Autor Téma: Torpédoborce třídy River (GBR)  (Přečteno 2627 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Berthold

  • Host
Torpédoborce třídy River (GBR)
« kdy: Únor 11, 2009, 06:50:38 »
'RIVER' class
Torpédoborce třídy 'River', jež vstupovaly do služby od roku 1904 jsou označovány jako první skuteční představitelé tohoto lodního typu jak v Royal Navy, ale i mimo ní. Starší torpédoborce sice dosahovaly při zkouškách vysoké rychlosti 30ti uzlů, avšak na ideálně klidném moři a konstrukce jejich trupu tuto rychlost rapidně snižovala při horších podmínkách na moři. Tato plavidla byla zkrátka příliš malá a subtilní, aby mohla spolupracovat s hlavní flotou. To si uvědomovali i v Německu, kde přišli u torpédoborce S90 s konstrukcí značně vyvýšené přídě, která umožnila značné zlepšení plavebních schopností. Admiralita proto objednala podobná větší plavidla, která měla vyvíjet ještě dostatečnou rychlost 25,5 uzlu, ale byla robustnější a lépe si vedla na rozbouřeném moři. Výzbroj byla shodná s předchozími typy torpédoborců (30-knotters - česky přeloženo asi Třicetiuzláci) a tvořilo ji 1-76 mm dělo na přídi, 5-57 mm na bocích a zádi a 2 torpédomety ráže 457 mm v ose lodi. Ovšem jak ukázala právě probíhající Rusko-Japonská válka, byla tato dělová výzbroj příliš lehká a proto v roce 1906 přistoupila Admiralita k přezbrojení na 4-76 mm děla. Lodě byly vybaveny parními stroji o výkonu 7000 koní, Eden, Stour a Test pak parními turbinami. Posádku tvořilo 70 mužů. V roce 1913 došlo v Royal Navy k novému klasifikování tříd torpédoborců a třída 'River' se stala třídou 'E'. Během 1. světové války lodě sloužily při hlídkových a doprovodných misích v tzv. Patrol Flotillas. Chelmer, Colne, Jed, Kennet, Ribble, Usk a Welland byly za války dislokovány ve Středomoří. Ztráty za toto období tvořilo celkem 6 lodí: Derwent (1917-mina), Eden (1916-kolize), Kale (1918-mina), Erne (1915-ztroskotání), Foyle (1917-mina), Itchen (1917-torpédována). Ještě před válkou byly ztraceny: Gala (1908) a Blackwater (1909) obě po kolizích s jinými plavidly. Ostatní plavidla byla v letech 1919-1920 přadávána do šrotu.
Výtlak: 550t standardní, 620t plný
Rozměry: 71,17 x 7,16 x 2,97m
Pohon: 2 šrouby, trojčinné expanzní parní stroje, 7000 koní = 25,5 uzlů
Výzbroj: 1-76 mm, 5-57 mm, 2-457 mm torpédomety, po r. 1906: 4-76 mm, 2-457 mm torpédomety
Posádka: 70 mužů
loděnice/jméno lodi/datum spuštění
Palmer: Erne (14.1.1903), Ettrick (28.2.1903), Exe (27.4.1903), Cherwell (23.7.1903), Dee (10.9.1903), Swale (20.4.1905), Ure (25.10.1904), Wear (21.1.1905), Rother (5.1.1904)
Yarrow: Ribble (19.593.1904), Teviot (7.11.1903), Usk (25.7.1903), Welland (14.4.1904), Gala (7.1.1905), Garry (21.3.1905)
Hawthorn Leslie: Derwent (14.2.1903), Eden (13.3.1903), Waveney (16.3.1903), Boyne (12.9.1904), Doon (8.11.1904), Kale (8.11.1904)
Laird: Foyle (25.2.1903), Itchen (17.3.1903), Arun (29.4.1903), Blackwater (25.7.1903), Liffey (23.9.1904), Moy (10.11.1904), Ouse (7.1.1905), Stour (3.6.1905), Test (6.5.1905)
Thornycroft: Kennet (4.12.1903), Jed (16.2.1904), Chelmer (8.12.1904), Colne (21.5.1905)
White: Ness (5.1.1905), Nith (7.3.1905)

HMS Colne

HMS Derwent

HMS Gala

HMS Cherwell
Conway's All the World's Fighting Ships 1860-1905
British Warships 1914-1919 (Dittmar, Colledge)
The First Destroyers (David Lyon)

http://www.navyphotos.co.uk/