Autor Téma: Polikarpov I-16  (Přečteno 17569 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« kdy: Září 30, 2006, 09:50:12 »
Když v r.1936 vypukla občanská válka ve Španělsku, dodal tam SSSR 475 letounů I-16, nejdříve typu 5 (označované "Mosca") a později i typu 10 (označovaný "Super Mosca") - nejdřív loděmi Rostov, Něva a Volga do přístavů Cartagena a Alicante, později byly dopravovány do Katalánie k sestavení po železnici z přístavů Le Havre a Bordeaux. První bojové nasazení bylo v listopadu 1936 v oblasti Valdemoro, Sasena a Esquivias, na jaře 1937 byla ustavena stíhací skupina 31 se sedmi perutěmi po 15 letadlech. Podrobně se lze s účinkováním I-16 v tomto konfliktu seznámit např. v knize "Stíhačky nad Španělskem", Matyáš, S., vydal Svět křídel Cheb 1998, ISBN 80-85280-53-1.

 Tak tady neco o tech kvalitach-

Svými výkony předčily německé stíhačky Heinkel 51 i Messerschmidt 109 B(o tomhle sme se tady uz nekde bavili), méně úspěšné byly proti italským dvojplošníkům Fiat CR-32 Chirri, vyzbrojeným kulomety Breda ráže 12,7 mm. Po Frankově vítězství zůstalo mnoho I-16 ve Španělsku jako válečná kořist, poslední z nich - ještě s původním motorem - byl vyřazen ze stavu letecké školy v Moronu až v červenci 1952.

I-16ky bojovaly v r.1939 úspěšně proti Japoncům a v zimě 1939-40 proti Finům a i po přepadení Německem v r.1941 byly přes svou - ve srovnání s posledními verzemi německých letadel již patrnou zastaralost, platnou součástí VVS SSSR (vojenno vozdušnye sily), zejména při obraně Moskvy a Leningradu. Létali na nich mj. piloti G.P. Kravčenko, S.I. Gricevec, B.F.Safonov a další.

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #1 kdy: Září 30, 2006, 10:01:31 »
No a kte strucne historii bych doplnil- prototip CKB-12 VZLETL 31.12.1933,byli pouzity nove inovace (zasklena kabina,zatahovaci podvozek)  jnak mezi neduhy patrilo ze 1.prototypy meli slaby motor (.Vhodne je doplnit ze na svou dobu melo letadlo uzasne vykony
a tady par verzi-
Vývoj letadla a popis jednotlivých verzí:

CKB 12 (1933) - I. prototyp,
motor M-22 o výkonu 480 k/352 kW, 2 listá kovová vrtule, 2 nesynchronizované kulomety ŠKAS s 900 náboji na hlaveň v křídlech

CKB 12 bis (1934)  II. prototyp (I-16 dubler)
Jako předchozí, ale s motorem Wright Cyclone SR-1820-F-3 (712 k/523 kW)

I-16, typ 1 (1934)
Seriově vyráběná verze prototypu CKB 12.

I-16 , typ 4  (1934)
Seriově vyráběná verze II. prototypu CKB 12 bis, vybavená motorem M-25 o výkonu 700 k/515 kW, pancéřované sedadlo 8 mm plech.

CKB-15 (1934)
Prototyp obdobné konstrukce jako CKB 12, ale vyzbrojen kanony ŠVAK 20 mm v křídlech.

I-16, typ 5  (1935)
Vylepšená verze typu 4 - nová kapota motoru, prolisy pro výfuky, které měly vyvozovat malý přídavný tah, nový vrtulový kužel, kryt kabiny se odsouval vpřed. Možnost zavěšení 200 kg pum.

I-16 UTI, UTI-4 (1935)
Dvoumístná školní verze letadla I-16 typ 5 s motorem M 25A (730 k/537 kW) k výcviku nových pilotů a k nácviku letu podle palubních přístrojů - zadní pilotní prostor se překrýval neprůhledným krytem. Zpočátku bez jakékoli výzbroje, u pozdějších verzí, vyráběných na základě typů 10, 18 a 24 byly ponechány 2 kulomety ŠKAS v křídlech.

CKB-18 (1935)
Prototyp bitevní verze CKB-12 s motorem M-22. Jako první v SSSR měl kompletní pancéřování kabiny pilota, výzbroj 4 kulomety ŠKAS typu PV-1 a 100 kg bomb.

I-16 SPB (1935)
Verze I-16 typ 4, uzpůsobená jako parazitní letoun v programu ?ZVĚNO?. SPB znamenalo ?sostavnoj pikirujuščij bombardirovščik? - zhruba parazitní střemhlavý bombardér. Proto měl závěsy na 2 bomby FAB-250.

CKB-29 SPB model 164 (1936)
Verze CKB - 12 bis pro střemhlavé bombardování, měl nosit 200 kg bomb. Verze nebyla sériově vyráběna.

I-16 P (pušečnyj)  (1936)
Verze I-16 typ 5, motor WC F-3 (730 k), vyzbrojená 2 synchronizovanými kulomety ŠKAS, na jejich místě v křídlech 2 kanony  ŠVAK 20 mm. Typ nebyl vyráběn sériově.

