Autor Téma: Avia B.534  (Přečteno 40903 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Avia B.534
« Odpověď #15 kdy: Únor 22, 2009, 11:37:28 »
Ahoj SENO někde doma mám časopis věnovaný právě Avii B.534 nejsem si jistý, jestli je tam uvedeno kolik se jich v republice nacházelo, ale až budu doma mrknu na to a dám Ti vědět.
Můj osobní názor na Avii B.534 je to rodinné stříbro a dodnes patří k nejzdařilejším konstrukcím "československé školy" soudím podle literatury kterou jsem držel v ruce, vlastní zkušenosti nemám.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Avia B.534
« Odpověď #16 kdy: Únor 23, 2009, 08:35:09 »
Vynikající letoun domácí produkce!!!  Naše B.534 se umístili na 4.,3. a 2.místě.  Je jasné že se dvojplošné Avie nemohly porovnávat se stodevítkou.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #17 kdy: Únor 23, 2009, 12:23:24 »
To Josef : díky a já s tebou souhlasím. Pro mnoho lidí a letců obzvláště, to byl symbol té doby a byli na něj patřičně hrdi. Možná proto i srovnání s rodinným stříbrem. Tak jak se s naší historíí váže třeba Spitfire, Wellington nebo Lavočka, je to také Avie B-534. Stačí si přečíst libovolnou knihu třeba F.Fajtla...A to je asi důvod, proč se o Avii B-534 :) tady bavíme.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Avia B.534
« Odpověď #18 kdy: Únor 23, 2009, 12:36:10 »
Jistě to jsem měl na mysli. Díky za uznání. Tento stroj má charisma a myslím si až dovrší 100 let od výroby prvního kusu, bude pro nás pořád stejně zajímavý a piloti co měli možnost se do ní posadit asi budou stale hrdi.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Re: Avia B.534
« Odpověď #19 kdy: Únor 24, 2009, 10:15:29 »
Během SNP sestřelil František Cyprich jeden Ju-52 a získal tak světový primát, zaznamenal poslední sestřel na dvouplošníku.
....
Ju-52 ktoreho zostrelil Cyprich 2.9.1944
Nevieš kde presne bol Junkers zastrelený ? Lebo tu sa zdroje rozchádzajú. Jedni píšu že nad Kremničkou , iní že nad Radvaňou a z rozprávania dedov že to bolo nad Štiavničkami. Všetko sú to časti Banskej Bystrice.
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Re: Avia B.534
« Odpověď #20 kdy: Únor 24, 2009, 11:04:39 »
Kde presne ho "sundal"neviem. On sám sa k tomu údajne vyjadril "dobehol som ho nad Radvaňou,mal som ho plne mieridlá" mam to z knihy Čs.letci v boji proti fašizmu.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #21 kdy: Květen 12, 2009, 06:49:27 »
Avie B.534 se poprvé bojově střetly s "nepřítelem"  23.března 1939, kdy ním bylo horthyovské Maďarsko.První dva stroje tohoto typu ztratily SVZ po sestřelu protileteckou obranou.Další den,tj.24.3.1939 došlo i k soubojům s letouny Fiat CR.32. V odpoledním souboji,kdy se Slováci snažili bombardovat "operačním" svazem /3x Š.328 a 3x B.534/ jednotky nepřítele.Sestřeleny byly 3 Avie a 1 Š.328. V průběhu celého konfliktu,který skončil podepsáním příměří 26.března 1939,přišly SVZ celkem o devět stíhacích letounů Avia B.534 a čtyři pozorovací Š-328. Celkem bylo zabito 8 slovenských pilotů v akci a jeden byl zajat.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #22 kdy: Květen 13, 2009, 05:37:15 »
Další souboje provedly Avie B-534 v rámci SVZ na východní frontě proti VVS SSSR. SVZ,/tedy Slovenské letectvo/ přímo podporovalo Rychlou divizi při jejich bojích.Na frontu se přesouvaly od 7.července 1941  I.pozorovací peruť /celkem tři letky/ dohromady asi 30 Š-328 a II.stíhací peruť,tvořená letkami 11.,12. a 13.stíhací letkou, s celkem 33 Aviemi B-534.Letadla pozorovací perutě bombardovala ustupující jednotky Rudé armády,stíhací Avie doprovázeli vlastní i německé stroje při podobných úkolech. Po pár dnech ale byla 11.stíhací letka  odeslána zpět na Slovensko k obraně údolí Váhu,kde byly zbrojovky.
Dokumenty hovoří o soubojích Avií s Polikarpovy I-153 i I-16,ale nenalezl jsem konkrétní výsledk,pouze to,že "Tatranští orlové" uskutečnili dohromady 3275 operačních letů a sestřelili celkem 6 sovětských letadel /bez udání typu/beze vlastních ztrát.
Ztráty SVZ údajně připadají na vrub protiletadlové obraně a zároveň nedostaku /nébo lépe nijakým/ náhradním dílům. Nakonec dochází k tomu,že letadla jsou přesouvána mezi letkami a letky/jejich personál/ odjíždí domů. 2.pozorovací letka již 2.července 1941 , 13.stíhací letka    15.srpna 1941 a 3.pozorovací letka 18.srpna 1941. Na frontě tak zůstává pouze 1.pozorovací a 12.stíhací letka.26.října 1941 jsou i tyto letky odvolávány na Slovensko,neboť 1.letce zůtaly pouze 3 letuschopné Š-328 a 12.Stíhací má pohromadě jen 4x B-534.

