Autor Téma: Jagdgeschwader 52 - Letka 13, 13.(Slow.)  (Přečteno 18354 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Heinrich Reimers

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 384
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. srpna 2008
Jagdgeschwader 52 - Letka 13, 13.(Slow.)
« kdy: Červenec 04, 2008, 01:33:52 »
Po obsazení Čech a Moravy a vyhlášení samostatného slovenského státu v března 1939 rozhodl ministr obrany gen.Čatloš o reorganizaci slovenské armády, tedy i letectva. Slovenské letectvo tehdy trpělo nedostatkem personálu, protože většina specialistů byla české národnosti, kteří se rozhodli buď emigrovat, nebo se vrátit do Čech.
Z personálu čítajícího 1300 lidí, zbylo pouhých 700 lidí, což velice omezilo bojeschopnost stávajícího letectva. K neutěšené situaci u letectva jěště přispěl fakt, že maďarská armáda provedla v březnu 1939 výpad na Slovensko. Krizi se podařilo zvládnout teprve v létě 1939.
 1.9.1939 začal německý útok na Polsko, slovenská armáda se ho účastní jenom okrajově a slabé polské letectvo není sto se postavit Němcům.
Slovenské letectvo v průběhu kampaně zasahovat moc nemuselo.
V klidných měsících po pádu Polska tak může konečně proběhnout slibovaná reorganizace, která probíhala ve vícero etapách.
Z pěti slovenských letek(37, 38, 39, 45, 49) byly vytvořeny letky tři
-11. se sídlem v Piešťanech
-12. se sídlem ve Spišské Nové Vsi
-13. se sídlem opět v Piešťanech
   Letka 13 vznikla na začátku roku 1940, transformací rozpuštěné letky 37.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ...........nic sem nepište, děkuji

Upraven drobně název tématu

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #1 kdy: Květen 13, 2009, 12:52:07 »
Omlouvám se autorovi, ale je to již dlouho, co tento topic běží, a ono nic. Dovolím si tedy pár poznámek navíc:
SVZ již bojovaly v SSSR v létě 1941, nejprve jako frontové letectvo a posléze jako letka zajištění, tzn.plnila spojovací a dopravní úkoly, tedy nebojovala. Němci ale na Slovenský štát tlačili, aby se opět aktivně zúčastnili bojů. K tomu ale logicky potřebovali "Tatranští orli" nová letadla, neboť ta původní, československé Avie B-534 a Šmolíky Š-328, byla již beznadějně zastaralá.V únoru 1942 je tedy skupina 18 slovenských letců vyslána do Schulle-Staffel v Dánsku na přeškolení a výcvik v létání na strojích Bf-109 E. 13.letka byla vybavena celkem 27 letadly tohoto typu./tato letadla byla slovenskou vládou zakoupena a plně uhrazena/. Na frontě se 13.stíhací letka SVZ objevila 27.října 1942. Celkem postupně bojovala s počtem 12 strojů. V tomto období již letka neměla za úkol podporovat vlastní vojáky v boji,ale zúčastnila se bojů v 52.Jagdgeschwader, která byla součástí Luftflotte 4. Jejich soupeři byli letci sovětské 4. a 5. letecké armády. Jelikož i Emily byly zastaralé, obdržela 13.Staffel (Slowakei) nové varinaty Bf-109 G /Gustav/.Tato letadla ale byla pouze Německem zapůjčena (!), a slovenští letci s nimi létali v normálním německém markingu, tj.označení černými kříži. Jen na vrtulových kuželech byla trojbarevná trikolora.
Po dobu svého působení letka nalétala okolo 2000 operačních hodin a měla potvrzeno 210 sestřelů ruských letadel.Vlastní ztráty byly 7 letců. Němci letku hodnotili nejprve veskrze kladně a několik pilotů bylo vyznamenáno. Ovšem po začínajících úletech byla letka /"šupito presto"/ odeslána domů, jako nespolehlivá. Domů na Slovensko se letka opět vrátila se zbylýmí stroji Bf-109 E.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #2 kdy: Květen 13, 2009, 04:09:43 »
Nevím už kolik, ale určitě Avie B-534 dosáhly sestřelů sovětských letadel. Pak došlo asi ke dvěma zachráněním slovenského pilota jeho kolegou na křídle Avie po sestřelení dotyčného na sovětském území. Pak si matně pamatuji, že nějaká Avia byla sestřelena při útoku na partyzány...............ach ta paměť.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #3 kdy: Květen 13, 2009, 05:17:55 »
Ano,bambi,je to tak.Já jsem to původně schoval do pojmu "Frontové letectvo". Letky totiž byla vyzbrojena Aviemi a já původně chtěl psát tuto stať do topicu Avie B-534.
V tomto topicu je to teď i napsáno a uvádím pouze link,nevidím důvod,aby jedna zpráva byla zde dvakrát.Píši i o 13.letce.

