Autor Téma: Avro Lancaster  (Přečteno 23256 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Host
Avro Lancaster
« kdy: Listopad 05, 2006, 04:51:33 »
Najlepší ťažký bombardér britského Bomber Command v WW2. Do roku 1946 ich bolo celkovo postavených 7374 kusov. Straty za celú vojnu činili 3345 kusov. Pôvodne bol skonštruovaný pre náklad púm o hmotnosti 4000 libier (1812kg), prerobený pre nesenie 8000 libier (3624kg) púm, neskôr upravený pre nesenie 12 000 librovej (5436kg) pumy Tallboy, ktorá bola v roku 1943 použitá k zničeniu hrádze na rieke Ruhr. A asi najťažšia puma, pre ktorú bol upravený bola 22 000 librová (9966kg) puma "Grand Slam" (nazývaná earthquake bomb), ktorá v roku 1945 zdemolovala bielefeldský viadukt. BC utrpelo najväčšie straty vo februári a marci 1944, keď maršál Sir Arthur Harris (veliteľ BC) presadil na krátky čas svoju víziu, že bombardéry majú ochraňovať na ceste k cielu noční stíhači. Ale už na začiatku roku 1945 vzlietali zväzy Lancasterov aj cez deň, lebo Luftwaffe už prakticky prestávala existovať.

Zdroj : kniha a moje obmedzené poznatky (o letectve toho moc neviem)
Základné informácie :
Pohon - 4 motory Rolls-Royce Merlin
Max. rýchlosť - 459km/hod
Max. letová výška - 7448 metrov
Posádka - 7 mužov
Výzbroj - 8 guľometov (presnú ráž neviem)

Galland

  • Luftwaffe
  • Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 272
Avro Lancaster
« Odpověď #1 kdy: Listopad 05, 2006, 06:36:22 »
jaks tam psal o te bombe tall boy krerou hodili na nejakou hraz nahodili tam spis tu bombu na poreni hrazi Dambastery?..mozna se tak to puma menuje nevim...

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #2 kdy: Listopad 05, 2006, 06:50:42 »
Citace: Galland
ale jaks tam psal o te bombe tall boy krerou hodili na nejakou hraz nahodili tam spis tu bombu na poreni hrazi Dambastery?..mozna se tak to puma menuje nevim...

Ano na přehrady na Ruhru byly použity tzv. Dumbusters
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,319.0.html
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #3 kdy: Listopad 05, 2006, 07:26:55 »
Avro Lancaster B Mk.I (Special)

Motor : kapalinou chlazený řadový dvanáctiválec do V Rolls-Royce Merlin 24 o výkonu 1 630 koní
Rozpětí : 31,05 m
Délka : 20,98 m
Výška : 6,19 m
Nosná plocha : 120,80 m²
Hmotnost : 15 000 kg
Vzletová hmotnost : 32 700 kg
Max.rychlost : 418 km/h
Výzbroj : čtyři kulomety ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži
Nosnost : puma Grand Slam o váze 10 tun
Dolet : 1 670 km
Dostup : 6 100 m
Posádka : 5 lidí
Celkem na verzi B Mk.I přestavěno 33 letadel.

Pumovnicové dveře byly odstraněny a instalovaly se plechové kryty přiléhající k obrysu pumy, která vyčnívala částečně z trupu. Práce na úpravě Lancasterů B Mk.I (Special) začaly v říjnu 1944, zkoušky prototypové verze proběhly v lednu 1945 a posléze byly dodány 32 další sériové letouny. Létaly pouze s ocasním střelištěm a s pětičlennou osádkou.
Do konce války RAF použilo celkem 41 superpum Grand Slam.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #4 kdy: Listopad 05, 2006, 08:24:29 »
Citace: Galland
nepouzivali ty "grand slam" proti odpalistim V-1 a V-2 ve francii??
Tak jistý jsi nejsem, ale myslím, že ano. Tuším, že jsem četl o útocích na rozestavěné bunkry pro V-2, ale bližší info nevím. Možná doplní někdo jiný.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #5 kdy: Listopad 05, 2006, 10:43:25 »
14.března 1945 byl Grand Slam poprvé bojově nasazen. 617.squadrona vyslala 15 letounů na železniční viadukt u Bielefeldu. Stroj SLdr. C.C. Caldera nesl Grand Slam, ostatní měly Tallboye. Nálet zcela strhl dva oblouky a neopravitelně narušil konstrukci ostatních.

Takže z tohoto vyplývá, že do roku 1945 byly nasazeny pouze Tallboy a to proti ponorkovým krytů a nejčastější použití proti Tirpitzu v Norských vodách. Ve třech náletech bylo svrženo 87 Tallboyů (21,38,28 ) a až při posledním ho dva rozpárali u ostrova Haak u Tromse (Norsko).

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #6 kdy: Listopad 06, 2006, 07:53:35 »
Lancaster byl nejlepší z britských těžkých bombardérů. Stirling byl limitovaný maximálním rozpětím křídel, které nesmělo být větší než šířka standardních britských vrat od hangáru, takže v důsledku malého rozpětí měl nízký dostup. Pak to nesmyslné omezení zrušili. Halifax unesl míň pum a i v ostatních parametrech zaostával.

