Autor Téma: Trieda Admiral Hipper  (Přečteno 5960 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Trieda Admiral Hipper
« kdy: Listopad 16, 2009, 03:51:31 »
TTD triedy Admiral Hipper :
Výtlak štandardný : 14 500 ton
Výtlak plný : 18 600 ton
Celková dĺžka : 202,8 metra
Šírka : 21,3 metra
Ponor : 7,7 metra
Posádka : 1600 mužov
Lode v triede : Admiral Hipper, Blücher, Prinz Eugen (dokončené 1939-40), Seydlitz, Lützow

Výzbroj :
Osem 203 mm diel (4x2)
Dvanásť 105 mm diel (6x2)
Dvanásť 37 mm diel (6x2)
Osem 20 mm diel (20x1)
Dvanásť 533 mm torpédometov
3 lietadlá

Pohon :
Parné turbíny 132 000 hp, 3 hriadele, rýchlosť 32.5 uzla

Pancierovanie :
Pás na bokoch : 8 cm
Hlavná paluba : 5cm
Delové veže : 10,5 cm
Veliteľská veža : 15 cm

Trieda Admirál Hipper predstavovala skupinu 5 ťažkých krížnikov plánovaných pre nemeckú Kriegsmarine. 3 z nich sa dočkali dokončenia a zabojovali si v WW2. Boli projektované aby mohli slúžiť jednak ako doprovodné lode pre ďalšie plavidlá flotily a jednak ako prepadové krížniky schopné viesť korzársku vojnu proti nepriateľským obchodným plavidlám. Zatiaľ čo v prvej úlohe sa viac menej osvedčili, tak v druhej zlyhali na celej čiare. Hlavným dôvodom bol pohonný systém veľmi náchylný na poruchy a taktiež pomerne malý dosah (5000 námorných míľ pri rýchlosti 15), ktorý podstatne zaostával za tým plánovaným. Po prvých dvoch dokončených lodiach došlo k menším zmenám dizajnu a tak sa tretia loď, Prinz Eugen, od svojich sesterských lodí mierne líšila. Išlo o jediné ťažké krížniky nacistického Nemecka, ak nerátame neskoršie preklasifikovanie preživších „panzerschiffe“ a názorne ukazuje ako vypuknutie WW2 v roku 1939 zastihlo Kriegsmarine silne nepripravené.



Admiral Hipper
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Kiele 6. júla 1935, na vodu bola spustená 6. februára 1937 a do služby slávnostne zaradená 29. apríla 1939. Plavidlo vyšlo na 85 860 000 ríšskych mariek. Admiral Hipper sa podobne ako väčšina nemeckého námorníctva podieľal na operácii Wesserubung (invázia do Nórska), počas plavby k svojmu cieľu potopil britský torpédoborec HMS Glowworm, ktorý však ešte pred svojou skazou stihol taranovať nemecký krížnik. Napriek poškodeniam pokračoval Hipper k svojmu cieľu a bez ohľadu na paľbu nórskych pobrežných batérií sa mu podarilo bez ďalšej ujmy preniknúť do prístavu Trondheim a tu vylodiť výsadok. Po menších opravách operoval spolu s loďami Scharnhorst a Gneisenau. V októbri si však už opotrebované pohonné ústrojenstvo vyžadovalo opravu a tak Hipper odplával do Kielu. Aj napriek tomu 2 pokusy o prienik do Atlantiku práve v dôsledku problémom s pohonnou jednotkou skočili neúspešne. Ešte pred koncom roka 1940 nakoniec Hipper prenikol do vôd Atlantického oceánu. Domovskou základňou mal poslúžiť obsadený francúzsky prístav Brest. 25. decembra zaútočil na konvoj WS-5A, ale vďaka húževnatej obrane britského krížnika Berwick sa mu podarilo ľahko poškodiť len dve obchodné lode a ťažko samotný krížnik. Nasledoval návrat do Brestu, počas ktorého potopil samostatne sa plaviacu loď. Na druhú plavbu sa vydal 1. februára nasledujúceho roku. Asi v polovici mesiaca na narazil na nechránený konvoj a potopil 7 lodí, zvyšok sa rozptýlil a unikol. Po tejto akcii Hipper zamieril späť do Brestu a odtiaľ do Kielu kvôli ďalším opravám. Po ich skončení bol odoslaný do Nórska, kde sa mal podieľať na akciách proti spojeneckým arktickým konvojom. 31. decembra 1942 sa zúčastnil neslávneho útoku proti konvoju JW 51B, pri ktorom síce potopil jeden torpédoborec, mínonosku a ďalší torpédoborec poškodil, ale sám bol vážne poškodený a samotný konvoj neutrpel ani škrabanec. Hipper sa vrátil do Wilhelmshavenu, ale v dôsledku Hitlerovho sklamania sa jeho opravy neustále odkladali. Loď bola presunutá do Gotenhafenu a až začiatkom roku 1945 použitá pri evakuácii nemeckých jednotiek a uprchlíkov z Východného Pruska. 9. apríla bol Hipper v suchom doku ťažko poškodený náletom RAF a následne 2. mája pomocou náloží potopená. V roku 1946 ju vyzdvihli a v rokoch 1948-49 je Admiral Hipper zošrotovaný.