http://panzernet.net/php/index.php?topic=2527.msg68100#msg68100

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #4 kdy: Květen 18, 2009, 01:16:20 »
V roce 1944 byla již 13.stíhací letka byla již umístěna v Piešťanech s hlavním úkolem obrany Bratislavy.Počátkem roku byla ještě vyzbrojena Bf-109 E, ale již v dubnu byla přezbrojena na "Gustavy" a zařazena do systému Obrany říše a spadala přímo pod kontrolu 8.Jagddivision. Byla vysílána proti bombardérům Spojenců,obzvláště USAAF,ale boji se zpravidla vyhnula.Údajně na tajný rozkaz gen.Čatloše a pplk.Goliána,kteří již v té době plánovali celonárodní povstání a letadla chtěli uchránit pro budoucí boj. Pasivita letky ale byla Němci ostře kritizována.
26.června 1944 na signál leteckého poplachu odstartovalo 8 strojů 13.letky proti útočícím americkým svazům,směřujícím proti rafineriím Apollo v Bratislavě.Zřejmě "Tatranští orlové" chtěli Němcům dokázat,že jsou dobrými letci a bojovníky a na Američany se vrhli s takovou vervou,že sestřelili 1x B-24 a 2x B-17.Další B-17 údajně poškodili.V tom se ale na ně vrhly doprovodné Mustangy a Ligthningy  a tímto okamžikem letka v podstatě přestala existovat.Z 8 Bf-109 jich bylo pět setřeleno a dva těžce poškozeny..3 slovenští piloti byli zabiti a jeden těžce zraněn.Na letišti zůstaly jen 2 Bf-109 G-6...... Posléze piešťanské letisko začala využívat hlavně německá Luftwaffe.
Tímto dnem přestala 13.stíhací letka existovat jako bojová jednotka...

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #5 kdy: Květen 18, 2009, 04:52:08 »
Celkom pekne je tu opísaný náhodný zostrel : http://www.revi.cz/cz/revi/63_1.html
Nechcem kopírovať článok , tak je to ako odkaz.
Ale z textu vyplýva že rozkaz znel : Nestrieľať na Angloameričanov, kým nezačnú oni.
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

leviathan

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 119
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #6 kdy: Květen 19, 2009, 09:36:03 »
Ján Režňák   32 
Izidor Kovárik   28 
Ján Gerthofer   26 
Frantisek Cyprich   15 
Frantisek Brezina   14 
Jozef Stauder   12 
Pavol Zelenák   12 
Anton Matúsek   12 
Rudolf Božík   12 
Vladimír Krisko   9 
Alexander Geric   9 
Jozef Jancovic   7 
Rudolf Palaticky   6 
Frantisek Hanovec   6 
Juraj Puškár   5 
Stefan Ocvirk   5 
Stefan Martis   5 

