Autor Téma: lehký tank M551 Sheridan (USA)  (Přečteno 7144 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
lehký tank M551 Sheridan (USA)
« kdy: Srpen 16, 2009, 10:26:54 »
Americký lehký tank M551 Sheridan
(Podle tradice stroj převzal jméno po generálu Unie z dob občanské války, kterým byl generál Phillipe Sheridan)


1. ÚVOD
Už v období druhé světové války používaly jednotky americké armády lehké tanky, jejich vývoj se však datuje už do meziválečného mezidobí. Už v roce 1922 se americká armáda začala zajímat o projekty lehkých a středních tanků. Po delších průtazích a váhání vznikl v srpnu 1927 prototyp T1, v roce 1928 T1E1, v roce 1929 T1E2, v roce 1931 procházel testy v Aberdeenu prototyp T1E3. Z toho vzniklý lehký tank M1 byl hotov v roce 1937, přičemž další prototyp vycházející z této řady s označením T2 byl vyvinut v roce 1933. Prototyp T2E1 přijala americká armáda v roce 1935 jako verzi T2A1 a tento typ se poprvé od konce první světové války začal vyrábět sériově. Další prototyp T2E2 byl později kompletován jako M2A2. Po rozpoutání druhé světové války si americká vláda uvědomila, že se asi tomuto konfliktu nevyhne a začala svoje nedostatečné tankové jednotky modernizovat. V únoru 1940 byl schválen další v řadě, prototyp T3 s novou věží, silnějším pancéřováním a kvalitnějším podvozkem. Sériová výroba tohoto stroje, již jako M3 Stuart (vzat do výzbroje v červenci 1940), začala v březnu 1941 a již v listopadu se účastnil bojů o důležitý přístav Tobruk na pobřeží severní Afriky. Britské jednotky používající M3 si chválili spolehlivost a rychlost tanku, ale nejvíc jich vadila slabá ráže 37 mm kanonu. Po dodání nových středních tanků v roce 1942 byly Stuarty vyměňovány a sloužily především jako průzkumná vozidla. V průběhu největšího světového konfliktu vznikaly další typy, jako třeba M5 (duben 1942), a pokračovalo se na testech prototypu T7 (únor 1942). Mezitím byl v březnu 1943 sestrojen prototyp lehkého tanku T24, který v červnu 1944 už jako M24 Chaffee byl zkoušen na polygonu v Aberdeenu. Tento stroj však do bojů v druhé světové válce nijak nezasáhl, zato byl plně využit v konfliktu následujícím, v Korejské válce.
Jako následovník lehkého tanku M24 byl vyvinut tank M41 Walker Bulldog, který se samohybnými lafetami M56 tvořily hlavní výzbroj výsadkových divizí v období padesátých let. V šedesátých letech vyvinutý lehký tank M551 Sheridan pak vystřídal tuto techniku na dobu přes 20 let, i když jeho službu v armádě pronásledovaly neustálé problémy. Tank M551 Sheridan, kterým byly vybaveny jednotky americké 82. výsadkové divize, byl v té době celkově nejmohutnějším bojovým strojem, který mohl být shozen z přepravních letadel (např. C-130 Herkules). Existovaly dva způsoby leteckého shozu tanku M551 Sheridan. První se prováděl z větší výšky pomocí tří velkoprostorových padáků. Už při testech se několikrát tyto padáky selhaly (jeden nebo také všechny) a docházelo k výraznému poškození stroje. Druhý způsob zahrnoval jeden padák, který nesloužil k vlastnímu shozu, ale k vytažení tanku na speciální paletě z nákladového prostoru letadla, letícího ve velmi nízké letové výšce (10-tky metrů). Z jiného letounu pak vyskočila osádka, která zprovoznila vozidlo. Stroje M551 byly mimo jiné nasazeny do operace "Pouštní bouře" a v 80. letech se pravidelně účastnily cvičení v Západním Německu, v blízkosti jeho východní hranice.

