Autor Téma: Suchoj T-100 (ZSSR)  (Přečteno 14236 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Suchoj T-100 (ZSSR)
« kdy: Srpen 26, 2008, 01:45:40 »
 Suchoj T-100 (Suchoj T-4) bolo lietadlo určené na boj proti lietadlovým lodiam. Bol vyrobený iba jediný prototyp. Suchoj T-100 bolo štvormotorové lietadlo, konštrukcia bola zvarená z niklovej ocele a titánových zliatin. Nos lietadla je pohyblivý - počas vzletu a pristávania je nos sklopený, pri lete sa vzpriami, pričom pilot môže okrem malých bočných okien využívať do rýchlosti 600km/h aj periskop v strope kabíny. Let vo vyššej rýchlosti prebieha len za pomoci prístrojov. Obaja členovia posádky sú na katapultovacích sedadlách, za kabínou je palubná elektronika a za ňou palivové nádrže. Prototyp nebol vybavený rádiolokátorom, ani žiadnymi inými detekčnými alebo prieskumnými prístrojmi. Brzdenie lietadlá bolo zabezpečené štyrmi padákmi, ktoré v súčinnosti s brzdami dokázali skrátiť brzdnú dráhu o 800 - 900m. Všetky práce na tomto projekte skončili v roku 1976, dva rozostavané prototypy boli zošrotované, prvý kus bol prevezený do múzea.
Technické údaje -
Posádka: 2
Dĺžka: 44,5m
Rozpätie: 22m
Výška: 11,2m
Plocha krídiel: 295,7m2
Prázdna hmotnosť: 55 600kg
Normálna hmotnosť: ?
Max. vzletová hmotnosť: 110 000kg
Motor: 4x RD-36-41
Max. rýchlosť: 3200km/h
Cestovná rýchlosť: 3000km/h
Dolet: 7000km
Dostup: cca. 20 000m
Výzbroj: prototyp bol bez výzbroje

Zdroj: Internet

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Suchoj T-100
« Odpověď #1 kdy: Srpen 26, 2008, 08:32:10 »
Lietadlo Suchoj T-100 sa častejšie v literatúre označuje ako Suchoj T-4. To nič nemení na skutočnosti, že šlo o jeden z najambicióznejších projektov histórii sovietskeho leteckého priemyslu. Často sa hovorí o tom, že mal byť protiváhou North American XB-70A Valkyrie. Pravda je to len čiastočná. Samotný projekt T-4 bol o polovicu menším lietadlom s podstatne nižším doletom a menšou pumovnicou. Jeho primárnou úlohou malo byť presné bombardovanie amerického lodného zväzu taktickou jadrovou muníciou tak aby boli zničené lietadlové lode. Aj vzhľadom na existenciu správ o novom americkom projekte s rýchlosťou vyššou ako 3 machy, sa obdobná požiadavka vzniesla aj na novú ruskú konštrukciu. Naopak ostatné americké parametre požadované neboli t.j. medzikontinentálne strategické bombardovanie. Veľké oči však projekt nakoniec zabili. Hoci lietadlo počas druhej fázy letových testov dosiahlo rýchlosť 2,8 machu, politické machinácie a prílišná náročnosť celého projektu nakoniec rozhodla o jeho zastavení. Ostatne projekt zožral neuveriteľných 1,3 miliardy rubľov. Nakoniec jeho najväčším úspechom bolo vyvinutie moderných technológií, ktoré sa využili pri vývoji Su-27 a raketoplánu Buran. Na tak drahý projekt to však bolo naozaj málo.

