Avia B-135
Motor: Řadový kapalinou chlazený dvanáctiválec Hispano-Suiza HS 12 Ydra o výkonu 850 koní
Rozpětí: 10,85 m
Délka: 8,58 m
Výška: 2.59 m
Plocha křídla: 17.00 m2
Váha prázdného letounu: 1 906 kg
Váha vzletová: 2 422 kg
Maximální rychlost: 534 km/h
Cestovní rychlost: 462 km/h
Minimální rychlost: .... km/h
Dolet: 550 km
Stoupání: 804 m/min
Dostup: 9 500 m
Posádka: 1
Výzbroj: jeden kanon MG FF ráže 20 mm a dva kulomety vz.30 ráže 7.92 mm
Ráno 30.března 1944 čtveřice Bulharských stíhaček Avia Av-135 z letecké školy, která měla základnu na letišti Dolní Mitropolija, vykonávala obyčejní školní let. Skupina se nacházela na výšce okolo 8 000 m na jihovýchodě od Sofie, když její vedoucí, kapitán Krostin Atanasov zpozoroval ba nebi skupinu neznámých bombardérů. Při přiblížení zjistil, že to jsou B-24 Liberator amerického letectva, které se vracely z bombardování rafinérií v Ploešti na svojí základnu přes vzdušný prostor Bulharska.
Bulharsko bylo v té době spojencem Německa a 6.stíhací pluk, ze kterého byla čtveřice Av-135, podléhal operativně velení Luftwaffe na Balkáně. Přirozené bylo, že Atanasov zahájil boj. Liberátory byly o 300 metrů níže než bulharští stíhači, nabrali rychlost střemhlavým letem a atakovali americkou skupinu, při letu proletěli skrz skupinu Liberátorů. Celkem provedli tři útoky na tuto skupinu, než se Liberátory odpoutaly od útočníků. Zpočátku se bulharským pilotům zdálo, že žádný nesestřelili, ale po chvíli se od jednoho stroje začaly oddělovat postavy a nakonec se objevilo pět padáků a Liberator začal klesat k zemi ve spirále. Jak se ukázalo v pokračujícím průběhu války, bylo to jediné vzdušné vítězství, které stíhačky Av-135 v boji dosáhly. Bulharsko zůstalo jedinou zemí, která měla tento stroj Československé výroby ve výzbroji.