Autor Téma: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)  (Přečteno 4354 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« kdy: Únor 07, 2009, 06:19:34 »
ROGOŽARSKI IK-3
Rogožarski IK-3 bol juhoslovanský jednomiestny stíhacý dolnoplošník so zaťahovacim podvozkom,vyprojektovaný skupinou konštruktérov okolo L.Iljiča a K. Sivčeva.
Jeho vývoj začal v roku 1936 a prvý prototyp bol dokončený o rok neskôr.Prvý let absolvoval 14.Apríla 1938 a uskutočmil ho testovaí pilot firmy Rogožarski M.Bjelanovič na letisku Belehrad -Zemun.
Trup mal konštrukciu z ocelovych  trubiek s platenným a kovovým poťahom,krídla boli drevenné s výstužou z ocelových trubiek.V prototype bol zabudovaný preplňovaný motor Hispano-Suiza 12 Y29 s výkonom 679 kW (910koní) s trojlistou stavitelnou kovovou vrtulou.Výzbroj pozostávala z kanóna Oerlikon M 39 ráže 20mm strielajúcim cez dutú hriadel vrtule a dvoch gulometov FN M 38 ráže 7,9 mm umiestnených v trupe.
Počas testov stroj urobil dobry dojem jeho výzbroj,obratnosť a celkovo dobré výkony,aj keď boli skúšky prerušené 19.Januára1939 haváriou skúšobneho pilota M.Pokorneho ktorý zahynul.Príčiny nehody neboli prisúdené štrukturálnym problémom ale oneskorili nábeh sériovej výroby asi o 3 mesiace .Prvá objednávka znela na 12 kusov.
Prvých 6 kusom bolo dodaných v marci 1939 zvyšok v júly 1940. Boli nimi vybavené 161.A 162. letka so zakladňou na letisku Zemun.Lietadla boli intenzívne vužívane pri výcviku vzdušného boja ,pozemných útokov a skupinovej spolupráce, čo malo za následok niekolko nehôd s poškodením podvozka alebo vrtule.
 6.Aprila 1941 bola napadnutá Juhoslávia ale operačne použitelných bolo iba 6 IK-3. Tie v  boji proti Luftwaffe dokázali svoje kvality ked ich piloti zostrelili 11 nemeckých strojov.Posledné 3 stroje zničili ich posádky v priebehu noci z 11. na 12. apríl.V tej dobe bolo rozostavaných ďalších 25 lietadiel ale rýchly koniec vojny nedovolil aby sa dostali k jednotkám.
TTD: (stroje druhej série)
rozpetie:10,30 m
dĺžka:8,10 m
výška:3,50m po vrchol vrtule
nosná plocha:16,50 m2
váha prázdna :2170 kg
         vzletová:2630kg
 max.rýchlosť:535-540 km/h vo výške 5000 m
        pri zemi:415-420 km/h
          dostup :9400 m
             dolet:600 km

Zdroj:http://ik-3.50webs.com
        http://en.wikipedia.org

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 623
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #1 kdy: Únor 07, 2009, 06:53:46 »
Nejaké obrázky -
 
 




pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #2 kdy: Únor 07, 2009, 07:58:07 »
Docela mi připomíná naši B-135 či frantíka MS-406.  Jinak, co se stalo s těmi rozpracovanými letadly??? Byly dokončeny a dodány např. luftwaffe nebo skončili v ,,železe´´???
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #3 kdy: Únor 08, 2009, 11:47:29 »
Celá záď trupu mi připomíná Morana 406 (410....). I překryt kabiny. Tehdy byl pro svět velikou inspirací.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #4 kdy: Listopad 08, 2011, 10:14:48 »
Na začátku války v dubnu 1941 bylo z 12 strojů IK-3 pouze 6 letuschopných. Jeden letoun byl ztracen při smrtelné nehodě před válkou (zřícení do řeky Dunaj, podle vyšetřování pilot zřejmě ztratil vědomí), čtyři byly podstoupeny různým kontrolám a opravám, jedno letadlo bylo upraveno na verzi Series II IK-3 standard v továrně Rogozarski.

Zbývajících šest IK-3 bylo přiděleno do 161. a 162. stíhací perutě (po 3 IK-3) 51. Fighter Group. 51. stíhací skupina byla součástí 6. stíhacího pluku královského jugoslávského letectva , který měl bránit jugoslávské hlavního město - Bělehrad. Obě stíhací perutě byly umístěné na letišti Zemun. Celkem je pilotům na IK-3 přiznáno 11 vítězství.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Martas

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 17
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #5 kdy: Říjen 18, 2016, 09:39:12 »
Jenom něco málo k tomuto nádhernému stroji.Na tomto typu letadla bojoval v jugoslávské kampani i kapitán Sava Poljanec,který si připsal  na tomto typu 2 sestřely.Jeden bombardér He 111 a dokonce se mu podařilo sestřelit i Bf 109.Proč o něm píši.Tento letec později uprchl ze zajetí a dostal se na Slovensko,kde bojoval v řadách Kombinované letky na povstaleckých strojích.Zde Poljanecův letoun.



Tady je obrázek kamufláže .Je to z francouzského časopisu.



Tímto jsem chtěl připomenout tohoto vojáka,který spolu se svým kolegou Arsenijem Boljevičem bojovali za nové Československo.U nás se už na tyto jména zapomnělo.Ale jak tak koukám,tak na těchto srbských  stránkách ne.Tam na své hrdiny asi nezapomínají....

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:515577-Boljevic-i-Poljanec-i-slovacki-heroji

Zde ještě foto části křídla IK 3 na němž se 19.ledna 1939 zabil kapitán Milan Pokorni.Toto byl prototyp





Jerry.Gunman

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 47
  • King George the First von Milowitz
Re: Rogožarski IK-3 (Juhoslávia)
« Odpověď #6 kdy: Listopad 06, 2016, 07:37:10 »
Říká se, že když letadlo vypadá hezky, bude taky dobře létat.

Jestli je to pravda, pak toto letadlo nemohlo lítat vůbec  :D  :D  :D  :D  :D
Post coitum omne anima triste est, praeter gallo, qui cantat