Autor Téma: Focke- wulf Triebeflügel  (Přečteno 3752 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Focke- wulf Triebeflügel
« kdy: Únor 15, 2011, 04:33:34 »
Focke-wulf Triebeflügel

Historie tohoto kuriózního VTOL letounu se začala psát r. 1938, když si inženýr Otto Muck patentoval návrh tohoto stroje. Poté se rozhodl konstruktér Kurt Tank  rozvíjet tento návrh a roku 1944 byl tento návrh předložen jako Focke-wulf Triebeflügel. Tento stíhač měl výhodu malého prostoru pro vzlet, byl proto vhodný  do velkých měst a průmyslových středisek na zachytávání nepřátelských bombardérů. Pohonnou jednotku tvořily tři raketové motory Pabst na třech křídlech (rotorech). Ke startu mu pomohly pomocné raketové odhoditélné motory Walther 109. K dosažení startů byly rotory namontovány do ůhlu 3 stupňů. Rotory byly umístěny mezi kokpitem a ocasem, aby nezpůsobovaly žádný točivý moment. Směrovky se nacházely na krytech kol u odtokové hrany ocasu. Výzbroj tvořily dva 30mm kanóny MK 103 se zásobou 100 nábojů a dva 20mm kanóny MG 151 se zásobou 250 nábojů. Zbraně se nacházely pod pilotem. Podvozek se skládal ze 4 podvozkových kol vedle trupu a jednoho kola pod trupem. Později byl tento zajímavý projekt zrušen, protože letoun nedokázali vyrobit za méně než 60 dnů. Jediný VTOL letoun zůstal už pouze Ba 349 natter. Vznikl pouze zmenšený model tohoto stroje, který v aerodynamickém tunelu dosáhl rychlosti 0,9 machu.

Základní technické údaje:
Posádka: 1
Pohonná jednotka: 3x tryskový motor Pabst
Délka: 9, 144m
Hmotnost (naložen): 2 359kg
Max. Rychlost: 1000km/h (0,9 machu)
Výzbroj: dva 30mm kanóny MK 103 s 100 náboji a dva 20mm kanóny MG 151 s 250 náboji







Co si o tomto letounu myslíte vy?

Zdroj: http://discaircraft.greyfalcon.us/FOCKE1.htm





Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #1 kdy: Únor 15, 2011, 05:02:03 »
Smím se jen zeptat co znamená
"v aerodynamickém tunelu zvládl rychlost 0,9 machu"

Tuhle rychlost aerodynamicky zvládla většina soudobých letounů (včetně Bf 109 i Spitfiru). Údaj z aerodynamického tunelu nám tedy o výkonech pravděpodobně vůbe nic nepoví. Nejsem žádný aerodynamik, ale pokud by byl troj schopný běžně létat 0.9 MACH, tak by se museli pohyblivé křídla pohybovat nadzvukovou rychlostí a to si myslím je prakticky nemožné.

Nápad je to zajímavý. Jen bych v tom nechtěl sedět. Ppokud by se rotor z nějakého důvodu zasekl, byl by to solidní kolotoč. (At´už závada, nebo bojové poškození).  :D

Také informace o inspirování u spojenců se mi zdá hodně přitažená za vlasy. Pogo byl v podstatě klasický vrtulový letoun, který byl schopný díky velké vrtuli vzlétnout jako "vrtulník" a pak se překlopit a dále pokračovat jako běžný letoun. Lotos úplně to samé. Oba to byli vrtulové stroje, které dokázala jejich vrtule prostě vytáhnout do vzduchu. Byl to spíše hybrad mez vrtulníkem a letadlem. S Triebefkügelem měli společný snad jen nápad startovat kolmo. Ten tu byl už ale ještě před Triebefkügelem.
Ono tak nějak všeobecně se často tvrdí, že se spojenci během/po válce inspirovali u němců a přitom to není zdaleka vždy pravda. Vlastně bych si dovolil i říct, že v jen v minimech případů. Snad jediné co mě napadá je X-1, byť i tohle je vcelku pochybné.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #2 kdy: Únor 15, 2011, 06:58:14 »
Smím se jen zeptat co znamená
"v aerodynamickém tunelu zvládl rychlost 0,9 machu"

Tuhle rychlost aerodynamicky zvládla většina soudobých letounů (včetně Bf 109 i Spitfiru). Údaj z aerodynamického tunelu nám tedy o výkonech pravděpodobně vůbe nic nepoví. Nejsem žádný aerodynamik, ale pokud by byl troj schopný běžně létat 0.9 MACH, tak by se museli pohyblivé křídla pohybovat nadzvukovou rychlostí a to si myslím je prakticky nemožné.

Nápad je to zajímavý. Jen bych v tom nechtěl sedět. Ppokud by se rotor z nějakého důvodu zasekl, byl by to solidní kolotoč. (At´už závada, nebo bojové poškození).  :D

Také informace o inspirování u spojenců se mi zdá hodně přitažená za vlasy. Pogo byl v podstatě klasický vrtulový letoun, který byl schopný díky velké vrtuli vzlétnout jako "vrtulník" a pak se překlopit a dále pokračovat jako běžný letoun. Lotos úplně to samé. Oba to byli vrtulové stroje, které dokázala jejich vrtule prostě vytáhnout do vzduchu. Byl to spíše hybrad mez vrtulníkem a letadlem. S Triebefkügelem měli společný snad jen nápad startovat kolmo. Ten tu byl už ale ještě před Triebefkügelem.
Ono tak nějak všeobecně se často tvrdí, že se spojenci během/po válce inspirovali u němců a přitom to není zdaleka vždy pravda. Vlastně bych si dovolil i říct, že v jen v minimech případů. Snad jediné co mě napadá je X-1, byť i tohle je vcelku pochybné.
Ano, moje chyba, tyto 2 am. letouny nejsou až tak podobné Triebeflügelovi (zapomněl jsem, jak vypadají a na stránce http://discaircraft.greyfalcon.us/FOCKE1.htm psali, že se tím američané nechali inspirovat). Co se týče letounu Bell X-1, takl toho bych spíše přirovnal k Me 163 nebo k Me 263.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #3 kdy: Únor 15, 2011, 09:47:45 »
Já nedávno viděl o Pogo dokument, takže jsem si na to hned vzpomněl. Jinak bych se ani neozval a nepřišlo by mi to divné.
Na různých stránkách se bohužel objevují někdy všelijaké nepřesnosti až nesmysly. Taky jsem se s tím párkrát spálil a přebrat to je kolikrát nadlidský úkol  :(

Netušíš jak bylo uděláno to pouzdro "ložiska" stator vs rotor? V trupu letounu stejně ai muselo být něco na vyvažování, jinak by se to stejně postupně také muselo roztoči? Tohle bych chtěl opravdu vidět naživo v letu.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #4 kdy: Únor 16, 2011, 02:29:43 »
Já nedávno viděl o Pogo dokument, takže jsem si na to hned vzpomněl. Jinak bych se ani neozval a nepřišlo by mi to divné.
Na různých stránkách se bohužel objevují někdy všelijaké nepřesnosti až nesmysly. Taky jsem se s tím párkrát spálil a přebrat to je kolikrát nadlidský úkol  :(

Netušíš jak bylo uděláno to pouzdro "ložiska" stator vs rotor? V trupu letounu stejně ai muselo být něco na vyvažování, jinak by se to stejně postupně také muselo roztoči? Tohle bych chtěl opravdu vidět naživo v letu.
Bohužel nevím, nejsem technik. A ani nevím, jestli to bude někde popsané.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #5 kdy: Únor 16, 2011, 08:30:48 »
Jenom krátká úvaha. Mám za to, že v tomto případě byli Němci pouze na pokraji všeho, nejen bádání. Lze zde pozorovat rotaci křídel, stejně jako později měl "vrtulník", ale pohon v tomto případš nebyl ustaven centrálně, nýbrž jednotlivými motory na konci křídel. Tato koncepce má svou logiku, ale obtížné technologické řešení. Kde by bylo palivo a jeho rozvod? Navíc v rotační části vše musí být řešeno radiálně s pohybem, nikoli pevně s pasivním rozvodem energie.
Navíc, neznám aerodynamiku rotujícího křídla přesně, ale konce křídel u (vrtulníku rotoru) nerotují v kruhu, ale v jakési vlnovce....
Shrnu svou tézi: Nápad folozoficky byl dobrý, ale technicky téměř neproveditelný.

Max Hanke

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 109
Re: Focke- wulf Triebeflügel
« Odpověď #6 kdy: Březen 20, 2011, 08:24:11 »
 Dá se říci že to byl dobrý nápad co se týče jeho nasazení proti bombardérům. Ale pokud by selhal jeden motor Pabst tak by se celé letadlo stalo zcela neovladatelné.
Je jen naší zásluhou že bolševické hordy nemohou omývat své tanky na březích Atlantiku