I-16 Šturmovik (1936)
Dva stroje I-16 typ 5 byly pokusně vybaveny šesti kulomety ŠKAS v křídlech, výkyvnými dolů v úhlu až 10 stupňů. Oba stroje byly dokončeny koncem roku 1936, ale sériově vyráběn typ nebyl.

I-16 typ 6 (1937)
Sériově vyráběný typ s motorem M-25A (730 k) s dvěma nesynchronizovanými ŠKASy v křídlech a třetím synchronizovaným na spodní části trupu.

I-16 typ 10 (1937)
dostal další dva synchronizované ŠKASy nad motor, byl zaveden otevřený pilotní prostor s pevným čelním štítkem (rám z nerez ocele). Optický zaměřovač ALDIS byl nahrazen kolimátorovým. Ve Španělsku byl nazýván "Super Mosca".

I-16P (pušečnyj) CKB (1938)
Na základě zkušeností ze Španělska byl I-16 typ 10 vyzbrojen dvěma kanony ŠVAK 20 mm se zásobou 150 granátů na hlaveň, umístěnými místo křídelních kulometů. Jejich hlavně z náběžné hrany křídla značně vyčnívaly vpřed. Instalace se osvědčila a dokonce byla zkoušena instalace 4 kanónů (dva nad motorem synchronizované).

I-16 typ 17 (1938)
byla sériová verze předchozího typu 10, s nímž byl vyráběn souběžně.s motorem M-25V (780 k), tedy se dvěma kanóny v křídlech a podvěsy pro 200 kg bomb. Byl určen k napadání pozemních cílů a proto byl někdy montován ještě synchronizovaný kulomet BS nad, nebo pod motorem. První sériově vyráběný letoun v SSSR, vyzbrojený kanónem ráže 20 mm.

I-16 TK (1939)
Všechny verze I-16 létaly s motory M-25A, nebo M-25V. Protože se stoupajícími verzemi stále narůstala hmotnost, bylo třeba zvýšit výkonnost ve větších výškách. U jednoho ze strojů I-16 typ 10 byly na boky trupu za motorem namontovány dva turbokompresory TK-1, vyvinuté v ústavu CIAM, poháněné výfukovými plyny. Letadlo dosahovalo v 8 600 m rychlosti 494 km/hod a dostup se zvýšil na 11 000 m.

I-16 typ 18 (1939)
Výzbroj 4 kulomety ŠKAS se 3 100 náboji, motor M-62 o výkonu 920 k/676 kW s dvourychlostním kompresorem, vrtule VIŠ 6A, stavitelná do dvou poloh úhlu náběhu listů. Pakliže byly dva křídelní kulomety nahrazeny kanony ŠVAK, byl označován jako typ 27

I-16 typ 24 (1939)
 modifikace typu 18. Používány byly motory  M - 62 a M - 63, stavitelná vrtule AV-1, řada dalších úprav.

I-16 typ 29 (1940) - byl poslední vývojový typ řady I-16. Měl motor M-63,  menší průměr vrtule, standardně přípraveno pro montáž radiostanice, přepracovaný podvozek,  pod křídly závěsy pro dvě přídavné nádrže po 135 litrech benzinu, pod motorem synchronizovaný kulomet BS 12.7 mm, tři vypouštěcí zařízení pro rakety RS-82 pod každým křídlem atd. Většinou ale létaly bez radiostanice, přídavnýchnádrží i vypouštěcích zařízení..

zdroj valka.cz

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #2 kdy: Září 30, 2006, 10:05:32 »
No tomuhle rikam strucny popis letounu :). Ale je to dobry.

I-16 ve službách republikánů ve Španělsku.


"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #3 kdy: Září 30, 2006, 10:12:04 »
Nevis neco konkretniho o jejich nasazeni ve spanelsku :?: myslim si ze tam mohli byt uspesny.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #4 kdy: Září 30, 2006, 10:16:18 »
no o jejich pusobeni si moc nepamatuji, ale vim kde se o tom pise :  

http://airwar.valka.cz/muzeum/sssr/po_16/default.htm

zajdi si do sekce "bojova sluzba".  :wink:
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Polikarpov I-16
« Odpověď #5 kdy: Září 30, 2006, 10:27:01 »
Ted si konecne vzpominam. I-16 no jo. Ve sturmoviku mu davam pekne na zadek :lol:

Docela by me zajimalo, cim byl tak prospesny pri obrane Moskvy a Leningradu. Spis bych rekl, ze vic Nemcum ve vzduchu uskodila zima nez I-16. Btw kdy byla ukoncena vyroba? Nechce se mi to cele cist pokud to uz nekdo psal :D



von Kageneck
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #6 kdy: Říjen 01, 2006, 09:27:37 »
No ja proti nim ve sturmoviku moc rad nebojuju zdaji se mi strasne mrstny lepsi je to proti i-153 nebo JAK-1, vim ze naky litali jeste ve ctyrycatym ctvrtym u leningradu, tam museli byt pro bf 109G vaznym souperem :D
A mas pravdu ze v roce 1941 uz k nicemu nebyla a co potom o 3 roky pozdeji.