leviathan

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 119
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #7 kdy: Květen 19, 2009, 09:48:50 »
 Toto asi nepatri do tohoto topicu, ale ked som videl score slovenskych pilotov pozrel som sa na vysledky pilotov z ostatnych letectiev nemeckych spojencov:
Fini:
Eino Juutilainen   94 
Hans Wind   75 
Eino Luukkanen   56 
Urho Lehtovaara   44 
Oiva Tuominen   44 
Risto Puhakka   42 
Olavi Puro   36 
Nils Katajainen   35 
Lauri Nissinen   32 
Kyösti Karhila   32 
Madari:
Dezsö Szentgyörgyi   34 
György Debrödy   26 
Lajos Tóth   26 
László Molnár   23 
Miklós Kenyeres   18 
Ferenc Málnássy   14 
László Pottyondy   13 
István Fábián   13 
Kálmán Nánási   12 
József Málik   11 
Rumuni:
Constantin Cantacuzino "Bazu"   60 
Alexandru Serbanescu   47 
Ion Milu   45 
Constantin Rosariu   27 
Vasile Gavriliu   24 
Ion Mucenica   24 
Teodor Greceanu   20 
Cristea Chirvasauta   17 
Florian Budu   16 
Tiberiu Vinca   15 
Taliani
Franco Lucchini   26 
Adriano Visconti   26 
Teresio Martinoli   23 
Leonardo Ferrulli   22 
Franco Bordoni-Bisleri   19 
Luigi Gorrini   19 
Furio Lauri   18 
Morosi   18 
Mario Bonzano   17 
Mario Visintini   17 
Chorvati:
Mato Dukovac   44 
Cvitan Galic   38 
Mato Culinovic   18 
Franjo Dzal   16 
Ljudevit Bencetic   15 
Safet Boskic   13 
Zlatko Stipcic   12 
Mato Culinovic   12 
Veca Mikovic   12 
Eduard Martinko   12 
V porovnani s ostatnymi nevyznievaju vysledky Slovakov az tak zanedbatelne. Ohromujuce su vsak vysledky Finov. Na to ako malo ich je, klobuk dolu.
PS: Zaujal ma ten Chorvat  Mato Dukovac, neviete niekto o nom viac?

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #8 kdy: Květen 19, 2009, 10:25:57 »
Opäť nejdem kopírovať články z netu......
Zostrely potvrdené pilotom SVZ: http://aces.safarikovi.org/victories/victories-slovak-ww2.pdf
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

Peter Steindl

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 792
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. května 2009
Re: Letka 13, 13.(Slow.)/Jagdgeschwader 52
« Odpověď #9 kdy: Květen 20, 2009, 07:43:27 »
Mato Dukovac (1918-1990) byl příslušníkem Chorvatského vzdušného legionu, který bojoval po německém boku v SSSR. Celkem dosáhl 44 vítězství a byl vyznamenán Německým křížem ve zlatě. V srpnu 1944 byl povýšen do hodnosti kapitán a poslán na výcvik s novým letadlem Bf 109G-6s do Východního Pruska. Z letiště Eichwalde však 20. září 1944 během průzkumného letu přeletěl na sovětskou stranu. Nějaký čas působil jako instruktor v sovětském letectvu, poté byl odeslán s dalšími Jugoslávci do Pančeva. Protože mu hrozilo vězení za jeho předchozí bojovou činnost, tak v únoru 1945 přeletěl do Itálie, kde byl Američany do roku 1946 internován. V roce 1948 působil jako příslušník syrských vzdušných sil v arabsko-izraelské válce. Oženil se s Kanaďankou a v roce 1990 v Torontu zemřel.
Lepší pít coca-colu, než vodu z louže, ve které jsou červi.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Letectvo Slovenského štátu (SVZ)
« Odpověď #10 kdy: Leden 07, 2010, 07:46:16 »
Letectvo Slovenského štátu
Malá vojna
Když 30.září 1938 byla podepsána představitely čtyř mocností v Evropě (Británie, Francie, Itálie a Německo) Mnichovská dohoda, řekli si sousední státy Československa jako Polsko a Maďarsko, že ,,Když Němci, tak i my´´. Už 2.listopadu 1938 Maďarsko zabralo více než
10 000 kilometrů čtverečných slovenského území. Když po tomto záboru si Maďaři usmysleli, že chtějí více, vyrazila maďarská armáda do útoku. V té době je dokázala ještě československá armáda zastavit. Nyní ovšem stál proti nepříteli mnohonárodností stát Československo rozpolcen a zmítající se na pokraji občanských nepokojů.
Nyní se proti maďarskému nepříteli mohl postavit pouze osamocený nově vzniklý Slovenský štát, jež sousedil na východních hranicích s autonomní oblastí Podkarpatská Rus. Na území Podkarpatské Rusy operovala ovšem československá 12.divize. Dýku do zad ovšem zasadilo velení této divize, když usoudilo, že další boj nemá smysl, když 15.března 1939 obsadila německá vojska území Čech a Moravy.
15. března 1939 je vyhlášena nezávislá republika Karpatská Ukrajina. Zvolený představitel Karpatské Ukrajiny Augustin Vološin posílá do Bukurešti telegram. V něm se dovolává použití rumunské armády, následné obsazení území Karpatské Ukrajiny a vyhlášení protektorátu pod vedením Rumunska. Na tento telegram však nebylo odpovězeno.
Generál Svátek, pod něhož velení se ocitaly jednotky československých oddílů, nařídil evakuaci , jež byla ztěžována útoky jak Maďarské armády a povstalců maďarské národnosti, tak i povstalců ukrajinské národnosti. Československé jednotky ustupují ve spěchu na území Slovenska, Polska a Rumunska. 17.března 1939 se zastavila útočící maďarská armáda na hranicích s Polskem.
16.března obsazují maďarská vojska město Chust. V následujících dnech (18.března) zaniká stát Karpatská Ukrajina. Boje vedené menšími oddíly Čechoslováků ovšem pokračují až do 21.března, kdy přechází poslední oddíl vojáků bránících Bočkov do Rumunska.
Maďarsko získalo nejvýchodnější část východního Slovenska stéměř 70 000 obyvateli, z nichž ale Maďaři tvořili jen menšinu (méně než 4000 osob), většina byla slovenské a rusínské národnosti.
ČSR                          Nepřítel
8000 vojáků                 50 000 maďarských vojáků
500 příslušníků SOS       6000 maďarských teroristů
                                 Menší množství ukrajinských teroristů
Ztráty
40 mrtvých                  72 mrtvých
120 raněných             2 nezvěstní a 240 zraněných
                                 Jiné odhady: Minimálně 200 mrtvých a několik set raněných

