Autor Téma: Douglas DC-3 Dakota  (Přečteno 6514 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Douglas DC-3 Dakota
« kdy: Srpen 21, 2008, 10:58:25 »
Douglas DC-3 Dakota

Douglas DC-3E
Motor: dva dvouhvězdicové vzduchem chlazené Pratt & Whitney R-1830-93 Twin Wasp o výkonu 2x 1 200  koní
Rozpětí: 28,96 m
Délka: 19,57 m
Výška: 5,16 m
Nosná plocha: 91,69 m2
Hmotnost: 7 697 kg
Vzletová hmotnost: 12 700 kg
Maximální rychlost : 369 km/h
Cestovní rychlost: 293 km/h
Minimální rychlost: km/h
Maximální rychlost stoupání: 345 m/min
Dolet: 2 414 km
Dostup: 7 071 m
Posádka:2-3
Náklad:normálně 21 pasažérů, maximálně 28 pasažérů
   Klasický linkový letoun všech letectev světa DC-3 se na konci roku 1991 nacházel ve službě již nepřetržitých 55 let. Sotva kdo mohl předpokládat takovou životnost tohoto projektu, když v roce 1934 letecká společnost American Airlines obrátila s prosbou na společnost Douglas a požádala o zpracování větší varianty letounu DC-2, aby zajistila spacími místy transkontinentální lety. Výsledkem byl objev letounu Douglas DST (Douglas Sleeper Transport) se 16 místy pro spaní. Tento stroj vykonal první let 17.prosince 1935. Existoval i jako 24 místná denní varianta označená DC-3. Stroj dosáhl díky své spolehlivosti dominantní pozici v národních leteckých linkách a byl oblíben v celém světě. Celkem bylo v USA vyrobeno 10 692 strojů různých variant, dalších 2 000 bylo postaveno na základě licence v SSSR pod označením Lisunov Li-2. Spolehlivá konstrukce DC-3 přiměla mnoho leteckých společností ke snaze získat tyto překrásné stroje.
   Samonosný dolnoplošník DC-3 měl celokovovou konstrukci, kromě plátěných potahů na pohyblivých ocasních plochách. Zvláštností jeho křídla byla mnohožeberná konstrukce (přejatá z DC-1). Letoun měl celokovový trup kulatého průřezu, zatahovací podvozek se samostatně ovládaným ostruhovým kolem a samonosné celokovové křídlo. Zahraniční DC-3 sehrály významnou roli při budování národních letectev. Rekordní bylo období od roku 1936 do 1941, kdy se proud cestujících v USA zvýšil o 600 procent, toto se podařilo díky letounu DC-3, kterým byla vybavena většina leteckých společností v USA a díky bezpečnosti se stal legendární.
   Zahraniční verze  byly postaveny v 5 sériích, standartně byly vybaveny dvěma typy motorů Wright SGR-1820 nebo Pratt & Whitney Twin Wasp o výkonu 1 000 a 1 200 koní, díky tomuto se lišila vzletová váha.
   Pro využití DC-3 jako vojenského dopravního letadla byla zesílena zadní část trupu a křídla pod kabinou, ale také byly osazeny větší nákladní dveře. Pohonná jednotka původně sériové varianty se skládala ze dvou hvězdicových Pratt & Whitney R-1830-92 o výkonu 2x 1 200 koní. Stoje objednané v roce 1940 dostaly označení C-47 Skytrain. Když byly verze DC-3/C-47 dány na poválečný trh, byly provedeny na těchto strojích řady modifikací.
   Oblíbenost stroje DC-3 přivedla společnost Douglas k nápadu na vhodnou změnu. Bylo řešeno modernizovat dva vyřazené stroje DC-3, tyto stoje měly měly prodloužený a zesílený trup. Plánem bylo zvětšit kabinu pro 30 cestujících, byla přidána okna, ale také byly osazeny dveře vybavené schůdky.
   Motory prvního zkušebního stroje tvořil pár Wright R-1820-C9HE Cyclone o výkonu 2x 1 475 koní. Druhý stroj měl osazeny motory Pratt & Whitney R-2000-D7 o výkonu 2x 1 450 koní. Stroje byly označené DC-35, nebo Super DC-3. První z nich uskutečnil testovací let 23.června 1949. Zkoušky daly výborné výsledky, stroje vykazovaly mnohem lepší letové charakteristiky než původní DC-3. Ale letecké společnosti požadovaly rychlejší a komfortnější stroje a tak risk firmy Douglas skončil neúspěchem.
Civilní verze DC-3
DST     -  postaveno 21 letadel
DST-A  - postaveno 19 letadel
DC-3    - postaveno 266 letadel
DC-3A  - postaveno 114 letadel
DC-3B  - postaveno 10 letadel
Vojenské verze C-47 příspěvky k ní směřovat do příslušného topicu.
Translation: (c) Hamerinski

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Douglas DC-3 Dakota
« Odpověď #1 kdy: Srpen 21, 2008, 11:29:13 »
Služba v Československu - nehody
25.9.1951 - havárie u Blanska
letadlo leteckého dopravního pluku, nehoda neobjasněna, 5 mrtvých.
30.11.1952 20:58 - havárie na kopci Bradlo
Osádka zahynula, stroj zničen.
12.12.1954 - havárie v oblasti Pezinok
OK-WDK
Celá čtyřčlenná posádka zahynula. Katastrofa způsobena dle komise závadou na palubních přístojích
18.1.1956 - havárie poblíž letiště Poprad-Tatry
ČSA
Letoun byl na cestě z Bratislavy. Zahynulo 22 cestujících, 4 zraněni.
3.7.1956 - havárie u obce Lom u Hriňové
vojenské dopravní letadlo
Zahynula 5 členná posádka. Příčina katastrofy povětrnostní podmínky vedoucí k těžkému poškození stroje
24.11.1956 - okolí Rýna (Laubberg)
ČSA
Start z letiště Zürich-Kloten, Švýcarsko. Nezvyklý chod motorů, pravděpodobný požár. Zahynulo 5 členů posádky a 18 cestujících.
Celkem došlo v Československu k 9 haváriím letadel Douglas DC-3