Autor Téma: Messerschmitt Me 323 Gigant  (Přečteno 13630 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

1CZECH-front

  • Wehrmacht
    Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 443
    • Blitzkrieg>Úvod
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 5. srpna 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« kdy: Listopad 24, 2007, 11:25:31 »
Messerschmitt Me 323 Gigant-transportní letoun
Největší dopravní letoun druhé světové války.

Messerschmitt Me 323 Gigant byl obří šestimotorový  stroj, který vznikl z kluzáku Messerschmitt Me 321. První prototyp Me-323 vzlétl roku 1941, sériová výroba probíhala v letech 1942 - 1944. V roce 1944 byly některé letouny dislokovány  i v Čechách,v Prostějově a Skutči.Používal francouzské motory Gnôme-Rhône,unesl 130 mužů nebo 15 tun nákladu.Podvozek používal 10 kol a mohl přistát i na nezpevněném povrchu.Bylo vyrobeno 200 ks tohoto stroje,k tomu ještě první prototyp který měl však jen  4 motory.
Technické údaje:
Posádka: 5 mužů
Délka: 28,2 m
Rozpětí: 55,2 m
Výška: 10,15 m
Plocha křídel: 300 m²
Hmotnost: 27 330 kg
Max. vzletová hmotnost : 43 000 kg
Pohonná jednotka: 6 × motor Gnôme-Rhône 14N
Výkon: 6 x 700 kW
Maximální rychlost: 270 km/h
Dolet: 800 km
Dostup: 4000 m
Výzbroj: 18x kulomet MG 81 ráže 7,92 mm nebo 2 kanóny MG 151 ráže 20 mm a 7 kulometů MG 131 ráže 13 mm

http://www.ipmsnymburk.com/forum/gallery/detail.php?src=./fotos/1170414714c.jpg
1CZECH-front

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #1 kdy: Listopad 24, 2007, 11:12:09 »
První sériové kusy tohoto stroje opustily brány továrny Messerchmit během 1942. Celkem výroba dodala 201 letadel (podle mého zdroje). Němci získali v tomto letadle výborný dopravní prostředek, unesl až 15,5 tun nákladu (např. 250l paliva, 60 ležících zraněných nebo 130 plně vyzbrojených vojáku). Jako první letadlo na světe mohl převážet obrněná vozidla. Nasazen byl při zásobování Tuniska, a poté takřka až do konce války většinou na východní frontě.
Stroje používané k transportům do (létat se začalo v létě 1942) Tuniska patřily nejdříve pod I./KG323 z. b. V. a II./KG323 z. b.V. V dubnu 1943 prošlo transportní letectvo reorganizací a tyto skupiny byly přeznačeny na I./TG-5 a II./TG-5. Po pádu Tuniska tyto skupiny létaly převážně zásobovací lety na Sardinii a částečně i na Sicílii. Osudovým dnem Gigantů byl 22. duben 1943, tehdy byla skupina 14 Gigantů zachycena spojeneckými stíhači a všechny stroje sestřeleny.
Zhruba od podzimu 1943 byla I. a II./TG-5 přesunuty východ. Do konce války zde byly používány k zásobovacím letům (jak jinak :) ). Jejich domácími základnami byly např. Varšava (Polsko), Kecskemet (Maďarsko), Foscani (Rumunsko). V roce 1944 působila I./TG-5 z Oděssy a zásobovala Krym. Od podzimu 1944 činnost transportního letectva slábla, přesto Me-323 stále létaly... kotel v Kuronsku, zásobování pohyblivých kapes (např. Hubeho kotel) a další místa.
Citace: 1CZECH-front
Výzbroj: 18x kulomet MG 81 ráže 7,92 mm nebo 2 kanóny MG 151 ráže 20 mm a 7 kulometů MG 131 ráže 13 mm
Udávat takto přesně výzbroj je ošidné, pokud totiž vezl Gigant vojáky, tak i oni se často se svými kulomety mohly zapojit do obrany, střelecké posty na to byly zřízeny, takže v jednu chvíli mohlo stroj bránit třebas 20 kulometů. Jinak tvůj údaj patří experimentálnímu "protiletadlovému křižníku" Me-323E-2/VT. Běžné Me-323 měly "základní" výzbroj menší a bylo běžnou praxí, že zbraně byly na stroje přidávány nebo naopak demontovány dle aktuální potřeby, ve finále by se tedy dalo ohledně výzbroje říci "co kus to originál". Nebylo totiž žádoucí mít obrannou výzbroj pokud se stroj pohyboval mimo oblasti činnosti nepřátelských stíhačů, obranné zbraně totiž zvyšovaly vzletovou hmotnost a tudíž snižovaly užitečný náklad.
http://www.youtube.com/watch?v=R1S16jLUVpM

"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #2 kdy: Listopad 24, 2007, 11:35:47 »
Jen bych doplnil, že se jednalo o velice neohrabané letadlo (což vás asi napadlo).

