Autor Téma: Heinkel He 219 UHU  (Přečteno 11919 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

petarb

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 107
Heinkel He 219 UHU
« kdy: Leden 30, 2009, 09:16:23 »
Heinkel He 219 UHU
Počátkem června 1943 obdržela noční stíhací jednotka I/NJG 1 se základnou na letišti Venlo v Nizozemí nový typ německého nočního stíhacího letounu. Už v noci z 11. na 12.6.1943 sestřelil Gruppenkomandeur major Streib s tímto novým letounem 5 britských bombardovacích letounů, během dalších 10 ti dnů sestřelili příslušníci zmiňované jednotky dalších 10 bombardérů RAF.
Novými letouny bylo několik předsériových He 219 A-0 UHU.
Práce na novém letounu pro noční stáhací jednotky byly zahájeny v lednu 1942, jako odpověď na zahájení britské bombardovací ofenzivy proti Německu.
Jak již bylo řečeno první předsériové letouny verze A-0 byly bojovým jednotkám dodány začátkem července 1943, verze A1 nebyla sériově vyráběna a přešlo se rovnou na verzi A-2, která byla jednotkám dodávána od října 1943. V březnu 1944 vyšla z výrobní linky vyrianta A-5, která byla následována variantou A-6 ( odlehčená verze s výkonějšími motory DB 603 L - pro lovení britských Mosquit). Řadu sériově vyráběných letounů završila varianta A-7- výškový noční stíhač se silným pancéřováním.
Další vývojové varianty byly buď jen projektovány nebo stavěny v malých počtech, a to verze B-1 až B-3 a C1, C2.
Typ:
dvoumístný stíhací letoun pro činnost za ztížené viditelnosti a v noci
Motory:
dva invertní dvanáctiválcové, kapalinou chlazené řadové motory DB603E se vzletovým výkonem 1800Hp.
Rozměry:
rozpětí-18,5m, délka- 15,55m, délka včetně antén radaru- 16,34m, výška 4,4m, nosná plocha- 44,5 m2
Hmotnost:
prázdný 8345kg, vzletová 15100kg
Výkony:
max. rychlost 460km/hod u země, max. rychlost v 6000m 585km/hod, poč. stoupavost 10m/sec, stoupavost ve výšce 4000m  7,2m/sec, výstup do výšky 10000m 18,8min, max. dostup 12700m, dolet 2000km
Výzbroj:
2x MG 151/20 r. 20mm se zásobou 2x500 nábojů ve výstupku pod trupem, 2x MG 151/20 r. 20mm v kořenech křídel se zásobou 2x 400 nábojů, 2x MK 108 r. 30mm se zásobou 2x 100 nábojů v trupu za odtokovou hranou zaměřené pod úhlem 65° kupředu vzhůru.
Uvedené parametry platí pro verzi He 219 A7/R2

Zdroj: Německá stíhací a bombardovací letadla 1939-45 - J. Schmid
" Byli jsme nyní v pozici muže, který uchopil vlka za uši a neodvažuje se ho pustit."
Generálmajor von Mellenthin o situaci na východní frontě.

"Neměli jsme k dispozici nic srovnatelného."
Generálmajor von Mellenthin o tanku T34.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #1 kdy: Leden 31, 2009, 09:53:52 »
Vynikající značně nedoceněný letoun. Ta poslední výzbroj nebyla pravidlem. Schrägemusic se montovala pouze na přání pilota (alespoň to tak vyznělo z Piekalkewitze).

