Autor Téma: Avia B-135  (Přečteno 28294 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Avia B-135
« kdy: Červenec 27, 2008, 11:53:05 »
Avia B-135

Motor: Řadový kapalinou chlazený dvanáctiválec Hispano-Suiza HS 12 Ydra o výkonu 850 koní
Rozpětí: 10,85 m
Délka: 8,58 m
Výška: 2.59 m
Plocha křídla: 17.00 m2
Váha prázdného letounu: 1 906 kg
Váha vzletová: 2 422 kg
Maximální rychlost: 534 km/h
Cestovní rychlost: 462 km/h
Minimální rychlost: .... km/h
Dolet: 550 km
Stoupání: 804 m/min
Dostup: 9 500 m
Posádka: 1
Výzbroj: jeden kanon MG FF ráže 20 mm a dva kulomety vz.30 ráže 7.92 mm
Ráno 30.března 1944 čtveřice Bulharských  stíhaček Avia Av-135 z letecké školy, která měla základnu na letišti Dolní Mitropolija, vykonávala obyčejní školní let. Skupina se nacházela na výšce okolo 8 000 m na jihovýchodě od Sofie, když její vedoucí, kapitán Krostin Atanasov zpozoroval ba nebi skupinu neznámých bombardérů. Při přiblížení zjistil, že to jsou B-24 Liberator amerického letectva, které se vracely z bombardování rafinérií v Ploešti na svojí základnu přes vzdušný prostor Bulharska.
Bulharsko bylo v té době spojencem Německa a 6.stíhací pluk, ze kterého byla čtveřice Av-135, podléhal operativně velení Luftwaffe na Balkáně. Přirozené bylo, že Atanasov zahájil boj. Liberátory byly o 300 metrů níže než bulharští stíhači, nabrali rychlost střemhlavým letem a atakovali americkou skupinu, při letu proletěli skrz skupinu Liberátorů. Celkem provedli tři útoky na tuto skupinu, než se Liberátory odpoutaly od útočníků. Zpočátku se bulharským pilotům zdálo, že žádný nesestřelili, ale po chvíli se od jednoho stroje začaly oddělovat postavy a nakonec se objevilo pět padáků a Liberator začal klesat k zemi ve spirále. Jak se ukázalo v pokračujícím průběhu války, bylo to jediné vzdušné vítězství, které stíhačky Av-135 v boji dosáhly. Bulharsko zůstalo jedinou zemí, která měla tento stroj Československé výroby ve výzbroji.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #1 kdy: Leden 29, 2009, 11:49:55 »
to Hamerinski: To slyším poprvé.Máš to z důvěryhodných zdrojů?

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia B-135
« Odpověď #2 kdy: Únor 02, 2009, 08:20:18 »
Tuto událost uvádí víc zdrojů, žádný ale netvrdí, že je to ověřený. Jinak B135 útočící na Liberátory neměly ani MGFF ani čeký 20mm Oirlikon. Pokud tedy B24 sestřelily, tak jenom dvojící kulometů 7,92mm

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #3 kdy: Únor 02, 2009, 01:08:23 »
Pokud si počtete v sekci střelec x střelec, tak mám dojem z názorů tam uvedených, že sestřelit B-24 puškovou ráží B.135, je velice nepravděpodobné. Spíše bych tento případ, pokud se skutečně stal, vnímal jako souhru náhod, která navenek vypadá jako sestřel. Kupříkladu: dřívější poškození flakem, nedostatek paliva z důvodu jeho úniku poškozenou nádrží, ztráty na životech v posádce atd atd. Takže bulharský pilot může mít pocit sestřelu, ale v podstatě již byl jenom poslední v řetězu událostí, který nakonec posádka řešila nouzovým opuštěním letounu.Tak jako mnohé z války je i tento případ určitě zahalen mlhou nejasností a těžce zdokumentovatelných skutečností.

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia B-135
« Odpověď #4 kdy: Únor 02, 2009, 03:55:18 »
Sláma: ale i kdyby to byl poslední článek v řeťezu,stejně je to sestřel. Jinak sestřelit Liberator 7,92mm kulometama je opravdu výkon hodný Luka Skywalkera...ale kdo ví, třeba nějak nešťasntně strefili motor, přestřelili lanka atd.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #5 kdy: Únor 02, 2009, 05:05:38 »
Kdoví,asi to tak nějak bylo..... :)

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Avia B-135
« Odpověď #6 kdy: Únor 02, 2009, 06:02:44 »
Pánové doporučuji přečíst úvodní příspěvek ;). Je tam jasně uváděná výzbroj Bulharských Av-135 a ta byla složena z 1x kanon MG FF ráže 20 mm a 2x kulomet vz.30 ráže 7.92 mm.
Takže šance byla, správná otázka by byla kolik stíhačů se trefilo a kam. To že z relativně nepoškozeného stroje vyskakovali, svědčí buď o požáru na palubě, který se nedal zvládnout, nebo zabití pilotů a poničení pilotní kabiny, nebo již zmiňované poškození ovládání letadla.
Sestřel se počítá tomu kdo poslední zasáhl daný stroj a to evidentně byly stíhači, kdo ho jak poničil předtím se již nidky nedozvíme.