Jejich úloha v severní Africe byla poměrně důležitá, protože se ukázalo, že Italové nejsou schopni uchránit námořní konvoje a tak to vzala Luftwaffe z části na sebe. Nicméně Me 323 měl poměrně velké ztráty vzhledem k převazu Spojenců ve vzduchu a nedostatku bojeschopných stíhacích strojů Luftwaffe. Ztráty byly o to bolestivější, že převážel vojáky, obrněnce, palivo a munici.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #3 kdy: Listopad 25, 2007, 10:56:47 »
Citace: Kageneck
Nicméně Me 323 měl poměrně velké ztráty vzhledem k převazu Spojenců ve vzduchu a nedostatku bojeschopných stíhacích strojů Luftwaffe. Ztráty byly o to bolestivější, že převážel vojáky, obrněnce, palivo a munici.
Záleží jak se na to díváme, v poměru k ostatním transportním strojům byly relativně nízké. Důvod je nasnadě, transporty létaly ve větších skupinách pod ochranou několika stíhaček, které nebyly většinou sto ochránit celý roztažený houf. Protože Me-323 měly vyšší cestovní rychlost než jiné používané typy bylo v některých případech vhodnější aby létaly samostatně ve skupinách po cca 10 - 15 strojích. A tyto menší svazy byly pro spojenecké stíhače menším lákadlem než svazy např. se stovkou Ju-52 a S.M.82.
           Když se na to podíváme z té druhé strany tak např. onoho 22. dubna činily ztráty I./TG-5 100% strojů . Ale celkově si myslím, že ztráty byly únosné, a spíše podprůměrné vzhledem k ostatním typům.
           Další hledisko z kterého to lze porovnávat (a myslím to nejdůležitější) je poměr ztrát vůči přepravenému materiálu. A protože jeden Gigant převeze stejný náklad jako pět Ju-52 tak na aby byly ztráty minimálně vyrovnané musel by připadat na jeden ztracený Gigant pět Ju-52.
            Např. v dubnu (nejhorší měsíc pro Giganty) bylo ztraceno 76 Ju-52 a 17 Me-323 (z toho 14 během jediného dne).
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #4 kdy: Listopad 25, 2007, 12:04:51 »
A důležité je také brát v potaz počet ztracených posádek k přepravenému nákladu, což zase ukazuje ve prospěch Me 323. Když si vezmeme, že právě počet zkušených posádek dopravních letounů nebyl zase nevyčerpatelný.

1CZECH-front

  • Wehrmacht
    Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 443
    • Blitzkrieg>Úvod
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 5. srpna 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #5 kdy: Listopad 25, 2007, 01:53:38 »
ještě bych chtěl dodat,že to byla v oblasti obřích letadel docela pokroková konstrukce,některé technologie použité na tomto stroji se používají dodnes,hlavně u Ruských obřích dopravních  letadel
1CZECH-front

filnorm

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 1
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #6 kdy: Prosinec 28, 2007, 09:43:40 »
Zdravím, mimochodem, na našem území se giganty také nacházely a dvakrát byly dokonce cílem amerických hloubkařů: 27. srpna 1944 v Prostějově a 28. prosince 1944 v Chrudimi.

Filip
Blog o útocích spojeneckých letounů na pozemní cíle v letech 1944-1945: http://hloubkari.bloguje.cz

1CZECH-front

  • Wehrmacht
    Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 443
    • Blitzkrieg>Úvod
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 5. srpna 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #7 kdy: Prosinec 30, 2007, 02:46:46 »
Citace: "filnorm"
Zdravím, mimochodem, na našem území se giganty také nacházely a dvakrát byly dokonce cílem amerických hloubkařů: 27. srpna 1944 v Prostějově a 28. prosince 1944 v Chrudimi.

Filip




Přesně řeřeno to byla Skuteč u Chrudimi.
1CZECH-front

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #8 kdy: Červen 17, 2008, 09:19:01 »
O gigantech jsem se dozvěděl hlavně z knihy "Giganti"(nečekaný název  :lol:).Hovoří zde totiž pilot, který v africe létal(začínal na Bf 110 používané pro tažení 321 v takzvané "trojce").Jsou zde zajímavé poznatky, například uvádí, že nejdříve létali velmi nízko nad mořem, ukázalo se však, že jsou snadno odhaleni kvůli víření vody.A pak proč byli sestřelováni že ? :D

Uvádí také, že se báli více létat s prázdnými sudy benzínu než s plnými.Při zpátečních cestách také vozili britské zajatce takže případný sestřel nebyl pro spojeneckého letce příliš příjemný.
Ampulle !!!

bubák

  • Host
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #9 kdy: Červen 18, 2008, 01:35:44 »
1. proč prázdné sudy benzínu horší než plné?