2. PROJEKTY NOVÉHO LEHKÉHO TANKU
V padesátých letech veškeré armády začaly nezávisle na sobě zvyšovat tankovou ráži, to zapříčinilo nejen nárust pancíře, ale hrozilo i zrušení lehkých tanků u kterých diktovala podmínky omezená hmotnost a ráže. Také lehký tank M41 Walker Bulldog, se kterým disponovaly výsadkové útvary, byl omezen, ne pro svou hmotnost, ale kvůli absenci shozu. Na tuto situaci americká armáda zareagovala v roce 1954 vyhlášením soutěže na nový lehký tank s hmotností kolem 17 tun, ráží hlavní výzbroje 76 mm (případně 105 mm) s nutností výsadku. Výzvu přijaly firmy DA (Detroid Arsenal), Cadillac a AAI ( Aircraft Armaments Incorporated). Vzniklo mnoho projektů, většina pouze na papíře, nebo jako maketa v malém poměru. Jednalo se o tanky s bezzákluzovým kanonem, dálkově ovládané bezosádkové stroje nebo pochodující monstra. Jako nejlepší projekt, který se dostal do fáze prototypu byl T92, s hlavní zbraní ráže 76 mm, gumovými pásy a motorem vpředu. Po testech na polygonu v Aberdeenu ale nedošlo k sériové výrobě. Na jeho zrušení se podepsaly zprávy o parametrech sovětských PT-76, které byly lepší než jmenovaný prototyp.
Jak vyplývá z článku, lehký tank M551 Sheridan byl nakonec sestrojen, ale ne standardním vývojem, nejdříve byla vyvinuta hlavní zbraň vozidla a později vozidlo samotné.
Už koncem padesátých let se firma Philco Ford zaměstnávala vývojem nové dělostřelecké zbraně, vznikl odpalovací systém M81 ráže 152 mm, zastoupený krátkou hlavní, ze které je možné mimo jiné odpalovat protitankové řízené střely MGM51A Shillelagh. Jelikož střely disponovaly vlastním pohonem, nebylo potřeba velké výmetné nálože, to vše se pak příznivě odrazilo na hmotnosti jak zařízení tak vozidla, neboť také podvozek nemusel na sebe brát přenos zpětného rázu výstřelu.
Raketová střela byla schopná zlikvidovat kterýkoliv stávající tank, až do vzdálenosti 4000 m (dolet střely). Praktický minimální dostřel se pohyboval pod hranicí 1000 m, protože pustit si blíže nepřátelský tank hraničilo s ohrožením osádky. Použití jmenované ráže mohlo být využito ke střelbě municí s velkým tříštivým a trhavým účinkem. Nejen pro tento tank byla vyvinuta speciální polospalitelná munice.
Po vyřešení problému hlavní zbraně se konstruktéři pustili do vývoje tanku, i když vše nasvědčovalo, že to nebude jednoduché, neboť velení armády zadalo náročné podmínky. Například, obojživelnost, střelba v noci, shoz z letadla, ochranu proti ZHN a velkou pohyblivost s možností palebné podpory jednotek. Už v roce 1959 velení amerického výsadkového vojska zažádalo o náhradu za stávající stroje M41 a M56. Projekt nového vozidla byl označen jako XM551, ze všech návrhů se nejlépe jevil projekt firmy Allison (jiný pramen uvádí Cadillac, obě patří pod General Motors), společnosti GM, která ve jmenované době kompletovala lehké tanky M41 Walker Bulldog.

 
< Prototyp XM551 číslo dvanáct se svým vzhledem již blížil sériovým strojům (US DoD)
> Příslušníci 82. výsadkové divize během výcviku ve Fort Polk v Louisianě, říjen 1996 (US Army)