Letecká válka v době Malé vojny
Slovenské letectvo bylo po 15.březnu 1939 silně oslabeno hlavně odchodem vojáků a důstojníků české národnosti. V polovině března zde působilo pouze devět pilotů a tři důstojníci obou stíhacích letek.
Leteckou sílu na Slovensko tvořily čtyři letky. Celkově šlo o 40 strojů.
Těch 40 strojů ovšem je 20 stíhacích B-534, 15 průzkumných-bombardovacích Letov Š-328 a pět pozorovacích Ap-32. Ovšem počet a technický stav letadel ovšem odrazoval od přímých vzdušných soubojů a nabízel pouze podporu pozemních vojsk. Provokacím na hranicích s Rusí nedokázaly zabránit ani posily převelené do tohoto prostoru.
Již 16.března 1939 byly sestřeleny protiletadlovou palbou maďarských jednotek dvě Avie B.534. Další těžké ztráty následovaly 24.března kdy během 17 operačních vzletů byly sestřeleny dvě Avie B.534 a jeden Š-328. Tři slovenští letci byli zabiti.
Největšími protivníky se staly Fiaty CR-32 operující z letiště v Užhorodu. Těmito stroji byl napaden svaz tří B.534 a tří Š-328. Z tohoto střetnutí se stala jatka, když byly všechny tři Avie sestřeleny společně s jedním Š-328. Dva sestřelené Fiaty nebyly letcům uznány.
Malá vojna skončila na nátlak Německa příměřím a formálně 31.března 1939, kdy byla podepsána smlouva o maďarsko-slovenské hranici. Slovenské letecké ztráty za toto období jsou:
-devět B.534
-čtyři Š.328

1)Území obsazené Maďarském po listopadu 1938
2)Území připojené k Polsku
3)Území připojené k Německu
4)Území Slovenska po 14.3.1939