Jediný prototyp „101“ stál osem na továrenskom letisku a potom bol v roku 1982 premiestnený do Múzea leteckej techniky VVS (Vojeno Vozdušnych Sil) pri leteckéj akadémii J.A.Gagarina v Moninu. Tu sa náchádza dodnes.
Základné údaje:
Dĺžka: 44,5 m
Výška: 11,2 m
Rozpätie: 22,7 m
Plocha krídiel: 295,7 m2
Max. vzletová hmotnosť:  135 ton
Hmotnosť prázdna:  55 600 kg
Maximálny dolet (odhad): 7 000 km
Maximálna rýchlosť (odhad):  3 200 km/h 
Dostup (odhad):  25 000 m
Počet motorov:   4
Ťah jedného motoru (s forsážou): 135 kN (161 kN)
Osádka:   2 muži
zdroj:
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Suchoj-T-4-bombarder/t/711
archív autora

 

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #2 kdy: Duben 05, 2012, 09:33:19 »
Vypadá podobně jako Tupolev TU 144
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #3 kdy: Duben 05, 2012, 11:02:03 »
No nevím, Thorre. Možná tvarově si obě letadla podobné jsou, ale která dnes ne? Srovnej ale rozměry, tah motirů, váhy a zjistíš zcela rozdílné údaje....

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #4 kdy: Duben 06, 2012, 11:07:01 »
Jo, myslel jsem jen tvarově. Vidět jen ten čumák, tak nevím co je co.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #5 kdy: Duben 06, 2012, 11:30:37 »
No, nevím jestli TU 144 vychází z Concorde. TU, pokud vím, vzlétlo o něco dřív. Asi o čtvrt roku.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tu-144
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #6 kdy: Duben 06, 2012, 03:13:10 »
Díval jsem se na tebou uveřejněný odkaz. Ač česká wiki trpí mnohými neduhy, tentokráte lze spatřit poměrně kvalitní příspěvek. Již tam (na obrázku) je možno zpozorovat rozdíly v konstrukcích obou supersoniků.
Nevím, téma o kopírování konstrukcí  Tu 144/Concorde bylo oblíbené již v době vzniku obou letadel a přiznejme, že v době studené války bylo letadlo Tu 144 pro SSSR prestižní záležitostí. Dokonce jsem občas zaslechl myšlenku, že T-100 byl "létající etalon" pro Tu-144. I když model křídla pro dopravní letadlo se zkoušel na konstrukci Mig 21. V každém případě je nutné vzít v úvahu, že aerodynamika vysokých rychlostí nezná jazyky ani národnosti a fyzikální zákony (příroda) je neúprosná ke každému. Tudíž vnějšková podobnost  obou letedel snad ani nemohla být velice rozdílná.....
Sláma

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #7 kdy: Duben 06, 2012, 03:39:16 »
Muj predchozi příspěvek:
Ono Tu -144 se vice podobá Concordu, nebo spíš z něj vychází, seděl jsem v obou dvou, a jediný rozdíl byl v luxusu jinak byla obě letadla skoro stejná. Největší rozdíl je v pilotní kabině kde má Tu 144 více tlačítek a čudlíků.

Vnejsi podobnost je jasna, mě spíš zaujalo to že to je hodně podobné i vevnitř, rozměry, počet sedaček, umístění hygienických zařízení a podobně. Já nevím přesně jestli jeden z druhého je okopírovaný nebo ne, jen mě připadají až moc podobní na to aby se dělali ůplně nezávisle na sobě, a to hlavně ve vnitřních interiérech.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #8 kdy: Duben 06, 2012, 04:01:45 »
Muj predchozi příspěvek:
Ono Tu -144 se vice podobá Concordu, nebo spíš z něj vychází, seděl jsem v obou dvou, a jediný rozdíl byl v luxusu jinak byla obě letadla skoro stejná. Největší rozdíl je v pilotní kabině kde má Tu 144 více tlačítek a čudlíků.

Vnejsi podobnost je jasna, mě spíš zaujalo to že to je hodně podobné i vevnitř, rozměry, počet sedaček, umístění hygienických zařízení a podobně. Já nevím přesně jestli jeden z druhého je okopírovaný nebo ne, jen mě připadají až moc podobní na to aby se dělali ůplně nezávisle na sobě, a to hlavně ve vnitřních interiérech.

