Americký střední tank M48 Patton - 2. část
Americký tank ve verzi M48
2. VZNIK A VÝVOJ středního tanku M48Těžké ztráty, které americká vojska utrpěla ze začátku bojů v korejském konfliktu měly negativní vliv na vývoji nového tanku. Vývoj a zhotovení prototypů probíhalo v nedostatku času. Konstruktéři firmy DTA (Detroit Tank Arsenal) v říjnu 1950 vyvinuli novou korbu T43, kratší a vyrobenou z tenčích pancéřových desek. Na konci roku (1950) zadalo velení armády společnosti Chrysler (DTA je její filiálkou) zakázku na šest prototypů nového vozidla, kde poslední v řadě byl určen pro námořní pěchotu. Nový stroj dostal pracovní označení T48. Aby byl částečně dotažen časový skluz, některé systémy byly převzaty z tanků M46 a M47. Šlo o motor s převodovkou a základ věže o průměru 2150 mm byl použit z prototypového stroje T43, který byl plánován jako těžký tank a velikost základny zajistila souměrné zaoblení a odolnost. Pro stroj T48 bylo počítáno se čtyřčlennou posádkou (chyběl pomocný řidič / střelec z příďového kulometu). Vozidlo bylo vyzbrojeno kanonem T39 ráže 90 mm, se spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Obsáhlá věž mohla být osazena ještě silnějším kanonem (na rozdíl od tanků M46, M47) a nabíječi se zde dobře manipulovalo s náboji. Stroj byl osazen širšími pásy a novými tlumiči a jako novinka tu byl k řízení volant namísto pák (rajčáků). Jako negativ se projevovaly neustálé problémy se stereoskopickým dálkoměrem. Prototypy ještě nebyly řádně prozkoušeny a vybrané firmy už dostaly zakázky na výrobu nových vozidel. Společnost FMC (Ford Motor Company) a GM (General Motors) měla vyrobit na 400 tanků, společnost Chrysler dokonce 548 strojů T48.

Tank M48 Patton
Charakteristika tanku M48 : – Silně skloněná horní část čela korby, s průlezem řidiče uprostřed.
– Zadní část korby zabírá motorový prostor, boční stěny i záď korby jsou kolmé.
– Ve středu korby je umístěna velká motoricky plně otočná zakulacená věž, na zadní stěně s koši na nářadí.
– Tank je vyzbrojen kanonem ráže 105 mm (90 mm), spřaženým kulometem ráže 7,62 mm, shodný kulomet je instalován u průlezu nabíječe a další kulomet má velitel na vyvýšené velitelské věžičce. Kanon má pancéřový štít (masku), ejektor, nemá tepelnou ochranu, a nad kanonem se upevňuje zdvojený reflektor s infrasvětlem.
– Náměr kanonu se pohybuje od – 9° do + 19°
– Podvozek má 6 párů pojezdových kol, hnací vzadu, napínací vpředu, horní část pásu podpírají tři kladky.
– Stanoviště jsou rozdělena takto, velitel, střelec vlevo, nabíječ vpravo ve věži.
Nová vozidla T48 sjela z výrobních linek již na konci dubna 1952 a ihned se na nich projevily nedokonalosti urychleného vývoje. Nejčastěji se jednalo o závady s motorem, pohonným systémem, pásy, zavěšením kol a problematickým zaměřovačem. Došlo to tak daleko, že byly vytvářeny speciální dílny, kam se posílaly tanky téměř z výroby. Velení armády nakonec vyslalo zvláštní komisi, aby rozhodla, zda-li je možné zařadit stroj do výzbroje. Závěr komise byl jednoznačný ,, vozidlo je tak nedokonalé, že se v současném stavu nedá použít ani k výcviku". Velení armády to však neodradilo a k dubnu 1953 zařadilo tank do výzbroje, s označením 90 mm Gun Tank M48 Patton, později Patton 48. Jelikož v té době už bylo vyrobeno na 900 těchto vozidel, musely projít vylepšovacím procesem, aby se odstranilo co nejvíce závad. Jako prioritním se ukázala nemyslitelná spotřeba paliva, při které tank byl schopen ujet jen 112 km, což se nouzově řešilo přidáním záložních barelů, které však nebylo možné vozit do bojové situace. U prvotních sériových vozidel byly testovány různé typy úsťových brzd, zpočátku válcové, později ve tvaru velkého písmene ,,T“, bez rozdílu účinnosti. Jedním z nejtypičtějších znaků všech tanků M48, vyzbrojených kanonem ráže 90 mm, byl konec kanonové hlavně. Dalším znakem prvních vyrobených strojů je typické volné malé kolečko, nacházející se za posledním pojezdovým kolem, které při zatáčení bránilo sklouznutí pásu. Vylepšený stroj se odlišoval větším průlezem řidiče, zakulacenými blatníky a vysouváním periskopů. V srpnu 1953 byla změněna velitelská věžička, mimo jiné instalací velkorážného kulometu ráže 12,7 mm a úpravou pozorovacích přístrojů.
Technická data tanku M48 Patton :
> posádka : 4 muži
> rozměry : délka : (s hlavní) 8742 mm, šířka 3634 mm, výška (s kulometem) 3251 mm, světlost 415 mm
> bojová hmotnost : 44,5 t
> výzbroj : kanon ráže 90 mm a dva kulomety ( protiletadlový M2 ráže 12,7 mm a spřažený s kanonem ráže 7,62 mm
> pohon : motor AV-1790-3B o výkonu 524 kW( 704HP)
> maximální rychlost : 45 km/hod
> dojezd : 112 km

