Autor Téma: Dornier Do 335 Pfeil  (Přečteno 13382 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

andy12000

  • Host
Dornier Do 335 Pfeil
« kdy: Srpen 01, 2008, 09:42:46 »
                                                 DORNIER DO 335 PFEIL

Rozhodlol som sa pridať tému zameranú na pre niekoho možno menej známy stíhací bombardér, ktorý však bol dizajnovo veľmi pokrový a zaujímavo riešený.
Už v roku 1937 si Dornier nechal patentovať lietadlo poháňané tlačnou a ťažnou vrtuľou zároveň. V roku 1941 začal na základe tejto koncepcie pracovať na bombardéri Do 231, ktorý bol neskôr nahradený Do 335. Dornier dostal objednávku na 14 prototypov 10 predsériových A-0, 11 sériových A-1 a dvojmiestne A-10 a A-12. Hoci sa pri premierovom lete len s ťažnou vrtulou dosiahol rýchlosť 560 km/h, vo vzduchu sa nepríjemne nakláňal a kymácal. Napriek tomu sa pokracovalo vo výrobe A-1 a po nich naslddovali prieskumné verzie A-4 a A-6 s radarom FuG 220. Tieto verzie boli dvojmiestne a stamdemovou kabínou tak ako cvičné.  NAproek tomu, že bol ťažký, choval sa venergicky a bol veľmi rýchly. A-1 bola vyzbrojená 30mm kanónom MK 103 a dvoma 15mm guľometmi MG 151/15 a pod krídlami mal závesníky na ľahký náklad a pod trupom závesník na jednu 500 kg bombu. Zaujímavosťou je, že patril medzi prvé sériovo vyrábané lietadlá s katapultážnou sedačkou. do konca vojny bolo vyrobených okolo 90 lietadiel, okolo 60bolo zalietaných a asi 20 predných bojovým jednotkám.
bol plánovaný aj Do 435 s výkonejšími motormi a Do 635, cop bola prieskumnáa bombardovacia dvojtrupá verzia. Toto monštrum vážilo 34 952 kg a mal dosahovať rýchhlosť okolo 630 km/h.
Rozpätie: 13,8 m
Dĺžka: 13,87 m
výška: 4 m
Max.rýchlosť: 665 km/h (A-1), okolo 600 km/h (A-6)
Hmotnosť: prázdny: 7400kg (A-1). 7700 kg (A-6)
               Maximálna: 11 700 kg ( obe verzie )



A tentokrát taký komentár by nezaškodil... ;D :) ;)


Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #1 kdy: Srpen 01, 2008, 09:52:30 »
Jak obrázek napovídá spodní ocasní plocha mohla být odstřelena v případě přistání na břicho.
Mam jen 1 otázku: neměl náhodou tento stroj malou pumovnici a nikoli závěsník ?
Ampulle !!!

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #2 kdy: Srpen 02, 2008, 10:38:09 »
- Vzlet prototypu : 26.říjen 1943
- počet vyrobených kusů, tebou uváděné údaje mi přijdou trochu nadhodnocené, přesné číslo nejsem schopen udat, většina zdrojů uvádí různé údaje nicméně většinou se shodují na cca 30 zalétaných a předaných kusech (14 prototypů, 11 sériových, ...)
- jediná jednotka, která je používala bylo zkušební komando Erprobungskommando 335, která vznikla na podzim 1944 a jejím úkolem bylo testování nového stroje v polních podmínkách
- Do 335A - pumovnice, Do 335B - závěšníky pod křídly na 2x250kg
- dvoumístná cvičná verze, měla stát základem noční stíhací verze
- stroj velmi zajímavý, o jeho faktické bojové hodnotě se, ale dají vést diskuze. Přï poválečných testech bylo zjištěno, že se jednalo o velmi nespolehlivý stroj, v jednom testovacím exempláři zahynul v roce 1946 testovací pilot RAF. Pokud by se Němcům podařilo odladit technické problémy, mohli dostat velmi dobrý těžký stíhací stroj, který by pro svazu bombardérů mohl být velkou hrozbou, nicméně pro souboje s doprovodnými stíhači by byl již méně vhodný a je docela možné, že by do letecké války nad Evropou nepřinesl vůbec nic nového. A to proto, že roli těžkého stíhače vcelku úspěšně zvládal Fw-190 upravený na, obrannou palbou bombardérů "takřka" nezničitelnou, verzi Sturmbock.

"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

andy12000

  • Host
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #3 kdy: Srpen 02, 2008, 05:45:27 »
Dakuj vám za opravenie chýb a doplnenie informácií, nakoľko nie všetky moje materiály sú spoľahlivé. S názorom, že sa jednalo o nespoľahlivý stroj plne súhlasím. Myslím si však ale, že najefektívnejšie využitie tohto typu by spočívalo v útokoch na pozemné ciele a nie útokomi na bombardovacie zväzy.

bubák

  • Host
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #4 kdy: Srpen 02, 2008, 07:37:54 »
ZAchovaný kousek je podle fotografie nejspíš v USA. Není nějaký blíže? Např v Anglii?

