Když jsem si četl tuhle diskuzi, tak jsem došel k názoru, že zde došlo akorát k nedorozumění. V technice se totiž musí rozlišovat, jestli jde o okopírování nebo napodobování. Dost často tyto pojmi splívají (buď omylem, nebo u propagandy záměrně) a pak se mohou lidé hádat.
Kopírování je obšlehnutí nějaké věci nebo řešení technického problému "i s chlupama". Tedy tak, že originál a kopie jsou téměř k nerozeznání. Takovým typickým příkladem může být letadlo TU-4, které je přesnou kopií americké B-29 (včetně fotoaparátu Laica, který si americký pilot zapoměl v kabině). Nebo německý samopal MP3008, který má většinu konstrukčních řešení totožných se STENem.
Kdežto nepodobování je tehdy, když si konstruktér vezme nějakou věc za vzor a zkusí udělat něco podobného se stejnými vlastnostmi. Použije na to ale svá vlastní konstrukční řešení. Takovénapodobení je zcela běžné a provádí se nejenom v vojenství, ale i na normálním trhu. Pak se člověk diví, že všechny věci jsou si tak podobné.
Tu-144 tak rozhodně není kopií Concordu. Sice vypadá podobně, ale má jiné uspořádání. Navíc některé technické problémy řešili konstruktéři úplně jinak. Příkladem může být problém s rovnováhou. Takové velké letadlo s gotickým křídlem (2x zalomená delta) má totiž problémy v tom, že se mu posouvá místo působení vtlakové síly při různých rychlostech. Concorde to řešil pomocí vnitřních nádrží s vodou, kterou přečerpává a tím mění i těžiště celého letadla. Tu-144 má místo toho pomocné vysouvací přední křidélka, která dávají dodatečný vzlak při malé rychlosti.
Úplně jinou otázkou ale je, jestli byl Concorde vzorem pro Tu-144. Tady si myslím, že se soudruhům ze SSSR dostaly do rukou plány na Concorde a oni si řekli, že musí udělat něco podobného, ale rychleji, aby to tem imperialistkým kapitalistům natřeli. Měli totiž velkou výhodu v tom, že věděli, jak asi bude takové velké nadzvukové letadlo vypadat. Viděl jsem totiž studie společnosti Boeing, když hledali optimální tvar křídel pro svůj stroj. Zkoušeli všechno možné včetně měnitelné geometrie a W-křídel (delta, ze které vystupují dvě křídla se zápornou šípovitostí). Pokud je Tu-144 skutečně napodobeninou Concordu, tak si tím rusové ušetřili spoustu práce, protože nemuseli hledat ideální tvar a rovnou se mohli začít zabývat konstrukcí. Nebo jen použili zkušenosti s T-100. To už se asi nedozvíme.