Havárie Iljušin Il-62 OK-DBF - přepis protokolu o havárii
Dne 19.srpna 1975 ve 22.13 GTM havarovalo letadlo ČSA Il-62, im. zn. OK-DBF, 16 km severozápadně od mezinárodního letiště Damašek.
Letadlo se nacházelo na pravidelném letu číslo 540 z Prahy do Teheránu se zastávkou v Damašku a Bagdádu. Odlet z Prahy byl 18.36 GTM se 117 cestujícími a s jedenáctičlennou posádkou na palubě. Cesta probíhala normálně. Letadlo bylo předáno ústředí řízení letu v Damašku věží v libanonském Bejrútu krátce po jeho přeletu. Spojení navázalo s řídícím centrem Damašek ve 22.02 GTM. Oznámilo, že je v letové hladině 210 a že sestupuje do hladiny 110, hlásilo vypočítaný čas přeletu ve 22.05. Letadlo obdrželo informace, že v používání je dráha 23 pravá a samozřejmě počasí: vítr 230° 10 kts, jasno, dohlednost dobrá, QNH 1010 mb. Letadlo potvrdilo příjem opakováním informace. Bylo povoleno přiblížení na VOR na dráhu 23 pravá. Těsně před 22.09 hlásilo letadlo věži, že se připravuje na VOR. Bylo mu povoleno pokračovat a dány meteorologické informace. Potvrdilo příjem, opakovalo dráhu v používání a QNH 1010 mb.
To bylo poslední spojení s letadlem. Letadlo havarovalo asi ve 22.13 při základní zatáčce ke konečnému přiblížení. První informace o katastrofě přišly asi ve 22.15 od pozorovatelů z místa blízko nehody.
V letadle zahynulo 115 cestujících a 11 členů osádky, 3 cestující katastrofu přežili. Letadlo bylo zničeno nárazem do země a následným požárem.
Magnetická páska letového zapisovače byla zcela zuhelnatělá v důsledku vysoké teploty a nemohla být dekodována, nebyly získány žádné užitečné informace. Byly nalezeny dva přístrojové panely, z nichž jeden obsahoval dobře zachovalý výškoměr, který byl identifikován jako výškoměr prvního pilota. Nastavení výškoměru bylo 1010 mb, což byla hodnota, kterou udávala oblast i věž v Damašku.
Letadlo bylo na přechodu přiblížení mezi VOR a ILS. Minimální výška, na kterou letadlo mohlo v této fázi sestoupit, byla 3200 stop (1060 m). Nebylo nalezeno žádné vysvětlení, proč letělo asi 1200 stop pod minimální výškou. Důkazy, získané zdravotnickou prohlídkou, nasvědčují tomu, že letoun řídil druhý pilot, zatímco velitel letadla byl před smrtí v uvolněném stavu. Byla uvážena možnost omylu druhého pilota v rozlišení nastavení QFE a QNH zejména s ohledem na skutečnost, že nastavení QFE se normálně používá na domovském letišti a na jiných letištích v socialistických zemích. Kromě výškoměru velitele není známi, co ukazovaly ostatní výškoměry.
Na palubě letadla nedošlo ani k požáru, ani k explozi před nárazem do země a žádná část letadla se od něho před nárazem neoddělila.
Skutečná příčina nehody nemohla být zjištěna. Pravděpodobnou příčinou byla okolnost, že si osádka nebyla vědoma situace, že letadlo sestoupilo při přiblížení pod bezpečnou výšku.