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #2 kdy: Leden 31, 2009, 01:03:49 »
Taktéž souhlasím s panem.supem. Výborný stroj. Proč nebyl tak rozšířen? Bylo několik důvodů. Náročnost výroby (a tedy nemožnost "chrlit" tolik kusů jako např. u nočních Bf-110 či Ju-88). Dále jeho jednostrannost, narozdíl od jiných používaných strojů, se jednalo o čistě noční stíhací stroj a v neposlední řadě je uváděno i vysoké plošné zatížení a tedy náročnost na pilotáž. Výroba byla ukončena v na podzim 1944 ve prospěch konkurenčního Ju-88G hlavně z důvodu náročnosti výroby He-219 a také faktu, že Heinkel nedokázal dodávat, přislíbené množství letounů.
He-219 sloužil pouze u štábu a I. Gruppe NJG1 a dále pak u 3./NJGr10. Ohledně bojových výsledků, piloti I./NJG1 si nárokovali 123 sestřelů, nejúspěšnějším stíhačem na He 219 se byl Hpt. Modrow s 20ti vítězstvími. V boji bylo ztraceno 27 letounů.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #3 kdy: Leden 31, 2009, 05:38:42 »
Vynikající značně nedoceněný letoun. Ta poslední výzbroj nebyla pravidlem. Schrägemusic se montovala pouze na přání pilota (alespoň to tak vyznělo z Piekalkewitze).
Ta byla namontována na přání pilota konkrétně majora Streiba, osvědčila se jinde a tak jí chtěl vyzkoušet v rámci experimentů s výzbrojí i na tomto stroji. Verze He 219A-2 bylo vyrobeno 40 strojů. Byly vyrobeny na základě Streibovi He 219V-11.
Jinak hodně strojů létalo pouze s výzbrojí složenou z 15 mm kulometů.

petarb

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 107
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #4 kdy: Únor 03, 2009, 05:19:28 »
Taktéž souhlasím s panem.supem. Výborný stroj. Proč nebyl tak rozšířen? Bylo několik důvodů. Náročnost výroby (a tedy nemožnost "chrlit" tolik kusů jako např. u nočních Bf-110 či Ju-88). Dále jeho jednostrannost, narozdíl od jiných používaných strojů, se jednalo o čistě noční stíhací stroj a v neposlední řadě je uváděno i vysoké plošné zatížení a tedy náročnost na pilotáž. Výroba byla ukončena v na podzim 1944 ve prospěch konkurenčního Ju-88G hlavně z důvodu náročnosti výroby He-219 a také faktu, že Heinkel nedokázal dodávat, přislíbené množství letounů.
He-219 sloužil pouze u štábu a I. Gruppe NJG1 a dále pak u 3./NJGr10. Ohledně bojových výsledků, piloti I./NJG1 si nárokovali 123 sestřelů, nejúspěšnějším stíhačem na He 219 se byl Hpt. Modrow s 20ti vítězstvími. V boji bylo ztraceno 27 letounů.
Náročnost pilotáže? Výroba ukončena na podzim 1944? - slyším o tom poprvé, můžeš upřesnit svůj zdroj, dost mě to zajímá.
díky
" Byli jsme nyní v pozici muže, který uchopil vlka za uši a neodvažuje se ho pustit."
Generálmajor von Mellenthin o situaci na východní frontě.

"Neměli jsme k dispozici nic srovnatelného."
Generálmajor von Mellenthin o tanku T34.

Kolomaznik

  • US ARMY
  • Captain
  • Příspěvků: 340
  • Semper fi
    • rudy102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. červma 2009
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #5 kdy: Únor 05, 2009, 09:55:47 »
Po válce bly tuším že dva stroje používány ČSR v zelené kamufláži, jestli chcete mužu sem o tom něco dát.
"http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://www.rudy102.estranky.cz"
SEMPER FI - VŽDY VĚRNI!
Svět je velká koule, koulející se špatným směrem. Kolomaznik (Já)

