Autor Téma: Supermarine Spitfire  (Přečteno 64962 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #30 kdy: Červenec 10, 2007, 05:49:21 »
Urobit to kridlo sklopnym by znamenalo tak 500kg hmotnosti navyse... to, co spominal Black, sa tyka hlavne Short Stirlinga, ktory potom trpel malym dostupom.

To sklapanie kridiel namornych strojov je dost citliva vec - znizuje pevnost kridla a zvysuje hmotnost, je to vsak takmer nevyhnutne. Briti si s tym dlhsiu dobu nelamali hlavu a Sea Hurricany a Seafiry mali dlho pevne kridla. Myslim, ze az Seafire III mal sklopne (opravte ma, ak sa mylim).

Jedna vec mi beha po rozume, totiz mari sa mi, ze Seafiry niektorych verzii mali zavesne body pre startovacie rakety. Vie o tom niekto nieco blizsie?
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Supermarine Spitfire
« Odpověď #31 kdy: Červenec 11, 2007, 11:17:34 »
Citace: Páter
Briti si s tym dlhsiu dobu nelamali hlavu a Sea Hurricany a Seafiry mali dlho pevne kridla. Myslim, ze az Seafire III mal sklopne (opravte ma, ak sa mylim).
Jedna vec mi beha po rozume, totiz mari sa mi, ze Seafiry niektorych verzii mali zavesne body pre startovacie rakety. Vie o tom niekto nieco blizsie?
Ty rakety se jmenovali RATOG a dokazali zkratit start Seafiru myslim ze to byla verze MK. IIC na 60 metru. Testy dopadli dobre ale bojoveho pouziti se nedockali.
Mas pravdu Seafire Mk. III byl prvni verzi se sklopnymi kridly.
Jenom vedel by nekdo jak resili parkovani Seafiru s nesklopnymi kridly ktere byli moc velke pro vytahy nekterych britskych lodi?? Pomoci tzv. krakorcu ktere se upevnili pred okraj paluby a letadlo se do nej uchytilo takze mu ocas a cast trupu (od odtokove krany kridel dozadu) couhali pres palubu. Britove byli genialni v improvizovani.
SeaHurricany sklopna kridla nemeli ani jedna verze.
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #32 kdy: Červenec 12, 2007, 09:49:59 »
Citace
Je to sice offtopic, ale o malém rozpětí křídel jsem četl u britských bombardérů ( Halifax, Lancaster, Stirling ) a to z důvodu požadavku ministerstva letectví, aby mohly nové bombardéry "parkovat" ve stávajících hangárech!
Pokud vím, tak na nesmysl s omezeným rozpětím křídla doplatil jen Stirling, ostatní už byli v pohodě.
Ale zpátečnické myšlení se projevovalo u Britů i jinak............i Stirling nosil hák na sbírání písemných zpráv ze země a piloti byli nuceni to trénovat :-)
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #33 kdy: Červenec 12, 2007, 11:54:29 »
Tu je odkaz na velmi obsaznu stanku, kde porovnavaju vykony Spitfire Mk-IX a Bf-109G: http://www.spitfireperformance.com/spit9v109g.html
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #34 kdy: Červenec 14, 2008, 11:30:33 »
Jiné typy bych prosil probírat v jejich topicích ;).
Jinak Hurricat neměl žádná sklápěcí křídla ;) a z hlediska jeho konstrukce křídla byla tato možnost i nereálná.
Spitfire na letadlovkách nikdy nebyl bojově nasazen ;), byl to Seafire a ten vyšel ze Spitfiru a prošel mnoha úpravama.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #35 kdy: Leden 24, 2009, 01:54:06 »
Četl jsem celou debatu o spitfirech a pokud mohu, několik postřehů: rychlostní supermarine ze závodů o Schneiderův pohár byl stavěn s naprostým cílem tuto rychlostní soutěž vyhrát. Např.Italové tam poslali své MC72 a tato letadla jsou si dost ne nepodobná... Konstruktér Mitchell při navrhování spitfire použil /dle údajů/ získané informace o chování mezní vrstvy při obtékání křídla při vysokých rychlostech. Dále to byl poznatek o vysoké přistávací rychlosti /proto ty plováky/ a nutnosti "nějak" tuto rychlost snížit. Výsledkem je použití přist.klapek v pozici skoro 90stupňů, kdy se nedá mluvit z dnešního pohledu o aerodyanických klapkách jako prostředku zvýšení vztlaku. Opravdu splňovaly spíše funkci brzdících klapek .Dále to bylo o motoru a jeho chlazení. Bylo jasné, že systém tenkých trubiček nelze u bojové stíhačky použít. Sláma
      pár hezkých záběrů......  :
http://www.youtube.com/watch?v=A-f0YJv12g8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KBtbRC9pmy0

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #36 kdy: Duben 07, 2009, 12:25:20 »
Toto letadlo,pro mnohé ikona WWII,je tak krásné /pro mne/, že si nezaslouží nic o něm nepsát. Našel jsem pár zajímavostí:
První prototyp Spitfire, tehdy označovaný jako Supermarine Type 224, měl ještě zcela jiné křídlo /uvedli jste je na fotkách již dříve/, poměrně tlustého profilu a letadlo samo, při troše fantazie sand bylo ne nepodobno francouzské Dewoitine D-510 (!). Prototyp byl vybaven motorem R-R Goshawk o výkonu 600 ks, charakteristický užitím odpařovacího chlazení. Tento poměrně komplikovaný systém, mající problémy již při zkouškách, způsobil, že si konstruktéři uvědomili, že tudy cesta nevede. Koncem roku 1934 firma R-R nabídla nový motor s označením PV 12 a výkonem 625 ks.Tedy výkonnějším, ale těžším. Protoyp letounu byl tedy přepracován a nazván jako Type 300. Na obrázcích z let 1935/1936 jej můžeme vidět v jednobarevné kamufláži, údajně modrošedé barvy, s označením K5054.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #37 kdy: Duben 07, 2009, 03:44:09 »
Ahooj Senoo to je skvělé video hlavně ta "pětková tropverze" vypadá hrozně dravě  ;D
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #38 kdy: Duben 10, 2009, 01:32:00 »
Našel jsem jednu zajímavost z vývoje Spitfirů. Při zkouškách zbraní na prototypu, ve výškách nad 30000ft., tedy asi 9000 metrů, se zjistilo že zbraně vynechávají /zamrzají./8x Browning 0,303 palce,tedy asi 7,7mm/ .Na letounu byl tedy proveden dodatečný rozvod teplého vzduchu. Možná lépe napsat - dodatečný odvod teplého vzduchu od chladiče ke zbraním, pro jejich zahřátí. U Spitfirů Mk.V byl dokonce tento rozvod nepatrně předimenzován pro zvětšení účinnosti chlazení. Tímto řešením byl problém odstraněn.
První seriové Spitfiry Mk.I obdržela 19.peruť v Duxfordu, ještě s rovným odsunovatelným krytem kabiny. Společně s vybavením nové výrobní serie "vypouklým" překrytem pro zvětšení prostoru v kabině obdržely  pancéřové sklo také v bočních dílech čelního skla a zhruba 6mm pancíř za opěrku hlavy.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #39 kdy: Duben 10, 2009, 08:35:13 »
Nevíš ještě Seno kdy přišla povnná kamufláž spodních ploch? Protože ještě v bitvě o Británii se objeviovaly stroje s jedním křídlem zespodu černým a druhé bylo bílé. Pak se to sjednotilo pro celou RAF barvou kachních vajec.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #40 kdy: Duben 10, 2009, 10:12:44 »
Josef, teď jsi mne dostal. Mám spoustu fotek, ale seriály o kamuflážích RAF a data jejich aplikací mám na půdě v Kunzendorfu, ale nikoli u sebe. Na těch pár fotkách co mám, tak mám už i spitfiry vyrobené v r.1939 pro 65.sqn RAF s barvou spodních ploch jak Dark Egg Blue, tak i dělením přesně v polovině na barvu bílou a černou. Na černé barvě zespodu někdy znak byl, někdy ne. Pokud ale byl, měl většinou bílý /žlutý/ lem. Pravdou je, že ještě v Bitvě o Britámii se u některých letadel toto vyskytovalo /Spitfire, Hurricane/, ale bylo od tohoto zbarvení upuštěno. To proto, že bylo absolutně demaskující. Původní význam to ale mělo mít, jako správné rozlišení pro vlastní PL dělostřelce...
Zkusím pohledat, ale neslibuji. Víš jak to na půdách starých domů vypadá?...

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #41 kdy: Duben 11, 2009, 10:22:23 »
Viděl jsem snímek Spitfirů Mk.I s dvoulistou vrtulí a s netypickým značením na směrovce.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #42 kdy: Duben 11, 2009, 11:39:03 »
Mělo by se podle mých znalostí jednat o MkIa ještě s rovnou kabinou, MkIb měla uý kabinu kapkovitou pokud se nemýlím...
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #43 kdy: Duben 12, 2009, 08:00:42 »
Josef,co se týče značení, podle mých materiálů označení Mk.I A měly Spitfiry s křídlem typu A,tedy 8x  0,303 palcové kulomety ,označení Spitfire Mk.I B měly letouny s křídlem typu B, tedy 4x 0,303 palcové kulomety a 2x 20mm kanony.
Pravdou je, že s rovnou kabinou byly především výrobené první modely a ty měly shodně křídlo typu A, i když takto ještě označovány nebyly. Striktní označování začalo hlavně u typu Spitfire Mk.II,  která, v podstatě byla lehce vylepšená jednička. Snad jen, že měla motor Merlin XII o výkonu 1175 ks.

to pan.sup: dlouho jsem hledal, oč by mohlo jít. Snad jen  o verzi Mk.I, která byla dodávána k útvarům RAF v letech 1938,1939 v původní hnědozelené kamufláži, mnohdy se spodníma plochama nastříkanými kombinací černá-bílá barva. Na mnoha snímcích je vidět trupová kokarda bez bílého mezikruží a žlutého lemu, tedy skoro stejná jako na křídlech. Našel jsem fotky strojů 65.,19.,54.,72. perutě RAF. Všem těmto zbarvením chyběla na SOP trojbarevná pruhová trikolora, namísto ní byl namalován perutní znak/emblém.
Tolik z mého pohledu....

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #44 kdy: Duben 13, 2009, 02:04:23 »
Ahoj Seno, děkuji za upřesnění, co se týče typové specifikace, zatím jsem se toto nedočetl, ale zřejmě máš pravdu. Já jsem si do dneška myslel, že to označení A/B souvisí převážně s úpravou kabiny a již zmíněného motoru.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...