3. LEHKÝ TANK M551 SHERIDAN PODROBNĚJI
Práce na projektech XM81 a XM551 také zdržel prosazovaný mezinárodní projekt MBT-70, který se vyvíjel v kooperaci s Německem, a nakonec na neústupnosti a prosazování vlastních zájmů obou zainteresovaných stran zkrachoval. Zde se jednalo o nový projekt základního tanku pro standardizaci výzbroje států ve společenství NATO. Měl být odpovědí na převahu tankové výzbroje Varšavské smlouvy, především Sovětského svazu, na tanky typu T-55 a T-64.
Po ujasnění hlavní výzbroje nového tanku se konstruktéři pustili do vývoje samotného stroje. Rozměry korby samozřejmě omezoval prostor nákladního letadla a hmotnost se musela také podřídit přepravním podmínkám. Korbu tanku konstruktéři vytvořili ze speciálních tvrzených slitin hliníku č. 7039, tím splnili armádní podmínku maximální hmotnosti. Ocelová svařovaná věž ve tvaru čočky byla umístěna ve středu nástavby, ve které bylo stanoviště většiny osádky (mimo řidiče), ten se nacházel ve středu korby vpředu. Velitel a střelec měli stanoviště ve věži vpravo, nabíječ na levé straně.
Zde byla lafetována hlavní zbraň tanku, kanon ráže 152 mm / odpalovací systém M81 ze kterého lze vystřelovat protitankovou řízenou střelu Shillelagh nebo čtyři typy konvenčních nábojů se spalitelnou nábojnicí, popřípadně kumulativní, dýmovou, výcvikovou a kartáčovou munici. S kanonem byl spřažen kulomet 7,62 mm (v průběhu výroby několik verzí), a na střeše velitelské kupole se nacházel protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm s ochranným štítem. Z důvodu omezeného prostoru ve věži byla kulometná munice skladována ve schránkách na boku věže zvenku.
Pohonná jednotka byla uložena v zadní části korby, skládala se z čtyřstupňové převodovky TG-250 a nově použitého vznětového šestiválce 6V-53T s výkonem 224 kW (300 HP) z důvodu prodloužení dojezdu a snížení vzplanutí motoru. Z téhož důvodu postrádá věž hydraulické otáčení a náměr hlavní zbraně. Podvozek je složen na každé straně z pětice pojezdových kol s gumovou bandáží, odpružených zkrutnými tyčemi. Napínací kola se nachází vzadu, hnací pak vpředu, horní větev pásu postrádá podpůrné kladky. Pásy typu T138 s šířkou 445 mm obsahují 102 článků.
Vozidlo je plně obojživelné, k tomu slouží na zvýšení výtlaku texgumoidní zástěna, které po vztyčení vytváří z vrchní části korby vanu, stroj je schopen pomocí pásů pohybu ve vodě rychlostí 5,8 km/h.
Pro vysazení z letadla v nízké letové výšce byla vytvořena speciální paleta, která na sebe bere většinu energie při dopadu. Byla vypracována metoda LAPES (Low Altitude Parachute Extraction systém), to znamená vytažení tanku padákem z nákladového prostoru nízko letícího letadla.
Elektroinstalace tanku se nacházela v sedmi bílých boxech, v každém 10 zasouvacích desek s příslušnými obvody. Při opravě se vyměňovalo kus za kus, ale v nouzi šlo nahradit potřebnější desku za ?méně potřebnou?, například desku A1, která měla na starost odpal kanonu, šlo nahradit deskou A5, která zajišťovala palbu ze spřaženého kulometu a tak tanku zachovat funkční hlavní zbraň.
V prvním roku 60. let byl projekt nazván jako AR/AAV (Armored Reconnaissance / Airborne Assault Vehicle), a o rok později (1961) se uskutečnily první ostré střelby s řízenou střelou Shillelagh a náboji z XM81. V tomto případě byla použita zkušební věž usazená ještě na podvozku tanku M41, a prověrka potvrdila, že to nebude vůbec jednoduché. Protypů přibývalo, jejich počet se zastavil na číslu 20. Jelikož se na každém odrazily změny a závady (např. elektroinstalace, chlazení motoru, úchyt alternátoru), každý jeden byl originálem. Nakonec komise vybrala 12-tý prototyp a zbytek byl využit jako testovací předsérie. Průtahy se střelbou zaváněly zrušením projektu, docházely finance, ale v roce 1963 byl vojenský rozpočet navýšen pro řešení situací v jihovýchodní Asii. I když tank ještě neprošel schvalovacím řízením, sériová výroba byla započata v dubnu 1965 a společnost GM obdržela smlouvu na čtyři roky. Na vzetí do výzbroje armády se čekalo do května 1966 a první sériový tank byl přebrán 29. června téhož roku.
Sériové stroje se od vybraného prototypu odlišovaly, např. pojezdová kola neměla paprskové prolisy, pozměněná korba měla zakulacené horní hrany, na věži byly umístěny vrhače dýmových granátů a zaměřovač raket Shillelagh. V období od poloviny roku 1966 do konce roku 1970 sjelo z výrobních linek GM , divize Allison asi 1662 (jiný zdroj uvádí přesně 1700) lehkých tanků M551 Sheridan.