Blücher
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Kiele 15. augusta 1936, na vodu bola spustená 8. júna 1937 a do služby slávnostne zaradená 29. septembra 1939. Plavidlo vyšlo na 87 855 000 ríšskych mariek. Pre operáciu Wesserubung bola loď ustanovená ako vlajkové plavidlo Námornej skupiny 5, kam patrila aj kapesná bitevná loď Lützov, ľahký krížnik Emden a 11 menších plavidiel. Jej cieľom bolo vysadiť jednotky v hlavnom meste Nórska Oslo. Po preniknutí do Oslofjordu obdržal 2 zásahy z ťažkých diel nórskej pobrežnej batérie. Nemecká odvetná plavba bola nepresná a lode pokračovali v plavbe. Nemci však nemali ani tušenia o podvodnej torpédovej batérii na ostrove Kalholm. Blücher plaviaci sa okolo inkasoval 2 zásahy torpédami, jedno na úrovni prednej delovej veže, druhé zasiahlo strojovňu. Osud lode bol spečatený. Zbavený pohonu voľne driftoval vo vodách fjordu. Pokusy loď zachrániť alebo aspoň s ňou nabehnúť na breh zostali neúspešné. Okolo siedmej hodiny ráno dosiahli požiare skladisko munície pre 105 mm delá. Po následnom výbuchu sa loď naklonila o 45 stupňov a do pol ôsmej zmizla pod hladinou. Zahynulo viac ako 800 mužov (ako členov posádky tak výsadku). Tak skončila kariéra novučičkého nemeckého ťažkého krížnika.



Prinz Eugen
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Kiele 23. apríla 1936, na vodu bola spustená 22. augusta 1938 a do služby slávnostne zaradená 1. augusta 1940. Plavidlo vyšlo na 104 490 000 ríšskych mariek. Už počas dokončovania bola loď zasiahnutá 2 malými bombami počas náletu RAF. Po skončení skúšobných plavieb trávila loď čas v Baltickom mori. Pri plavbe z Kielu do Gotenhafenu narazil Prinz Eugen na magnetickú mínu a musel späť do dokov kvôli opravám. Nasledovala spoločná plavba s bitevnou loďou Bismarck v rámci operácie Rheinübung. Počas bitky v Dánskom prielive participoval na potopení bitevného krížnika Hood a poškodení lode Prince of Wales. Zatiaľ čo Bismarck v dôsledku straty paliva zamieril späť k francúzskemu pobrežiu a vďaka Britom skončil na morskom dne, Prinz Eugen sa nechcenej pozornosti vyhol a po stretnutí s tankerom sa mal vydať na korzársku plavbu. Avšak v dôsledku klasických problémov s pohonom sa musel aj on nakoniec vrátiť do prístavu Brest. 1. júla 1941 bol počas náletu RAF zasiahnutý jednou bombou, ktorá zabila asi 60 námorníkov. Nasledujúcou akciou Prinza Eugena sa stal prienik kanálom spolu s loďami Scharnhorst a Gneisenau v rámci operácie Cerberus. Loď prežila bez úhony, a preto bola určená ako posila pre námorne jednotky umiestnené v Nórsku. Počas plavby ju však 23. februára 1942 zasiahlo torpédo z ponorky Trident, ktoré vážne poškodilo kormu lode. Po krátkej oprave v Trondheime sa musela vrátiť do Kielu. Na začiatku roku 1943 bola pripravená vrátiť sa späť do služby, ale pokusy dostať ju do Nórska zlyhali, a tak bola odoslaná k výcvikovým účelom do Baltického mora. Od augusta 1944 bol potom Prinz Eugen využívaný pre ostreľovanie postupujúcich sovietskych vojsk a k evakuácii vlastných jednotiek. 15. októbra sa zrazil s ľahkým krížnikom Emden, pričom trvalo dlhé hodiny kým sa poradilo obe lode od seba oddeliť. Po opravách v Gotenhafene pokračoval vo svojej pôvodnej úlohe. 29. marca 1945 opustil Gotenhafen posledný krát. Potom bol premiestnený do Copenhagenu, kde kvôli nedostatku paliva už zostal. Po skončení vojny sa loď vzdala Britom, ktorí ju opravili a neskôr predali Američanom. Tí ju spolu s ďalšími plavidlami použili pre svoje atómové testy na atole Bikiny. Prinz Eugen prežil obe výbuchy, ale trup bol príliš rádioaktívny, a preto bola loď potopená pri atole Kwajalein, kde jej vrak leží dodnes.



