Autor Téma: Avro Anson (VB)  (Přečteno 1618 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Avro Anson (VB)
« kdy: Září 27, 2008, 05:30:27 »
Avro Anson bolo dvojmotorové multifunkčné lietadlo používané RAF a inými leteckými silami počas WW2 a aj po nej. Lietadlo bolo vyvinuté z komerčného 6 sedadlového Avro 652 a vojenská verzia po prvýkrát vzlietla v roku 1935. V marci 1936 obdržala 48. letka RAF ako prvá tieto stroje. Dokopy bolo postavených asi 11 020 kusov.
 Na začiatku WW2 bolo týmito strojmi vyzbrojených 26 letiek - 10 pobrežných a 16 bombardovacích. Avšak v tomto čase bol Anson už zastaralý a mohol byť nahradený novšími typmi strojov. Niektoré stroje ostali v službe ako pobrežné prieskumné lietadlá alebo záchranné lietadlá.

Operačná história:
Na začiatku vojny sa podarilo jednému Anson zasiahnuť nemeckú ponorku.
V júni 1940 napadlo 9 Bf-109 tri Anson-y. Bez straty zostrelili 2 nemecké stíhačky a jednu poškodili.
Neskôr bol Anson používaný len na výcvikové účely a po vojne ako ľahké transportné lietadlo. Posledný Anson bol vyradený zo služby v RAF v roku 1968.
RAAF disponovalo 1028 kusmi, predovšetkým typu Mk I až do roku 1955. RCAF používalo tieto lietadlá až do roku 1952, USAAF disponovalo 50 kusmi. RNZAF malo 23 kusov a využívalo ich počas WW2 ako výcvikové lietadlo pre navigátorov.

Typy:
Mk I - 6688 postavených, s dvomi motormi Armstrong Siddeley Cheetah IX
Mk II - 1822 postavených v Kanade, s dvomi motormi Jacobs L-6MB R-915
Mk III - stavané Britmi
Mk IV - stavané Britmi, s dvomi motormi Wright Whirlwind R-975
Mk V - 1069 postavených v Kanade pre výcvik navigátorov, s dvomi motormi Pratt & Whitney Wasp Junior R-985
Mk VI - jedno postavené v Kanade
Mk X - 104 Mk I bolo prestavaných na tento typ
Mk XI - 90 Mk I bolo prestavaných na tento typ
Mk XII - 20 Mk I bolo prestavaných na tento typ, 221 bolo vyrobených
Mk XIII - na tréning strelcov, nepostavené
Mk XIV - na tréning strelcov, nepostavené
Mk XV - na výcvik navigátorov, nepostavené
Mk XVI - nepostavené
C 19 - 264 postavených pre RAF ako komunikačné a transportné lietadlo
T 20 - 60 postavených pre RAF, využívané na tréning navigácie a bombardovania
T 21 - 252 postavených, na tréning navigátorov
T 22 - 54 postavených, pre rádiový výcvik
Anson 18 - vyvinuté z Anson XIX, 12 bolo predaných Afganistanu
Anson 18C - 13 postavených pre Indiu
Anson XIX - civilné transportné lietadlo, postavených 56 kusov v dvoch sériách 


Používatelia - Afganistan, Argentína, Austrália, Belgicko, Botswana, Kanada, Kuba, Egypt, Estónsko, Etiópia, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Irán, Irak, Írsko, Izrael, Holandsko, Nový Zéland, Nórsko, Portugalsko, Saudská Arábia, Južná Afrika, Turecko, VB, USA

Technické údaje - Mk I
Posádka: 3-4
Dĺžka: 12,88m
Rozpätie: 17,22m
Výška: 3,99m
Plocha krídiel: 43,1m2
Prázdna hmotnosť: 2500kg
Normálna hmotnosť: 3608kg
Max. vzletová hmotnosť: 3900kg
Motor: dva Armstrong Siddeley Cheetah IX, každý s výkonom 260kW
Max. rýchlosť: 303km/h
Cestovná rýchlosť: ?
Dolet: 1300km
Dostup: 5791m
Výzbroj: 1x 7,7mm guľomet v prednej časti, 1x 7,7mm guľomet v zadnej streleckej vežičke, 160kg bômb




Zdroj: Internet