Autor Téma: Supermarine Spitfire  (Přečteno 64826 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #15 kdy: Říjen 18, 2006, 10:52:20 »
Citace: Galland
Kdyz sem si cetl o seafiru a znaceni tak tam byla dobrá věta:" Seafire mk 47-kde se vzalo toto označení je naprostou záhadou"  :D
No tak to se priznam, ze take nevim. System oznacovani byl dost chaoticky. Napriklad uvedu, ze Seafire Mk.47 byl pro namorni sluzbu upraveny Spitfire Mk.24.
Seafire Mk.45 byl pro namorni sluzbu upraveny Spitfire Mk.21, ale napr, Seafire Mk.18 mel stejne oznaceni jako typ z ktereho vychazel tedy Spitfire Mk.18.

Není bez zajímavosti, že Britové dodali v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu do SSSR i 1337 Spifirů verzí Mk V a Mk IX. Pátrám na internetu po fotkách Spitfirů v ruské kamufláži, ale nedaří se. Kdybyjste někdo na nějakou natrefil určitě se pochlubte.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #16 kdy: Listopad 01, 2006, 10:26:02 »
Spitfire Mk.V čísla EP210 byl vyrobený v Castle Bromwich v červnu 1942, poté byl odeslaný k 9. a 82. MTU (Maintenance Unit). 23.října 1942 byl na lodi Bandar Shapure a 11.ledna 1943 následovalo odeslaní do SSSR.

http://modelism.airforce.ru/reviews/foreign/spitfire/spit5vvs.jpg

Spitfire Mk.V Sergeje Semjonoviče Azarova
http://panzernet.topsid.com/spitfire.jpg

Spitfiry v SSSR:

Ve výzbroji měl na jaře 1943 57.gardový stíhací letecký pluk Spitfire Mk.Vb. Od 28.dubna 1943 pluk zapojil do bojů nad Kubání jako součást 4.letecké armády. Za 6 dní od 3 do 8.května letci pluku sestřelili 26 nepřátelských letadel. Pak je ještě zmínka o bojích nad Krymem.
      Ještě jeden pluk je měl ve výzbroji 821.IAP ten bojoval jako součást 8.letecké armády. Působil na řekách Moločnaja, Mjus. Základny měl v Šachtach a Čapajevce. V září 1943 tento pluk vyměnil Spitfiry za jiná letadla, třebaže bojové ztráty byly poměrně malé.
      Za celý rok 1943 zničili Němci jen 28 Spitfirů Mk.VB z 146 dodaných.



Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #17 kdy: Listopad 02, 2006, 12:22:03 »
     První Spitfiry se v SSSR objevili ještě před oficiálními dodávkami z Británie. Několik letadel bylo předáno VVS Severní flotily pro společné operace. První průzkumné verze P.P. Mk.IV se v září 1942 účastnily doprovodu konvoje PQ18, po skončení operací byly Spitfiry převedeny k 118 ORAP.  V září 1943 ještě skupina průzkumných P.P. Mk.IV prováděla průzkum Alten fjordu kde byly Tirpitz a Scharnhorst. A znovu zůstali po návratu ze zapůjčení u 118 ORAP. Právě tyto Spitfiry 1.dubna 1944 ještě jednou provedli průzkum místa ukotvení Tirpitze, na nějž se potom snesl rozhodující útok britských Lancasterů. Průzkumné Spitfiry se účastnily i příprav Pečengo-Kirkenajské ofenzivní operace Rudé armády. Celkem za léta války letectvo Severní flotily dostalo 10 kusů Spitfirů P.P. Mk.IV, ale ve stavu se nacházely nejvíce 3 až 4 stroje.
     Oficiální účast Spitfirů v SSSR se datuje na jaro roku 1943. To byla jejich první dodávka za hranice Velké Británie. Byly dány do výzbroje 57.GIAP a 821.IAP a úspěšně se účastnili bojů nad Kubání a nad Donem. Ale brzy byly přesunuty k stíhacímu pluku PVO, kde byly maximálně využity jejich výborné vlastnosti. Od února 1943 začali do SSSR proudit dodávky Spitfirů Mk.IX se zvýšeným dostupem. Sovětské výškové Spitfiry se prakticky bojů neúčastnily, sloužily u PVO pod Leningradem (dnes Petrohrad) a v Černomořském loďstvu. Celkem bylo dodáno 146 kusů Spitfirů MK.V a 1188 kusů Spitfirů Mk.IX.
      Relativní neúspěch Spitfirů na sovětsko-německé frontě spočíval v jednoduché věci. Spitfire byly vytvořen pro boj ve středních a větších výškách, konkrétně stíhači RAF odráželi nálety Luftwaffe na Británii ve větších výškách než bojovali Sověti. Sovětské stíhací letectvo bojovalo hlavně v malých výškách do 3000 až 4000 metrů. A chránilo svoje pozemní vojska a doprovázelo frontové bombardéry a šturmoviky. Takže z toho vyplývalo, že britské a sovětské stíhačky byly konstruovány pro úplně rozdílné bojové úkoly.
     Původní článek je na:
http://www.aviatema.nm.ru/fil_sam/spitf.htm