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia B-135
« Odpověď #7 kdy: Únor 02, 2009, 09:36:25 »
Mohl bys prosím uvést zdroj ze kterého jsi čerpal? S tím MGFF dost nesouhlasím...plánovanej byl, to ano, ale nemyslím, že ho montovali
EDIT: Podle knihy "Bulharská a Slovenská esa druhé světové války" byly Bulharské B135 používány jako cvičné letouny a neměly zabudovaný MG FF. B24 letěly bez stíhací ochrany a vzhledem k tomu, že se jednalo o největší nepřátelskou formaci nad Bulharskem v dějinách, byly všechny letadla (i cvičné B135, ale třeba i dvouplošáky B534) povolány do akce(I když B534 nenašly cíl). Po odhození nákladu B24ky z nějakého důvodu roztrhly formaci. Avie B135 se na bombardér, který byl nejvíce osamocený, vrhly z mírného převýšení (asi 500m). Atanasov a Ferdinandov koncentrovali palbu svých kulometů na jeden z motorů B24 a ten začal hořet. B135 měly jen malý rychlostní rozdíl oproti B24 a tak neopakovaly útok, pouze držely Liberátory na dohled. Potom Ferdinandov nahlásil, že vidí 5 lidí vyskakovat z letounu.
      Po tomto incidentu zkoušeli bulhaři dále posílat Avie B135 proti bombardérům, nikdy se jim však nepodařilo se s  Liberátory setkat.
Tolik kniha "Bulharská a Slovenská esa druhé světové války". Neříkám, že je to 100%pravda, ale je to důvěryhodnější než vetšina zdrojů, co o tématu hovoří...

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Re: Avia B-135
« Odpověď #8 kdy: Únor 03, 2009, 06:49:02 »
Pozri sem - http://ws-clave.deviantart.com/art/Avia-B135-Bulgaria-1-72733540
Citace
The B-135 was armed with 2 7.92mm machine guns and 1 x 20mm cannon.
Ale narazil som aj na túto stránku - http://www.tgplanes.com/planfile.asp?idplane=209
Tam sa hovorí o tom, že B-135, ktorá zostrelila ten bombardér kanón nemala a podľa všetkého to bolo len naplánované ten kanón tam umiestniť. Čiže ťažko povedať čo je pravda, ja by som sa asi prikláňal k tomu, že tá jedna stíhačka možno mala nejaký experimentálny kanón (?). Možné je však ešte aj jedna vec a to taká, že autor myslel pod "shortage of cannon armament" to, že stíhačka mala len jeden kanón, ktorý však nepostačoval. Neviem teraz povedať, bolo by dobré, keby sa k tomu Hamerinski vyjadril.

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia B-135
« Odpověď #9 kdy: Únor 03, 2009, 07:10:21 »
Ve skutečnosti byl kanon plánován, ale vzhledem k tomu, že b135 sloužila jen jako pokročilý cvičný letoun (na boj měli Bf109) tak k montáži MG FF nedošlo...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #10 kdy: Únor 04, 2009, 02:43:12 »
Také mně schází doklad a informace o opravdovém zamontování kanonu do B135,byť šlo již o protektorátní výrobu.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Avia B-135
« Odpověď #11 kdy: Únor 04, 2009, 06:27:22 »
Co mám informace z ruských materiálů byl zabudováván kanón MG FF do některých strojů pro zkoušky. Tzn. není tam psáno kolik mašin ho dostalo, ale jen, že byl zkoušel. Jediná jistota co je uvedena jsou Av-135.2 a 135.3 a do nich byl MG FF zastavěn.
Navíc označit v Bulharsku provozované stotřicetpětky za B-135 je neznalost označování ;). Všechny v Bulharsku provozované stroje byly značeny Av-135.

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia B-135
« Odpověď #12 kdy: Únor 04, 2009, 10:24:39 »
Označit Av-135 za B-135 není neznalost označování....je to jen lajdáctví  :) Omlouvám se, samozřejmě,že to mělo být Av-135...
jinak doporučuji tohle:
http://books.google.cz/books?id=5oguYFX9fRwC&pg=PA81&lpg=PA81&dq=bulgarian+avia++b+135&source=bl&ots=uT_npdC_
IZ&sig=6K7wcw2cvDhZrdNePwBUlt4QAQ0&hl=cs&sa=X&oi=book_result&resnum=4&ct=result

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B-135
« Odpověď #13 kdy: Březen 04, 2009, 02:51:08 »
A myslíte, že označní exportní je důležitější než to tovární? Myslím, že většina lidí, když řeknu Curtiss Hawk, tak ví okamžitě, že jde o P-36, ale kdo zná Mohawk? A je to tentýž letoun, jenom s britskými kokardami.Takže bych z toho vědu nedělal.
Pokud si přečtete historii vývoje letounu Avia B-35, tak mám dojem, že 3.prototyp, letoun označovaný Avia B-35.3 byl zmodernizován /zatahovací podvozek, úprava křídla i trupu/ a letoun, právě pro to množství změn byl posléze přejmenován na Avia B-135.1
tak a jeto. Sláma :)

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Avia B-135
« Odpověď #14 kdy: Leden 05, 2010, 04:41:34 »
No, nejspíš to sem nepatří, ale našel sem zajimavé obrázky letounu Avia B-35 - z kterého pak vzniknukl (přeznačením) B-135.
Mě osobně tenhle stroj hodně připomíná takového hybrida mezi Messerschmittem a Spitfirem




http://www.svida.cz/horrido/index.php?id=31
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757