Autor Téma: Romfell (R-U)  (Přečteno 3103 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Romfell (R-U)
« kdy: Leden 22, 2010, 09:47:05 »

Obrněný vůz Romfell
V roce 1915 vznikl poměrně velice zajimavý obrněný automobil. Konstrukce byla výtvorem dvou důstojníků, Hauptmanna Ing. Romanica a Oberleutenanta Fellnera. Zkratka jejich jmen se pak používala jako označení vozidla "Rom a Fell". Stavba Prototypu byla zahájena v Automobil Ersatzdepot v Budapešti během Jara 1915 a stroj byl dokončen koncem Srpna téhoř roku. Stroj byl postaven kolem rámu běžného automobilu.
Obrněný automobil Romfell měl být tedy vnímán jako velká Maďarská (Uherská) inovace.
Továrnu prý opustily dvě odlišné verze. První Romfell byl postaven s motorem Mercedes Motorcar (Personenkraftwagen), s registrací "VI 865", Tento stroj má 95hp a výkon je přenášet pomocí řetězového převodu. U druhého stroje byl použit podvozek M09 Samson Seilwindenwagen s čtyřválcem o výkonu 75hp.
Z technického hlediska je tedy první možnost výhodnější.
Jednáse o pozoruhodně moderní a dokonce i elegantní design se zaoblenými stranami. Nízká otočná věž je vytvořena z kruhových traverz a kolové obruče. Vyzbroj byl jeden Schwarzlose M07/12 HMG, s municí 3000 nábojů. Schwarzlose byl primárně určen proti pozemním cílům, ale šlo s ním lehce manipulovat a tak jej šlo použít i proti letadlům (!). Akční rádius Romfellu byl mezi 100 až 150 km. Max. rychlost činí 26 km/h. Dalším velice moderním zařízením interiéru vozidla byl Morseho telegraf od firmy Siemens & Halske. Pancíř byl silný 6 mm a celková hmotnost Romfellu činila přibližně 3 tuny. Byl 5,67m dlouhý, 2,48m vysoký a 1,8m široký.

Další Romfelly byly postaveny v roce 1917, nebo dokonce až v roce 1918. U těhto nových typů byl ale použit jiný podvozek. Podle inženýra Junga se jednalo o motor M09 Goliáš - šestiválec o výkonu 90hp.
Jeden nebo dva tyto nové stroje byly ale udajně postaveny na kořistním Italském podvozku Fiat (vážící 2 tuny) – tento podvozek byl nejspíše užit ještě u jednoho – posledního Romfellu, který byl právě ve výstavbě, když válka skončila.
Tento nedostavěný kus odhalil slabinu Romfellů – to, že byl příliš těžký a pomalý při pohybu v terénu. Některé zdroje uvádějí, že stroj vážil minimálně 7 tun, což je samozřejmě ohromná hmotnost pro tento typ vozidla.

Na jedné z fotografií mužete vidět pózujícího důstojníka vedle Romfellu.
Místo bylo identifikováno jako kasárna v Klagenfurtu. Datum není známé.
Ve středu obrazu, s rukama zkříženýma, je velitel Panzerwagenzug, Fähnrich Jack. Velitel vyfotografovaného Romfellu, Zugsführer Schroderböck, vykukuje z poklopu svého vozidla. Jména ostatních jsou neznámé.
Je známo že minimálně jeden stroj později působil v K.u.K. Panzerautozug No.1, bojové výsledky ale nejsou známé.
 Po WWI byly tyto stroje používány Maďarskou Republikou Rad (21.3. - 1.8.1919) proti Rumunským a československým silám behem pohraničních bojů
(více v sekci Madarská republika Rad tady na panzernetu)
(tak, konečně sem to přeložil a seskládal z několika cizojazyčných verzí, doufám, že vás potěší, mě osobně tyto stroje fascinují)


"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757