Galland

  • Luftwaffe
  • Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 272
Supermarine Spitfire
« Odpověď #18 kdy: Listopad 03, 2006, 08:18:55 »
Rusove dostali privni spitfiri v roce 1942-byli to 3 prizkumne letouny. V roce 1943-1944získalo loďstvo SSSR 5 letuschopych Mk IV a 2 tezce pozkozene. Počátkem roku 1943 bylo dodáno 143 Spitfirů mk VB. Část těchto spitfirů byla předána na obranu Moskvy před výškovými JU 86. V létě 1943  soudruzi ze SSSR zkouseli katapultovat spitfiry ze specialních ramp na lodích(asi podobně jako Sea Huricanne- Hurricat). V Únoru 1944 začaly dodávky Mk IX jechž bylo celkem dodáno 1183 kusů.  V SSSR povazovaly Spitfire za spatny letoun frontove stíhačky a sloužil u protiletecke obrany jako vyskovy letoun.
Cerpal jsem z knizky "monografie Spitfiru 3 cast"

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #19 kdy: Listopad 24, 2006, 05:58:30 »
Model je pěkný jen ty obtisky nejsou moc kvalitní podle toho co vidím a docela ho kazí. Docela mě láká přeležit ten článek co je na airwar.ru o něm :D

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #20 kdy: Listopad 24, 2006, 07:00:43 »
Tak obtisky jsou v?í autora, já jsem to ned?lal, jestli chceą tak ti napíąu link na jeho stránku a m?ľeą se zeptat p?ímo jeho, jestli chceą
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #21 kdy: Listopad 25, 2006, 06:08:17 »
Citace: clausewitz
Tak obtisky jsou věcí autora, já jsem to nedělal, jestli chceš tak ti napíšu link na jeho stránku a můžeš se zeptat přímo jeho, jestli chceš
Věřím, že v tvém podání by to dopadlo mnohem lépe s těmi obtisky.
Já jen hodnotil model a právě už jsem ho viděl. Jinak podle toho jak jsou bílé byly použity nějaké obtisky založené na škrobovém lepidle jak to tak vypadá, takovýhle šmejd používala dříve Italery u svých modelů.

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Re: Seafire
« Odpověď #22 kdy: Červen 07, 2007, 08:54:36 »
Citace: Peter
Supermarine Seafire - celkem vyrobeno 2556 kusu. Nebyl idealnim palubnim strojem. Trpel nizkym doletem, pristani snim bylo obtizne, ale na zacatku 40.let vyresil problem Royal Navy na moderni palubni letoun.
Kde si přišel na to, že na počátku 40. let vyřešil problém FAA? První Seafiry Mk. I.B a Mk. II.C převzalo FAA až 15. června 1942 a první větší operace, které se zůčastnil byla operace Torch - vylodění v severní Africe.
Jinak souhlasím, že to nebyl ideální typ. První verze neměli sklopné křídlo (Až Mk. III) takže zabírali hodně místa a některé velké lodě které neměli výtah ve tvaru T prostě nemohli Seafiry zavést do podpalubí.
Přistání dělalo problémy hlavně na krátkých eskortních letadlových lodích a za bezvětří kdy měly Seafiry vysokou přistávací rychlost. Např. při podpoře vylodění v jižní Francii se tato kombinace ukázala vražednou pro nezkušené piloty. Z celkových 30 ztracených Seafirů řipadlo na havárie plných 16 strojů. Při přistání se také muselo přistávat na "tři body" jinak hrozilo odskočení od paluby, přelétnutí záchytných lan a konec v moři nebo v záchranné síti. Při přístáni na vodu měl také Seafire nepěkný sklon rychle se potopit ještě než se pilot stačil vysvobodit z kokpitu.
Další problém byli výkony. Seafiry Mk. II. C byli sice výkonné ale spíše ve větších výškách, zatímco většina bojů se odehrávala v nižších výškách. Tento problém byl vyřešen zavedením tzv. hloubkové verze - L.Mk. II.C a následně L.Mk. III s upraveným motorem (především pak upravených kompresorem).
Dalším neduhem Seafiru byl malý dolet což jej téměř vylučovalo z delších ofenzivních akcí. Např. při bojích v Norském moři se aktivita omezovala spíše na ochranu loďstva zatímco Gannety, Corsairy a Firefly útočili na pobřežní cíle.
Přes všechny nevýhody to ale bylo vcelku dobré letadlo s dobrými výkony. Seafiry byli první pořádnou stíhačkou zavedenou do výzbroje FAA, konkurence schopnou všem tehdejším stíhačkách ve výzbroji nepřítele.
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Paulus

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 429
  • Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. března 2009
Supermarine Spitfire
« Odpověď #23 kdy: Červen 09, 2007, 10:56:32 »
Až na Spitfire V.-D.Těm piloti přezdívali ''vídí''(označení pro pohlaně nemocnou osobu v Angličtině).Moc krátká křídla a pomalé oproti Fw.-190.Pak jsešte staratosférická verze VIII. byla dobrá.XVI. dokonce bombardovalo střemhlavě podvěsnou pumou.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #24 kdy: Červen 09, 2007, 11:44:20 »
Ona byla ještě verze Spitfire Mk.V C s useknutým křídlem a její přezdívky byly výmluvné - Clipped, Clapped, Cropped.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #25 kdy: Červen 10, 2007, 09:23:30 »
Jo, to byla právě ta výše zmíněná verze VD, neboli "Veneral Diseased.":-)
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Supermarine Spitfire
« Odpověď #26 kdy: Červenec 09, 2007, 03:34:30 »
Tvar kridla Spitfire je inspirovany He-70, ktory R. Mitchell zhliadol na nejakom aerosalone, dokonca tam mal nadviazal kontakt s nemeckym inzinierom, ktory mu neskor poslal dokumentaciu ohladne zapusteneho nitovania.

Povodne mal mat vyzbroj 4x7,7mm Browning plus bomby, ale neskor sa poziadavky MoD zmenili na 8 gulometov a bomby boli vypustene.

Uz prototyp dosiahol 554 km/h s 990k Merlinom a dvojlistovou drevenou vtulou, co svedci o vynimocnej aerodynamickej koncepcii. Na druhej strane vyroba eliptickeho kridla bola dost narocna a aj skrupinova konstrukcia trupu bola narocnejsou na technologie, nez trubkova konstrukcia Hurricanu.

Jednoznacne najkrajsi stroj svojej doby
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Supermarine Spitfire
« Odpověď #27 kdy: Červenec 10, 2007, 10:27:15 »
Citace: Hamerinski
Ona byla ještě verze Spitfire Mk.V C s useknutým křídlem a její přezdívky byly výmluvné - Clipped, Clapped, Cropped.
Pouzivali se i nektere Seafiry s takto zkracenym rozpetim a to vetsinou kvuli malym rozmerum hangaru :D  proste tak setrili misto... letove vlastnosti myslim prilis neovlivnilo....
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Supermarine Spitfire
« Odpověď #28 kdy: Červenec 10, 2007, 10:34:12 »
Neni nezajimave ze behem vylodeni v Normandii bylo nekolik peruti Seafiru Mk. III, LMk. III (mozna i starsich LMk II. ted presne nevim) umisteno na pozemnich zakladnach kvuli podpore pozemnich vojsk. Budto bombardovali a ostrelovali nemecke pozice a automobily ( k bombardovani meli zavesnik pro 227 kg pumu), nebo take ridili delostreleckou palbu bitevnich lodi. Pri tom letali ve dvojici. Jeden pozoroval zasahy a vysilackou predaval bitevnim lodim korekce a druhy mu delal vyskove kryti.
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Rastislaus

  • Host
Supermarine Spitfire
« Odpověď #29 kdy: Červenec 10, 2007, 04:55:11 »
U bombardérov nebolo možné sklopiť krídla ako u niektorých stíhačiek na lietadlových lodiach ? Alebo teda len časť krídla, sklopiť krídlo aj s motorom by bola asi fuška.  :lol: