Autor Téma: Fokker D.VII (GER)  (Přečteno 6465 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Fokker D.VII (GER)
« kdy: Srpen 28, 2008, 10:35:46 »
Fokker D.VII



V roku 1918 navrhol šéfkonštruktér firmy Fokker Reinhold Platz nový typ lietadla. Vznikol tak prototyp Fokker V.11. Postavený bol na osvedčenom trupe lietadla Dr.I. Avšak letové skúšky si vynútili viacero zmien, predovšetkým chvostové plochy boli úplne prepracované. (namiesto samotného smerového kormidla bola použitá kombinácia kýlovej plochy a smerového kormidla) Nakoľko bol zastavaný ťažší a výkonnejší motor, lietadlo dostalo nové krídla väčšieho rozpätia a plochy. Konštrukčne boli podobné ako u Dr.I, avšak ich väčšie rozmery si vynútili dvojnosníkovú štruktúru.  Pri konkurze na nové stíhacie lietadlo, jasne zvíťazil.  Bolo rozhodnuté, že Fokkery D.VII nebude vyrábať iba materský závod, ale aj  A.E.G. a dokonca ALBATROS, do tej doby hlavný Fokkerov konkurent. Cena lietadla bola 25 000 mariek. Zábeh výroby však nebol veľmi rýchly, prvé lietadlá sa na fronte objavili až v máji 1918, rýchlo sa však stal obľúbeným lietadlom a nebezpečným súperom. Fokker D.VII bol ľahko ovládateľný vo  všetkých režimoch letu, pri nízkych i maximálnych rýchlostiach a dokonce i na hranici svojhoho dostupu. Mal pritom relatívne vynikajúca stúpavosť. V rukách skúseného pilota bol schopný po získaní náležitej rýchlosti stúpať kolmo hore a viesť pritom paľbu z oboch synchronizovaných guľometov. Tieto vlastnosti boli mimo iného dané výbornou štrukturálnou pevnosťou celého lietadla. Výkonmi sa mu mohol merať iba Sopwith Snipe resp. Spad XIII. Výroba sa potom rozbehla a do septembra 1918 bolo armáde dodaných viac než 1700 lietadiel. Bol takisto jediným lietadlom, ktoré bolo výslovne uvedené v 4. článku podmienok prímeria, ktorý nariaďoval Nemcom odovzdať vítazom  vojnový materiál. Práve tento typ lietadla bol následne po uzavrení prímeria prednostne nemeckým leteckým útvarom odeberaný. Po podpise prímeria Antony Fokker prepašoval niekoľko lietadiel a strojové vybavenie továrne do rodného Holandska. Tu sa lietadlo vyrábalo aj po vojne. Viaceré armády využívali tento typ ešte niekoľko rokov po skončení vojny. 

Fokker D.VII č. 5125/18 patril Hermannovi Goeringovi

Zakladné údaje:
Kategória: 2 plošný jednomiestny vzperový stíhací letún
Vyrobených kusov: viac ako 1700 kusov
Osádka: 1 muž
Motor: radový motor B.M.W.III o výkone 138 kW
Vrtuľa: dvojlistá drevená
Hmotnosť prázdna: 735 kg
Hmotnosť vzletová: 880 kg
Rozpätie: 8,90 m
Dĺžka: 6,95 m
Výška: 2,75 m
Nosná plocha: 20,50 m2
Max. rýchlosť: 200 km/h
Stúpavosť: 5000 m za 16 minút
Dostup: 7000 m
Výdrž: 1 hodina a 30 minút
Výzbroj:
2 guľomety LMG 08/15 ráže 7,92 mm

zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
http://letouny.webz.cz/letadla/fokker_d7.html

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Fokker D.VII (GER)
« Odpověď #1 kdy: Srpen 29, 2008, 12:56:00 »
To se tam ještě vešel  ;D.
Jak tak koukám letadlo nemá mezi křídly výplet ocelových drátů, což asi svědčí o dobré pevnosti křídla.
Ampulle !!!

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Fokker D.VII (GER)
« Odpověď #2 kdy: Srpen 29, 2008, 09:25:29 »
To se tam ještě vešel  ;D.
Hoci nadutý a namyslený bol už vtedy, jeho telesné proporcie v roku 1918 neboli ešte také ozrutné ( :D).

