Autor Téma: Fiat CR.42 Falco  (Přečteno 6585 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Fiat CR.42 Falco
« kdy: Srpen 01, 2008, 06:35:17 »
 CR.42 bol dvojplošník a primárne stíhacie lietadlo talianskeho letectva na začiatku druhej svetovej vojny. Takisto ako CR.32 už však bol zastaralý, no v Severnej Afrike dokázal CR.42 vybojovať víťazstvo aj nad pokročilejším jednoplošníkom. CR.42 bol posledným dvojplošníkom od Fiat-u. CR.42 bol ďalším vývojovým stupňom staršieho CR.32. Dokopy bolo vyrobených 1784 kusov CR.42.
Operačná história:
10. júna 1940 malo talianske letectvo vo výzbroji 143 strojov CR.42. Počas talianskeho útoku na juh Francúzska slúžili CR.42 ako doprovodné stíhačky pre bombardéry Fiat BR-20.
15. júna 1940 CR.42 zostrelili 3 Bloch MB.152 a 5 Dewoitine D.520 pri vlastných stratách 5 lietadiel.
11. novembra 1940 sa CR.42 účastnili prvého náletu na Veľkú Britániu, no Luftwaffe sa musela prispôsobovať pomalým dvojplošníkom a tak boli CR.42 vrátené do Stredomorského bojiska.
Maďarsko - použilo 70 strojov proti ZSSR v decembri 1941, tie však boli deklasované modernejšími lietadlami, 25 bolo zničených a ostávajúce boli stiahnuté na výcvikové účely.
Belgicko - disponovalo 24 strojmi, po napadnutí Nemeckom podali belgickí letci takmer heroický výkon a pri stratách 2 vlastných strojov zostrelili 8 nemeckých lietadiel (Do 17, Ju 52, Bf 109). Po kapitulácii prebrali ostávajúcich 5 strojov Francúzi.
Švédsko - obdržalo 72 kusov.
Nemecko - po talianskej kapitulácii získalo Nemecko 150 strojov (112 schopných prevádzky), ktoré využívali pre nočné lety a boj proti partizánom.
Typy:
CR.42 - 2x 12,7mm guľomet
CR.42AS - modifikovaná verzia pre africké bojisko (púštne podmienky)
CR.42B - jedno takéto lietadlo malo motor DB 601, ktorý mu udelil max. rýchlosť 520km/h
CR.42bis - 4x 12,7mm
CR.42CN - nočný stíhač, s pozorovacími svetlami v gondolách pod krídlami a predĺženým výfukom
ICR.42 - experimentálna verzia
CR-42LW - pre nemeckú Luftwaffe (nočné stíhanie, boj proti partizánom)
CR.42 Bombe Alari - dokázal uniesť 100kg bômb na závesníkoch
Niekoľko CR.42 bolo prestavaných na dvojmiestne lietadlá
Technické údaje -
Posádka: 1
Dĺžka: 8,25m
Rozpätie: 9,7m
Výška: 3,06m
Plocha krídiel: 22,4m2
Prázdna hmotnosť: 1782kg
Normálna hmotnosť: 2295kg
Max. vzletová hmotnosť: ?
Motor: Fiat A.74
Max. rýchlosť: 441km/h
Cestovná rýchlosť: 399km/h
Dolet: 780km
Dostup: 10 210m
Výzbroj: pozri typy vyššie








Zdroj: Internet

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Fiat CR.42 Falco
« Odpověď #1 kdy: Září 08, 2008, 09:55:04 »
Hoci väčšina zdrojov uvádza Fiat CR.42 B, ako prototyp s motorom DB 601. Neviem, však na základe čoho a prečo je takéto označenie používané, nakoľko typové značenie Fiat CR.42 B patrí dvojmiestnej cvičnej variante (Biposti). Podľa mojich informácií by mal prototyp s motorom DB 601 niesť značenie Fiat CR.42 DB (aj keď v značení prototypov vládne pomerne "taliansky bordel")

