Autor Téma: Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)  (Přečteno 5729 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)
« kdy: Únor 12, 2009, 07:40:36 »
Morane-Saulnier M.S.406

Výrobce:Aéroplanes Morane-Saulnier, letouny byly stavěny i SNCAO v Saint-Nazaire-Bouguenais, licenční stavba probíhala u švýcarské firmy Dornier-Werke.
Typ:Jednomístný stíhací letoun
pohonná jednotka:Dvanáctiválcový vodou chlazený řadový motor Hispano-Suiza 12Y-31 o výkonu 860 koňských sil
Rozměry:Rozpětí-10,6 metrů, délka-8,16 metru, Výška: 2,83 metrů
Hmotnost:Prázdná-1900 kg, vzletová-2601-2640 kg. Maximální 2722 kg.
Výkony:
Maximální rychlost-485 km/hod.,
počáteční stoupavost-850 metrů/min.
Standardní dostup-9400 metrů
Dolet-800 km bez přídavných nádrží
Výzbroj:1x 20mm kanón Hispano-Suzia HS-9 nebo 404 s 60 náboji a dva kulomety ráže 7,5 mm po 300 nábojích
Uživatelé:Finsko,Francie,Chorvatsko,Německo,Švýcarsko,Turecko
Letadla si objednala i Čína, Polsko a Litva ale z nejrůznějších důvodů nebyla dodána

Pilotní prostor

historie:
Během doby, kdy firma Morane-Saulnier vyráběla své obrovské série stíhacích hornoplošníků, vyvinuli její konstruktéři v tichosti i dolnoplošník M.S.405, jímž reagovali na pozici francouzské letectva- armeé de IAir- z roku 1934. Ve srovnání s dalšími stíhacími letouny z počátku druhé světové války byl tento stroj podmotorovaný, zaostával ve výkonech i v palebné síle.
 
Na druhou stranu způsob, jakým vznikl, mu značně usnadnil start-jiné francouzské projekty stíhacích letadel částečně prototypy pro budoucí vývoj a částečně posloužily Švýcarům pro vývoj jejich vlastní konstrukce D-3800, která na rozdíl od M.S.405 neměla zatahovatelný chladič. Letoun byl neobvyklý především svým povrchem-kromě zadní části, potažené plátnem, tvořil většinu povrchu materiál zvaný Plymax-lehký kov s překližkou. Verze M.S.406 byla sériovou přestabou základního letounu M.S.405, v níž byly zahrnuty všechny potřebné modifikace. Na výrobě se podílela celá řada znárodněných podniků (firma Morane pokrývala pouze část produkce), centrem výroby byly linky v městech Bouguenais a Puteaux.
V okamžiku pádu Francie v červnu 1940 byl navzdory nedostatku motorů zkompletováno 1081 letounů.
V květnu 1940 tvořily M.S.406 výzbroj devatenácti z 26 bojeschopných francouzských stíhacích perutí. Jeden z mužů, který na nich létal, prohlásil, že byly ,,...prostě neřestí, ale příliš pomalé na to, aby dohonily německé letadlo, a příliš málo vyzbrojené aby jej sestřelily. navíc byly špatně pancéřované , takže naše ztráty byly vysoké.´´ Bojovali na nich i čeští piloti.
Vláda ve Vichy vybavila zbylé M.S.406 145litrovými přídavnými nádržemi a poslala je do Sýrie bojovat s RAF. Mnoho strojů také obdrželo Finsko, kde byla řada z nich vybavena lyžemi. Některé také dostaly kořistní sovětské motory M-105P, s nimiž dosahovaly vyšších výkonů. této přestavbě se také někdy říkalo LaGG-Morane.



Ve finském letectvu

Švýcarské letectvo

V německém zbarvení
Zdroj: bojová letadla druhé světové války
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Re: Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)
« Odpověď #1 kdy: Únor 12, 2009, 08:34:24 »
Najúspešnejším čs.pilotom na MS-406 sa stal ppor.Karel Jícha pilot GC1/6 ktory na ňom dosiahol 3 samostatné zostrely a jeden v spolupráci.Ďalší dvaja piloti tejto eskadry kpt. Janouch a kpt.Fejfar (každý 2+1) obdržali za svoje zásluhy vyznamenanie Legion d Honeur (rad Čestnej légie).
V čase napadnutia Francúzska bol už velmi zastaralý a postupne používaný k útokom na pozemné ciele najme kolony .Tu bolo výhodu,že bol vyzbrojeny kanónom.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)
« Odpověď #2 kdy: Únor 13, 2009, 06:45:40 »
Jen doplním původ MS-406 ve Finsku. Z velké části se jednalo o stroje ukořistěné němci, pro které neměly reálné využití a tak se jich zbavovali nejjednodušším způsobem a to darováním svým spojencům. Německá Luftwaffe raději než zastaralý MS-406 využívala pro výcvik Dewoitine D-520, který byl srovnatelný s Bf-109. Proto lze najít Morany v celkem hojném počtu na severu, kde končila spousta kořistních strojů.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)
« Odpověď #3 kdy: Květen 04, 2009, 07:09:52 »

Švýcarská, německá a chorvatská verze...
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Morane-Saulnier M.S.406 (Francie)
« Odpověď #4 kdy: Květen 05, 2009, 08:29:19 »
Pospec: nevím, jak jsi to okopíroval ,ale dobrý. Mně se to líbí. Jenom bych dodal, že Francouzi neměli zcela přesné šablony nebo typy kamufláží jako Britové, a proto se občas některé kamufláže, zbarvení, nebo individuální oztnačení poměrně těžce dohledává konkrétní barvou. Příkladem toho může být řada M-S 406 s polskou šachovnicí na trupu...
     Snad je vám jistě známo, že původně naši vojáci vyjednávali s Francouzi o ustanovení čs.leteckých jednotek.S francouzskými stroji, pravdpodobně morany, nebo D520, ale s čs.výsostnými znaky a piloti měli být v čs.uniformách. Dlouho se vyjednávalo o platbě za to vše, včetnš služného vojákům. Francouzům zpravidla vše trvá a tak asi nikoho nepřekvapí, že Hitler byl rychlejší a k ustanovení již nedošlo, neb Francie již neexistovala jako suverenní stát....