Autor Téma: Tajfún 1944  (Přečteno 8033 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Tajfún 1944
« kdy: Srpen 31, 2008, 05:30:57 »
Po niekoľkých dňoch intenzívnej bojovej činnosti sa zásoby u mnohých lodí amerického 38. operačného zväzu povážlivo znížili. Admirál Halsey preto nariadil, aby sa v noci z 16. na 17. decembra 1944 zväz stiahol do východnej časti Filipínskeho mora, kde v pozícii 14 stupňov 50 minút severnej šírky a 129 stupňov 57 minút východnej dĺžky mali lode doplniť chýbajúce palivo.
Tankovanie započaté v ranných hodinách 17. decembra však neustále komplikovali vysoké vlny a silný vietor. Eskortné lietadlové lode, ktoré nedisponovali stabilitou veľkých lietadlových či bitevných lodí museli dokonca prerušiť všetky letové operácie a venovať sa zaisťovaniu lietadiel na letovej a hangárovej palube. Po oboznámení s množstvom neúspešných pokusov sa Halsey rozhodol zmeniť miesto tankovania a posunúť ho viac na severozápad, pričom vychádzal zo správ od hlavného meteorológa 38. zväzu fregatného kapitána Georga F. Koska. Ten predpokladal, že centrum atmosferickej poruchy (vtedy ešte nikto nevedel, že sa z nej vyvinie tajfún) sa nachádza asi 400 míľ juhovýchodne. Pomoc nemohla poskytnúť ani meteorologická služba Tichomorského loďstva. Kvôli rýchlemu postupu spojeneckých vojsk nebola ešte dobudovaná sieť predsunutých meteorologických staníc, ktoré mohli poskytnúť včasné varovanie.
Okolo 15.30 Halsey opätovne zmenil miesto tankovania. Táto zmena kurzu spôsobila, že zväz sa dostal na súbežný kurz so vzniknutým tajfúnom, namiesto toho aby sa od neho vzďaloval. Kväli rozbúrenej hladine boli niektoré lode nútené znížiť rýchlosť a tak bolo jasné, že lode nedosiahnu stanovené miesto čas. Admirálovi preto neostalo nič iné ako o 22.20 miesto opätovne presunúť na 15 stupňov 30 minút severnej šírky a 127 stupňov 40 minut východnej dĺžky. Napriek tomu však boli všetky pokusy o tankovanie bezúspešné. Vážnosť situácie a to, že nejde len o obyčajnú tropickú búrku potvrdil prudký pokles tlaku a vietor, ktorý sa začínal točiť. Pred obedom 18. decembra preto Halsey nariadil zrušiť doteraz udržiavanú formáciu a rozkázal aby si každá loď zvolila najbezpečnejší kurz a rýchlosť.


Tajfún tak ako ho zachytil radar na jednej z amerických lodí

Najhoršie sa popri ľahkých a eskortných lietadlových lodiach viedlo pochopiteľne torpédoborcom. Tri z nich nakoniec besniacemu živlu podľahli. Prvým z nich bol eskortný torpédoborec Hull korvetného kapitána Jamesa A. Marksa. Voda prenikajúca netesniacimi špárami do vnútra lode vyvolávali skraty, v mori zmizol motorový čln, radarová anténa a taktiež väčšina hlbinných púm. Loď nereagovala na kormidlo ani striedavý chod oboch motorov.  Po nápore vetra z ľavoboku sa Hull naklonil najprv na 50 neskôr na 70 stupňov. Pri poslednom nápore sa loď položila na vlny, chvíľu tak zotrvala a napokon sa prevrátili. Z posádky 265 mužov sa neskôr podarilo zachrániť 63 vrátane kapitána.


USS Hull (DD350)
Torpédoborec Monaghan mal problémy už od samotného rána, keď nebol schopný udržať stanovený kurz a tak sa ostatným lodiam stratil. Podľa výpovedí trosečníkov  sa kapitán snažil palivové nádrže doplniť morskou vodou. Neskôr vypadla elektrina, ovládanie kormidla, nástavby sa pod silou vetra začali odtrhávať z úchytov. Loď sa čoraz viacej nakláňal na pravobok. Nakoniec sa už loď nedokázala vzpriamiť a zmizla vo vlnách. Spolu s ňou 256 mužov, vrátene všetkých dôstojníkov. Len 6 námorníkov sa neskôr podarilo zachrániť.


USS Monaghan (DD354)
Posledným bol moderných torpédoborec triedy Fletcher Spence korvetného kapitána J. P. Andrea. Nádrže mal už takmer prázdne a kapitán ich začal doplňovať vodou príliš neskoro. Rovnako ako pri predchádzajúcich lodiach, prenikajúca voda spôsobila množstvo skratov, výpadok svetla, čerpadlá prestala fungovať. Potom ako sa niekoľkokrát nebezpečne naklonila, loď svoj boj s tajfúnom prehrala a klesla ku dnu. Zachrániť sa podarilo 24 mužov vrátene jedného dôstojníka, 317 mužov však zahynulo.