Kolomaznik

  • US ARMY
  • Captain
  • Příspěvků: 340
  • Semper fi
    • rudy102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. červma 2009
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #6 kdy: Únor 06, 2009, 11:02:33 »
Tak tedy. Po druhé světové válce byly na území ČSR pouze 2 ks tohoto stroje a byly utajované. Přesněji to byly He 219A-5 UHU, na našem uzemí nesly v té době označení LB-79. Existují jen 3 fotky těchto strojů. Na území Protektorátu se objevily poprvé v roce 1944 v Chebu, kde se předtím montovaly He-177 A-1 na verzi A-3. Většinu strojů zničil bud americký nálet nebo ustupující němci, jedne stroj byl prý téměř kompletní zabaven Rudou armádou v v Praze Letňanech. Po válce nebyly letadla ani uvedena na seznamu kořistních letadel MNO (kde byly i letadla která nebyla zavedena v ČSR do služby). He 219 zatím c Chebu chátraly jak vlivem koroze tak vlivem obyvatel. Zájem o ně projevilo VLÚ až v červenci 1948, na letišti našli dva nekomlpetní trupy, 2 sady poškozených křídel, 6 strojů značně poškozených a fragmenty z TD. Dva draky byly dopraveny do Letova a proběhla jejich rekonstrukce. V roce 1950 bylo rozhodnuto jeden kus plně vybavit radarovou technikou a vyzbrojit a druhý který byl více poškozen byl uložen v areálu Letova. První vzlet již s označením LB-79(LB=lehký bombardér...) proběhl bez radaru a výzbroje 26.2.1951. Nä letoun nesoucí na ocasu kod V-29 byly namontovány 2 kanony MK 103 ráže 30mm a 2 kanony MG 151/20 ráže 20mm a radar FUG 220. 4.6.1951 byl předán letectvu a přidělen k 51. leteckému pluku. V roce 1952 byl z zeleno-šedé přestříkán do hliníkové kamufláže. Letectvo prý chtělo vybudovat celou letku, ale kvuli nějaké brigádě co zbylé "vraky" v Chebu rozřezala do sběru  to nakonec nevyšlo. Druhý kus nebyl dokončen ani s výzbrojí ani s radarem, ale uvažovalo s eo zástavbě motoru BMW 003, tento letoun nesl označení V-34. Letadla trpěla neustálímy poruchami. V roce 1952 byly nádrže prvního, teda toho lepšího neopravitelně naleptáno palivem LBE 100/135 a tak byl první kus 14.května 1952 zničen a druhý zanedlouho taky. Byly to první stroje v čs. letectvu v přídovým podvozkem, vystřelovacím sedadlem(to tu myslím ješte nikdo nenapsal) a radarem. A také velimi hezké letadlo. No to je ono mam to z časopisu ATM 9/07.
"http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://www.rudy102.estranky.cz"
SEMPER FI - VŽDY VĚRNI!
Svět je velká koule, koulející se špatným směrem. Kolomaznik (Já)

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #7 kdy: Únor 08, 2009, 01:54:31 »
Náročnost pilotáže? Výroba ukončena na podzim 1944? - slyším o tom poprvé, můžeš upřesnit svůj zdroj, dost mě to zajímá.
díky.
Ohledně data zastavení výroby, tato informace se nachází ve většině publikací či článků zabývající se He-219. Výroba byla zastavena v v listopadu 1944 v rámci tzv. programu "Jägernotprogramm", což byl program nouzového rozvoje stíhacího letectva v jehož rámci měla být centralizována výroba stíhacích strojů a takřka zastavena výroba bombardovacích letadel, průzkumných a jiných strojů.
Nákres He-219A

Ohledně náročnosti pilotáže, kromě vysokého plošného zatížení, se stroj velmi špatně choval při letu na jeden motor (tzn. nebyl schopen pokračovat v letu pouze s jedním motorem) a hodně daleko k ideálu mělo i jeho chování při malých rychlostech. Většinu těchto "nedostatků" odhalili sami Němci a po válce jen potvrdily testy prováděné ve Velká Británii.
Bokorys LB-79

"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #8 kdy: Březen 03, 2009, 05:27:28 »
Jen doplním maličkost: to UHU znamená v Němčině Výr, takže to klidně může být malými písmeny....


Jistota je....Kulomet

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #9 kdy: Červenec 28, 2011, 11:20:38 »
Vynikající značně nedoceněný letoun. Ta poslední výzbroj nebyla pravidlem. Schrägemusic se montovala pouze na přání pilota (alespoň to tak vyznělo z Piekalkewitze).

Hlavním důvodem proč se k jednotkám dostal až tak pozdě a nebyl všeobecně rozšířen byl,že jeho hlavním nepřítelem bylo říšské ministerstvo letectví v Berlíně,především generální zbrojmistr Erhard Milch.Pro Bomber commnd RAF docela výhra.

Zajímavá je jeho skvěle uspořádaná a vymyšlená kabina s vytřelovacími sedadly,jednu dobu se dokonce uvažovalo o kompletním převzetí pro typ Ju 388.

Jinak šlo docela o podmotorvaný letoun ,který rychlostně nestačil Moskytům i když během prvních 10 dnů nasazení sundala Streibova letka 20 letadel včetně 6 už zmíněných Mosquit.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Heinkel He 219 UHU
« Odpověď #10 kdy: Červenec 29, 2011, 12:18:22 »

nákres pilotnej kabíny He 219

K prvej úspešnej bojovej katapultáži došlo 11. apríla 1944. Každý z dvojčlennej posádky obdržal od profesora Heinkela odmenu vo výške 1000 ríšskych mariek.
The only easy day was yesterday.