Lützow
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Brémach 2. augusta 1937, na vodu bola spustená 1. júla 1939 a 11. februára bola nedokončená predaná Sovietskemu zväzu. Tam bola premenovaná na Petropavlovsk. V čase nemeckej invázie bola loď stále nedokončená a slúžila ako plávajúca batéria v Leningrade, kde ju nemecké lietadlá potopili. Sovieti ju 17. septembra 1942 vyzdvihli, premenovali na Tallinn a používali k podpore svojich jednotiek, až do prelomenia blokády. Plány na jej dokončenie boli zamietnuté a tak loď doslúžila ako statická výcviková loď až do roku 1950, keď bola predaná do šrotu.



Seydlitz
Stavba lode bola zahájená v lodeniciach v Brémach 29. decembra 1936, na vodu bola spustená 19. januára 1939. Až do roku 1942 stála nedokončená v Brémach, napriek tomu, že bola takmer hotová. Potom bolo rozhodnuté o jej prestavbe na lietadlovú loď. Aj tieto práce však v polovici 1943 zastavili. Nedokončený trup bol presunutý do Konigsbergu, kde ho Nemci 29. januára 1945 samy potopili. Po skočení vojny bola loď vyzdvihnutá a pripadla Sovietom, ktorí ju rozobrali.
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Trieda Admiral Hipper
« Odpověď #1 kdy: Listopad 18, 2009, 07:32:29 »
Ďalšie fotky :

predné delové veže krížnika Prinz Eugen


krížnik Admiral Hipper vysadzuje vojakov v Nórsku


krížnik Admiral Hipper vysadzuje vojakov v Nórsku 2


pamätná tabuľa s menami 60 námorníkov, ktorí padli pri nálete na Brest, Prinz Eugen


23. február 1942, krížnik Prinz Eugen prišiel o provu po zásahu torpédom z ponorky HMS Trident


Blücher je spúšťaný na vodu


pohľad na Blücher z ľahkého krížnika Emden počas operácie Wesserübung


posledné okamihy krížnika Blücher


vrak krížnika Admiral Hipper po vojne v Kiele
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Trieda Admiral Hipper
« Odpověď #2 kdy: Prosinec 30, 2013, 04:29:14 »

pohľad na postavenie s dvojicou 105 mm s detailom na prístroj pre nastavenie časovača, Admiral Hipper
The only easy day was yesterday.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Trieda Admiral Hipper
« Odpověď #3 kdy: Prosinec 30, 2013, 04:55:19 »
Zaujímavá fotka.

Nechcem rýpať ale ako som si to tak čítal tak by si článok zaslúžil opraviť gramatické chyby. Trošičku to rozptyľuje pri čítaní ;)

Vďaka za upozornenie, opravené - sahidko
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman