Autor Téma: Helikoptéra PKZ-2 (R-U)  (Přečteno 4192 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Helikoptéra PKZ-2 (R-U)
« kdy: Leden 19, 2010, 10:47:11 »
Helikoptéra PKZ-2
Je obdivuhodné jak daleko se dostalo R-U ve vývoji a užití Helikoptér.
Nebyly to ale helikoptéry v dnešním slova smyslu, ale spíše taková alternativa k upoutaným blónům.
Opravdu velice pozoruhodné.
Zde jsem použil text ze stránky:
http://1.air_war.sweb.cz/pkz/pkz.htm
Další věci najdete zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2876





http://1.air_war.sweb.cz/pkz/pkz2v.jpg

Na jaře roku 1917 byli von Karman s Wilhelmem Žurovcem vybráni pro sestrojení helikoptéry.
Po zamítnutí teoretických kalkulací přistoupili rovnou k praktickým pokusům.
První byl malý model se čtyřmi vrtulemi poháněný gumovým svazkem, po jeho neúspěchu postavil
W. Žurovec motorek na stlačený vzduch. Tento desetiválec při váze 4kg dával 4k a měl 2400 ot/min.
Model byl překližkový o váze 35kg, s dvěma vrtulemi a čtyřmi vaky namísto podvozku.
Ty byly později patentovány a použity i na skutečné helikoptéře. V červnu se začalo s letovými
zkouškami modelu. Při asi padesáti zkušebních letech bylo měněno těžiště, zkoušeny různé
stabilizační prvky a bylo měněno umístění rotorů. Lety probíhaly ve velkém hangáru ve Fishamendu,
zhruba do výšky 15 metrů při upoutání třemi až čtyřmi lany. Při použití dvou lan byl model nestabilní.
Model o velikosti 236 cm nesl nádrž se stlačeným vzduchem pro pohon motoru. Na základě testů byla
21. srpna 1917 objednána helikoptéra SCHRAUBENFESSELFLIEGER, po válce přeznačená na PKZ-1.
Stavěla se v Budapešti v dílnách továrny MÁG, hotová měla být v říjnu. Patentována byla v
Německu 28.6.1917 patentem č.:346.425 ing. T. von Karmanem a ing. Žurovcem. Připravená ke
zkouškám byla však až v březnu 1918, převážně z důvodů zdržení vývoje elektromotoru u firmy
Austro-Daimler. Měla čtyři čtyřlisté vrtule o průměru 390 cm, později zvětšeny na 420 cm, poháněné
195 kg těžkým elektromotorem přes redukční soukolí. Předpokládaných 250 k nebylo dosaženo,
motor dával pouhých 190 k při 6000 ot/ min. Celkově PKZ-1 vážila 650 kg, stála na gumových vacích
a proud byl dodáván kabelem z dynama. Třemi lany o délce 800m která držela obsluha byla kotvena
do roviny. Pokusy, které byly prováděny i s posádkou však skončily velice záhy neboť při čtvrtém
shořel elektromotor.
Žurovec jenž zatím zůstal ve Fischamendu začal konstruovat vlastní helikoptéru, po válce označenou jako PKZ-2.
Vztahoval se k ní patent č.:347.578 ze 17. února 1918, přidělený na jeho jméno. Financována
byla soukromými firmami, Madarskou bankou a Liptak-Aktiongessechaft, v kteréžto továrně se i stavěla.
Měla dvě protiběžné vrtule o průměru 6m, jejich pohon obstarávaly tři motory Gnôme o 100k.
Otáčky vrtulí které se točily proti sobě byly zpřevodovány na 600 ot/min. Trojúhelníková kostra
stála na gumových vacích, celková váha sestavy byla 1400kg i s palivem na hodinu letu.
První letový test proběhl 2. dubna 1918 na dvoře zmíněné továrny. Po několika zkušebních letech
v trvání až 1 hodinu a do výše 1,5m byly namontovány výkonnější motory Gnôme o 120k. Dne 17.5.1918
vystoupala helikoptéra až do výšky 150m, ale motory neměly stabilní výkon. Při dalších pokusech
stoupala pravidelně do výšky 50m, kde vydržela až půl hodiny, přičemž byla přesunována z místa na místo.
10. června 1918 při předvádění před vysokými hodnostáři letectva obsluha zpanikařila a
helikoptéra se po pádu na zem poškodila. Další zkoušky pokračovali až po opravě v listopadu 1918.
Další zprávy se už pro konec války neobjevily.
Ve Fischamendu pokračovali na dalším vývoji helikoptér Oscar von Asboth a ing. Balabán spolu s
ing. Stanko Bloudkem. Jejich helikoptéra se měla stavět v továrně Ufag, ale byl postaven pouze
malý model. Poté se von Asboth stává ředitelem továrny na výrobu vrtulí,kde dále pokračuje na
výrobě dalšího modelu, bohužel všechny modely a další zařízení bylo zničeno požárem.
V roce 1928-1929 postavil von Asboth několik létajících helikoptér podle vzoru PKZ-2, které
prodělaly několik uspokojivých pokusných letů. Rakousko-Uhersko bylo ve své době jednou z průkopnických
zemí ve vývoji helikoptér.

http://1.air_war.sweb.cz/pkz/pkzn.jpg
http://1.air_war.sweb.cz/pkz/pkz2.jpg
Helikoptéra PKZ-2, s motory 3x Le-Rhône 120k.
V pozorovatelně p. Žurovec
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Tom

  • k.k. Landwehr
  • Infanterist
  • Příspěvků: 8
Re: Helikoptéra PKZ-2 (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Srpen 11, 2011, 10:02:11 »
Další důkaz že R-U nespoléhalo na zastaralé zbraně jak si mnozí myslí a že vkládalo nemalé investice do vývoje nových technologií. Za císaře pána a jeho rodinu !
Přílišná oddanost ideálům končí tím, že v rámci boje proti alkoholismu zastřelíš dítě se sáčkem rumových pralinek. / Karel Kryl