Autor Téma: Incident ve Scapa Flow (1919)  (Přečteno 6652 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Incident ve Scapa Flow (1919)
« kdy: Prosinec 27, 2009, 06:25:46 »
Incident ve Scapa Flow


Lehký křižník HMS Cardiff vede německou flotilu do internace v Rosythu


Jednání o německém loďstvu:
Když 11.listopadu 1918 Německá říše kapitulovala, bylo rozhodnuto o jejím zničení coby o válečné velmoci. Ve vlakovém voze Le Francport u Compiègne bylo podepsáno příměří, jež mělo ukončit válku. Hlavními postavami v tomto úkolu byli maršál Ferdinand Foch a německý zástupce Matthias Erzberger.

Výsledkem dohod bylo demilitarizování německé základny na ostrově Helgoland a uzavřít strategicky významný Kielský průplav. Německu bylo zakázáno vlastnit ponorky. V tomto směru bylo všech 53 německých ponorek rozděleno mezi země Dohody ( z toho bylo 10 zařazeno k francouzskému loďstvu).

Německu bylo povoleno si ponechat pouze:
-šest starých řadových lodí
-šest lehkých křižníků
-dvanáct torpédoborců
-dvanáct torpédovek.

Ovšem kolem zbylých lodí se objevil obrovský otazník sporu mezi účastníky jednání. Každý vítězný stát navrhoval svoje vlastní řešení. Anglie navrhovala potopení všech velkých hladinových lodí (včetně rozestavěných) na hluboké vodě. K tomuto návrhu se přiklonily i státy USA, jež ovšem se bály hlavně posílení britského loďstva o tyto lodě.

Naopak Francie požadovala rozdělení lodí mezi vítězi, k čemuž se přiklonila pro změnu zase Itálie. Obě země totiž sledovaly již budoucnost německých lodí ve vlastním námořnictvu.



Konec loďstva:
Příměří, jež bylo uzavřeno na dobu šesti měsíců, mělo 21. června 1919 skončit. Osud německých lodí byl přesto stále nejasný. Britové mezitím požadovali opět zmenšení počtu osádek lodí, přičemž s tím počítali ve svém plánu o obsazení lodí svými vojáky po vypršení doby jednání. Tento plán byl schválen 19. června 1919.

Jelikož se ovšem státy nedokázaly shodnout na mírových podmínkách, bylo prodloužení příměří odloženo až na  23.srpen 1919. Po vypršení této doby měly býti lodě ihned obsazeny vojáky britské armády, aby se zabránilo jejich ztrátě.
Ovšem německý kontradmirál von Reuter nařídil již 17. června zahájení příprav k potopení lodí. Tyto přípravy měly být před nepřítelem utajeny. Von Reuter ovšem nebyl o prodloužení příměří informován a tak vydal 21. června 1919 v 11:00 rozkaz k potopení loďstva. Britové si všimli příprav na potopení lodí až po vyvěšení německé válečné vlajky na všech německých lodích.

K potápění lodí docházelo postupně. To bylo dáno postupnou cestou zprávy k potopení z lodě na loď. Ve 12:16 se potopila i vlajková bitevní loď SMS Friedrich der Grosse. Ke třetí hodině odpolední zbyly na hladině poslední tři těžké lodě.
Britové, zmatení dějem událostí, se pokusili kulometnou palbou přinutit německé námořníky, aby se vrátili na paluby jejich lodí. Zahynulo přitom 10 námořníků a 21 dalších bylo zraněno.

Britové se pokoušeli zabránit tomu, aby se aspoň nějaké lodě potopily, ovšem podařilo se jim zachránit pouze:
-bitevní loď SMS Baden
-lehké křižníky SMS Emden II a SMS Frankfurt.

Tyto tři lodě byly odtaženy na břeh. Další čtyři lodě byly obsazeny britskou pěchotou a nebyly potopeny. Ovšem z 50 torpédoborců se celkově 32 potopilo.