Jiří Fidler

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 179
Polikarpov I-16
« Odpověď #7 kdy: Říjen 10, 2006, 09:21:56 »
Posílám stručnou a souhrnou informaci zaměřenou na červen 1941, jde o pracovní verzi hesla připravované knihy "Černý den stalinských sokolů", která by měla vyjít v nakladatelství Naše vojsko v příštím roce. Pokud by byl zájem, mohu sem dát přesné počty u jednotlivých pluků na západě SSSR k 1. červnu 1941, případně další odkazy na literaturu a internet.



Polikarpov I-16

Jednomístný dolnoplošník smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem záďového typu z konstrukční kanceláře Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova vznikl pod označením CKB-12 na podzim 1933 a 30. prosince 1933 jej zalétal Valerij Pavlovič Čkalov. Sériová výroba byla zahájena ještě před ukončením státních zkoušek v letecké továrně č. 39 v Moskvě, později pokračovala také v letecké továrně č. 21 v Gorkém, č. 153 v Novosibirsku a č. 458 v Rostově na Donu. Do roku 1942 bylo vyrobeno celkem 10.292 letounů v deseti modifikacích stíhacího letounu I-16 a dvou modifikacích cvičného letounu UTI-2 a UTI-4 (z toho od ledna 1939 do května 1941 byly vyrobeny 3 612 stroje I-16). Modifikace letounu vznikaly hlavně zástavbou silnějších motorů, což mělo zvýšit bojové parametry stíhačky na přelomu třicátých a čtyřicátých let. V červnu 1941 se pouze v pěti západních vojenských okruzích nacházelo 1 771 letounů tohoto typu a dalších 344 letounů bylo ve výzbroji letectev tří loďstev.

Takticko technická data poslední kanónové modifikace letounu I-16 typ 28 z listopadu 1939:

délka letounu ? 6,13 m, rozpětí křídel ? 9,00 m, výška letounu ? 3,25 m, plocha křídla ? 14,9 m², hmotnost prázdná ? 1403 kg, hmotnost vzletová ? 1988 kg, motor ? 1x M-63 o 900 k, maximální rychlost ? 463 km/h ve 2000 m, dostup ? 9950 m, dolet ? 460 km, výzbroj ? 2x kulomet ŠKAS 7,62 mm, 2x kanon ŠVAK 20 mm.

Takticko technická data poslední kulometné modifikace letounu I-16 typ 29 z července 1940:

délka letounu ? 6,13 m, rozpětí křídel ? 9,00 m, výška letounu ? 3,22 m, plocha křídla ? 14,90 m², hmotnost prázdná ? 1496,5 kg, hmotnost vzletová ? 1940 kg, motor ? 1x M-63 o 900 k, maximální rychlost ? 470 km/h ve 4480 m, dostup ? 9800 m, dolet ? 440 km, výzbroj ? 2x kulomet ŠKAS 7,62 mm, 1x kulomet BS 12,7 mm.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #8 kdy: Říjen 11, 2006, 04:45:28 »
Co me prekvapilo, ze jeste v letech 1942 a 1943 se I-16 hojne utkavaly s nemeckymi stihaci, hlavne nad Kubani.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #9 kdy: Říjen 28, 2006, 10:35:43 »
Nevím jestli to patří zrovna sem, ale jedním z proslulých pilotů na I-16 byl Vadim Fadějev. Je zajímavé jak se tento dvoumetrový obr dokázal nacpat co kokpitu malé I-16 a dokázal s ní pravé divy.

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #10 kdy: Říjen 28, 2006, 12:24:05 »
a neprecnivala mu nahodou hlaha z kokpitu :D  :?:  :?:

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #11 kdy: Říjen 28, 2006, 07:35:26 »
To zrovna ne, ale nalisovaný tam musel být pěkně :D, také měl privilegium dostávat dvojnásobné porce jídla :D. Zatím jsem na žádnou fotku v kokpitu nenarazil vždy jen venku před letadlem.

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #12 kdy: Leden 13, 2007, 05:04:34 »
tak sem dostal jednu naaaadhernou I-16 od eduarda pod stromecek.No a tak ciste ze zvedavosti by me zajimalo kdo byl ten chlapek co to ridil,takze nevite nekdo nake blizsi informace 0 borisovi f. safonovi ze 72.SAP(tak tohle je v navodu ale vrta mi to hlavou protoze stihaci pluky byly prece IAP a gardovy GIAP),kerej fajtoval hned na zacadku valky v lete 1941.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Polikarpov I-16
« Odpověď #13 kdy: Leden 17, 2007, 09:23:30 »
Zde je životopis stíhacího esa co tě zajímá

http://www.topsid.com/index.php?war=sssr&unit=boris_fejoktistovic_safonov

erich HARTMANN

  • Luftwaffe
  • Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 461
Polikarpov I-16
« Odpověď #14 kdy: Leden 18, 2007, 08:23:54 »
rozhodne diky,ale ted uvazuju prave mezi tim jeho stalinem a jednou krasnou sedivkou takze se uvidi