Autor Téma: HMS Furious (GBR)  (Přečteno 3731 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
HMS Furious (GBR)
« kdy: Září 02, 2008, 12:32:48 »
HMS Furious



HMS Furious je loď viacerých prvenstiev v oblasti námorného letectva. Kýl lode bol položený v roku 1915. Pôvodne bola plánovaná ako veľký ľahký krížnik vyzbrojený dvomi delami ráže 457 mm. Nakoľko sa plány admirála Fishera ukázali ako prekonané a zároveň bol požadovaný nejaký nosič lietadiel, predný kanón  Furios  nahradila vo februári 1917 49 metrov dlhá letová paluba. Už 2. agusta 1917 pristál Squadron Cdr E. H. Dunning na palube HMS Furious a Sopwith Pub sa stal prvým lietadlom, ktoré pristálo na pohybujúcej sa lodi. Bohužial pri opakovanom pristátí 7. augusta 1917 na tejto lodi bočný vietor strhol lietadlo nabok a  E. H. Dunning sa po páde lietadla do vody zabil. Každopádne tento dátum spustil éru lietadlových lodí. Vývoj nasadenie ako aj konštrukciu samotných lietadlových lodí ešte čakal dlhý vývoj. Admiralita skúšala lodi ponechať druhý kanón, lenže výstrely z dela tak veľkého kalibru spôsobovali nestabilitu lode a tak bol odobratý aj druhý kanón. Na jeho mieste bola postavená ďalšia letová paluba.  A tak boli paluby na lodi v podstate dve letové paluby, jedna malá - vzletová a jedna dlhá - pristávacia. Napriek problémom s vetrom admiralita skúšala aj skupinové nasadenie lietadiel. Napr. v júli 1918 sedem lietadiel Sopwith Camel zaútočilo na hangáre Zeppelinov v Tondern. Operácia bola úspešná. Po vojne loď odišla do rezervy. Furios trpel na  veterné turbulencie na letovej palube prakticky až do veľkej prestavby v roku 1925. V tomto roku loď získala ďalšie prvenstvo, keď s lietadlom Blackburn Dart, bolo predvedené prvé nočné pristátie na lietadlovej lodi.  Ľod v tomto období slúžila ako laboratórium pre vznik nových techník nasadenia ako aj vývoj samotnej leteckej techniky. V roku 1930 bola loď opäť prestavaná, vzletová palubu bola prestavaná pre potreby protilietadlových zbraní, loď dostala novú vežu riadenia letov. Ľod bola zaradená do Atlantic resp. Home Fleet, kde pôsobila až do roku 1939. Na začiatku druhej svetovej vojny bola vyčlenená na lov ponoriek v Atlantiku, v apríli 1940 zohrala rolu v neúspešnej operácii v Nórsku. Trochu netradične potom viezla 18 miliónov libier v zlate do depozitu v Kanade.  Furios bol aktívnou loďou aj naďalej, v auguste 1942 dopravil lietadlá na Maltu v slávnej operácii “Pedestal”. V novembri toho roku podporoval vylodenie spojencov v Severnej Afrike (operácia Torch)a napokon ešte v roku 1943 úspešne zasiahol proti nemeckej bitevnej lodi Tirpitz kotviacej vo fjorde neďaleko nórskeho mestečka Alta. Napriek týmto úspechom, loď už mala to najlepšie za sebou. Celkovo bola zastaraná a nedostačujúca pre potreby moderných lietadiel. V septembri 1944 bola preradená do rezervy. V roku 1948 bola odpredaná do šrotu (rozobratá bola v priebehu mesiacov marec až júl 1948). 
Základné údaje:
Spustený na vodu : 15.8.1916
Zaradený do služby : 21.6.1917
Vyradený: september 1944
Zošrotovaný: 1948
Dĺžka: 239,7 m
Šírka: 27,4 m
Ponor: 7,6 m
Výtlak: pôvodne 19 513 ton (po veľkej prestavbe v roku 1925 22 000 ton)
Počet lietadiel: 22 - 40 (počas rokov sa lietadlá menili)
Výzbroj: 12 × 4 inch (102 mm) kanónov, 48 × 2 pdr (40 mm) pom-pom kanónov, 22 × 20 mm AA kanónov  ( počas rokov sa výzbroj menila)
Pohon: štyri Parsonsove turbíny o celkovom výkone 67 MW (inde sa hovorí Brown-Curtisových turbínach), 18 kotlov Yarrow, štyri lodné skrutky
Oeračný rádius: 6000 míl pri rýchlosti 20 uzlov
Rýchlosť: 31 uzlov (57 km/h)
Osádka: 880 mužov (iné zdroje 1218 mužov)
zdroj:
Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Furious_(1916)
http://www.royal-navy.mod.uk/server/show/conWebDoc.880/changeNav/3533

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: HMS Furious (GBR)
« Odpověď #1 kdy: Září 02, 2008, 12:46:09 »

HMS Furios ešte pred odstránením veže s delom ráže 457mm

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: HMS Furious (GBR)
« Odpověď #2 kdy: Září 02, 2008, 06:49:08 »
TTD HMS Furious (po dokončení)
Výtlak, štandartný : 19 100 ton
Výtlak, plný : 22 900 ton
Celková dĺžka : 239,8 metra
Šírka : 26,8 metra
Ponor : 6,8 metra
Posádka : 835 mužov
Výzbroj :
dve 457 mm delá (2x1)
jedenásť 114 mm diel (11x1)
dve 76 mm delá (2x1)
6 neskôr až ?18? 533 mm torpédometov
Pohon :
parné trubíny 94 000 k (70 100 kW), 4 hrídele 31,5 uzla
Pancierovanie :
Pás na bokoch : 8 cm
Prepážky : 8 cm
Paluby : 4,5 cm
Delové veže : 33 cm
Barberty : 18 cm
The only easy day was yesterday.