Autor Téma: Karel Štulír  (Přečteno 2620 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Karel Štulír
« kdy: Prosinec 05, 2009, 07:41:25 »
Major letectva Karel Štulír
Karel Štulír se narodil 28.září 1903 v Hodoníně. Zde žil i se svou rodinou. V letech 1919-1922 se učil na čs.státní realce. Zde složil maturitu a po ní 1.října 1923 narukoval k baterii č.4 pluku č.8 v Hradci u Opavy. Na jaře 1924 absolvoval Školu pro důstojníky polního dělostřelectva v Olomouci. Jako dělostřelecký pozorovatel absolvoval od 20.července do 13.prosince 1924 IX.kurs pozorovatelů na Čs.ústřední škole pro vzduchoplavectvo v Chebu.
K 29.prosinci 1924 byl přemístěn ke 4.letce leteckého pluku č.1.

29.března 1925 byl převelen do zálohy v hodnosti poručíka letectva v záloze. Později nastoupil jako berní úředník v Hodoníně. Zde setrval až do 21.července 1939.
V době květnové a později zářijové mobilizace roku 1938 byl zařazen k 15.letce leteckého pluku č.3 ,,gen. M.R. Štefánika´´ jako správce letiště v Žilině. K.Štulír odešel jako jeden z prvních hodonínských občanů do zahraniční armády a již 1.října 1939 se stal příslušníkem čs.vojska ve Francii. Současně nastoupil k Vojenské správě Národního výboru československého v Paříži. Zde byl zařazen jako důstojník v osobním oddělení.

K.Štulír odjel z Francie z přístavu Port Vendres se skupinou letců v transportu pplk.Karla Tomana.
Po příjezdu do Liverpoolu 7.července 1940 byl s ostatními čs.letci umístěn 10 dní po svém příjezdu do Čs. depotu v Insworth Laue. 2.srpna 1940 je přijat do RAF v hodnosti Pilot Officers. Od 1.března 1941 je povýšen do hodnosti Flying Officers.

V čs.depotu zastával funkci pobočníka, vedoucího osobní a kmenové evidence a administrativního důstojníka.
1.října 1943 nastoupil k 310.čs.stíhací peruti a 30.listopadu 1943 přestoupil k 311.čs.bombardovací peruti. U obou perutí zastával funkci pobočníka. S 311.bombardovací perutí se vrátil po válce do Československa. Zde za svou odbojovou činnost obdrží Čs.válečný kříž 1939, Čs.medaili za chrabrost, Čs.vojenskou medaili za zásluhy I.stupně, Čs.vojenskou pamětní medaili se štítkem F-VB.

Dále britská vyznamenání Defence Medal a War Medal.


U 311.bombardovací perutě zůstal až do 1.února 1946, kdy přešel do funkce důstojníka pro osobní záležitosti ke 4.oddělení štábu velitelství letecké divize č.6 v Havlíčkově Brodě. Zde jej jeho nadřízení hodnotili:
...velmi dobré paměti, nadaný, váhavý...velmi dobré jazykové znalosti-angl., něm., velmi dobré...Schopnost pro vedení osob. záležitostí ve štábu vyšší jednotky velmi dobrá...podřízené dovede podchytit a dobře je vychovává...hodí se dobře k výkonu služby administrativní ve štábu, zejména v osobních záležitostech...po zkušenostech a dobrém vedení hodil by se jako přednosta 4.oddělení štábu...

Na konci ledna 1948 byl převelen mjr.let. v zál. K.Štulír na leteckou základnu 11 v Přerově, kde postupně zastával funkci polního pozorovatele letce, mobilizačního důstojníka a velitele technické letky. Na letecké základně v Přerově se také dostal poprvé během své kariéry k létání.
O jeho dalších osudech není nic známo....

Zdroj:Hodonín ve válce a okupaci,kapitola Hodonínští občané v čs.zahraničním odboji
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/