Autor Téma: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)  (Přečteno 12865 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« kdy: Srpen 26, 2008, 04:39:43 »
 V prvých MiG-15 boli použité okopírované motory Rolls-Royce (pod označením VK-1). Rolls-Royce si neskôr nárokovalo vysokú finačnú čiastku za porušenie licenčnej dohody, no neúspešne. MiG-15 bol stredoplošník so šípovitými krídlami, na horných stranách krídiel sa nachádzajú aerodynamické hrebene. Konštrukcia trupu v zadnej časti bola prispôsobená pre ľahkú demontáž a výmenu motora. Vyhrievaná pretlaková kabína mala katapultovacie sedadlo.
 Stroje boli nasadené počas Kórejskej vojny, kde bojovali proti americkým F-86 Sabre. Pri havárii MiG-15UTI zahynul J. A. Gagarin.
V kódovaní NATO - Fagot
Typy:
I-310 - prototyp
MiG-15 - prvá verzia
MiG-15P - stíhač pre každé počasie
MiG-15SB - jednomiestny stíhací bombardér
MiG-15SP-5 - dvojsedadlová verzia odvodená z MiG-15UTI, určená ako stíhač pre každé počasie
MiG-15T - ťahač terčov
MiG-15bis - vylepšená jednomiestna stíhacia verzia
MiG-15bisR - jednomiestna prieskumná verzia
MiG-15bisS - jednomiestny doprovodný stíhač
MiG-15bisT - jednomiestny ťahač terčov
MiG-15UTI - dvojmiestny výcvikový letún
J-2 - čínska verzia jednomiestneho MiG-15
JJ-2 - čínska verzia dvojmiestneho MiG-15UTI
J-4 - čínska predizajnovaná verzia
Lim-1 - MiG-15 vyrábaný pod licenciou v Poľsku
Lim-1A - prieskumný MiG-15 vyrábaný v Poľsku
Lim-2 - MiG-15bis vyrábaný v Poľsku
Lim-2R - prieskumný MiG-15bis vyrábaný v Poľsku
SB Lim-1 - Lim-1 zmenený na dvojmiestnu verziu s motormi RD-45
SB Lim-2 - Lim-2 alebo SB Lim-1 zmenený na dvojmiestnu cvičnú verziu s motormi VK-1
SB Lim-2A - dvojmiestna prieskumná verzia pre navádzanie delostrelectva vyrábaná v Poľsku
S-102 - MiG-15 stavaný pod licenciou v Československu
S-103 - MiG-15bis stavaný v Československu
CS-102 - MiG-15UTI stavaný v Československu
Užívatelia - Afganistan, Albánsko, Alžírsko, Angola, Bulharsko, Burkina Faso, Kambodža, Čína, Kongo, Kuba, Československo, Východné Nemecko, Egypt, Fínsko, Guinea, Maďarsko, Indonézia, Irak, Líbya, Madagaskar, Mali, Mongolsko, Maroko, Mozambik, Nigéria, Severná Kórea, Severný Vietnam, Jemen, Pakistan, Poľsko, Rumunsko, Somálsko, Sovietsky zväz, Srí Lanka, Sudán, Sýria, Tanzánia, Uganda, USA (od Číny)
Technické údaje - (MiG-15bis)
Posádka: 1
Dĺžka: 10,11m
Rozpätie: 10,08m
Výška: 3,7m
Plocha krídiel: 20,6m2
Prázdna hmotnosť: 3580kg
Normálna hmotnosť: 4960kg
Max. vzletová hmotnosť: 6105kg
Motor: VK-1
Max. rýchlosť: 1075km/h
Cestovná rýchlosť: 840km/h
Dolet: 1200km
Dostup: 15 500m
Výzbroj: 1 alebo 2x 20mm, 25mm kanón, jeden 37 alebo 40mm kanón, až 200kg bômb



MiG-15UTI (dvojmiestna cvičná verzia)
Zdroj: Internet

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15
« Odpověď #1 kdy: Srpen 26, 2008, 07:00:26 »
Československo
Licenčně v Československu vyráběný MiG-15 byl vybaven motorem RD-45, který se v Československu vyráběl ve firmě Motorlet n.p. pod označením M-05.
Licenčně v Československu vyráběný MiG-15bis byl vybaven motorem VK-1, který se v Československu vyráběl licenčně ve firmě Motorlet n.p. pod označením M-06.
Řez motoru M-05

© Hamerinski 2007

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15
« Odpověď #2 kdy: Srpen 26, 2008, 08:43:12 »
Verze stíhací
Mikojan-Gurjevič MiG-15 (S)
Mikojan-Gurjevič MiG-15 (SV)
Mikojan-Gurjevič MiG-15 (SU)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (GRAD)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (IB)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (SA)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (SD-5)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (SD-10)
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (SD-21)
Mikojan-Gurjevič MiG-15Pbis (SP-1)
Mikojan-Gurjevič MiG-15Pbis (SP-5)
Mikojan-Gurjevič MiG-15Sbis
Verze bitevní
Mikojan-Gurjevič MiG-15bis (IŠ)
Verze průzkumná
Mikojan-Gurjevič MiG-15Rbis
Verze cvičná
Mikojan-Gurjevič MiG-15UTI
Mikojan-Gurjevič MiG-15UTI (ST-7)

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15
« Odpověď #3 kdy: Srpen 26, 2008, 09:00:05 »
V zahraničních licencích
Čína
Shenyang J-2 (F-2)
Během korejské války v letech 1950 až 1953 letecký komplex v Shenyangu (Mukden)  modernizovaný Cínou, původně za války japonci postavená továrna na letadla, se soustředil na údržbu bojeschopnosti MiGů 15 dodaných Sovětským Svazem do Číny. Později při potřebě většího množství stíhaček pro Čínské vojenské letectvo, byla zahájena licenční výroba MiG-15bis. Tento v Číně vyráběný stroj dostal označení J 2. Exportní verze se pak značila F 2 Fagot.
Polsko
stíhací
PZL LIM-1
PZL LIM-2
školní výcvikový
PZL LIM-3
Československo
CS-102 - dvoumístná verze, vyrobeno 2012 letadel

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #4 kdy: Červenec 13, 2009, 04:09:26 »
to Rastislau: Proč tak zatvrzele neustále označuješ nesprávně zemi uprostřed Evropy? Česko-Slovensko se jmenovala  pouze krátce po odstoupení Sudet nařízeným mnichovským diktátem tj. v době 1.10.1938 - 14.3.1939, poté vznikly dva odlišné útvary, Protektorát Čechy a Morava a Slovenský štát, dnes dle novodobých historiků Slovenská republika. Po válce to oět byla ČSR, tedy Československá republika, v roce 1960 /11.7.1960/ Československá socialistická republika,tedy ČSSR.
Teprve až po listopadu 1989, kdy prvním krokem FS ČSSR bylo odsouhlaseníovypuštění názvu "socialistická" , zanedlouho začala ona nesmyslná pomlčkoví válka, končící až přijetím názvu ČSFR... Rozdělení té země je poté již jiná kapitola....
Prosím tě moc a moc, nedopuštěj se těchto chyb, když jinak tvé příspěvky jsou hezké.
Díky Sláma

trimin

  • ČSR
  • Svobodník
  • Příspěvků: 24
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #5 kdy: Září 26, 2009, 06:46:13 »
Československo
CS-102 - dvoumístná verze, vyrobeno 2012 letadel
Pokud se nepletu tak označení S-102, CS-102, S-103 bylo používáno pouze v rámci naší armády, pokud šlo o export nesl letoun i na dále označení Mig-15, Mig-15UTI a Mig-15bis . Československo z určitostí vyrábělo minimálně tyto tři verze.
Dětem dopřáváme vzdělání jen proto, aby nás pak měly za blbce.
Miloslav Švandrlík

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #6 kdy: Srpen 18, 2011, 02:08:16 »
Letouny MiG 15 Československého vojenského letectva:




Letoun "na kozách" při prověrce systému zavírání podvozku


Takto dopadl jeden "nízký" průlet v roce 1990...

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #7 kdy: Srpen 18, 2011, 03:37:28 »
Jen jsem se chtěl zeptat, zda nějakým způsobem byl motor VK-1 postupně vylepšován, nebo se jednalo neustále o původní RR..Děkuji

Jarouš

  • ČSR
  • Poručík
  • Příspěvků: 233
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. června 2009
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #8 kdy: Srpen 18, 2011, 08:54:05 »
to rastislaus: Česko-Slovensko byl oficiální název naší republiky až po roce 1991. Uvítal bych, kdyby jsi používal regulérní označení státu, tedy Československo. Rusko se v roce 1942 nazývalo taky SSSR. Myslím, že se není třeba stydět za společnou minulost.
"Jsem voják a rváč." Arm.Gen. Josef Šnejdárek
http://vlastenci.cz/

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #9 kdy: Srpen 19, 2011, 09:46:40 »
Co vím, tak největší slabinou tohoto stroje byl zaměřovač. Při absenci radaru musel pilot provádět opravy střelby dle odhadu, naopak američtí soupeři měli opravy prováděny automaticky.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Mikojan-Gurjevič MiG-15 (ZSSR)
« Odpověď #10 kdy: Září 08, 2011, 10:23:45 »
Nie celkom, aj MiG-15 mal gyroskopicky zameriavac - e.g. taky, ktory sam zobrazuje opravu pri miereni, ale americky zameriavac bol synchronizovany s radiovym dialkomerom a nebolo potrebne manualne nastavovat vzdialenost strelby (toto sa dialo na zaklade odhadu).

Co sa tyka motora, VK-1 bol vylepsenou verziou RD-45, co bola kopia RR Nene. Mal tah 26,5kN oproti 22,2kN RD-45 (resp. Nene). Dalsi vyvoj nebol.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?