Blitz

  • Host
Re: Fokker D.II (GER)
« Odpověď #3 kdy: Říjen 24, 2008, 07:28:38 »
Takže Fokker in detail

pěkně viditelnej zbraňovej systém
 
                                        

pilotní prostor
                                         

Josef Buršík

  • ČSR
  • Svobodník
  • Příspěvků: 28
Re: Fokker D.VII (GER)
« Odpověď #4 kdy: Listopad 15, 2009, 03:06:08 »
Stevosku, ve svém příspěvku máš hodně chyb. Vůbec nerozlišuješ mezi verzemi; uvádíš jako jedinou pohon. jednotku Fokkeru D.VII motor BMW, avšak ten se speciálním karburátorem (typ IIIa o 185k-136kW, krátkodobě až 176kW!)  se používal jen u Fokkerů D.VIIF, nikoli D.VII! Standardní D.VII měly motory Mercedes o dost menším výkonu (šlo o D.III o 160k, později též D.IIIa).
D.VIIF je např. onen Göringův bílý stroj na přiložené fotografii, mylně označený jako D.VII. Nerozlišuješ stroje vyrobené u Fokkera, O.A.W. (Ostdeutsche-Albatros-Werke), Albatros Flugzeugwerke GmbH (u A.E.G. se tyto stroje nikdy nevyráběly!!!!). Tyto stroje měly charakteristické znaky, které umožňují D.VII a D.VIIF vyrobené v jednotlivých továrnách přesně identifikvoat. Fokkery D.VII taktéž vyráběla společnost MÁG v Budapešti. Byly to však jen německé draky doplněné o vlastní rakousko-uherské motory.
25.000 marek dostávaly toliko Fokkerovy letecké továrny, OAW a Albatros-Flugzeugwerke, GmbH dostávaly 19.000 marek a 5 % musely dovádět ještě A. Fokkerovi jako poplatek za licenci.
Tvrzení "Výkonmi sa mu mohol merať iba Sopwith Snipe resp. Spad XIII" je taktéž chybné; co tak kvalitní stroje jako Sopwith Dolphin? Právě tyto stroje měly u jednotek nahradit S.E.5a, které nebyly Fokkery D.VII (a zejména pro D.VIIF) rovnocenými soupeři (hovořím o výkonech a vlastnostech strojů, nikoli o taktice a početní převaze RAF), a zajistit svými skvělými výkony opět nadřazenost nad Fokkery.
Těch chyb je tam mnohem víc....
"Studená ocel vůkol, která kondenzuje námi vydechované páry a spolu s prosakovanou vodou tvoří kapky, které nám padají z horních pancířů za krk... Spíme a odpočíváme na sedačkách v tanku, kdykoliv připraveni k boji.... To je život tankisty..."

Vladimír Palička, plk. v.v.,bývalý řidič-mechanik a po

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Fokker D.VII (GER)
« Odpověď #5 kdy: Listopad 15, 2009, 06:26:25 »
pane kolego,klobouk dolů. Nebyl jste náhodou u Fokkerů na učení? :)
Jenom jsem zvědav, jak budou reagovat ostatní kolegové...
Sláma
P.S.  I když letadla WW I nebyla nikdy mou doménou...
Možná by nebylo na škodu uvést, že D.VII létala i v novém čs.letectvu v Chebu. Nemám ale ucelnějších informací..
(Již se znaky praporového typu a trojbarevné kamufláži)

Josef Buršík

  • ČSR
  • Svobodník
  • Příspěvků: 28
Re: Fokker D.VII (GER)
« Odpověď #6 kdy: Listopad 15, 2009, 06:59:58 »
Ano, to byl právě jeden kořistní Fokker D.VII MÁG (stroj vyrobený v Budapešti u Magyar Általános Gépgyár) č. 3867 získaný dne 13. 5. 1919, když pilot Stefan Fejes ostřeloval vlak u Lučence a poté nouzově přistál. To byl však velmi odlišný stroj od standardního Fokkeru D.VII (maďarský stroj měl kulomety Schwarzlose M16 /v ČSR byly tyto kulomety v roce 1920 nahrazeny Vickersy/, jiný motor, chladič, vrtuli /v ČSR jichy bylo zkoušeno na tomto stroji hend několik -od Heiduk, Germahnia  až po čtyřlistou Knoller-Járay/ atd.).
Já neupírám autorovi snahu, že chtěl téma zpracovat, a to je jistě dobrý počin, ale ptám se, proč autor - cítil-li se povolání o typu napsat článek - nečerpá z tun odborných nových publikací, jež byly na tento stroj vydány a nemá nějaké podrobnější znalosti o popisovaném stroji?
Pomůže někomu, když napíšu článek na odborné "květinářské" fórum o ibišku, přestože o něm nic nevím?
"Studená ocel vůkol, která kondenzuje námi vydechované páry a spolu s prosakovanou vodou tvoří kapky, které nám padají z horních pancířů za krk... Spíme a odpočíváme na sedačkách v tanku, kdykoliv připraveni k boji.... To je život tankisty..."

Vladimír Palička, plk. v.v.,bývalý řidič-mechanik a po