Autor Téma: Ansaldo S.V.A. 5 (ITA)  (Přečteno 3432 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Ansaldo S.V.A. 5 (ITA)
« kdy: Říjen 27, 2008, 09:46:32 »
Ansaldo S.V.A. 5




Až do roku 1916 Taliansko prakticky nevyrábalo konkurencieschopné lietadlá samozrejme okrem francúzskych strojov vyrábaných v licencii. Avšak potom  vyvinul projekčný tím R. Verduzi, U. Savoia, G. Brezzi a ing. Rosatelli v Technickom ústave vojenského letectva v Turíne výnimočnú konštrukciu. Keď na ňom prvý krát vzlietol testovací pilot seržant M. Stoppani v januári 1917, bol úplne nadšený z dosiahnutej rýchlosti, ale obratnosť lietadla nebola výniomočná. S.V.A. bol jednomiestny, jednomotorový dvojplošník s diagonálnymi vzperami a netradičným trojuholníkovým prierezom trupu, čo umožňovalo výborný výhľad dole. Konštrukcia draku bola drevená, krídla a chvostové plochy potiahnuté plátnom, trup prekližkou a motor duralovým plechom.  Podvozek bol klasický dvojkolový s ostrohou. Sériová výroba S.V.A. sa následne rozbehla v koncerne Ansaldo v Janove. Padlo rozhodnutie, že sa lietadlo stane prieskumným a ľahkým bombardovacím strojom. Ostatne v čase jeho príchodu na bojisko malo o 50 km/h vyššiu rýchlosť ako najrýchlejšie lietadlo protivníka na talianskej fronte. Preto mohlo operovať bez stíhacieho krytia a v prípade potreby mohlo zvoliť vzdušný boj. Neskôr vzniká špeciálna verzia S.V.A. 3 so skráteným rozpetím krídiel a podstatne lepšou obratnosťou, tento typ bol využívaný ako prepadový stíhač. Lietadlo bolo celkovo vo výzbroji 6 perutí a po skončení vojny výroba pokračovala, pričom v službe zostalo až do 30. rokov. Celkovo bolo vyrobených 1248 kusov lietadiel S.V.A. všetkých verzií, s toho najpočetnejšou bola práve verzia S.V.A. 5. Na tomto type lietalo aj najväčšie talianske eso 1. svetovej vojny major Francesco Baracca a dosiahol na ňom väčšinu svojich 34 vítazstiev.
Zakladné údaje:
Kategória: 2 plošný jednomiestny stíhací, pozorovací a ľahký bombardovací letún
Vyrobených kusov: okolo 1250 kusov (všetky verzie vrátane prototypov)
Osádka: 1 muž
Motor: radový šesťvalec SPA 6a s výkonom 220 koní (iné zdroje až 198 kW)
Vrtuľa: dvojlistá drevená
Hmotnosť prázdna: 684 kg (prieskumná verzia) 700 kg (bombardovacia)
Hmotnosť vzletová: 940kg (prieskumná verzia) 1040 kg (bombardovacia)
Rozpätie:   9,10 m 
Dĺžka: 8,10 m
Výška: 2,65 m
Nosná plocha: 24,2 m²
Max. rýchlosť: 226 km/h (prieskumná verzia) 205 km/h (bombardovacia)
Stúpavosť: 5 m/s
Dostup: 7000 m (prieskumná verzia) 5400 (bombardovacia)
Výdrž: 3 hodiny
Výzbroj:
1 alebo 2 synchronizované guľomety Vickers ráže 7,7 mm
90 kg bômb

zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
http://en.wikipedia.org/wiki/Ansaldo_SVA