Zdroj:Slovenská armáda 1939-1945, Ch.K.Kliment, Praha 2006

Sekce 13. stíhací letky SVZ:
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,2424.msg77002.html#msg77002

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #23 kdy: Květen 17, 2009, 11:05:03 »
Poslední velké účinkování pro letoun Avia B-534 bylo SNP.Tomu ale ještě předcházelo malé intermezzo. Na východě Slovenska byly připraveny dvě divize, aby usnadnily Rudé armádě vstup na území Slovenska, potažmo bývalé ČSR. Byla ale Němci odzbrojena a výsledkem byly boje na Dukle. To všichni víme. Ale málokdo ví to, že součástí oněch dvou pěších divizí byla i součást SVZ, konkrétně 1.zvědná letka, 2.pozorovací letka a 12.stíhací letka, která byla vyzbrojena 5x B-534, 4x Bf-109G-6, Fi-156, Junkers W-34 (1x). Skupina měla celkem 37 letadel a dohromady 550 mužů.
Když se letci dozvěděli, že Němci chtějí v srpnu 1944 odzbrojit ony dvě divize, rozhodli se přeletět i se svými stroji na stranu Rudé armády  a neriskovat německé zajetí. A tak se stalo, že do 31.srpna 1944 přeletélo k Rudé armádě celkem 26 slovenských letadel  s 81 letci na palubě. Ti se později stali kmenovými příslušníky 1.čs.smíšené letecké divize v SSSR. Byla škoda, že tito letci neměli spojení s organizátory SNP. Ttato letadla v pozdějších bojích chyběla. Na Slovensku tak pro potřeby povstání (v tzv.Československém letectvu)  zůstalo pouze 5 x Š-328, 4 stíhačky B-534 (z toho jedna Bk-534), 2x .Bf-109E, většinou na letišti Tri Duby.
Ale to je již celkem známá historie...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #24 kdy: Květen 18, 2009, 12:54:30 »
Zbývá poslední záznam, účinkování Avií B-534 v polské kampani. Slovenský štát poskytl hitlerovskému Německu k útoku na Polsko své území. Mimo formování armádní skupiny "Jih", Němci využívali i slovenská letiště. /Vím hlavně o Sp.Novej Vsi/. SVZ se zúčastnily počátku války 39. a 45. stíhací letkou a hlavně doprovody německých Stuk. Je známa akce, kdy 17.září 1939 při doprovodu na cíl Hluboczek Wielki u Tarnopolu, byl tento střežen protiletadlovou obranou,sestaveného z "legionu Czechoslowackiego", pod velením pozdějšího generála Lva Prchaly. Vpravdě kuriozní situace, neboť obránci jistě rozpoznali jim důvěrné stroje, nyní letící a sloužící na opačné straně barikády. Na straně ZLA.....
       Po 15.březnu 1939 bylo v SVZ celkem zařazeno do výzbroje  65x  B-534 a 15x  Bk-534.
Po prostudování materiálů knihy, jsem došel k součtu čísel na 47 letounů B-534 ztacených, zničených či sestřelených. Také jsem započítal 5 doložených úletů letadel na ruskou stranu fronty.
Vím, že tato čísla nejsou přesná, nemám je z archívů, jen z knih. Hlavně té poslední. Pokud tedy máte někdo další údaje, rád je přivítám a myslím, že umístěním zde na foru budou rádi také ostatní členové.
"Vopred ďakujem".
Sláma
Zdroje: Ing.J.Bašný: Avia B-534, Ch.Kliment: Slovenská armáda 1939-1945

