Autor Téma: Bitka pri Severnom myse  (Přečteno 3419 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Bitka pri Severnom myse
« kdy: Prosinec 11, 2009, 12:43:09 »
Úvod

Potom ako bol Tirpitz na svojom kotvisku v Altafjordu vážne poškodený útokom britských miniponoriek, zostal Scharnhorst jedinou veľkou nemeckou loďou v nórskych vodách. Napriek tomu stále predstavoval pre britské plavby do severných prístavov ZSSR hrozbu, čo nútilo Royal Navy udržovať v domácich vodách pomerne veľké námorné sily a zabezpečovať  jednotlivým konvojom dostatočne silný doprovod. Po niekoľko mesačnej prestávke, boli 1. novembra 1943 arktické konvoje obnovené. Táto skutočnosť neostala nemeckej rozviedke dlho utajená, a keď boli informácie potvrdené, rozhodol Donitz, že dôjde okrem útokov ponoriek a lietadiel aj k nasadeniu hladinových lodí (operácia Ostfront). O správnosti tohto rozkazu však existovali pochybnosti, a to dokonca aj medzi dôstojníkmi, ktorí mali vykonanie operácie na starosti (veliteľ námornej skupiny sever admirál Schniewind a veliteľ zväzu kontraadmirál Bey). Napriek tomu, potom ako letecký prieskum a ponorky objavili nepriateľský konvoj, vydal Donitz 25. decembra, krátko po 14. hodine rozkaz k vyplávaniu. Bezpečie fjordu opustil Scharnhorst a 5 moderných nemeckých torpédoborcov. Nikto na ich palubách netušil, že na mori ich očakávajú mohutné britské sily, ktoré vďaka informáciám z Ultry o ich pohybe vedia.

Nemecké sily :

Bitevná loď Scharnhorst  (kapitán Fritz Hintze), 5 torpédoborcov : Z 29. Z 30, Z 33, Z 34 a Z 38 (námorný kapitán Johannesson)


kontraadmirál Erich Bey

Britské sily :

Konvoj JW 55 B (smerujúci do ZSSR) : 19 nákladných lodí, doprovod pozostávajúci z torpédoborcov HMS Onslow, Onslaught, Orwell, Scourge, Impulsive, HMCS Haida, Huron, Iroquois a mínolovky HMS Gleaner

Konvoj RA 55 A (smerujúci do Británie) : 22 nákladných lodí, doprovod pozostávajúci z torpédoborcov HMS Musketeer, Opportune, Virago, Matchless, Milne, Meteor, Ashanti, HMCS Athabascan a mínolovky HMS Seagull

Force 1 : krížniky HMS Belfast (vlajková loď viceadmirála R.L. Burnetta), Norfolk, Sheffield
Force 2 : bitevná loď Duke of York (vlaková loď admirála B. Frasera), krížnik Jamaica, torpédoborce HMS Savage, Scorpion, Saumarez, a nórsky Stord


admirál Sir Bruce Fraser

Priebeh bitky:

Pred úsvitom nového dňa, 26. decembra, rozvinul nemecký veliteľ Bey svoje torpédoborce do línie pred Scharnhorst a vyslal ich pátrať po konvoji, ktorý potreboval nájsť počas niekoľkých hodín relatívneho denného svetla. Tie ho však nenašli, pretože admirál Fraser ho odklonil z pôvodného kurzu, aby mal Duke of York dostatok času priblížiť sa k nemeckým útočníkom.
Scharnhorst, teraz plávajúci bez ochrany torpédoborcov, objavili radary britských krížnikov o 8:40, krátko pred pol desiatou ho už mali na dohľad a po niekoľkých minútach zahájili paľbu. Bey sa okamžite otočil k juhu a paľbu opätoval zadnou vežou. Vďaka vyššej rýchlosti sa im po chvíli vzdialil, avšak neunikol bez škôd. Jedna zo sálv Norfolku zasiahla a vyradila predný radar Scharnhorstu. Bey sa potom rozhodol svojich nepriateľov obísť a opäť sa otočil smerom k predpokladanému kurzu konvoja. Chcel tiež aby sa k nemu pripojil Johannesson a jeho torpédoborce, tým sa však už nepodarilo k bitevnej lodi pripojiť, pričom pri svojej plavbe len tesne minuli toľko hľadaný konvoj. Celý ten čas sa na miesto stretnutie ponáhľal Fraser s Duke of York. Netrvalo dlho a vďaka obratu na sever Bey narazil opäť na britské krížniky. 12:24 zahájili paľbu, načo Scharnhorst zase zmenil kurz na juh a odpovedal svojimi delami. Norfolk utrpel niekoľko zásahov, ktoré vyradili jednu z delových veží a takmer všetky radary. Napriek tomuto úspechu sa Bey rozhodol akciu prerušiť a zamieriť do bezpečia nórskych fjordov. Niekoľko hodinová plavba na juh ho však priviedla priamo do cesty zväzu admirála Frasera, ktorý už rozvinul Duke of York a svoje torpédoborce pre nadchádzajúcu akciu. Bey sa pokúsil uniknúť obratom k severu avšak tu narazil na neúnavné Burnettove krížniky.  Krátko pred piatou hodinou vystrelil Belfast a Duke of York osvetľovacia granáty a hneď potom nasledovali salvy hlavných diel. Bey sa pokúsil využiť svojej vyššej rýchlosti a odpútať sa od nepriateľa, utrpel však niekoľko zásahov, z nich jeden spôsobil pokles rýchlosti na 26 uzlov. Rozhodujúcu úlohy však mali zohrať torpédoborce. Scharnhorst sústredil paľbu na útočiaci Scorpion a Stord, čím umožnil druhým dvom torpédoborcom, Savage a Saumarez, dôkladne zamieriť. Tri zásahy na ľavoboku predstavovali pred nemeckú loď rozsudok smrti. K pomaly sa plaviacemu Scharnhorstu sa priblížil Duke of York a krížnik Jamaica a behom pol hodinu ho premenili v horiaci vrak. Akciu ukončili svojimi torpédami Musketeer, Matchless, Opportune a Virago. Po niekoľkých ďalších zásahoch sa Scharnhorst prevrátil a klesol ku dnu. Z posádky 1968 mužov vytiahli britské lode z vody len 36 námorníkov. Ani jeden z nich nebol dôstojník.
Večer 26. decembra prehovoril admirál Fraser k dôstojníkom a vzdal hold svojmu protivníkovi: „Páni, bitka proti Scharnhorstu pre nás skončili víťazstvom. Dúfam, že ak bude  niekedy ktorýkoľvek z vás vyzvaný, aby viedol svoju loď proti mnohokrát silnejšiemu protivníkovi, budete jej veliť tak statočne ako bol dnes vedený Scharnhorst.“


mapa
The only easy day was yesterday.