Technický nákres lehkého tanku M551 Sheridan

Technická data lehkého tanku M551 Sheridan
> osádka : 4 muži (velitel, řidič, střelec a nabíječ)
> vzat do výzbroje : květen 1966
> výrobce : GM (General Motors), divize Allison
> hmotnost : 15,12 t (33 460 lb)
> motor : vznětový šestiválec Detroit Diesel 6V-53T o výkonu 224 kW (300 HP). převodovka : TG-250, hydromechanická 4+2
> rozměry : délka 6307 mm, šířka 2819 mm, výška celk. 2946 mm, výška po strop věže 2272 mm, světlost 480 mm, průměr základny věže 1900 mm
> výzbroj : kanon / odpalovací zařízení M81, případně M81E1 ráže 152 mm (20 konvenčních nábojů) a 10 PTŘS MGM-51A (-51B, 51C) Shillelagh , spřažený kulomet M240 (M73, M73E1, M219) ráže 7,62 mm (3000 nábojů), protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm (1000 nábojů), zadýmovací granátomety 4x 66 mm M257 / 16 ks, náměr kanonu : -8°až +19,5°
> max. rychlost : silnice 70 km/h, voda 5,8 km/h
> dojezd : 600 km
> periskopy : M48 infračervený (řidič), M44 pasivní (střelec)
> překážky : stoupavost 60 %, svislá přek. 0,84 m, příkop 2,54 m, plná obojživelnost
> měrný výkon : 14,08 kW/t
> měrný tlak na půdu : 0,49 kg/cm
> zásoba paliva : 598 l
> pancíř : válcovaný, z hliníkových slitin typu 7039

Pokračování ve 2. části
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Americký lehký tank M551 Sheridan
« Odpověď #1 kdy: Srpen 16, 2009, 10:48:14 »
Americký lehký tank M551 Sheridan - 2.část

