Autor Téma: Lockheed P-38 Lightning  (Přečteno 9062 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Lockheed P-38 Lightning
« kdy: Únor 26, 2009, 07:02:08 »
Je to pro evropské bojiště netypický letoun, tak by mě zajímal váš názor na něj.

Stručná charakteristika P-38J
Základní funkce    Dálkový stíhací letoun
Pohon    Jeden motor Allison V-1710-111 a jeden Allison V-1710-113 (rozdíl mezi dvěma submodely je v tom, že v P-38 otáčely vrtulemi v opačném směru) - vodou chlazené 12válce do V.
Rozpětí    52 ft    15,85 m
Délka    37,8 ft    11,53 m
Výška    12,8 ft    3,91 m
Plocha křídel    328,3 sq ft    30,5 čtv. m
Hmotnost    prázdná    14 112 lb    6401 kg
max.    21 620 lb    9806 kg
Rychlost    414 mph    666 km/h
Dolet    1880 mil    3025 km
Výzbroj    1x 20mm kanón, 4x 12,7mm kulomet, 2x 726 kg bomb
Posádka    Jeden
Datum výroby    1943
Cena jednoho stroje    95 150 dolarů
Vyrobeno celkem    10 038 (všechny verze)

Stručná historie
P-38 Lightning byl velmi zvláštní dvoumotorový stíhač druhé světové války. Firma Lockheed neměla do té doby zkušenosti se stavbou válečných letounů a proto vytvořila (na základě požadavku US Army Air Corps, který chtěl dálkový přepadový a doprovodný stíhací letoun dosahující ve výšce 20 tisíc stop (6 km) rychlosti 576 km/h po dobu nejméně jedné hodiny) zcela revoluční stíhačku se spoustou technických novinek. Většina amerických stíhacích letadel poháněných motory Allison V-1710 trpěla špatným výkonem ve velkých výškách, ale P-38 byl opatřen turbokompresory v horních částech ocasních nosníků za motory. Letoun měl příďový podvozek, malou střední trupovou gondolu s kanónem a čtyřmi kulomety, dvojité směrovky, Fowlerovy klapky, chladiče po stranách nosníků a další.
Lightningy nebyly příliš vhodné do bojů v Evropě (přesto zde sestřelily 1771 letadel), protože měly horší obratnost, ale slávu si získaly doletem, spolehlivostí a všestranností. Velkých úspěchů dosáhly ve válce v Pacifiku - mimo jiné šestnáct P-38 zničilo letadlo admirála Jamamota (!) 880 km
od své základny na Guadalcanalu. Typ P-38F byla první skutečně bojeschopná verze, nejvíce vyráběný typ P-38J se objevil s nově vyřešenými vstupy vzduchu ke chladičům, které konečně vyřešily problémy s chlazením (mezichladiče plnícího vzduchu byly přemístěny pod motory). Verze L se zvýšeným nouzovým výkonem motorů unesla až 1808 kg pum nebo deset raket, verze P-38M byla dvojmístná noční stíhačka s radiolokátorem ASH v pouzdru pod přídí, Lightningy sloužily také k vlečení kluzáků, plnily úlohu rychlé ambulance (dvě pouzdra s nosítky pod křídly), byly použity rovněž v rámci elektronického boje.
Poslední P-38 byl vyroben v září 1945 a letoun byl vyřazen ze služby v roce 1949.

Mě osobně se zamlouvá, jen manévrovací vlastnosti asi nejsou nejlepší.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Thomson

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 185
    • Rudy 102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. června 2009
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #1 kdy: Únor 26, 2009, 07:30:06 »
Doporučuji zvíraznit nadpis + větší písmo(barevně), připsat více vět o tomto stroji, dodat aspon jeden obrázek a oddělit + zvýraznit  barevně nadpis technické data atp. ;). Podle mě výborné letadlo, podle pilotů co s tím létali též.
Foto P-38:




Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #2 kdy: Únor 26, 2009, 09:02:43 »
Trochu jsem to upravil a obohatil jsem to vypůjčeným textem z internetu (to pro budoucí rýpaly) foto jsem nedal žádné záměrně, myslím si že jich je na netu dost a dost, ale je to elegantní letoun...
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #3 kdy: Únor 26, 2009, 10:01:36 »
Mé poznatky z literatury o tomto letadle jsou rozporné.Jedni jej velebí až jako božstvo /pro rychlost a palebnou sílu/ jiní zatracují. Me-109 jej dokázal vymanévrovat. Ale pokud se zapomněl před přídí Lightninga,tak jej jedna salva přeřízla vejpůl... Ale myslím,že se osvědčil v úloze,pro kterou byl stavěn - jako doprovodný stíhač bombardérů nad Německo.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #4 kdy: Únor 26, 2009, 10:11:25 »
Ano, jak jsem již psal chyběla mu obratnos, což je logické a nevím jak velkej výprask byl schopen snést. Ale myslím že mi dáte zapravdu, že je radost se na něj podívat.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #5 kdy: Únor 26, 2009, 11:02:39 »
Uživatelé za druhé světové:
Francie, USA (armádní letectvo AAC/AAF), Velká Británie (RAF, krátce)
Jinak první let-27.1.1939
nástup do služby 8. června 1941
poslední let září 1945
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Carius