USS Spence (DD512)
Podobnému osudu len o vlások uniklo niekoľko ďalších lodí. Tajfún stál americké námorníctvo 790 mŕtvych a pohrešovaných, 80 mužov bolo vážne zranených. 3 torpédoborce odpočívali na morskom dne niekoľko ďalších bolo viac alebo menej poškodených, 146 lietadiel bolo z palúb spláchnutých do vody. O pokračovaní v bojových operáciach nemohlo byť ani reči a tak sa celý 38. operačný zväz, až na niekoľko lodí stále pátrajúcich po trosečníkoch, zamieril k atolu Ulithi, kde zakotvil 24. decembra. Už po jednom dni provizórnych opatrení však atol opäť opustil. Vojna čakala.
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #1 kdy: Srpen 28, 2009, 01:08:50 »
Pár ďalších fotiek :

tanker márne snažiaci sa dostať do polohy pre tankovanie

torpédoborec triedy Allen S. Summer sa prediera rozbúreným morom

torpédoborec triedy Fletcher počas tajfúnu

náklon ľahkej lietadlovej lodi Cowpens počas tajfúnu
The only easy day was yesterday.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #2 kdy: Srpen 28, 2009, 02:02:52 »
člověk se přestává divit tomu, jak mohla byt Mongolská invazní flotila dvakrát zničená, když se snažili obsadit Japonsko...
Osobně mi přijdou ty čísla mrtvých a pohřešovaných hoodně vysoká. Není to nahodou vic než ztráceli američané v bitvách ?  :o
Zajimavé, že o tomhle se nikde nemluví.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #3 kdy: Srpen 28, 2009, 02:44:40 »
Sám admirál Nimitz popísal škody, ktoré tajfún napáchal na lodiach 3. flotily, ako škody, ktoré by sa nedali očakávať pri ničom inom ako veľkej námornej bitke. Vyšetrovací súd, ktorý bol ustanovený na prešetrenie tejto udalosti nakoniec prisúdil väčšinu zodpovednosti admirálovi Halseymu. Podľa správy vypracovanej touto komisiou príliš dlho trval na tom aby sa lode snažili zostať vo formácii, tvrdohlavo trval na tankovaní aj 18. decembra, keď už bolo jasné, že situácia je vážna a neodoslal včas dostatočné varovanie všetkým lodiam. Na druhej strane sa však snažil za každú cenu splniť svoju bojovú úlohu (načo potreboval lode s plnými nádržami paliva), taktiež nemal dostatočné informácie o tajfúne a do rána 18. decembra dokonca ani nevedel že ide o tajfún.
Nimitz preto po skončené vyšetrovania prehlásil vec za uzavretú a Halseyho pochybenie popísal ako "omylom v úsudku, ku ktorému došlo pod tlakom vojnových udalostí a pramenilo z chvályhodného úsilia dostáť požiadavkám momentálnej vojnovej situácie."
The only easy day was yesterday.

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1746
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #4 kdy: Srpen 30, 2009, 07:07:31 »
Zajímavé informace, tak nejen Japonci, ale i příroda si připsala ztráty na technice a lidech, mám dost dokumentů, ale toto se nikde neobjevilo. Jinak mohu doporučit DVD dokumenty " Tygři oceánů".
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Ssgt.Vais

  • US ARMY
  • Major
  • Příspěvků: 496
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #5 kdy: Srpen 30, 2009, 09:36:21 »
Obrázek z Radaru je z USS Wasp. tu fotku sem hledal ale nikde nenašel..
Rod Flanders
3rd Marine Division Reenacting Group (1958 - 1979)

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #6 kdy: Srpen 31, 2009, 09:29:14 »
Stačí zadať do googlu Typhoon Cobra 1944, dať obrázky a už by nemal byť veľký problém ho nájsť. :) Ináč zaujímavý je príbeh cisternovej lodi Mascoma, ktorej posádka zažila niečo, čo nikto z posádky do smrti nezabudol. Loď sa totiž dostala priamo do oka tajfúnu a na chvíľu bola dokonca vidieť jasná obloha. Následné peklo Mascoma prežila iba zázrakom.
The only easy day was yesterday.

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1746
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #7 kdy: Září 01, 2009, 10:05:36 »
Sahidko : Ten tajfůn byla ojedinělá událost nebo se to stalo vícekrát?
Dopl. : (Nevhodně položená otázka, samozřejmě, že tajfůny řádí téměř pravidelně, myslel jsem tím, zda-li se vícekrát podepsal na ztrátách).
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #8 kdy: Září 01, 2009, 09:01:00 »
Išlo myslím o najväčšie straty, ktoré americké námorníctvo utrpelo bez pričinenia nepriateľa. To malo za následok pomerne rozsiahle a početné protiopatrenia a vďaka nim a aj väčšiemu šťastiu sa už nič podobné neopakovalo.
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #9 kdy: Červenec 14, 2010, 12:40:52 »
Pár ďalších fotiek:

cez palubu lietadlovej lode Hornet sa prelieva voda


predná časť letovej paluby ohnutá silou tajfúnu (všimnite si v akej výške nad hladinou je letová paluba teraz a porovnajte s prvou fotkou)

The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Tajfún 1944
« Odpověď #10 kdy: Červenec 22, 2013, 08:34:27 »
Tajfún z decembra 1944 bol čo sa týka spôsobených škôd najničivejší, nebol ale jediný s ktorým sa americké námorníctvo počas vojny v Tichomorí stretla. 5. júna 1945 sa v blízkosti Okinawy 3. flotily opäť dostala do cesty tomuto ničivému živlu. V rámci TF 38.1 boli poškodené lietadlové lode Hornet, Bennington (fotka tejto lode v jednom z mojich príspevkov vyššie pochádza z tohto tajfúnu a nie z toho z decembra), Belleau Wood, San Jacinto, krížniky Pittsburgh, Baltimore, Duluth a torpédoborec Samuel N. Moore. Skupina logistickej podpory TG 30.1 sa škodám nevyhli eskortné lietadlové lode Windham Bay, Salamaua, tanker Millicoma a eskortný torpédoborec Conklin.


ťažký krížnik USS Pitsburgh bez časti provy o ktorú prišiel počas tajfúnu
The only easy day was yesterday.