1)Potápějící se bitevní loď SMS Bayern 2)Potopený torpédoborec SMS G102

Závěr:
Potopením lodí jádro německého námořnictva zaniklo. Světová veřejnost byla ,společně se zástupci Francie ,celou věcí pobouřena. Britové a Američané byli tomuto výsledku velmi přikloněni kladně, protože se otazník kolem německého námořnictva vyřešil.
Německo v té době již ovšem v té době nedisponovalo žádnými moderními loděmi, jež by mohlo Dohodě vydat jako náhradu.
A tak kromě dalších pěti lehkých křižníků odevzdalo jako náhradu za 400 000 ztracených tun výtlaku potopených lodí stejný početní výtlak v podobě plovoucích doků, jeřábů, remorkerů a rypadel.


Internovaná německá posádka v Británii chytá ryby


Přehled německých lodí:
(systém v závorkách:Typ/ Potopení, najetí na břeh/ Osud)
SMS Seydlitz                     (Bitevní křižník /Potopen v 13:50 /Vyzvednut v listopadu 1929)
SMS Moltke                       (Bitevní křižník /Potopen v 13:10 /Vyzvednut v červnu 1927)
SMS Von der Tann              (Bitevní křižník /Potopen v 14:15 /Vyzvednut v prosinci 1930)
SMS Derfflinger                  (Bitevní křižník /Potopen v 14:45 /Vyzvednut v srpnu 1939)
SMS Hindenburg                 (Bitevní křižník /Potopen v 17:00 /Vyzvednut v červenci 1930)
SMS Kaiser                        (Bitevní loď /Potopen v 13:25 /Vyzvednut v březnu 1929)
SMS Prinzregent Luitpold      (Bitevní loď /Potopen v 13:15 /Vyzvednut v březnu 1929)
SMS Kaiserin                      (Bitevní loď /Potopen v 13:15 /Vyzvednut v březnu 1929)
SMS Friedrich der Grosse      (Bitevní loď /Potopen v 12:16 /Vyzvednut 1937)
SMS König Albert                (Bitevní loď /Potopen v 12:54 /Vyzvednut v červenci 1935)
SMS König                         (Bitevní loď /Potopen v 13:30 /Sešrotován v dubnu 1933)
SMS Großer Kurfürst            (Bitevní loď /Potopen v 13:15 /Nevyzvednut)
SMS Kronprinz Wilhelm         (Bitevní loď /Potopen v 16:45 /Nevyzvednut)
SMS Markgraf                    (Bitevní loď /Najela na břeh /Předána Britům, potopena jako cvičný cíl v roce 1921)
SMS Baden                        (Bitevní loď /Potopen v 14:30 /Vyzvednuta v září 1933)
SMS Bayern                      (Bitevní loď /Potopen v 13:05 /Ponechán na místě)
SMS Brummer                    (Minový křižník /Potopen v 14:30 /Vyzvednut v listopadu 1929)
SMS Bremse                      (Lehký křižník /Potopen v 13:30 /Ponechán na místě)
SMS Dresden II                  (Lehký křižník /Potopen v 13:50 /Ponechán na místě)
SMS Köln                          (Lehký křižník /Potopen v 15:00 /Ponechán na místě)
SMS Karlsruhe II                 (Lehký křižník /Potopen v 15:00 /Ponechán na místě)
SMS Nürnberg II                 (Lehký křižník /Najel na břeh /Předána Britům, potopena jako cvičný cíl v roce 1922)
SMS Emden II                    (Lehký křižník /Najel na břeh /Předán Francii, sešrotován v roce 1926)
SMS Frankfurt                    (Lehký křižník /Najel na břeh /Předána USA, potopen jako cvičný cíl v roce 1921)
SMS S32                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v červnu 1925)
SMS S36                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v dubnu 1925)
SMS G38                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v září 1924)
SMS G39                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v červenci 1925)
SMS G40                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v červenci 1925)
SMS V43                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán USA, v roce 1921 potopen jako cvičný cíl)
SMS V44                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v 1922 sešrotován)
SMS V45                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut 1922)
SMS V46                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Francii, v roce 1924 sešrotován)
SMS S49                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v prosinci 1924)
SMS S50                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v říjnu 1924)
SMS S51                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS S52                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v říjnu 1924)
SMS S53                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v srpnu 1924)
SMS S54                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v září 1921)
SMS S55                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v srpnu 1924)
SMS S56                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v červnu 1925)
SMS S60                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Japonsku, v roce 1922 sešrotován)
SMS S65                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v květnu 1922)
SMS V70                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v srpnu 1924)
SMS V73                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS V78                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v září 1925)
SMS V80                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Japonsku, v roce 1922 sešrotován)
SMS V81                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Potopil se cestou k rozebrání)
SMS V82                          (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS V83                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut 1923)
SMS V86                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v červenci 1925)
SMS V89                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v prosinci 1922)
SMS V91                          (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v září 1924)
SMS G92                            (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS G101                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v dubnu 1926)
SMS G102                        (Torpédoborec /Najel na břeh    /Předán USA, v roce 1921 potopen jako cvičný cíl)
SMS G103                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v září 1925)
SMS G104                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v dubnu 1926)
SMS B109                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v březnu 1926)
SMS B110                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v prosinci 1925)
SMS B111                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v březnu 1926)
SMS B112                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v únoru 1926)
SMS V125                        (Torpédoborec /Najel na břeh    /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS V126                        (Torpédoborec /Najel na břeh    /Předán Francii, v roce 1925 sešrotován)
SMS V127                        (Torpédoborec /Najel na břeh    /Předán Japonsku, v roce 1922 sešrotován)
SMS V128                        (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii, v roce 1922 sešrotován)
SMS V129                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v srpnu 1925)
SMS S131                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v srpnu 1924)
SMS S132                        (Torpédoborec /Najel na břeh    /Předán USA, v roce 1921 sešrotován)
SMS S136                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v dubnu 1925)
SMS S137                        (Torpédoborec /Najel na břeh /Předán Velké Británii /v roce 1922 sešrotován)
SMS S138                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v květnu 1925)
SMS H145                        (Torpédoborec /Potopen /Vyzvednut v březnu 1925)
SMS V100                        (Torpédoborec /Najel na břeh    Předán Francii /v roce 1921 sešrotován)

Zdroj:
Wikipedie (česká, anglická, německá)
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Incident ve Scapa Flow
« Odpověď #1 kdy: Prosinec 27, 2009, 06:43:21 »
Pár foto:



Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Incident ve Scapa Flow
« Odpověď #2 kdy: Květen 06, 2010, 05:14:30 »

prevrátený bitevný krížnik SMS Seydlitz


potopený bitevný krížnik SMS Hindenburg (posledná bitevná loď, ktorú obdržalo nemecké námorníctvo)

Čo sa týka pospecovho druhé príspevku: 2. fotka zhora zobrazuje bitevný krížnik SMS Derfflinger a 4. (posledná) bitevnú loď SMS Bayern
BTW: pospec máš tam drobnú chybu, Bayern nebol mínový krížnik ale bitevná loď rovnomennej triedy (sesterská loď Badenu)
The only easy day was yesterday.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Incident ve Scapa Flow
« Odpověď #3 kdy: Květen 08, 2010, 03:51:08 »

Našel sem zajimavou fotku německé ponorky v Londýně. Pozoruhodné je, že má vyvěšenou "válečnou" vlajku. Snad tady nebude vadit.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Incident ve Scapa Flow
« Odpověď #4 kdy: Květen 08, 2010, 06:02:38 »
Pokud dobře vidím, tak nad německou vlajkou je britská White Ensign. Typické při zajímání německých ponorek na konci války, nechali tak němcům jejich vlajku pod anglickou jako vyjádření úcty.
Ampulle !!!