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 102
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #6 kdy: Únor 28, 2009, 08:55:16 »
.. Ale myslím,že se osvědčil v úloze,pro kterou byl stavěn - jako doprovodný stíhač bombardérů nad Německo.
P-38 ,pokud vím tak byl stavěn pro Tichomořské oblasti ,
často se setkávám s tím ,že mu zamrzal kokpit a motory ve velkých mrazech nebyly úplně spolehlivé.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #7 kdy: Březen 01, 2009, 02:12:22 »
O tom jsem neslysel, ale cetl jsem ze jich asi 7 nebo 12 pristalo nebo nouzove pristalo v Arktide pri preletu z Ameriky do Evropy (pokud se nepletu),pokuseli vytahnout z podledu (asi z hloubky 100 metru),ale jak to ve finale dopadlo nevim...
tak pokud mate nekdo presnejsi informace,tak sem s nima.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #8 kdy: Březen 01, 2009, 11:14:54 »
O tom jsem neslysel, ale cetl jsem ze jich asi 7 nebo 12 pristalo nebo nouzove pristalo v Antarkide pri preletu z Ameriky do Evropy (pokud se nepletu),pokuseli vytahnout z podledu (asi z hloubky 100 metru),ale jak to ve finale dopadlo nevim...
tak pokud mate nekdo presnejsi informace,tak sem s nima.
Jeden je vytažený a již z rekonstruovaný, byl o tom článek před lety v letectví, ale co je se zbytkem to nevím. Jinak byl ten kus pěkně dobitý od ledového sevření a ani se při kopání neuvažovalo o tom jak bude vypadat až ho odkryjí.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #9 kdy: Březen 01, 2009, 05:08:24 »
Aha děkuju já taky o tom před lety něco četl ale už jsem si nebyl jisej jak to přesně bylo.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

hortid

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #10 kdy: Březen 07, 2009, 11:53:58 »
Obratnost P-38 nechybela, naopak na nizsich rychlostech byl obratnejsi nez P-47 a P-51, (navic japonske stihacky byly obratnejsi nez nemecke). Jeho mensi nasazeni v Evrope melo par jinych duvodu nez vlastni vykony:
1.Vysoka cena
2.Nebyl mrazuvzdorny (jak psal Carius), potize ale resily pozdejsi verze
3.Na vsechny ukoly v zapadni Evrope (hlavni slovo asi mela 8.Army) stacil P-51, ktery stal zhruba pulku co P-38
4.Logistika - min typu se daleko lepe udrzuje v pohotovosti
Jinak nikdy jsem necetl zadny povzdech od pilotu, ze by museli letat P-38 a zavideli treba jezdcum na Mustangach

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #11 kdy: Březen 08, 2009, 12:26:26 »
To jsem nevěděl díky za poznámku. Myslel jsem si že měl využití převážně jako dálkový doprovodný stihač, to ale vyřešily i mustangy s přídavnou nádrží, viděl jsem fotky z Itálie kde byl nasazován jako bitevník.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

hortid

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #12 kdy: Březen 08, 2009, 01:13:12 »
Asi je tezke hodnotit obratnost jako takovou. Co je obratnejsi - FW-190 s jeho povestnou reakci na kridelka, takze napr. zvrat nebo vykrut mel rychlejsi nez vsechno, s cim se mohl potkat. Zaroven ale utazena zatacka mela o dost vetsi polomer nez konkurence. Nebo Zero? Nizke plosne zatizeni, utazene zatacky o malem prumeru, ale pricna obratnost hruza des. Babo rad.
Ted mam na stole zajimavy zdroj - Report of Joint Fighter Conference, Patuxent River 16-23.10. 1944.  Namorni a armadni piloti hodnotili snad vsechna dostupna era vcetne koristnich a prototypu (treba Bearcat) a Anglickych (Spit). Co se tyka P-38, tak letove a bojove vlastnosti piloti hodnoti dobre, komentare jsou k usporadani a slozitosti kokpitu, silny smrad po benzinu v kokpitu pri rolovani, par komentaru je k trikolce (asi nezvyk) a spatna viditelnost dolu.
Dobry je koment zjevne od namornika: dobry, ale do Pacifiku bych si stejne vzal svuj Corsair :D

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #13 kdy: Březen 09, 2009, 01:17:07 »
No je to jistě věcí názoru, já zastávám ten názor: že kdo na letadlo namaloval kokardu byl svině...
Lítání by mělo sloužit k prožitku okamžiku a né k zabíjení. A bylo by krásné věřit tomu, že by se ta letadla obešla bez kanónů, pumovnic a radarů...
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Lockheed P-38 Lightning
« Odpověď #14 kdy: Březen 09, 2009, 03:09:15 »
No jde o to, kde by byla letadla nebýt válek  :).
Ampulle !!!