4. DALŠÍ TESTY, DALŠÍ PROBLÉMY



Zanedlouho, jak bylo přislíbeno, na začátku velkovýroby bylo vybráno několik vozidel k velmi náročným testům v různých klimatických podmínkách, které prověřovaly převážně průběh střeleb.
S vypouštěním raketových střel MGM 51A byla komise celkově spokojena, zde nevyvstaly žádné problémy, avšak jinak to bylo u dělostřelecké munice.
Testy v Austrálii a Panamě ve vlhkém klimatu / Provozní zkušenosti z používání u jednotek :
ZÁVADY A PROBLÉMY :
- polospalitelné nábojnice neshořely tak jak bylo předpokládáno nebo selhávaly.
- z důvodu absence ejektoru se věž plnila spalinami při palbě.
- poddimenzovaná převodovka (hrozilo poškození spojky)
- nevhodné umístění omezovače otáček na vstřikovacím čerpadle (docházelo k poškození ovládacího táhla, což mělo za následek zhasínání nebo přetáčení motoru)
- problémy s elektroinstalací (opakovaný zpětný ráz při palbě způsoboval výpadky a zkraty, nejcitlivější byl měnič napětí z 24V na 110V)
- nespolehlivý šroubový závěr, poháněným elektromotorem.
- po vypuštění střely MGM-51A nezapomenout vytahovač vyřadit z činnosti,
- střelba standardní municí pomocí těsnícího kroužku.
- při maximálním náměru se samovolně sepnuly koncové spínače a věž se sama začala otáčet doleva.
ŘEŠENÍ A ZMĚNY:
- instalace profuku hlavně tlakem vzduchu (při otevřeném závěru) ? systém OBSS ( Open Breech Scavenger systém)
- později (od ledna 1968) systém OBSS nahrazen systémem CBSS ( Closed Breech Scavenger systém), kde profuk hlavně byl prováděn při uzavřeném závěru. Změna systému se podepsala na jiném tvaru hlavně, a snížení převážené munice, neboť jedna z lahví se vzduchem zaujala místo stojanu se střelivem.
- závěr kanonu se uzavíral hydraulicky
POZNÁMKY :
- systém OBSS ? vzduch čerpán ze dvou tlakových lahví, doplňované kompresorem. Systém OBSS byl vyráběn ve třech verzích a byl zpětně montován do starších výrobních sérií (ins. od února 1967). Při testech na střelnici dobrý, v praxi nefunkční. Důsledek se dostavil při zkouškách v roce 1967 v Panamě, kde z důvodu žhavých zbytků v hlavni došlo k explozi munice a zničení celého tanku. Pozastavena výroba a zákaz převozu munice v tanku.
- pokud byl poškozen měnič napětí, stačilo nouzové napětí 24V k odpalu, ale další problémy způsobovalo usazování karbonu na palníku. Ten vznikal z polospalitelných nábojnic a zvyšoval přechodový odpor, docházelo k poklesu napětí a selhání. V průměru vycházelo jedno selhání na 50 výstřelů, ale stávaly se případy, kdy k tomu docházelo po 2 až 4 výstřelech.
ZÁVĚR komise : Lehký tank M551 Sheridan se nedoporučuje nasazovat ve vlhkých tropických klimatech (například Vietnam)
Naopak při testech prováděných v mírném pásmu (Evropa) nebo v suchých pouštních, arktických podmínkách s tankem Sheridan, tento prošel bez velkých problémů.
Jako zdroj všech problémů byla brána věž vozidla, dostala označení nejhoršího výrobku (kompletu) od druhé světové války. I přes různá vylepšení a odstranění závad, byl tank M551strojem, vyžadující zkušenou posádku a pečlivou údržbu.

 
< Sheridan z výzbroje 82. výsadkové divize vyjíždí z vyloďovacího plavidla LCU 1674 na ostrově Viegues během cvičení Ocean Venture '84 (US Army)
> Záběr z vojenského cvičení v Západním Německu poblíž hranice s NDR, jehož se účastnily i Sheridan a M113A1 z výzbroje 11. Armoured Cavalry Regiment, květen 1979 (US Army)

5. MUNICE TANKU M551 SHERIDAN
Tanky M551 Sheridan a M60A2 Patton byly mimo protitankových řízených střel vyzbrojeny konvenční municí se spalitelnou nábojnicí. I když raketová střela Shillelagh byla velmi účinná při proražení pancéřování, vykazovala dva nedostatky. Za prvé, cíle musely být ve vzdálenosti vyšší než 1000 m a za druhé rychlost palby byla v porovnání se standardní municí poloviční. Střelu Shillelagh letící na cíl řídil střelec tanku, který ve svém zaměřovači udržoval záměrný kříž na siluetě cíle do okamžiku zásahu. Musel se dobře soustředit, neboť ve chvíli, kdy se raketový motor střely vypnul (po letu 1200 m), měla střela rychlost 1100 m/s! Sledovací zařízení registrovalo let střely a porovnávalo jej se záměrnou. Infračervený vysílač, umístěný nad hlavní tanku, vysílal přímači střely řídící signály, upravující směr jejího letu. To byla teorie, a praxe byla maličko jiná, zajímavá byla hlavně palba dělostřeleckou municí.
Běžná munice se dala použít k boji zblízka a kumulativní střela prošla 500 mm pancíře. Jako další vezl tank munici určenou k vytvoření maskující clony, označení nebo zapálení cílů (obsahovaly složku bílého fosforu). Mimo protipěchotní munici XM625 Beehive, které obsahovaly nižší náplň, byla manipulace a střelba s ostatní municí problémová. Při palbě s XM657E2 (HE-tříštivotrhavé) a XM490E5 (HEAT-protitankové) se lehký tank M551 nejen zahalil v mraku prachu a kouře, ale působením velkého zpětného rázu se jeho dva páry předních pojezdových kol dostaly do vzduchu. I když by se v boji vypustily raketové střely MGM-51A jako první, jejich navádění by v případě vypuštění bylo nesnadné.

 
Lehký tank M551 Sheridan při nasazení ve Vietnamu.

6. SLUŽBA A POUŽITÍ TANKU M551 SHERIDAN
Lehký tank M551 Sheridan byl předveden několika představitelům cizích armád, ale k prodeji však nedošlo. Americká armáda tank nasadila ve Vietnamu, Panamě a v Perském zálivu, dále byl výsadkovými jednotkami používám v Evropě a v Jižní Koreji.
EVROPA
V době, kdy první lehké tanky M551 byly nasazeny ve vietnamské džungli, dostalo se také na americké jednotky dislokované na evropském kontinentu. Mezi prvními jednotkami, které byly vyzbrojeny lehkými tanky M551 Sheridan byl 11. obrněný jezdecký pluk. Mírné evropské pásmo se v ničem nepodobalo vlhké vietnamské džungli tak se zde nevyskytovaly skoro žádné problémy. Při cvičení proti pomyslným početným tankovým svazům používala taktika ,,vystřel a zmiz,, ,která při dobrém použití by vnesla zmatek do nepřátelských řad. Sheridany by se po použití raketových střel MGM-51A Shillelagh (maximálně 2) okamžitě stáhly a po určité době by útok opakovaly. Osádky zde kladně hodnotily stabilizátor, ale pro jistý zásah by prováděly palbu v klidovém postavení.
VIETNAM
Do Vietnamu byly lehké tanky M551 Sheridan dovezeny v lednu 1969, i když to bylo pro některé překvapení, neboť panoval názor, že jejich nasazení ve vlhkém vietnamském prostředí nebylo doporučeno.
- oblast : Bien Hoa, Tay Ninh (10. březen 1969)
- jednotky : 3. škvadrona 4. obrněný jezdecký pluk, 1. škvadrona 11. obrněný jezdecký pluk, zezačátku 64 vozidel (v té době bez střel Shillelagh), zde použita nově vyvinutá munice ( XM625 Beehive, naplněná 9900 kusy střepin (jehlového tvaru), na likvidaci živé síly protivníka). Celkově bylo v této válce nasazeno na 200 vozidel, ze kterých byla odsunuta pouze polovina. Na zničení se však podílely převážně vlastní posádky na kterém se podepsaly poruchy a uvíznuté stroje.
PANAMA
- oblast : mezinárodního letiště Torrijos-Tocumen, 1989.
- jednotky : 4. prapor 68. pluku
Operace ,,Just Cause,, proti jednotkám panamského diktátora Manuela Noriegy. Rota C (Charlie) v počtu 8 strojů. Oceněna krátká hlaveň a trhavá munice ráže 152 mm v ulicích Panama City
BLÍZKÝ VÝCHOD
- oblast Perského zálivu, únor 1991
- jednotky : 3. prapor 73. pluku
Před dopravením tanků Abrams sloužily tanky Sheridan v počtu 55 vozidel jako palebné prostředky. Zapsaly si zničení iráckého tanku Type 59, a přes obavy velení se osvědčily. Nevykázaly za celou dobu působení žádnou závadu, a tím potvrdily, že jim svědčí suché a teplé klimatické podmínky.

 
< M551 táhnoucí vyprošťovací automobil M816, jenž již za sebou táhne valník M809 s dělostřeleckou municí. Záběr pochází z oblasti Khe Sanh během operace Dewey Canyon (US Army)
>  Sheridan s přezdívkou Hard Core z výzbroje 3./4. ACR si klestí cestu mezi nízkým porostem vietnamské džungle, únor 1969 (US Army).