Fiat CR.42 B Biposti

Messer

  • Slovenská armáda
  • Slobodník
  • Příspěvků: 36
Re: Fiat CR.42 Falco
« Odpověď #2 kdy: Září 20, 2008, 10:27:07 »
Doplním trochu z histórie:
Po prvej svetovej vojne začal  FIAT výrobu série stíhacích dvojplošníkov, ktoré nakoniec tvorili chrbát Talianskych jednotiek. Od polovice do konca tridsiatich rokov ju tvorili CR.32 a po ich vyslaní do Španielska pre podporu nacionalistov v roku 1936 predstavovali najsilnejšie stíhacie zväzy Franca. Na konci tridsiatych rokov prešli vzdušné sily sveta na dolnoplošníky. U firmy FIAT však panovala pre budúcnosť vysoká dôvera v dvojplošníkov a bol tak vyvinutý CR.42. Prvý let toto lietadlo absolvovalo v roku 1938 a obdržal okamžité zákazky talianskeho letectva. Okrem niekoľko exportných zákazkok  bolo až do roku 1943 celkom vyrobené 1784 exemplárov. V službe Regia Aeronautica bojovali CR.42 ako denné doprovodné stíhacie  stroje v priestore Stredozemného mora a ako nočné lietadlá v tuzemsku. Fiat dokázal síce až do roku 1942 zvýšiť rýchlosť na 518 km/h, v ostatných oblastiach však CR.42 stále viacej zaostávali. Éra stíhacích dvojplošníkov bola s konečnou platnosťou ukončená.
zdroj: Prospekty o Fiat CR.42

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Fiat CR.42 Falco
« Odpověď #3 kdy: Březen 07, 2009, 02:10:05 »
No on ten výlet nad ostrovy za Kanálem La Manche dopadl pro Italy dost blbě.I Angličané se divili,jestli se Göring nezbláznil.Údajně se onoho souboje RAF a Reggia Aeronautica zúčastnil v řadách britských perutí i náš Karel Mrázek se dvěma sestřely (pozdější velitel Čs.stíhacího wingu,iniciály na spitfiru KM ).




V barvách maďarského vojenského letectva

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: Fiat CR.42 Falco
« Odpověď #4 kdy: Únor 07, 2011, 04:54:05 »
Jeden ukořistila i RAF ( r. 1941??) a dalším uživatelem bylo švédsko.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Fiat CR.42 Falco
« Odpověď #5 kdy: Listopad 06, 2011, 08:59:11 »
Zahraniční uživatelé CR.42:

Belgie
-objednáno celkem 34 kusů CR.42
-do května 1940 obdrželo pouze 30 strojů
-bojové ztráty 2 letadla/ při ztrátě dvou CR.42

Finsko
-objednáno 12 letadel se čtyřmi rezervnímy motory
-celková cena činila 733 790 dolarů
-ani jeden letoun fisnké letectvo neobdrželo, převzalo je Švédsko

Maďarsko
-roku 1938 uzavřen kontrakt na 50 letadel
-roku 1939 rozšířen o dalších 18 kusů
-poslední letoun ybyly dodány 30.6.1940
-při bojích v Jugoslávii Maďarsko ztratilo dva letouny CR.42 (havárie)
-V SSSR dosáhly do konce roku 1941 35 sestřelů při ztrátě dvou letounů
-poslední tři kusy sloužily roku 1943 jako cvičné

Španělsko
-roku 1939 Španělé uvažovali o licenční výrobě CR.42 na základě zkušeností z občanské války
-licenční výroba měla zahrnovat použití španělského motoru Hispano Suiza H.S. 14/CA (900 koňských sil)
-sériová výroba nebyla nikdy zahájena. Španělé dali přednsot modernějšímu Bf-109

Švédsko
-roku 1940 zakoupeno 12 kusů CR.42 (určených pro Finsko)
-v červnu 1940 podepsána dohoda o dodávce 60 letounů pro švédské letectvo
-celkem Švédsko obdrželo 72 strojů, přičemž poslední byly dodány v říjnu 1941
-do konce roku 1943 bylo ztraceno 17 letounů, přičemž 8 roku 1942
-1. a 2. peruť disponovaly Cr.42 až do března 1945 (!!)

Německo
-v letech 1943-44 Německo obdrželo 112 kusů od firmy Fiat z původně 200 objednaných. Dodávky přerušil spojenecký nálet, jež továrnu zničil
-během vylodění Spojenců u Anzia byly nouzově použity jako stíhací bombardéry, kdy byly vyzbrojeny pod 4x50 kg pumách
-15.června 1944 disponovala 2. Staffel celkem 15 letouny schopnými letu
-v červenci 1944 vyřazeny a nahrazeny Ju-87 D
-nepřesným počtem disponovala i 3.Staffel v Záhřebu, podílející se na protipartyzánských akcích
-ojedinělé kusy vydržely ve výzbroji až do konce války
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/