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #5 kdy: Srpen 02, 2008, 07:43:03 »
ZAchovaný kousek je podle fotografie nejspíš v USA. Není nějaký blíže? Např v Anglii?
Foto je Dornier Do 335 A Pfeil a nachází se v Udvar-Hazy Center, National Air and Space Museum. Tento kus byl v od roku 1976 do roku 1986 zapůjčen do Německa.
Co vím tak je to snadjediný kus co přežil do dnešních dnů.

andy12000

  • Host
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #6 kdy: Srpen 03, 2008, 08:53:45 »
Áno. Jediný exemlár, čo sa zachoval dodnes, je vystavený v Udvar-Hazy Center, National Air and Space Museum.

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #7 kdy: Červenec 28, 2011, 10:34:01 »
Základní technické udaje:

Pohonná skupina: 2x 12ti válecový invertní motor Daimler Benz DB 603A-2(vybavený systémem GM1) chlazený kapalinou  s válci do V,každý o výkonu 1750k při 2700 otáčkách  při vzletu a o maximálním trvelém výkonu 1375k při 2300 ot/min u hladiny moře a 1390k ve výšce 6600m.
Zásoba paliva 1850l

Letové výkony:Maximální rychlost 580km/h u hladiny moře,703km/h ve výšce 6600m,732km/h ve výčce 7100.
                                Doba stoupání:do 2000m 3 min,do 8000m 14,5 min
                                Praktický dostup 9500m

Hmotnost:6530kg prázdného letounu s výstrojí
                       9510Kg maximální vzletová

Rozměry:Rozpětí 13.8m
               Délka 13,85m
               Výška 5m

Výzbroj:2x Mauser MG151/15 ráže 15mm(200 nábojů)
             1x Rheinmetall orsing kanon MK 103 ráže 30mm(70 nábojů)
              1x 500 kg puma SC 500 v pumovnici v trupu





Historie:
První vzlet:26.10.1943 prototyp
Vyráběn:18.01.1945-01.05.1945
Vyrobeno kusů:11 a 9 prototypů (odhad)

Stručný popis:
Stíhací a bombardovací letoun ,předurčený k nočnímu stíhání a jako zachytný stíhač proti 4-motorovým bombardérům,který díky svojí pozoruhodné vytrvalosti mohl létat stálé hlídky.Pro svojí vysokou rychlost a smrtící palebnou sílou ideální ničitel.Přesto nebo právě proto  by se jako denní stíhač,přes své působivé výkony,v soubojích stíhaček neobstál.Ale pro tento ukol nebyl nikdy zamýšlen.
Na svojí dobu pokroková konstrukce s jedním tlačným a jedním tažným motorem,která měla mnoho výhod,od skvělé ochrany pilota proti útokům ze zadu,přes možnost usporného letu jen tlačnéhpo motoru.
Kromě tandemového uspořádání motoru se Do335 mohl pochlubit celou řadou dalších neobvyklých rysů,jako reverzní poloha přední vrtule nebo vystřelovací sedadlo.Ocasní plochy byly uspořádány do kříže  a spolu s tlačnou vrtulí je bylo možno ,při použití vystřelovacího sedadla,odpálit.
 Přední motor byl chlazen prstencovým  chladičem,zadní pohonná jednotka byla vybavena náporovým chladičem na spodní straně trupu...zadní vrtule byla poháněna dutou hřídelí,uloženou ve třech ložiscích.

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #8 kdy: Červenec 28, 2011, 10:53:43 »
Pár fotek interiéru:





Pohonná jednotka:







O tomto stroji se zmiňuje i Pierre Clostermann ve své knize Velký cirkus,kde popisuje setkání s tímto "vzácným ptákem"
Dle jeho slov tento letou dokázel při použití GM1 setřást vcelku bezproblémů i Tempesty.


shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #9 kdy: Červenec 28, 2011, 11:07:26 »
Dvoumístná cvičná a noční verze Do 335 V11 (prototyp)




Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #10 kdy: Červenec 29, 2011, 01:10:16 »
Technické údaje:

The only easy day was yesterday.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #11 kdy: Červenec 30, 2011, 02:16:44 »
No, nevím, čím je podložené tvrzení o skvělé ochraně pilota proti útokům zezadu. Těžko lze předpokládat, že by tlačný motor či jeho vrtule nějak ochránila letoun proti střelám ze zadní polosféry (kde není chráněna žádná jednomístná stíhačka).
"пуля дура, штык молодěц!!!"

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #12 kdy: Červenec 30, 2011, 02:38:10 »
Bambi...co blok motoru ??Docela solidní kus kovu...to je jedinej možnej důvod,jak to bylo myšleno ve zdrojích odkud jsme čerpal .

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #13 kdy: Září 18, 2011, 09:41:15 »
Sovětská Rudá armáda ukořistila pravděpodobně jeden Do-335 v dubnu roku 1945 v Oranienburgu. Jediný skutečný podklad o existenci tohoto typu v SSSR je hlášení důstojníků 812. IAP - majora Jegora Ankudinova a kapitána Alexandra T. Tiščenka:

,,...byl nalezen podivně vypadající letoun s vrtulemi vpředu a vzadu a s anténami na křídlech."

V samotných sovětských údajích chybí jakékoliv další zmínky o osudu tohoto letounu. Hlášení těchto dvou důstojníků ovšem potvrzuje fakt, že v Oranienburgu pravděpodobně začínala sériová výroba pravděpodobně noční verze Pfeilů.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #14 kdy: Září 19, 2011, 11:25:04 »
Zadna tlacna vrtula mala vraj o 3% vyssiu ucinnost, nez predna tazna.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?