HODNOCENÍ SLUŽBY A BOJOVÉHO NASAZENÍ
DOBRÉ VLASTNOSTI
- velká palebná síla
- dobrá mobilita (pohyblivost a průchodivost)
- kvalitní, téměř bezúdržbový podvozek (pohodlná jízda)
- krátká hlaveň v pouličních bojích umožnila plný odměr věže
NEDOSTATKY
- komplikovaná a nespolehlivá elektroinstalace
- slabé pancéřování proti minám (dno korby)
ŘEŠENÍ :
- osazení dna korby přídavným titanovým pancířem o hmotnosti téměř 1 t,
- byla také vylepšena velitelská věžička umístěním pancéřové desky zepředu a schránkou na díly a munici na zadní část. Přidáním výzbroje je zvýšena palební schopnost tanku, například kulomet ovládaný nabíječem, nebo instalace granátometu popřípadně minometu ráže 81 mm na věži.
Jelikož osádky Sheridanů byly vytvářeny ze dvou skupin (z transportérů M113 a tanků M48) odráželo se to na celkovém pohledu na jmenované vozidlo. Bývalé osádky M113-tek (1.škv.11.pluk.)) více chválily, naopak bývalý tankisté (3.škv.4.pluk.) byly silně zklamaní.

Pokračování ve 3. části
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Americký lehký tank M551 Sheridan
« Odpověď #2 kdy: Srpen 16, 2009, 11:02:22 »
Americký lehký tank M551 Sheridan - 3. část

7. DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

 
< Sheridan z výzbroje 82. výsadkové divize, operace Desert Shield, prosinec 1990 (US Army)
> Tank M551 Sheridan při vypuštění střely MGM-51

VERZE TANKU M551A1 SHERIDAN (TTS)
Koncem ledna 1971 začaly být tanky M551 Sheridan vylepšovány instalací laserového dálkoměru AN/VVG-1, který používal velitel vozidla, však systém nebyl propojen se systémem řízení palby.
Na Sheridany byl montován v roce 1990 pasivní zaměřovací systém TIS (Thermal Imaging Sight), který zvýšil bojovou hodnotu, neboť velitel tanku lépe pozoroval bojiště, a zjišťoval možné cíle.
Tato verze tanku Sheridan dostala označení M551A1.
Technická data lehkého tanku M551A1 Sheridan
> osádka : 4 muži (velitel, řidič, střelec a nabíječ)
> vzat do výzbroje : květen 1989
> výrobce : AAD (Anniston Army Depot)
> hmotnost : 15,20 t
> motor : přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit Diesel 6V-53T o výkonu 224 kW (300 HP). převodovka : XTG-250-A1, hydromechanická 4+2
> rozměry : délka 6307 mm, šířka 2800 mm, výška celk. 2950 mm, výška po strop věže 2272 mm, světlost 480 mm, průměr základny věže 1900 mm
> výzbroj : kanon / odpalovací zařízení M81E1 ráže 152 mm (20 konvenčních nábojů) a 9 PTŘS MGM-51C Shillelagh , spřažený kulomet M240 ráže 7,62 mm (3000 nábojů), protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm (1000 nábojů), zadýmovací granátomety 4x 66 mm M257 / 16 ks, náměr kanonu : -8°až +19,5°
> max. rychlost : silnice 70 km/h, voda 5,8 km/h
> dojezd : 600 km
> periskopy : M48 infračervený (řidič), M44 pasivní (střelec)
> systém : AN/VSG-2
> překážky : stoupavost 60 %, svislá přek. 0,84 m, příkop 2,54 m, plná obojživelnost
> měrný výkon : 14,08 kW/t
> měrný tlak na půdu : 0,49 kg/cm
> zásoba paliva : 598 l
> pancíř : válcovaný, z hliníkových slitin typu 7039

DALŠÍ VOZIDLA (přestavby)
- vozidlo konstrukčně shodné s M551, ale místo hlavní zbraně instalovány dva rychlopalné kanony M242 Bushmaster ráže 25 mm.
- na podvozku M551, na místě věže odpalovací zařízení protitankových řízených střel TOW, chráněné pancéřovým štítem.
- vozidlo konstrukčně shodné s M551, ale místo hlavní zbraně instalován kanon ARES ráže 75 mm s vysokou úsťovou rychlostí a nabíjecím automatem (XM274) na výsuvné lafetě (program ELKE - Elevated Kinetic Energy weapon).
- dále byly zpracovány projekty na vyprošťovací stroje, vozidla palebné podpory a samohybná protiletadlová děla.
Žádné z těchto vozidel se nedočkalo sériové výroby a nebylo vzato do výzbroje armády.

