Autor Téma: Suchoj T-100 (ZSSR)  (Přečteno 14253 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #15 kdy: Duben 25, 2012, 11:47:03 »
Len tak okrajovo doplním že Rusi toto lietadlo pomenovali Sotka.

Nikde som to tu nenašiel tak len tak okrajovo pripomínam.
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #16 kdy: Duben 27, 2012, 09:17:16 »
To že je F-15 okopírovaný MiG-25 mi tak trochu vyrazilo dech. To, že převzali dílčí řešení z japonského přeběhlíka neznamená, že se jednalo o kopii (dvě naprosto rozdílná letadla s naprosto rozdílným primárním určením). Naopak velmi dobře známe schopnosti KGB a sovětské kopie - atomová bomba, vodíková bomba, RD-45 (leč licence) aj. Proto se i já přikláním k faktu, že SSSR Tu-144 jednoduše "opajcnulo", změnilo několik dílčích vlastností a prohlásilo, že se jedná o domácí konstrukci. Názor ohledně zákonů fyziky bych nepovažoval za adekvátní - pak by všechna stíhací letadla současnosti musela rovněž vypadat stejně. A srovnejte si Grippena s F-16......

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #17 kdy: Duben 27, 2012, 10:22:26 »
Pane kolego, podíváte-li se taktéž na projekt firmy Boeing SST z roku 1968, samozřejmě, že znalec odhalí rozdíly, nevypadají všechna tři letadla jako bratři?
Souhlasím, že Mirage, F-16 anebo F-18 vypadají absolutně rozdílně.  Ale pouze z vnějškového pohledu. Též B737 nebo A320 Family. Jsou rozdílná. Jakmile však začnete tato letadla studovat, nacházíte spoustu totožných řešení technickýxh "problémů". A z důvodu ochrany technických patentů, firmy musejí nazývat vše jinak a tvářit se, že je to absolutně rozdílné pojetí.
Kupříkladu FMS.. V podstatě stejná věc, ale kolik má rozdílných technických řešení?  Nebo klapky a sloty,....

 :) Klidně srovnejte kalkulačky nebo počítače. Také jsou téměř stejné a každý výrobce tvrdí, že ten jeho je unikát, atd. U letadel zákony fyziky nepopřete. Ani to nelze...

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #18 kdy: Duben 27, 2012, 10:34:19 »
To že je F-15 okopírovaný MiG-25 mi tak trochu vyrazilo dech. To, že převzali dílčí řešení z japonského přeběhlíka neznamená, že se jednalo o kopii (dvě naprosto rozdílná letadla s naprosto rozdílným primárním určením). Naopak velmi dobře známe schopnosti KGB a sovětské kopie - atomová bomba, vodíková bomba, RD-45 (leč licence) aj. Proto se i já přikláním k faktu, že SSSR Tu-144 jednoduše "opajcnulo", změnilo několik dílčích vlastností a prohlásilo, že se jedná o domácí konstrukci. Názor ohledně zákonů fyziky bych nepovažoval za adekvátní - pak by všechna stíhací letadla současnosti musela rovněž vypadat stejně. A srovnejte si Grippena s F-16......

Já netvrdil, že je F-15 okopírovaný MiG-25. Jen, že se to za dob minulých tvrdilo. Četl jsem to například v tehdejším LETECTVÍ A KOSMONAUTIKA.  Chci jen říci, že když dvě letadla vypadají podobně, nemusí jít o kopii.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

baster

  • Slovenská armáda
  • Strelník
  • Příspěvků: 16
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #19 kdy: Duben 29, 2012, 10:27:16 »
pan.sup- nazor ohladne fyzikalnych zakonov budes bohuzial musiet akceptovat. Letectvo je zvacsa o fyzike a o peniazoch. Aky je dovod ze niekde mozme vidiet viacero konstrukcnych rieseni(Mirage, F-16, Gripen...) a niekde len jedno(concorde, tu-144) ?
1. V armade efektivita a prevadzkove naklady mozu a nemusia byt vzdy cislo 1 a preto sa stretavame s roznymi konstrukcnymi rieseniami, kt. maju aj rozne specificke vlastnosti. Napriklad, urcite lietadlo bude mat lepsi stabilitu a riaditelnost, aj ked o trosku horsiu manevrovatelnost. A preto mozu lietadla z rovnakej kategorie vyzerat rozne. Narozdiel od dopravnych lietadiel, kde najvacsiu ulohu hra vzdy co najnizsie naklady, preto sa vyuzivaju podobne konstrukcne riesenia, tie lietadla na seba viac podobaju. Rozdiel v efektivite lietadiel hoci o 5 percent je uz obrovsky problem.
2. Cim vacsie lietadlo, tym vacsie konstrukcne problemy. Cim vacsie lietadlo, tym menej moznych konstrukcnych rieseni......preto ta rozmanitost u mensich typov. Dalo by sa o tom napisat viac, ale to je na dlho.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #20 kdy: Duben 29, 2012, 01:23:55 »
Mě spíš trochu zaráží, že posuzování válečných strojů nebere moc v úvahu životnost, hospodárnost  a náročnost údržby v bojových podmínkách. Když tehdy stála letová hodina Migu 29 přes 200000 kč, je to hodně, nebo málo..? A že podoba díky aerodynamice není nic divného, lze dokumentovat i u aut, které se moc od sebe ani moc neliší , neboť mají obdobné zadání.. Doufám, že mé srovnání neurazilo letecké specialisty. ;)