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #25 kdy: Červenec 06, 2009, 09:46:14 »
Nechce se mně věřit,že by už nikdo nevěděl nic o dalším účinkování Avií B-534 na Slovensku.Vždyť za SNP Fero Cyprich sestřelil maďarský Ju-52,co vezl vládní delegaci a Avie létaly na podporu pozemních jednotek.
Nemáte někdo jiný další informace? Díky Sláma

DeAbajo

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
Re: Avia B.534
« Odpověď #26 kdy: Listopad 17, 2010, 10:02:46 »
Disponovala ;) Začínala výroba stíhačky Avia B-135. Bohužel se jeho vývoj po okupaci zastavil a výroba pokračovala až v Bulharsku, kde stíhačka dosáhla i svého jediného bojového úspěchu.
No netvrdil bych, že ve výrobě, spíš ve vývoji... :), existoval jeden prototyp, který rozbil pilot, druhy prototyp už z větší části létal až po obsazení...

Když se letci dozvěděli, že Němci chtějí v srpnu 1944 odzbrojit ony dvě divize, rozhodli se přeletět i se svými stroji na stranu Rudé armády  a neriskovat německé zajetí.
Nechci vypadat jako rejpal, ale asi se da s úspěchem pochybovat, že se letci dozvěděli, že mají být odzbrojeni, protože se dá předpokládat, že o tom budou informovat velení a pravděpodobně by pak k žádnému odzbrojení bez boje nedošlo. Mám dojem, že jsem v nějakém Fajtlovi četl o přeletech to, že odletěli pro to, že o chystaném povstání nevěděli a pro nacisty létat nechtěli...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #27 kdy: Prosinec 08, 2010, 01:21:44 »
K předešlému příspěvku. Nejseš rejpal, já s nimi v jednotce nebyl a kde je pravda se asi nedozvíme. Oba čerpáme z knih o historii a co člověk, to jiný názor nebo paměť... myslím tím autory.
Našel jsem několik hezkých fotek Avie B.534:



Tato letadla měla být fotografována na letišti v Prešově v roce 1938..... (?)
(nemám potvrzeno z důvěryhodných zdrojů - pouze internetový odkaz)


Avie B.534 v polském letectvu nikdy nelétaly. Polské výsostné znaky jim nastříkali Němci, letadla byla použita v natáčení propagandistického filmu o útoku na Polsko v září 1939.




Nově vyrobené letouny před dodáním armádě.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia B.534
« Odpověď #28 kdy: Březen 09, 2011, 04:09:15 »
Jednen z mnoha krásných obrazů Vladimíra Kulhánka


Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Avia B.534
« Odpověď #29 kdy: Duben 15, 2011, 06:57:50 »
V knize Filipa Jánského: Hrušňová alej jsem četl, že se počítalo s montáží yperitových rozprašovačů, nebo jak nazvat nádrže na vypouštění yperitu.
Neví o tom někdo něco? Nebo se jedná jen o autorovu fabulaci
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