Jak již bylo psáno, zákony fyziky neznají třídních rozdílů a platí pro všechny stejně. A jestli jsou letadla rozměrově stejná, tak i to vnitřní zařízení musí být přibližně stejné.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

baster

  • Slovenská armáda
  • Strelník
  • Příspěvků: 16
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #9 kdy: Duben 11, 2012, 05:09:53 »
Zdravim Vas po dlhsom case. Ako bolo spomenute, Tupolev vzlietol skor ako Concorde. Takze Rusi asi nekopirovali. Konstrukcna podobnost tam je, ale kvoli aerodynamickym zakonom, s tym sa neda nic robit. To potom nadvazuje aj na podobnosti vo vnutri trupu, pocet sedaciek, umiestnenie toaliet...
Ale bystrejsie letecke oko si vsimne aj dost vela konstrukcnich odlisnosti, ktore sa mozu zdat ako malickosti.
Napr.-
TU je dolnoplosnik, Concorde stredoplosnik
TU ma motory blizsie k trupu ako Concorde
TU ma "canardy", C. nie
rozdiel v riadeni, atd. atd.

Zaujimavost, kt. som sa docital na Wiki- "kuriózne je porovnanie, že obidve lietadlá postihli veľké nehody, ktoré zásadne ovplyvnili ich ďalší osud. Tieto nehody sa stali na miestach, vzdialených od seba len cca 5 km."



leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #10 kdy: Duben 11, 2012, 09:10:15 »
Děkujeme za objasnění.
Já jsem pravda nikde nehledal z důvodu nedostatku času, tak děkuji za tvoji ochotu.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #11 kdy: Duben 25, 2012, 12:02:32 »
Já myslím že je to postě ukradený a okopírovaný Concorde. A pokud vzlétl o pouhé dva měsíce dříve, při urputné snaze vzlétnout dříve než Concorde, to rozhodně neznamená, že byl první a Rusové nic neukradli.....
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #12 kdy: Duben 25, 2012, 12:09:12 »
Já myslím že je to postě ukradený a okopírovaný Concorde. A pokud vzlétl o pouhé dva měsíce dříve, při urputné snaze vzlétnout dříve než Concorde, to rozhodně neznamená, že byl první a Rusové nic neukradli.....


Vzlétl dříve, je konstrukčně jinak řešený, ale je okopírovaný. Asi by nezaškodilo používat trošku více mozek
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #13 kdy: Duben 25, 2012, 12:22:47 »
A jakpak jinak je konstrukčně řešený?
A to, že PROTOTYP vzlétne na krátký let o dva měsíce dříve, aby se dokázalo, že my jsme byli první, vzhledem k délce celkového vývoje...opravdu myslíš, že to svědčí o tom, že Rusové to vymysleli úplně sami?

Jinak jsem trochu zagoogloval. Vývoj TU-144 začal SEDM let po vývoji Concordu. Zdroje uvádějí, že většina veřejnosti si myslí, že TU je okopírovaný Concorde, kdy ale vypočítávají dost rozdílů. Přiznávají špionáž pouze u brzd a podvozku.

Takže pravdu se nikdy nedozvíme. Byl to souboj ideologií, stejně jako v případě dobývání vesmíru. Někdo bude argumentovat, že letadl abyla úplně rozdílná a vnější podobnost byla dána zákony fyziky a aerodynamiky, někdo se oprávněně pozastaví nad tím, že letadla jsou skoro stejná  :D A pokud vývoj Concorde začal o sedm let dříve, tudíž trval cca 14 let, zatímco vývoj TU-144 cca 7 let, skutečně dva měsíce roli nehrají.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Suchoj T-100 (ZSSR)
« Odpověď #14 kdy: Duben 25, 2012, 12:48:46 »
Sověti by asi nikdy nepřiznali, v rámci jejich věčného utajování čehokoliv,  že jim konstrukce něčeho trvala 14 let.
A stejně tak se říkalo, že F15 je okopírovaná MiG25
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