 
Modely lehkých tanků M551 Sheridan

STŘÍPKY Z TÉMATU
> Tank Sheridan také ovlivnil maximální výšku bezpečného shozu na padáku. Jeden z tanků, shozený z letadla při invazi v Panamě v roce 1989, se při letu uvolnil z palety a zabořil se do země až po věž. Později se vtipkovalo, že 82. výsadková divize našla řešení problémů s diktátorem Noriegou, stačilo by diktátora trefit shozeným tankem!
> Tank M551 Sheridan byl navržen jako vozidlo průzkumných jednotek všech divizí americké armády. O to bylo větší zklamání.
> Lehký tank M551 byl plně obojživelný po pětiminutové přípravě.
> Korba tanku M551 Sheridan byla svařena z hliníkových (speciální slitina č. 7039) pancířů. Čelní pancíř tanku o síle 100 mm, potvrzoval, že jej mohl probít každý tehdy stávající standardní bojový tank a hlavně pěchotní protitankové střely. Doplnění tanku přídavnými pancíři nebylo možné, jinak by tank nemohl být shazován z letadla.
> Závady a nedostatky vypouštěcího systému XM81 znásobily hlasy, které žádaly zastavení celého projektu. Tomu oponovala skupina, která projekt hájila a uváděla, že se investovalo mnoho financí. Nakonec bylo dohodnuto, že jednotky potřebují novou zbraň, která přejde základním výcvikem a vývoj XM81 bude probíhat během sériové výroby.
> Dvanáct tanků sloužilo u arkansaské Národní gardy až do 80. let.
> Národní výcvikové středisko ve Fort Irwinu v Kalifornii převzalo větší množství těchto vozidel, které se maskovaly tak, aby znázorňovaly sovětské stroje, jako například 23 mm samohybný protitetadlový kanon ZSU-23-4, bojové vozidlo BMP-1 a 122 mm samohybnou houfnici 2S1.
> Pracovat s municí nebylo jednoduché, neboť střela MGM-51A vážila 27 kg s délkou 1,14 m a dělostřelecké náboje byly v individuálních obalech, na ochranu před vlhkem a náhodným vznícením prachu při zásahu nebo poruše elektrické instalace.
> Nejdéle sloužily M551 u 82. výsadkové divize, spíše její 3. obrněný prapor 73. pluku, který tabulkově uváděl 54 tanků, neboť základní jednotky (četa) používaly ?pětkovou? organizaci, užívanou u amerických obrněných jednotek. (útvar zrušen v roce 1997).
> Jako další letouny schopné převážet a shazovat tanky M551 Sheridan byly i strategické C-140 a C-5.
> Jedna zajímavost nakonec, ve výsadkové zóně St.Mere Eglis ve Fort Bragg v roce 1988 byly uskutečněny porovnávací zkoušky konstrukčních podvozků CCVL, LAV-25 a M551 Sheridan.
Podvozek M551 předvedl nejvyšší pohyblivost a průchodivost a nezastavila ani svázaná břevna, ani hluboký brod nebo kotouče ostnatého drátu, na kterých zůstaly jeho konkurenti. A když na závěr testu najel na starý 2 1/2 t náklaďák a rozdrtil ho pod svými pásy, přítomným lobbistům obou programů na náhradu M551 poněkud ztuhl obličej.

 
< T-72 v podání Sheridanu v roli OPFOR, stroj pochází z výzbroje 177th Armored Brigade, výcvikový prostor Fort Irwin, Kalifornie, březen 1987 (US Army)
> Tank M551 Sheridan při shozu z letounu C-130.

Zdroje informací : válka.cz, , palba.cz,
navajo.cz, vojsko.net, military, wikipedie
kn. "Tanky" nakl. Naše vojsko, 2006 (aut. Chris Chant)
Zdroje foto : válka.cz (i s popisy), google images. (hsfeatures, military aj.)
Zdroj, modely : track.links.

Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!