Autor Téma: Supermarine Spitfire  (Přečteno 62949 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #105 kdy: Červenec 19, 2013, 02:55:43 »
Budeš se možná divit, ale vůbec to nebyla narážka na Pospeca, prostě jsem nevěděl, co je to za výraz a měl jsem zato, že spletl  písmeno. Moc dobře vím, že v oboru, který člověk neovládá je nutno být opatrný, protože názvosloví, popřípadě překlad jsou věci ošidné. Dělá to na mě dojem, že  mám nejraději někoho potopit nebo zesměšnit, což mne docela mrzí. Kolikrát mířím uplně jinam, než si myslíš.....

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #106 kdy: Červenec 19, 2013, 06:08:46 »
Němcům šlo pravděpodobně o srovnání konstrukcí samotného letadla a pror je vhodnější použít stejný motor. Merlin i DB měli různé vlastnosti a pokud do draku letounů dáte motor stejný, můžete přesněji porovnat samotný letoun bez vlivu motoru.
Další jistě velkým ůvodem bylo to, že motor DB se němcům mnohem lépe udržoval, než Merlin (náhradní díly, jiné nářadí, jiné maziva, vlastně i pohoné hmoty). Pokud tedy chtěli prozkoumat Spitfire a jeho letové vlastnosti, museli ho udržet pro tyto testy letuschopný. Tohle je ale jen moje dedukce a ruku dop ohně za to dát nemůžu.

K testovacím pilotům - tito piloti byli opravdu mistři svého řemesla s nalétanými tisíci hodinami na stovkách typů. Drtivá většina těchto pilotů dokázala prakticky bez problémů sednout do jakéhokoliv stroje na světě a dokázat s ním letět. Samozřejmě nejdřív všechno opatrně a s rezervami. Četl jsem pár knih z obou stran na toto téma a testovací piloti měli radost z každého nového stroje a vesměs s ním dokázali bez sebemenšího problému letět.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #107 kdy: Červenec 19, 2013, 09:13:38 »
Teď vyslovím svůj naprosto amatérský a snad hloupý názor.
Každý motor (tedy i letecký) má naprosto jiné parametry. Takže nejde bez rozmyslu přehodit motor z jednoho letadla do draku jiného. Vždy bude jiné uchycení, jiná aerodynamika. Připomíná mi to pokus, kdy se po válce dávaly do draků letadel Bf 109 místo motorů Daimler-Benz DB 605 dávaly  motory Jumo 211. Teoreticky byly výkonnější, ovšem piloti byli jiného názoru. Letadla si vysloužila přezdívku Mezek.
Na druhou stranu, Izraelští piloti asi byli tehdy spokojeni  ;D
Foto odkaz:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Avia-S199-hatzerim-2.jpg/320px-Avia-S199-hatzerim-2.jpg
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #108 kdy: Červenec 20, 2013, 08:57:49 »
Aerodynamika těchto motorů není až tak diametrálně rozlišná, mají velmi podobné vlastnosti (jediný rozdíl je prakticky jen jiný způsob přeplňování).
Mezci samozřejmě neměli výkonější motor. Ba naopak to byl motor výrazně slabší a těžší. Byl to vlastně motor pro bombardéry, které tu zbyli po němcích. Mezek byl pak opravdu špatné letadlo. Když bych měl vzít nějaký příklad, tak například přechod z hvězdicového na řadový motor u Fw 190 nepřinesl v letových vlastnostech až takový rozdíl. Jen stabilita se zvedla, protože se prodloužil trup, díky delšímu motoru kompenzovanému i delším ocasem.
Nebo po válce se do Bf 109 pro Španělsko dával do draků Bf 109 právě merlin a tyto letouny měli velmi slušný výkon, podobné letové vlastnosti a natočili si i pár filmů a dodnes brázdi oblohu na leteckých dnech.
Motor jako takový nám dává vlastnosti jako maximální rychlost a stoupavost. Výrazně větší mortor pak ještě funguje jako setrvačník (případ merlin vs Griffon u spitfirů), ale Merlin i DB na tom nebyli nijak moc rozdílně. Ještě mě napadá, že jeden byl pravotočivý a druhý levo. Takže s jedním motorem letoun zatáčí o trochu lépe doleva a druhý doprava. To už ale není vlastně až tak důležité.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #109 kdy: Červenec 20, 2013, 09:42:21 »
Jak jsem psal, co se týče mechaniky, jsem naprostý analfabet. ;)
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: Supermarine Spitfire
« Odpověď #110 kdy: Červenec 20, 2013, 04:24:00 »
Osobně by mne zajímalo, jaké úpravy spočívaly v různém napětí soustavy /již zmiňované 24 v versus 12V Britové/a zda v bojových podmínkách by Němcům nevadilo, že Merlin nemá /nebo ano?/startér na ruční pohon...V bojových podmínkách jistě skvělá věc..