Autor Téma: Čs.letci - další komentáře.  (Přečteno 44982 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #30 kdy: Únor 15, 2010, 09:11:19 »
Vzhledem k tomu,že jsme hovořili o Bitvě o Británii,dovolím si přidat foto Hurricane Mk.I v barvách 303. polské stíhací perutě. U letounu RF o U je prokázáno,že právě s ním nejčastěji sgt. Josef františek létal


Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #31 kdy: Březen 05, 2010, 12:37:15 »
Zpracoval jsem pro vás tabulku kódových písmen jednotlivých stíhacích perutí RAF v letech 1940 - 1942. Snažil jsem se perutě seřadit v Excelu podle pořadí, nikoli podle skutečného armádního zařazení. Seřazeno ve sloupcích
číslo squadrony/ kódové písmo
1   JX
3   QO
5   OQ
6   JV
9   WS
10   ZA
17   YB
18   WV
19   QV
19   WZ
20   HN
22   OA
23   YP
25   ZK
26   XC
29   RQ
29   YB
30   RS
32   GZ
33   SR
34   EG
35   TL
38   HD
41   EB
42   AW
43   FT
44   KM
48   OY
54   HF
54   KL
54   KT
56   US
60   MU
62   LO
64   SH
65   FZ
65   YT
66   LZ
72   RN
73   TP
74   GM
74   JH
76   MP
77   KN
78   EY
79   AL
79   NV
80   WZ
81   FL
81   G
85   VY
86   BX
87   LK
88   RH
88   VY
91   DL
92   GR
92   QJ
98   VO
99   LN
106   ZN
111   JU
112   DY
113   AD
119   NH
122   MT
123   XE
124   ON
125   VA
129   DV
131   NX
132   FF
134   FK
134   GQ
135   WK
136   HM
137   SF
138   NF
139   XD
141   TW
143   NE
144   PL
145   SO
146   WA
148   FS
150   JN
151   DZ
152   UM
155   DG
165   SK
174   XP
175   HH
181   EL
182   XM
184   BR
190   L9
196   ZO
198   TP
202   Y3
206   VX
207   EM
213   AK
214   BU
217   MW
217   NW
218   HA
222   CZ
222   ZD
225   WU
226   MQ
229   RE
232   EF
234   AZ
235   LA
236   FA
236   MB
238   VK
240   BN
241   RZ
242   LE
245   DX
247   HP
248   RK
249   GN
250   LD
252   PN
253   SW
255   YD
257   DT
258   ZT
261   FJ
263   HE
264   PS
266   UO
295   ZA
297   P5
317   JH
405   LQ
440   I8
467   PO
501   SD
502   V9
502   YG
504   TM
517   X9
600   QB
601   UF
603   XT
604   NG
605   UP
607   AF
609   PR
610   DW
611   FY
615   KW
616   QJ
617   AJ
617   YZ
620   D4
620   O4
620   QS
635   F2
640   C8
121 (Eagle)    AV
133 (Eagle)    MD
145 (Polish)   ZX
149 (East India)   TK
300 (Polish)   BH
301 (Polish)   GR
302 (Polish)   WX
303 (Polish)   RF , JH
304 (Polish)   NZ
305 (Polish)   SM
306 (Polish)   UZ
307 (Polish)   EW
308 (Polish)   ZF
309 (Polish)   AR
310 (Czech)   NN
312 (Czech)   DU
313 (Czech)   RY
315 (Polish)   PK
316 (Polish)   SZ
318 (Polish)   LW
329 (French)   5A
332 (Norwegian)   AH
340 (French)   GW
341 (French)   NL
346 (French)   H7
349 (Belgian)   GE
350 (Belgian)   MN
412 (Canadian)   VZ
414 (Canadian)   RU
415 (Canadian)   GX
416 (RCAF)   DN
417 (RCAF)   AN
420 (Belgian)   H8
421 (RCAF)   AU
425 (RCAF)   KW
428 (RCAF)   NA
431 (RCAF)   SE
441 (RCAF)   9G
442 (RCAF)   Y2
453 (RAAF)   FU
455 (RAAF)   UB
457 (RAAF)   ZP
462 (RAAF)   Z5
466 (RAAF)   HD
487 (RNZAF)   EG
54   OTU      YX

Zdroj:
John.F.Bowyer: The Battle of Britain
J.Rajlich: Na nebi hrdého Albionu
Letectví+Kosmonautika r.1975 - 1989

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #32 kdy: Březen 21, 2010, 10:13:49 »
I když píši o Čs.letcích,pokládám za vhodné vložit následující vysvětlení pojmu X-Gerät sem. To proto, že zanedlouho se objeví tento pojem v mém vyprávění v sekci Čs.letci..
X-Gerät - Aparát X
     Tak jako Angličané prováděli navigaci a záměr bombardování hlavně pomocí astronavigace, snažili se Němci využít technického proncipu systému pro navádění letadel na přistání za snížené dohlednosri. Tento systém nazvali Lorenz. Byl vužíván v Německu již ku konci 30-tých let. Podstatou byly dva směrové radiové paprsky vysílané ze země proti letadlu se vzájemně  opačnou polaritou. Systém pracoval na frekvenci 40Mhz. Pohyboval-li se letoun vlevo od přistávací osy, letadlo přijímalo zvukový signál tečky, letělo-li letadlo vpravo od pomyslné osy sestupu, přijímalo čárky. Správně v ose přiblížení byl slyšet nepřerušovaný tón.Tolik k základnímu principu.
      Systém X-gerät, který byl využíván k zaměření cíle, pracoval na podobném principu. Hlavní, tzv. "nosný" paprsek, pojmenovaný "WESSERA", byl vysílán z pozemního vysílače ve francouzském Cherbourgu, dosah měl asi 200 mil, tedy zhruba 350 km. I tento  pracoval na podobném principu, navigátor tedy mohl kontrolovat polohu, kde se právě nachází. Se vzrůstající vzdálenosti od vysílače se paprsek rozšiřoval, až v bodě 200 km od vysílače, byl široký asi 200m.
     K tomu Němci vymysleli "křižující" paprsky, které nazvali podle řek: RÝN, ODRA, LABE. I tyto měly své charakteristiky, které navigátor slyšel ve sluchátkách. Zhruba 30 km od cíle, kdy navigátor RÝN zachytil, provedl přípravu pumové výzbroje a aktivaci systému. Když letadlo proletělo paprskem ODRA, aktivoval se časový spínač s odpočítáváním času. Po průletu LABE, bylo systémem odpočítáno, v závislosti na dálce od vysílače vlny WESSERA, automatické odjištění a shoz bomb.Toto odpočítávání probíhalo v dállce 10 - 5km od cíle. Nejpozději 5 km od cíle byly bomby shozeny (let vzduchem po balistické křivce).
     Spolehlivost systému byla samozřejmě závislá na přenosových (atmosférických) podmínkách, citlivosti antény a mnoha dalších,převážně technických faktorech.
     Vybavení přístroji X-Gerät bylo provedeno u letounů He-111 z Kampfgruppe 100, tedy experimentální bombardovací skupiny. I když bylo zkoušeno provádění pouze touto skupinou, ustálila se taktika značkování. Zaměření podle systému provedly heinkely od KGr.100 pomocí zápalných bomb k založení požárů v cíli. Posléze, zpravidla v rozmetí 1-2 hodin byla vyslána bombardovací skupina letadel s "klasickými" přístroji. Tedy taktika "značkařů" později otnačena v RAF a USAF jako "pathfinder".

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #33 kdy: Duben 02, 2010, 05:31:14 »
„Zakládající“ členové 313. čs. stíhací perutě, s uvedením příchodu od původní perutě:
Sgt.    J.Kučera         501.
Sgt.    P.Brázda         43.
Sgt.    J.Šika              43.
F/O   J.Čermák         312.
F/O   K.Mrázek         257.
P/O  A.Hochmal         501
P/O  J.Muzika           501.
P/O  K.Kasal            607.
Sgt.   J.Gutvald           3.
Sgt.   B.Dobec          32.
F/O  F.Fajtl              17.
F/O  K.Vykoukal         17.
P/O  V.Jícha              17.
Sgt.    V.Foglar         17.
Sgt.   J.Řezníček         17.
F/Lt. T.W.Gillen          403.
F/Lt. J.L.Kilmartin        602.
Sgt.   K.Čáp               245.
Sgt.   R.Ptáček           615.
Sgt.   V.Truhlář           56.
Sgt.   J.Valenta           56.
P/O  K.Drbohlav           601.
P/O  V.Michálek           601.
            (zdroj: Rajlich.J. 313.stíhací peruť, 1996 Plzeň, str. 155-159)
Tabulka je pouze k doplnění tématu v Čs.letci....

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #34 kdy: Duben 04, 2010, 04:20:16 »
Operace Circus...


Bristol Blenheim
zde ve verzi Boolinbroke, pod trupem přidána vana s kulomety 7,7 mm

letoun, který často tvořil doprovod....
Hawker Hurricane Mk.II B


.. a v kamufláži z léta 1941...

...a jeho věrný souputník Supermarine Spitfire. Zde v markingu 310.československé stíhací pertě RAF
(jde o model Mk. V C, tedy s tímto letounem naši létali až v roce 1942)




A zde jejich protivník:
Messerschmitt Bf-109 E, tentokráte v markingu Bitvy o Británii...


Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #35 kdy: Duben 04, 2010, 06:45:31 »
Trochu si nejsem jistý, kam mám psát, abych ti v tom neudělal nepořádek.
Jde mi o operaci Circus. Tyto operace měli za cíl pouhé vylákání a zničení protivníka ve vzduchu nebo docházelo k bombardování nějakých strategicky významnějších objektů?
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #36 kdy: Duben 04, 2010, 08:43:44 »
Píšeš do správné části.
Podle toho, s čím jsem se setkal ve studiu této oblasti je A./ správně. Britové předpokládali, že simulací náletů se jim podaří vylákat Luftwaffe a přimět k soubojům. Chtěli jim takto způsobit ztráty. Byli si vědomi, že " na víc" vlastně v této době nemají. Poněkud je ale zaskočila výše vlastních ztrát. Ale přesně tento moment mám nachystán do dalších pokračování, nebudu tedy vše prozrazovat právě teď. Nevadí ? :)
Strategické nálety začaly později, dá se  mluvit o akcích z roku 1943 a posléze 1944. Ale jak víme, bylo to převážně narušování infrastruktury, nikoli typ náletů jak je známe z plošných náletů na Německo. Kupříkladu bombardování továrny Renault na předměstí Paříže Francouzi svým spojencům nemohli zapomenout ještě dlouho po válce. A přitom je prokázáno, že nákladní auta Renault Wehrmacht používala......
A samozřejmě nálety na ponorkové základny....
P.S. sem dávám informace, které mně připadají v té "velké" části poněkud zbytečné a rozměrné. Spousta věcí se na internetu dá najít, stačí mít trpělivost a chuť. Obrázky jsem dal sem proto, že jsem obdržel prosby o názornost, aby to nebyl pouze text...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #37 kdy: Duben 04, 2010, 08:53:44 »
Jistě jste si všimli,že Spitfire na obrázku má stejné sériové číslo. Při rekonstrukci letounu, sériové číslo je správné, se tvůrci snažili o nejpřesnější věrnost historickou. Mysleli, že na onom letounu létal František Doležal, a jako mnoho pilotů se snažilo evidenční písmeno (za kruhovou kokardou) o nějakou spojitost se svým jménem, bylo to právě ono písmeno D. Posléze zjistili, že NN o D létalo s jiným číslem letounu a F.Doležal využil práva velitele wingu a nosil osobní iniciály F o D (Spitfire Mk.IX). Naopak po pátrání našli, že tento letoun(AR 501) létal s písmenem A , poté jej tedy upravli do imatrikulační podoby NN o A. Nebylo taktéž nic neobvyklého,že dané písmeno nosilo i několik různých letounů Kupříkladu po ztrátě letounu a jeho náhradě novým,bylo dodatečně nastříkáno i právě "volné" písmeno.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #38 kdy: Duben 07, 2010, 08:17:26 »
Českoslovenští letci v sovětském zajetí 1939-1941
http://kudrnaweb.psm-net.cz/clanky/Ceskoslovensti%20letci%20v%20sovetskem%20zajeti.pdf
Původně jsem chtěl udělat článek, ale to už je jedno....když jsem to takhle pohromadě našel ;) ;)
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #39 kdy: Duben 07, 2010, 08:31:26 »
Jedním z vězňů byl i škpt. Hľaďo po svém úletu z Protektorátu na Avii B 534, který se v srpnu 1945 vrátil v čele perutí domů do Prahy, jako velitel wingu. O svém pobytu " v zemi, kde zítra již znamená včera", nikdy nechtěl  mluvit a také nemluvil. Taktéž v pamětech Svobodovců toto téma kdysi sem tam jenom problesklo jako jedno velké TABU.....
Sláma

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #40 kdy: Duben 16, 2010, 07:15:05 »
Pro zájemce, tabulka letišť, kde byla dislokována 310. československá stíhací peruť:
Duxford                      12.7.1940 – 26.6.1941
Martlesham Heath       26.6.1941 – 19.7.1941
Dyce                          19.7.1941 – 15.12.1941
Parranporth               15.12.1941 – 7.3.1941
Warmwell                   7.3.1942 – 21.3.1942
Parranporth               21.3.1942 – 7.5.1942
Exeter                       7.5.1942 – 26.6.1943
(detachement) Redhill         30.6.1942 – 7.7.1942
Castletown                26.6.1943 – 20.9.1943
Ibsley                      20.9.1943 – 2.12.1943
Llambedr                   2.12.1943 – 14.12.1943
Ibsley                       14.12.1943 – 20.2.1943
Mendlesham              20.2.1943 – 28.3.1943
Southend                   28.3.1943    – 3.4.1944
Appledream              3.4.1944 – 22.6.1944
Tangmere                    22.6.1944 – 3.7.1944
Lympne                    3.7.1944 – 11.7.1944
Digby                       11.7.1944 – 28.8.1944
North Weald              28.8.1944 – 29.12.1944
Bradwell Bay             29.12.1944 – 21.2.1945
Manston                     21.2.1945 – 13.8.1945
Praha -Ruzyně,  Československo             13.8.1945 – 14.9.1945
Praha –Kbely,  Československo             14.9.1945 – do rozpuštění.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #41 kdy: Červen 09, 2010, 02:34:36 »
Několik obrázků pro ilustraci k textu
Bombardovací non-stop ofenzíva:


Handley Page Hamnden


Vickers Wellington (muzeum v Hendonu)

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #42 kdy: Červenec 15, 2010, 04:59:55 »
 Jelikož píši o sektorech skupin určených k obraně teritoria Velké Británi, pro ilustraci vkádám i mapku.


