Autor Téma: Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)  (Přečteno 4760 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)
« kdy: Srpen 12, 2008, 01:33:11 »
Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (prototyp)

Tento automobil vznikol ako súkromná iniciatíva firmy Škoda. Už predtým sa firma aktivizovalo v príprave nových pokrokových konštrukcií. Aj preto v roku 1905 oslovila Daimler, ktorý armáde neúspešne ponúkal Austro-Daimler Panzerkraftwagen. Hoci Daimler neskôr od spolupráce ustúpil, Škoda vyvinula návrh obrneného automobilu. Podvozok mal dve tuhé nápravy, odpruženie podĺžnymi listovými perami a náhon na zadnú nápravu. Opancierovaný bol len ľahko - pancierovým plechom o sile 3mm. Motor sa počas jazdy mohol chladiť úplným odklopením plechov. V bojovom priestore sa plechy sklopili. Korba vozidla bola opancierovaná vaňa z hora odkrytá. Vodič sedel na vyvýšenej sedačke, nakoľko priezor chýbal. Celkovo vozidlo malo 6 guľometných strelísk na otočných čapoch. Guľometné streliská boli rozložené proporcionálne 2 vlavo, 1 vpredu, 2 vpravo a 1 vzadu. Výzbroj tvorili 2 ťažké guľomety Škoda,ráže 8 mm. Zásoby munície tvorili 4 schránky vo vnútri korby každá po 510 nábojov. Okrem toho vozidlo nieslo dve trojnožky pre využitie gulometov mimo vozidla. Bohužiľ viac informácií o tejto konštrukcii som zatiaľ nezohnal.
zdroj: http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek.php?id=1090

Destroyman

  • k.k. Landwehr
  • Gefreiter
  • Příspěvků: 36
Re: Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Září 12, 2008, 09:12:14 »
Něco málo o tomto pozoruhodném předchůdci tanků je tuším napsáno zde: http://www.almanachlabyrint.cz/knihy/47656/piava-1918/
Ale je tam o tom jen cca tahle zmínka - obrněný auto bylo výrobcem představeno na manévrech, leč s úspěchem nevalným. Prakticky nejelo, strašně kouřilo a z hluku se plašily koně. Prototyp přesto generály zaujal a výrobce dostal roční lhůtu na "vychytání much". Ale další předváděčka dopadla podobně jako ta první, a tak z výroby sešlo.
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)
« Odpověď #2 kdy: Září 12, 2008, 07:45:53 »
Něco málo o tomto pozoruhodném předchůdci tanků je tuším napsáno zde: http://www.almanachlabyrint.cz/knihy/47656/piava-1918/
Ale je tam o tom jen cca tahle zmínka - obrněný auto bylo výrobcem představeno na manévrech, leč s úspěchem nevalným. Prakticky nejelo, strašně kouřilo a z hluku se plašily koně. Prototyp přesto generály zaujal a výrobce dostal roční lhůtu na "vychytání much". Ale další předváděčka dopadla podobně jako ta první, a tak z výroby sešlo.
Popravde takéto hodnotenie bolo dané Austro-Daimler panzerkraftwagen (http://panzernet.net/php/index.php?topic=1124.0) , hlavne potom čo vyplašil kone samotného staručkého cisára Františka Jozefa, takže môže ísť o zámenu. Avšak knihu som nečítal takže neviem.

Destroyman

  • k.k. Landwehr
  • Gefreiter
  • Příspěvků: 36
Re: Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)
« Odpověď #3 kdy: Září 19, 2008, 08:51:33 »
Jo, to bude asi ono. I když - máš pravdu, kdoví? Tehdejší doba přála vynálezům, byť byly sebepraštěnější. Ono se nikdy nedalo říct, co se z toho vyklube. Viz třeba tohle  ;) :
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

rase

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Obrnený automobil Škoda vzor 1907 (R-U)
« Odpověď #4 kdy: Červenec 26, 2017, 12:25:11 »