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #21 kdy: Duben 29, 2012, 04:13:06 »
Samozřejmě budu muset fyzikální zákony respektovat, ale ty mi nebudou diktovat, jestli bude směrové kormidlo stoupat pod určitým úhlem a nebudou mi určovat jeho výšku - tu si určí konstruktér podle potřebné plochy. Atd.....

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #22 kdy: Duben 29, 2012, 04:40:54 »
Právě že tyto rozdíly jsou tak značné, že  vyvracejí pověsti o okopírování.   Pokud nestačí rozdíl mezi středoplošníkem a dolnoplošníkem, jiné umístění motorů, jiný tvar křídel, jinak řešený systém řízení, jiný systém brzdění.........atd Tak pak už opravdu nevím co jiného by se ještě mělo změnit, aby se to nepovažovalo za kopii.

Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Onyx

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 1
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #23 kdy: Květen 22, 2012, 11:20:00 »
Když jsem si četl tuhle diskuzi, tak jsem došel k názoru, že zde došlo akorát k nedorozumění. V technice se totiž musí rozlišovat, jestli jde o okopírování nebo napodobování. Dost často tyto pojmi splívají (buď omylem, nebo u propagandy záměrně) a pak se mohou lidé hádat.

Kopírování je obšlehnutí nějaké věci nebo řešení technického problému "i s chlupama". Tedy tak, že originál a kopie jsou téměř k nerozeznání. Takovým typickým příkladem může být letadlo TU-4, které je přesnou kopií americké B-29 (včetně fotoaparátu Laica, který si americký pilot zapoměl v kabině). Nebo německý samopal MP3008, který má většinu konstrukčních řešení totožných se STENem.

Kdežto nepodobování je tehdy, když si konstruktér vezme nějakou věc za vzor a zkusí udělat něco podobného se stejnými vlastnostmi. Použije na to ale svá vlastní konstrukční řešení. Takovénapodobení je zcela běžné a provádí se nejenom v vojenství, ale i na normálním trhu. Pak se člověk diví, že všechny věci jsou si tak podobné.

Tu-144 tak rozhodně není kopií Concordu. Sice vypadá podobně, ale má jiné uspořádání. Navíc některé technické problémy řešili konstruktéři úplně jinak. Příkladem může být problém s rovnováhou. Takové velké letadlo s gotickým křídlem (2x zalomená delta) má totiž problémy v tom, že se mu posouvá místo působení vtlakové síly při různých rychlostech. Concorde to řešil pomocí vnitřních nádrží s vodou, kterou přečerpává a tím mění i těžiště celého letadla. Tu-144 má místo toho pomocné vysouvací přední křidélka, která dávají dodatečný vzlak při malé rychlosti.

Úplně jinou otázkou ale je, jestli byl Concorde vzorem pro Tu-144. Tady si myslím, že se soudruhům ze SSSR dostaly do rukou plány na Concorde a oni si řekli, že musí udělat něco podobného, ale rychleji, aby to tem imperialistkým kapitalistům natřeli. Měli totiž velkou výhodu v tom, že věděli, jak asi bude takové velké nadzvukové letadlo vypadat. Viděl jsem totiž studie společnosti Boeing, když hledali optimální tvar křídel pro svůj stroj. Zkoušeli všechno možné včetně měnitelné geometrie a W-křídel (delta, ze které vystupují dvě křídla se zápornou šípovitostí). Pokud je Tu-144 skutečně napodobeninou Concordu, tak si tím rusové ušetřili spoustu práce, protože nemuseli hledat ideální tvar a rovnou se mohli začít zabývat konstrukcí. Nebo jen použili zkušenosti s T-100. To už se asi nedozvíme.

baster

  • Slovenská armáda
  • Strelník
  • Příspěvků: 16
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #24 kdy: Červen 23, 2012, 10:29:29 »
Ja si myslim, ze vtedajsie vedomosti a hlavne vtedajsie moznosti pouzitia materialov ani nedovolovali iny tvar ako je goticky. A preto si myslim, ze na to prisli obidve strany nezavisle na sebe.