungovalo, to netuším. Za mne to ještě bylo utajováno.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #42 kdy: Červen 02, 2012, 08:32:52 »
Díky.
Citace
Ale co pamatuji, nebyl problém trefit terč, který se pohyboval vůči tanku pod úhlem cca 45° vpřed na vzdálenost  2 km první ranou. A to samozřejmě za jízdy
Překvapivá přesnost. Nějak si to dost dobře neumím představit-konkrétně změřit laserem vzdálenost-nastavit záměrný kříž na cíl a ještě odhadnout a nastavit předsazení pro korekci rychlosti-to vše za jízdy- přijde mi to jako hodně činností najednou.

Citace
Při střelbě zvolíš druh náboje, než se nabije zaměříš cíl - odpálíš laser - ten ti změří vzdálenost a automaticky na zaměřovači nastaví balistiku dle vzdálenosti, takže zamíříš na cíl a o nic víc se nestaráš - a vystřelíš.
Takže prostor pro chybu střelce dost malý-jediné co mohl střelec zkazit (při palbě na statický cíl) je nastavení zaměřovače na cíl. Nebo se mýlím? (tím nechci snižovat um jež je k funkci -střelec- nutný , jen mne zajímá do jaké míry ulehčoval SŘP střelci činnost)


Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #43 kdy: Červen 02, 2012, 08:42:01 »
Citace

Takže prostor pro chybu střelce dost malý-jediné co mohl střelec zkazit (při palbě na statický cíl) je nastavení zaměřovače na cíl. Nebo se mýlím? (tím nechci snižovat um jež je k funkci -střelec- nutný , jen mne zajímá do jaké míry ulehčoval SŘP střelci činnost)


V podstatě je to tak, je to navržené pro armádu povolanců, nikoliv profesionály, takže to muselo být jednoduché aby to zvládl i pastevec, který do té doby pásl krávy.

Citace

Překvapivá přesnost. Nějak si to dost dobře neumím představit-konkrétně změřit laserem vzdálenost-nastavit záměrný kříž na cíl a ještě odhadnout a nastavit předsazení pro korekci rychlosti-to vše za jízdy- přijde mi to jako hodně činností najednou.

Není, to nastavení vzdálenosti ti udělal sám počítač, s tím se nemusíš zatěžovat, odpálení laseru je přímo na ovládání kanónu, jen vystihnout to předsazení, to se musíš naučit.

Ovšem to vše platí jen za naprosto ideálních podmínek, a ty na bojišti nikdy nebudou.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: bojové tanky T-54 a T-55 (Sovětský svaz)
« Odpověď #44 kdy: Červen 02, 2012, 01:25:33 »
No, já řeším to, co mne nejvíce zajímá..,při vývoji jakéhokoliv nového stroje se má postupovat komplexně, což znamená ,že nakreslit a vyrobit pancíře, to je pouze technologický oříšek s mnoha zkouškami pokus omyl , dělo se dá použít z minulosti a vylepšit, ale hnací ústrojí je jiná káva. Proto si všimněte, že různorodost v tomto v celém světě moc není. Vytvořit funkční , spolehlivý pohon v podmínkách, v kterých musí pracovat je velký problém a Rusové dodnes jsou v tomto žabaři..Konstrukci 20. let dělají dodnes/samozřejmě hledisko vyzkoušenosti a spolehlivosti plně chápu/ , jen zvyšují váhu a zátěž tohoto ústrojí, proto T 54 byla taková lemra, která sotva vylezla do kopce a představa, když jsme tank zkoušeli, že jej plně naložíme municí,  přidáme všechna možná příslušenství a vydáme se do parna Palestiny nás rozesmávala.. A jeho spolehlivost a odolnost tomu odpovídala..Papírová úvaha nad poměry váha/tuna jsou něco jiného než praktické vyzkoušení. Zminovaný Tygr /útočnou , popř. průzkumnou roli plnili jeho slabší kolegové/byl spíše obranný tank který všechny konkurenty držel na distanc svým dělem, ale u tankových jednotek Varšavské smlouvy T 54 plnil funkci útočného tanku a vlastně  i jiné úlohy vhodné pro lehčí tanky. Takže universalní tank, a v této roli se moc nevyznamenal..vyznamenal se hlavně při obsazování cizího území, kde měli jen osobní zbraně nebo v buši , popřípadě jako stacionární dělo v Afgánistánu. ;)