Obrněný automobil Škoda-Daimler

Zakladatelem strojírenské továrny Škoda v Plzni, byl český technik, industrialista a velkopodnikatel Emil Škoda - Emil Ritter von Škoda (1839-1900). Když zemřel, byla tato společnost přeorganizována na akciovou společnost a do jejího čela se postavil, jeho syn Karel (1878–1929). Karel Škoda pokračoval ve snaze svého předchůdce o rozvoj zbrojního oddělení, které si v té době již vydobylo výsadní postavení, v dodávkách pro rakousko-uherské námořnictvo. Začátkem nového století již Škodovka patřila mezi největší Evropské průmyslové konglomeráty. Krom osvědčených technologí se vedení společnosti snažilo udržet krok s moderními trendy a zabývat se výzkumem nových pokrokových konstrukcí. Krom né příliš úspěšného kulometu Škoda M1893, tak vznikl jako soukromá iniciativa podniku, i obrněný automobil. V roce 1905 oslovili zástupce společnosti Daimler, která se již dříve snažila nabídnout armádě, vlastní obrněný automobil Austro-Daimler Panzerkraftwagen. Obrněný automobil Austro-Daimler navrhl v roce 1903 Paul Daimler (1869-1945) na popud rakouského arcivévody Leopolda Salvátora Rakousko-Toskánského (1863-1931), který rozpoznal vojenský potenciál motorových vozidel. Práce na vozidle probíhaly v továrně Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě a výsledek byl představen po třech letech prací. Vozidlo se účastnilo císařských manévrů v Těšíně, v roce 1906. Oproti očekávání konstruktérů, se vozidlo ukázalo být v terénu až neskutečně pomalé, téměř nejelo, jeho motor kouřil, byl velice hlučný a plašil koně poblíž, splašil koně náčelníka generálního štábu Friedricha von Beck-Rzikowsky (1830-1920), který shodil svého jezdce. Císař František Josef I. vozidlo zhodnotil, že je pro vojenské účely nepoužitelné, což spečetilo jeho osud. Je zajímavé, že právě tímto obrněým vozidlem Austro-Daimler, se inspirovali i konstruktéři u Škodovky. Ač tento obrněný automobil u armády neuspěl, společnost Škoda očividně vycítila příležitost a nabízet jej na světových trzích. Některé konstrukční prvky přímo převzali a byť spolupráce se společností Daimler nevydržela dlouho a tato společnost později od spolupráce odstoupila, konstruktéři ze Škodovky získali dostatek zkušeností, aby práce dokončili. Základem se stal podvozek se dvěma tuhými nápravami, přičemž poháněna byla pouze zadní náprava. Odpružení bylo tvořeno podélnými listovými pery. Když situace dovolovala odklopení ochraných plechů, mohl být motor chlazen vzduchem. Pancéřová nástavba byla otevřená, tvořená ocelovými pláty o toušťce 3 mm. Řidič seděl na výše položené sedačce, přičemž mu pro úplný výhled z vozidla chyběl průzor. Vozidlo disponovalo celkem šesti střelišti na otočných čepech, umístěných následovně (proporcionálně): 2 vlevo, 1 vpředu, 2 vpravo a 1 vzadu. Výzbroj byla tvořena dvojicí kulometů Škoda M1902 ráže 8 mm. Zásoby munice tvorily 4 schránkypo 510 nábojích, umístěných uvnitř vozidla. Dále bylo vozidlo vybaveno dvojicí dvojnožek pro případné nasazení mimo vozidlo. Tento zajímavý projekt skončil u výroby jediného funkčního prototypu v roce 1907 a je velice pravděpodobné, že jeho funkčnost byla stejně tragická jako u obrněného automobilu Austro-Daimler, z něhož vycházel. Vozidl ose nepodařilo udat na trhu a k výrobě obrněných automobilů se Škodovka vrátila až o nemálo let později.

Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7636&sid=ecb7551f13519efb0cd4dac83d700795
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757