Autor Téma: Avia B-135  (Přečteno 28317 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

DeAbajo

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
Re: Avia B-135
« Odpověď #15 kdy: Listopad 17, 2010, 11:00:11 »
Ve skutečnosti byl kanon plánován, ale vzhledem k tomu, že b135 sloužila jen jako pokročilý cvičný letoun (na boj měli Bf109) tak k montáži MG FF nedošlo...

Jsem téhož názoru... ostatně, mám i pocit, že tu někde na webu je popis celé události přímo z bulharských pramenů... a nejen to, bulharských pramenů je použito i v publikaci Avia B-35, B-135, kde je celá akce popsána z několika zdrojů bulharských a amerických. Ve zprávě plukovníka Manoleva, účastníka akce se píše: - Můj závěr je následující, všichni piloti vystříleli munici, ale nepřátelský bombardér jsme bez ohledu na množství zásahů na trupu a na křídlech, které jsme zaznamenali, nebyli schopni sestřelit, kvůli neúčinnosti kulometů malé ráže." - tedy zcela zřejmě žádný kanón ani 12.7 mm kulomet...

Zvláštní je, že velitel č-členého roje popisuje souboj jinak, a to že on zapálil jeden z motorů, jeho číslo druhý a pak viděl 5 členů osádky vyskočit...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #16 kdy: Leden 03, 2011, 11:16:35 »
Fotografie snad nejznámější. 1.prototyp Avie B.35.1, v podobě provedeného třítonového maskovacího nátěru. Provedení křídla v té době mělo eliptickou náběžnou hranu (jako Supermarine Spitfire), pevný podvozek a překryt kabiny byl "široký", tedy plynule navazující na boky trupu.



Provedení prototypu číslo 2., tedy Avie B.35.2. U tohoto prototypu bylo na zádi umístěno ostruhové kolečko, namísto pevné ostruhy, klapka chlazení změnila (na trupu) svůj tvar.



Třetí prototyp téhož letounu již byl poměrně dost přepracovaný. Křídlo mělo náběžnou hranu rovnou, z důvodu jednodušší výrobní náročnosti. Zatahovací podvozek se zatahoval do křídel a překryt kabiny dostal užší tvar. Nejprve byl označen jako Avie B.35.3, později přeznačen na Avie B-135.1. Snad proto, že tento prototyp se od toho prvního přece jenom již odlišoval.....




shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Avia B-135
« Odpověď #17 kdy: Červenec 26, 2011, 08:46:21 »
Zdravím,někde jsem četl,že existoval i prototyp s 3 listou vrtulí a silnějším moteorem.Je to tak ?? Jaké pak bylo srovnání se soudobým Bf 109?

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Avia B-135
« Odpověď #18 kdy: Září 30, 2011, 12:21:18 »
Je zaujimave, ako sa cs. konstrukteri drzali celodrevenej konstrukcie kridla, ktora prinasala niekolko vyhod ale hlavne vela nevyhod (napr. nizsiu zivotnost a vyssiu hmotnost). Jednak to bolo dane neexistenciou domaceho zdroja hlinika, jednak celkovou neskusenostou s celokovovou stavbou (cs. letecky priemysel bol v druhej polovici 30-tych rokov beznadejne zaostaly, este aj krajiny ako Juhoslavia a Polsko boli schopne postavit uspesne a moderne celokovove stroje vlastnej konstrukcie). Pritom vsak nebolo nutne nahradzat drevo hlinikom. Aj jednoducha adaptacia kridla s ocelovymi nosnikmi by priniesla technologicke vyhody oproti drevu. Napr. len hlavny a pomocny nosnik Avie B.35 vazili spolu cez 200kg, pri pouziti ocele bolo mozne toto zredukovat takmer o 50%. Vplyv o 100kg lahsej konstrukcie na vykony relativne lahkeho stroja snad netreba nikomu dokazovat. Je vsak pravda, ze vzhladom na technologiu bolo kridlo Avie relativne lahke a prakticky dokonale pevne (pri lamacej skuske doslo k naruseniu az pri simulovanom pretazeni 13.4g!).
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #19 kdy: Září 30, 2011, 05:10:37 »
Nelze nic jiné, než s tebou Pátere souhlasit. Na otázku Proč? je nutné pohroužit se nejen do materiálů, zobrazujících Avii, ale také do archívů a pochopit tehdejší situaci, která v zemi jménem Československo panovala. Nedělejme si iluze, že tehdejší Češi (teď nechci mluvit o Slovácích, neb je to již samostatný stát) byli jiní než Češi v současnosti. Myslím tím politiky, živnostníky, atd. Pravda, bylo  tehdy větší cítění pro vlast a národ. A s tím souvisí  situace v leteckém průmyslu. Rozvoj nových technologií úzce byl úzce spojen s průmyslem a potažmo též "politickým zadáním". Bohužel v Německu, i když navenek firmy vypadaly jako samostatné subjekty, byly v područí centrálního "politického" plánování, vedené samotným Hitlerem. A bojové zkušenosti Bf-109 ve Španělsku též jistě nebyly k zahození.
Německo ve vývoji celokovových letadel začalo o několik let dříve, než ČSR.
Jisté nedostatky, velice podobné, jako v leteckém průmyslu, je možné spatřit ve vývoji pevnostních kanonů (pod označením L1) a jistě též dalších zbraní.....

Poslední poznámka: S trojlistou vrtulí u Avie se počítalo možná až s jiným motorem, pokud by továrna v projektu pokračovala. Takto existuje jediná fotografie modelu letounu, z výstavy v Bruselu. Prototypy s trojlistou vrtulí nelétaly.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Avia B-135
« Odpověď #20 kdy: Září 30, 2011, 07:05:52 »
Jestli ono dřevo také nebylo zvoleno kvůli ceně. 200 Kg dřeva bylo jistě výrazně levnější, než 100kg kvalitní oceli. Navíc nebyla válka a v takové době se na armádě šetří. Možná i díky podobným úsporám bylo Československo jednou z nejvyspělejších zemí na světě v meziválečném období. Je otázkou, zdy by v případě delší války nedošlo k úpravám na kovové části.

Rad Bbridge

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 1
Re: Avia B-135
« Odpověď #21 kdy: Říjen 09, 2011, 08:43:44 »
Prototyp Avia B-35.2 létal v listopadu 1939 a květnu 1940, už jen s třílistou stavitelnou vrtulí Hamilton, až do vyřazení letounu po jeho poškození, při lehčí havárii způsobené bulharským pilotem. V mezičase se ve vzduchu netestovalo, továrna byla vytížena jiným primárním programem. Vzhledem k tomu, že stavitelné třílisté vrtule Hamilton constant speed a motory 12Ycrs používal prototyp Avie B-158, šlo u B-35.2 patrně o stejný model. Automatickou stavitelnou vrtuli schopnou udržovat konstantní otáčky a tak napomáhat chránit motor proti přetočení, např. během letu střemhlav, při udržení optimálního výkonu ve všech režimech letu.

Na poslední zalétané B-135 byla začátkem listopadu 1942 odzkoušena třílistá stavitelná vrtule Ratier. Všechny Bulharské B-135 však užívali pouze standardní dvoulistou na zemi stavitelnou vrtuli Letov Hd 43. Lze pouze spekulovat, zda-li by se s těmito zastaralými vrtulemi Bulhaři spokojili i v případě bojového nasazení všech plánovaných 62 Avií a zda-li by v takovém případě, krom dodání kanónové výzbroje, nainstalovali alespoň pancéř za sedadlo pilota.

Třílisté stavitelné vrtule Hamilton měli být standardním vybavením sériových Avií B-35. Ještě před okupací ČSR byla zaplacena polovina licenčních poplatků, před dodáním dokumentace státní firmě Letov, jež  měla v tomto oboru zkušenosti i vhodné výrobní kapacity. Není bez zajímavosti, že na prototypu Letov Š-50 byly, velmi úspěšně, testovány i dvoulisté staviletné vrtule o konstantních otáčkách označené jako Letov-Hamilton. Je až s podivem, jak prozíravé bylo MNO při volbě tohoto prvku, v kontrastu s jinak úspornou koncepcí Avie B-35. Novým bojovým stíhačkám by tak MNO zajistilo krom zatahovacího podvozku a výkonného kanónu i vrtuli jež představovala naprostou špičku v oboru.

PS: Maketa B-35 s třílistou vrtulí byla vyfocena na národní letecké výstavě v roce 1937
       Výstavy v Bruselu v červenci 1939 se zúčastnil prototyp B-35.3, pouze s dvoulistou kovovou vrtulí a celý v stříbrošedé barvě bez jakéhokoli značení, cedule před ním    hlásala francouzsky:    bojové letadlo Avia 135

zdroj: Bílý, Bernád, Kučera: Avia B-35, B-135, MBI 2003
          Václav Němeček: Československá letadla 1, NV 1983
          Pavel Kučera: Československé prototypy 1938 2.díl, Jakab 2007

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #22 kdy: Únor 01, 2014, 07:30:21 »
Mašel jsem na netu poměrně zajímavou studentskou práci o Avii B.35/135. Předkládám link:

http://www.kpsoft.eu/_techinfo/00058/Letadla_Avia.pdf

Stojí za přečtení.

Sláma

QVAK

  • ČSR
  • Rotmistr
  • Příspěvků: 143
Re: Avia B-135
« Odpověď #23 kdy: Únor 15, 2014, 11:28:01 »
Tato Avia je při zpětném pohledu sice solidní éro ale přišlo cca o 4 roky později než bylo potřebné (jako vše v tehdejším letectvu tak i v celé armádě). Měla být ve výrobě již místo IV. série B 534 i třeba s pevným podvozkem (asi by nebyl nebetyčný problém podvozek při revizích vyměnit). Při kapacitním stavu leteckých továren a nutnosti přezbrojení celého letectva by bylo stíhací přezbrojeno do r. 1945. Zde si porovnejte TTD a výzbroj s letadly té doby. To je asi stejný rozdíl jako mezi Spitfire Mk I a Mk XIV nebo Bf 109 B a K. Vždyť nikdo zde nedokázal ani vyhodnotit nové potřeby letectva a potřebné vlastnosti letadel i změn ve výcviku létajícího personálu po vyhodnocení jeho nasazení ve Španělsku. Jeho organizace, výcvik i typové vybavení odpovídalo zkušenostem Frantíků z Velké války. To pak nepomůže sebegeniálnější letadlo.

Jerry.Gunman

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 48
  • King George the First von Milowitz
Re: Avia B-135
« Odpověď #24 kdy: Únor 24, 2014, 01:23:42 »
Njn, on určitý nedostatek vývojových a finančních možností v letectvu a tankové technice se poměrně velmi intenzivně projevoval ve všech menších evropských zemích, které následně padly do II.W.W.
Přece jen, ve 2. polovině 30. let se všechny státy teprve začínaly vzpamatovávat z velké krize a tak peněz, byť i v obranných záležitostech, nebylo prostě dost na všechny projekty, které se v té době začaly bouřlivě rozvíjet. Nakonec - nastav si kalendář na 1/7/1938 a podívej se na letectva do Polska, Maďarska, pobaltských států, Holandska, Francie, Švédska, Rakouska... Fakticky všude se "válčilo" o každou korunu (zlotuvku, fenig, pengö...), protože projektů milion a prachů jenom tisíc.

Ono upřímně,  o prachy se fakticky bojovalo i v tom Německu a SSSR, akurát že tam  se do vývoje nových strojů pustili s vědomím, že "zdroje jsou a budou", ať to stojí co to stojí :D
Post coitum omne anima triste est, praeter gallo, qui cantat