Autor Téma: Trieda Königsberg  (Přečteno 4121 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Trieda Königsberg
« kdy: Listopad 17, 2009, 05:42:11 »
TTD triedy Königsberg :
Výtlak štandardný : 6650 ton
Výtlak plný : 8350 ton
Celková dĺžka : 174 metrov
Šírka : 15,3 metra
Ponor : 6,2 metra
Posádka : 514-850 mužov
Lode v triede : Königsberg, Karlsruhe, Köln (dokončené 1929-1930)

Výzbroj :
Deväť 150 mm diel (3x3)
Dve / šesť 88 mm diel (3x2, neskôr nahradené 105 mm delami)
Osem 37 mm diel (4x2)
Osem 20 mm diel (8x1)
Dvanásť 533 mm torpédometov
Do 120 mín
2 lietadlá

Pohon :
Parné turbíny + dieselové motory 68 000hp, 2 hriadele, rýchlosť 32 uzlov (možnosť plavby rýchlosťou 10 uzlov pri použití iba dieselových motorov)

Pancierovanie :
Pás na bokoch : 5-7 cm
Hlavná paluba : 4 cm
Delové veže : 2 cm
Veliteľská veža : 10 cm

Lode triedy Königsberg (resp. triedy „K“) predstavovali skupinu 3 ľahkých krížnikov nemeckej Kriegsmarine. Keďže boli navrhnuté v 20tych rokoch bola snaha dodržať limity ustanovené Versaillskou zmluvou. Dôsledkom toho bolo, že pri veľkej časti trupu bola použitá technika zvárania namiesto doteraz bežného nítovania. Neskôr sa však ukázalo, že táto metóda ešte nebola dostatočne vyvinutá a výsledkom bola slabá odolnosť trupu pri dlhých plavbách. To spolu s tým, že lode mali problémy so stabilitou bolo príčinou obmedzenia ich činnosti na vody Baltického a Severného mora. Výraznou konštrukčnou črtou tejto triedy bolo umiestnenie jej hlavnej výzbroje. Okrem toho, že lode dostali novo vyvinuté trojhlavňové veže, tak dve z nich stáli na korme lode. Pričom tá vyvýšená bola posunutá k ľavému boku, zatiaľ čo tá nižšie postavená zase k pravému boku. Cieľom bol rozšíriť palebné sektory oboch veží. Königsberg, Karlsruhe a Köln predstavovali celú polovicu ľahkých krížnikov, s ktorými Kriegsmarine vstúpila do WW2. Ani jedna z lodí sa jej konca nedočkala.




na tejto fotke je možno jasne vidieť netradičné umiestnenie zadných veží

Königsberg
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach vo Wilhelmshavene 12. apríla 1926, na vodu bola spustená 26. marca 1927 a do služby slávnostne 17. apríla 1929. Plavidlo vyšlo na 38 miliónov ríšskych mariek. Po prezbrojení z pôvodných 500 mm torpédometov na nové 533 mm slúžila ako kadetná loď a v tejto úlohe absolvovala niekoľko zaoceánskych plavieb, pri ktorých boli odhalené problémy s konštrukciou trupu a jeho stabilitou. Počas Španielskej občianskej vojny operoval Königsberg blízko pobrežia Pyrenejského polostrova. Po vypuknutí vojny sa loď zúčastnila operácie Westwall, čiže pokladania mín v Severnom mori. Začiatkom apríla 1940 sa podobne ako väčšina nemeckej flotily, zúčastnila operácie Weserübung v rámci Námornej skupiny 3, ktorá prepravovala výsadok do nórskeho prístavu Bergen. Tu je krížnik poškodený paľbou pobrežných batérií, kvôli čomu sa musí v prístave zdržať kvôli opravám. Nasledujúci deň, tzn. 10. apríla 1940, je loď potopená po nálete 16 britských bombardérov Skua, ktoré docielili 3 priame a niekoľko blízkych zásahov 225 kg bombami. Začiatkom roku 1943 je vrak vyzdvihnutý, len aby bol v septembri 1944 opäť potopený. Po vojne putoval do šrotu.





Karlsruhe
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Kiele 27. júna 1926, na vodu bola spustená 20. augusta 1927 a do služby slávnostne 6. novembra 1929. Plavidlo vyšlo na 36 miliónov ríšskych mariek. Podobne ako pri sesterskej lodi došlo v roku 1934 k výmene torpédometov. Nasledovala zaoceánska plavba, pri ktorej však došlo k takému poškodeniu trupu, že loď musela byť v prístave San Diego opravená. Po niekoľkých ďalších plavbách a začiatku Španielskej občianskej vojny sa krížnik presunul k pobrežiu Portugalska a Španielska. Úvod vojny zastihol loď v doku a väčšinu nasledujúcich mesiacov potom strávila na Balte. Po spustení operácie Weserübung, loď ako súčasť Námornej skupiny 4 prepravila výsadok do Kirstensandu. Toho istého dňa, tzn. 9. apríla, počas spiatočnej plavby do Nemecke, je Karlsruhe zasiahnutý torpédom z ponorky Truant, ktoré vyradí komplet celý pohonný systém lode. Po evakuácii posádky je krížnik potopený dvoma torpédami z torpédovky Greif.



Köln
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach vo Wilhelmshavene 7. augusta 1926, na vodu bola spustená 23. mája 1928 a do služby slávnostne 15. januára 1930. Plavidlo vyšlo na 36 miliónov ríšskych mariek. Po klasickom prezbrojení torpédometov a nutnej prítomnosti v Španielskych vodách bola loď po vypuknutí vojny umiestnená na Balte. Pri operácii Weserübung tvorila spoločne so sesterskou loďou Námornú skupinu 3 určenú pre Bergen. Mala viacej šťastia a po úspešnom vylodení sa nepoškodená vrátila späť do Nemecka. Ďalšie nasadenie sa neustále menilo medzi Baltickým morom a nórskymi fjordami. Na jar 1943 bol krížnik vyradená zo služby, mimo zostal až do októbra 1944 keď bol určený pre výcvik kadetov. Koncom roku je v južnom Nórsko poškodený náletom a po opravách v Osle sa v januári 1945 vracia do Wilhelmshavenu. 3. marca je loď poškodená ďalším náletom RAF, až je nakoniec 30. marca konečne potopená lietadlami USAAF. Loď je síce vyradená zo služby, ale veže vyčnievajúce nad hladinu sa použité pre ostreľovanie postupujúcich nepriateľských jednotiek. Po vojne bola loď v roku 1946 zošrotovaná.

The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Trieda Königsberg
« Odpověď #1 kdy: Listopad 18, 2009, 07:09:12 »
Ďalšie fotky :


88 mm protilietadlové delá, Königsberg, pri paľbe hlavných diel to pri nich mohlo byť záživné


ďalší pohľad na netradičné usporiadanie veží, Köln


fotka ukazujúce široké palebné sektory zadných dvoch veží, Königsberg
The only easy day was yesterday.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Trieda Königsberg
« Odpověď #2 kdy: Prosinec 19, 2009, 12:54:53 »
Mam dojem, ze to umiestnenie zadnych vezi bolo podmienene pohonnym systemom (boli tam dva pomocne dieselove motory s prevodovkou), nie rozsirenim palebneho pola (k comu logicky nedoslo, rozsirenie na jednu stranu bolo kompenzovane obmedzenim na druhu stranu. Navyse, zaslehy z diel aj tak vacsine lodi nedovolovali strelbu ponad palubu a nastavby, dochadzalo k poskodeniu vlastnej lode).
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?