Problémem Lancasteru byla malá ráže obranných kulometů, ken 7,7 mm, takže malý dostřel. V noci to ani nevadilo, ale třeba při jednom z nejslavnějších náletů, kdy nové Lancastery letěli v přízemním letu bez stíhací ochrany mám pocit že na továrny MAN, dostali těžce napráskáno, protože Němci se drželi mimo dostřel a v klidu je sestřelovali kanóny.

Až mám pocit že do Lancasteru Mk.II byly montovány půlpalcové kulomety, měly být použity proti Japonsku, ale k tomu už nedošlo.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Avro Lancaster
« Odpověď #7 kdy: Březen 29, 2007, 04:12:36 »
Ty rotačnípumy byli 17. května 1943 na přehrady Möhne ,Eder a Sorpe ,škody byli asi 1000 lidí ,ale ne takové jaké se předpokládaly.Mimochodem pumy svržené při rychlosti 370km/h dělaly asi 60 m dlouhé skoky ve výšce 8 m (docela mazec ,jen si představte že běžíte 60tku a ta puma to celý přeskočí  :shock: ).
Ampulle !!!

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #8 kdy: Květen 23, 2007, 09:37:02 »
Zaprvé Lancastery létaly v noci, kde tak silná výzbroj nebyla potřebná. Zadruhé pro noční operace byl více vyhovující právě Lancaster, a to kvůli své nosnosti. Navíc se systémem Gee (britský vynález) jste toho trefil patřičně více než s B-17. Dal bych ale taktéž přednost B-17. Když jsem si Lancaster prolézal zevnitř, v tom skleníku s lávkou vpravo pod sebou bych se bál.

Ldyž se budeme bavit o plošném bombardování cílů, odborně se tomu říká Douhetova teorie z roku 1928. Pokud zde někdo chce mluvit o přesnosti, britové byli přesnější, a to mnohem. Zlaté Gee, nedal bych na něj dopustit. A jak se pak hodilo Němcům, když ho okopírovali.....

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Avro Lancaster
« Odpověď #9 kdy: Květen 24, 2007, 01:45:19 »
Ta to ja bych do b-17 nevlezl, rikejte si ze sem jen ubrecena fnukna, ale vystavit svuj zadek nebezpeci, ze jim proletne neco spicateho a hodne rychleho a jeste ve dne, nikdy.To raci anglicky let po cuchu, jen doufam, ze ho nebudou vyuzivat az pojedeme za mesic s gallandem do Duxfordu, to bysme mohli skoncit jako potrava zralocilo poteru nekde u skalisek v jizni Anglii.

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #10 kdy: Květen 24, 2007, 07:12:58 »
Britové si moc zvykli na plošné bombardování a nebyli schopni trefit něco pořádně, například v Monte Cassinu.
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Avro Lancaster
« Odpověď #11 kdy: Květen 24, 2007, 07:17:51 »
Citace: "clausewitz"
Britové si moc zvykli na plošné bombardování a nebyli schopni trefit něco pořádně, například v Monte Cassinu.




Monte Casino je hodně špatný příklad ;) na jeho demolici se podíleli jak britové tak američani.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Avro Lancaster
« Odpověď #12 kdy: Únor 22, 2009, 03:29:59 »
Ta akce, o které tady píšete, nálet v nízké výšce, byl nálet celkem 12 letounů z 44. a 97 perutě RAF, kterým veleli S/L J.Nettleton a S/L J.Sherwood na Augsburg. (závody MAN, vyrábějící dieselové motory pro ponorky a munici). Mimochodem o této akci píše velice sugestivním způsobem Václav Kubec v knize Hrdinové válečného nebe. Současně byly prováděny "klamné" nálety bombardéry typu Boston ve snaze odlákat stíhače Luftwaffe. Toto očekávání se nesplnilo a při cestě k cíli byly sestřeleny 4 Lancastery.Taktéž v prostoru cíle byla silná protiletecká obrana, která sestřelila další tři stroje, včetně S/L Sherwooda, který ale jako jediný ze své osádky přežil. Ze 44. squadrony přistál nazpět v Británii pouze stroj velitele perutě S/L Nettletona, z 97. squadrony se vrátily 4 stroje.
S/L Nettleton zahynul  v noci z 12/13.7.1943 při náletu na Turín. Jeho letoun byl sestřelen německou stíhačkou.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Avro Lancaster
« Odpověď #13 kdy: Únor 22, 2009, 11:05:37 »
Nemáte někdo nějaké informace o Lancasterech v SSSR???? Vím že tam byl min. 1 kus který tam nouzově přistál po pokusu napadnout Tirpitz a byl zařazen do letectva Baltské flotily.....
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Avro Lancaster
« Odpověď #14 kdy: Únor 22, 2009, 11:34:07 »
Našel jsem pouze tento údaj: SSSR měl dva letuschopné exempláře, které udržovali jako letuschopné jenom díky tomu, že náhradní díly získávali "kanibalizací" asi šesti strojů, které v SSSR nouzově přistáli po útoku na Tirpitz září 1944.
 Jiné údaje ve svých knihách nemám...