Tanky M47 Patton
Varianty tanku M48 (USA)M48 : základní verze
M48C : verze určená pro výcvik
M48A1 : modifikovaná verze, velitelská věžička M1
M48A2 : nová převodovka, ovládání věže
M48A2C : nový dálkoměr
M48A3 : verze se vznětovým motorem
M48A3 Model B : úprava výfuků, zadních světel (přídavný pancíř) a vyvýšená velitelská věžička.
M48A4 : nerealizovaný projekt
M48A5 : verze s mnoha vylepšeními včetně 105 mm kanonu
M48 AVLB : mostní tank
M67 / M67A1 / M67A2 : varianty plamenometných tanků (M48 / M48A2, M48A3)
M88 Hercules : vyprošťovací verze na podvozku tanku M48
M8 / M8A1 : ženijní stroj na podvozku M48
Varianty tanku M48 (cizí armády)M48A5E1 / E2 : španělské označení verze M48A5
Alacran CZ-10/25E - španělská ženijní varianta
Alacran CZ-10/30E - modernizovaná CZ-10/25E
M48A5T1 / T2 : turecké označení verze M48A5 a její vylepšená verze
M48A5 MOLF : turecký M48A5 se systémem ,,MOLF“
M48T5 ,,Tamay“ AVR : turecký ženijní stroj
AB1 : jordánský M48 s kanonem ráže 90 mm
AB9B1 : jordánský M48A5 s kanonem ráže 120 mm
M48A3K : jihokorejská verze tanku M48A3
M48A5K : jihokorejská verze tanku M48A5
M48ROK : vychází z verze M48A5, přídavný pancíř na bocích (horní větev pásů), velitelské věžička podobná izrael. ,,Urdanu" a další
Kampfpanzer M48A2C : německá verze M48A2
Kampfpanzer M48A2GA2 : německá modernizovaná verze tanku M48A2 s kanonem L7 ráže 105 mm s termoizolačním pláštěm, výmetnicemi dýmových granátů, novou maskou a pasívními nočními pozorovacími přístroji
Minenraeumpanzer Keiler : odminovací tank na bázi verze M48A2C
M48A5PI : velitelská věžička M1 nahrazena izraelskou ,,Urdan”.
M48 Marksman - britský samohybný protiletadlový systém s věží Marksman na nástavbě tanku M48
M48H/CM-11 "Brave Tiger" : taiwanská verze M48A3 s věží A2 a různými vylepšeními
CM-12 "Brave Tiger" - M48A3 shodné vylepšení a "základní" věž
E-48 AVLB : mostní tank, ale izraelským mostem
E-48 (M48A2) : původní německé M48A2
E-48 (M48A2C) : původní německé M48A2C
E-48 (M48A3) : původní americké M48A3
Tyto tři poslední jmenované verze nebyly nijak výrazně upravovány, existovaly pravděpodobně další varianty ( čínská M48A3 ROC), také byly různě kombinovány korby a věže tanků typových řad M60 a M48 (čínské M48H / CM-11, CM-12).

< Technický nákres tanku M47
> Technické nákresy tanku M48A5
Tanky M48 v cizích armádách (odhad)
Guatemala (12 ks M48A2); Honduras (5 ks M48A2); Írán; Izrael (600 ks); Jordánsko (50 ks M48A5); Jižní korea; Libanon (125 ks M48A5); Maroko; Norsko; Pákistán; Portugalsko; Řecko; Španělsko; Taiwan; Thajsko; Tunisko; Turecko (170 ks)
Pokračování v 3. části