2. Jak se spojenecký pilot dověděl že to veze britské zajatce?

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #10 kdy: Červen 18, 2008, 04:05:01 »
1.většinou nehoří samotný benzín, ale jeho výpary, protože potřebují meší teplo pro zapálení.Prázdné sudy byly plné těchto par, které tam zbyly a tudíž takovýto sud chytí pravděpodobněji než plný.

2.samozřejmě nevěděl, že přímo nějaký určitý letoun veze zajatce, ale nakonec, když Afrika padla se to určitě dozvěděli a nemusel to být moc příjemný pocit  :?
Ampulle !!!

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #11 kdy: Červen 18, 2008, 07:02:40 »
Tuto knihu mohu jen a jen doporučit, velmi zajímavé. Autor se jmenuje Ernst Peter.



Jen bych upřesnil, při zpátečním letu brali všechno co zrovna bylo potřeba, nejen zajatce, ale i zraněné vojáky atd.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Thomson

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 185
    • Rudy 102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. června 2009
Re: Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #12 kdy: Listopad 17, 2008, 01:24:47 »
Jen bych dodal v dokumentu Zvláštní zbraně druhé světové války 2/2 bylo řečeno že byl vyvinut kvůli invazi do Velké Británie a řikali tam že unesl 1 tank do 35 tun nebo kanon ráže 88mm či 120 plně ozbrojených mužů  :o.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #13 kdy: Prosinec 05, 2008, 01:52:45 »
Jen bych dodal v dokumentu Zvláštní zbraně druhé světové války 2/2 bylo řečeno že byl vyvinut kvůli invazi do Velké Británie a řikali tam že unesl 1 tank do 35 tun nebo kanon ráže 88mm či 120 plně ozbrojených mužů  :o.
To není úplně přesná informace. Během příprav na invazi do Velké Británie skutečně přišlo velení armády s požadavkem na transportní stroj schopný přepravit tank Pz-IV. Na základě tohoto byl vyvinut kluzák Me-321, které vzlétl až 7. března 1941. Motorizovaný kluzák, Me-323, vzlétl o něco později. Údaj o nosnosti se týká opět Me-321, ale cca 35tun byla jeho vzletová hmotnost, tzn. po odečtění hmotnosti prázdného stroje (cca 12tun) lze říci, že užitečný náklad kluzáku mohl být kolem 23tun. U motorizované verze pak klesla na cca 15tun.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Stanier

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 11
Re: Messerschmitt Me 323 Gigant
« Odpověď #14 kdy: Srpen 11, 2009, 09:08:41 »
Letadla Messerschmitt Me 323 "Gigant" patří mezi velmi zajímavé stroje. Prototyp postavený na kluzáku Me 321 měl pouze čtyři motory, ale už od začátku se počítalo s tím, že jde pouze o zkušební stroj, a že sériové stroje budou mít šestici silnějších motorů. Zvláštností je že všech šest motorů pracovalo pouze při vzletu stroje, nebo když se zoufalý pilot snažil upláchnout spojeneckému stíhači. Při normálním letu pak byla k trupu přilehlá dvojice motorů vypnuta a letoun tak pokračoval na 4 motory. Důvod takového jednání jsem se nikde nedočetl nebo nedozvěděl, mám však vlastní názor a to ten, že ta dvojice motorů byla za normálního letu nepotřebná a zbytečně by tak ubírala pohonných hmot. Naposledy k motorům - Všechny Me 323 měly šest (prototyp čtveřici) motorů Gnome-Rhône 14N až na prototyp Me 323V16, který měl šest motorů Jumo 211 R a nedokončený prototyp Me 323V17 s šesticí motorů Gnome-Rhône GR14. "Giganti" dokázali pojmout jak už tu bylo řečeno až 130 vojáků nebo 10 až 12 tun vybavení. Známé je, že šlo o nemotorné a neohrabané kolosy jak na zemi tak ve vzduchu. Podvozek složený z dvanácti kol také nebyl tím nejšťastnějším řešením a často velmi komplikoval pojíždění na letištích. Když se gigant vznesl bylo umění ho udržet ve vzduchu. Stoupající výškou totiž klesala už tak extrémě nízká rychlost. A tak se stávalo, že často přetížení giganti létaly ve výškách kolem 1000 m a to rychlostí kolem 200 km/h. Škoda je ta, že se dodnes nezachoval žádný stroj tohoto typu.
PS. Velice zajímavé stroje pro vlečení kluzáků Me-321 jsou He-111Z - určitě se na ně mrkněte, jsou to velice zajímavé stroje.
Standa Švec se vám hlásí.

92% teenagerů poslouchá hip-hop, jestli patříš mezi zbylých 8% hoď si tohle do podpisu.