V době, o které píšeme, byly tyto sektory nadále zachovány, neboť Britové stále ještě očekávali obnovení bojů z předešlého roku.
V průběhu non-stop ofenzívy bylo využíváno stíhacích squadron ze zobrazených sektorů .Pokud byly použity jednotky z letišť, vzdálených od cíle, bylo provedeno "mezipřistání", na letištích blíže pobřeží. Bylo doplněno palivo a v určený čas, squadrony (wingy) startovaly. Na tomtéž letišti po akci letadla i přistávala, ze stejného důvodu, než se vydala na cestu do "domovské" stanice.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #43 kdy: Červenec 23, 2010, 03:24:08 »
Poslední velký nálet letounů Bristol Blenheim
     O tom, že RAF v roce 1941 zkoušela všechny možné způsoby, jak zaútočit na nepřítele jsme si psali v hlavní části. O taktice boje bombardovacích letounů také. Jako ilustraci použijme akci ze dne 12.srpna 1941 z knihy J. Rajlicha Na nebi hrdého Albionu (volně zpracováno):
      Tento den naplánovalo velitelství Bomber Command operaci Circus 77, která byla pojata jako nálet 54 bombardovacích Blenheimů. Cílem měly být dvě elektrárny v blízkosti Kolína nad Rýnem. Akce měla být provedena za denního světla a bez doprovodu stíhacích letadel RAF, z důvodu jejich nedostatečného doletu.
Jako „krytí“ této operace byly provedeny diverzní akce, (nikoli v pojetí jak je znáte, tedy útok ozbrojené skupiny vojáků vysazené v týlu nepřítele, ale jako rozdílné ve svém významu) - Circus 69 a Circus 70.
První z nich, tedy Circus 69, bylo směrováno k bombardování  St.Omer šesticí Hampdenů.
Druhá krycí operace, Circus 70, byla provedena takté šesticí Blenheimů, které bombardovaly loděnice v Gosnay.
Samozřejmostí v obou těchto případech bylo krytí stíhacími letadly, které byly napadeny skupinou Messeschmittů Bf-109 F od III/JG 2 Richthofen. Němci ten den ohlásili sestřelení celkem šesti spitfirů.
Bombardovací skupina Blenheimů se z německého vnitrozemí vrátila zle pochroumána. Nevrátilo se celkem 12 z vyslaných 54 letadel a tyto typy akcí byly s konečnou platností zastaveny. Blenheimy se v budoucnu začaly pomalu přesouvat do jiných typů úkolů u nočních stíhacích perutí a Pobřežního velitelství. (V roce 1942 převzaly jejich úkol taktických bombardérů letadly Douglas Boston).

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Čs.letci - další komentáře.
« Odpověď #44 kdy: Srpen 06, 2010, 12:07:16 »
K Slámovému článku o přezbrojování. Pár postřehů z jedné mé knihy:
310. čs. stíhací peruť:
Tato naše peruť začala ,,dědit" Spity Mk.IIA 21.října 1941 na letišti Dyce (u města Aberdeen). Většinou se jednalo o již používané stroje od 412. (kanadské) perutě, jež přezbrojila na modernější typ Vb. Většina našich ,,nových" letadel šla okamžitě do opravy...
Ve zprávě vypracované F/Sgt V. Mikou je uváděno, že ze 13 převzatých strojů (3 nedávno vyrobené) byla zaznamenáno mnoho závad na elektroinstalaci, většinou rozbité či zkratované vypínače identifikačního majáku IFF, chybějící anténní vedení, nesvítící přistávací reflektory apod. Na opravených strojích se začalo létat až 25.října.
Většina opravovaných letadel byla ,,přecvičována" a to se stalo osudným F/O V. Zaoralovi, jež pilotoval 19.listopadu 1941 Spitfire Mk.II A, při cvičných náletech na pozemní cíle. Po jedné ze simulovaných ztečí opět potlačil, přeletěl letiště ve výši 50 metrů a opět vlétl do mraků stoupavou zatáčkou. V tu chvíli mu podle svědků začal vynechávat motor a po chvilce spadl do vývrtky a padal z mraků k zemi. Letoun se rozstříštil o zem poblíž nedaleké železniční stanice a Zaoral v troskách zahynul.

312. čs. stíhací peruť:
Ve stejné době jako 310. peruť převzala stejný typ Spitů i ,,Třistadvanáctka". Opět i zde šlo o přezbrojení letky na Spity IIA. Zpočátku šlo o šest strojů. Opět se v deníku uvádělo to samé, co u předchozí perutě-problémy s elektrotechnikou apod. Většinou šlo o chybějící radiovybavení. Výcvik začal totožně se 310.
I zde se ovšem uvažovalo o pozdějším přezbrojení na modernější Mk.Vb. I zde si vyžádalo cvičení na těchto opotřebovaných strojích jednu oběť, když F/O F. Hekl se svým Spitem se v 11.00 hod. odmlčel. Podle pozdějšího svědectví se letoun údajně upadl do vývrtky a narazil do vodní hladiny. Trosky zmizely i s pilotem pod hladinou a pátrání nic nepřineslo.
Tímto strojem samosebou disponovala i 313.peruť, ale o té až (vzhledem k tomu, že musím končit) až zítra....
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/