SVZ vstupují do světové války
Polsko 1939

Území zabrané Slovenskem na Polsku:
- zelená barva - území zabrané Polskem po Mnichovském diktátu
- červená barva - území zabrané Slovenskem v září 1939
Slovenské letectvo se při přepadení Polska moc neosvědčilo. Slovenští letci měli podporovat akce německých a slovenských pozemních jednotek a sloužit při doprovodu německých svazů Ju-87 Stuka.
Největším problémem slovenských pilotů bylo, že se setkávali s protivníkem, jehož letadla byla zaměřena taktéž na manévrový, tzv. horizontální boj. Tím se staly výsledky SVZ v Polsku mizivé:
-1 sestřelený cvičný RWD-8 (pilot s letadlem prchal do Maďarska)
-2 ztracené stíhačky B-534 (jedna odepsána po havárii a druhá po sestřelení PVO)
Do akce se zapojily:
37., 39., 45., 49. stíhací letka
9., 10., 12., 16. pozorovací letka
64. výzvědná letka
Po skončení tažení v Polsku bylo jasné, že slovenské letectvo potřebuje reorganizaci. Ta probíhala po více etapách.
Z celkově pěti letek (37. 38. 39. a 45.) byly vytvořeny letky tři:
-11.letka (Piešťany)
-12.letka (Spišská Nová Ves)
-13.letka (Piešťany)
Citace Slámy:
SVZ v SSSR 1941-1943
SVZ již bojovaly v SSSR v létě 1941 ,nejprve jako frontové letectvo a posléze jako letka zajištění,tzn.plnila spojovací a dopravní úkoly,tedy nebojovala.Němci ale na Slovenský štát tlačili,aby se opět aktivně zúčastnili bojů.K tomu ale logicky potřebovali "Tatranští orli" nová letadla,neboť ta původní, československé Avie B-534 a Šmolíky Š-328, byla již beznadějně zastaralá.
Na frontu se přesouvaly od 7.července 1941  I.pozorovací peruť /celkem tři letky/ dohromady asi 30 Š-328 a II.stíhací peruť,tvořená letkami 11.,12. a 13.stíhací letkou, s celkem 33 Aviemi B-534.Letadla pozorovací perutě bombardovala ustupující jednotky Rudé armády,stíhací Avie doprovázeli vlastní i německé stroje při podobných úkolech. Po pár dnech ale byla 11.stíhací letka  odeslána zpět na Slovensko k obraně údolí Váhu,kde byly zbrojovky.
Dokumenty hovoří o soubojích Avií s Polikarpovy I-153 i I-16, ale nenalezl jsem konkrétní výsledky, pouze to, že "Tatranští orlové" uskutečnili dohromady 3275 operačních letů a sestřelili celkem 6 sovětských letadel (bez udání typu) beze vlastních ztrát.

Avia B-534 S-18 SVZ, východní fronta 1941 začátek tažení proti SSSR

V únoru 1942 je tedy skupina 18 slovenských letců vyslána do Schulle-Staffel v Dánsku na přeškolení a výcvik v létání na strojích Bf-109 E. 13.letka byla vybavena celkem 27 letadly tohoto typu (tato letadla byla slovenskou vládou zakoupena a plně uhrazena).
Na frontě se 13.stíhací letka SVZ objevila 27.října 1942. Celkem postupně bojovala s počtem 12 strojů. V tomto období ale již letka neměla za úkol podporovat vlastní vojáky v boji, ale zúčastnila se bojů v Jagdgeschwader 52, která byla součástí Luftflotte 4. Jejich soupeři byli letci sovětské 4. a 5. letecké armády.
Jelikož i Emily byly zastaralé, obdržela 13.Staffel (Slowakei) nové varianty Bf-109 G /Gustav/. Tato letadla ale byla pouze Německem zapůjčena (!), a slovenští letci s nimi létali v normálním německém markingu, tj.označení černými kříži. Jen na vrtulových kuželech byla trojbarevná trikolora.
Po dobu svého působení letka nalétala okolo 2000 operačních hodin a měla potvrzeno 210 sestřelů ruských letadel. Vlastní ztráty byly 7 letců. Němci letku hodnotili nejprve veskrze kladně a několik pilotů bylo i vyznamenáno.Ovšem po začínajících úletech byla letka /"šupito presto"/ odeslána domů,jako nespolehlivá. Domů na Slovensko se letka opět vrátila se zbylými stroji Bf-109 E.
Rok 1944-Hřebík do rakve:
V roce 1944 byla již 13.stíhací letka byla již umístěna v Piešťanech s hlavním úkolem obrany Bratislavy. Počátkem roku byla ještě vyzbrojena Bf-109 E, ale již v dubnu byla přezbrojena na "Gustavy" a zařazena do systému Obrany říše a spadala přímo pod kontrolu 8.Jagddivision. Byla vysílána proti bombardérům Spojenců, obzvláště USAAF, ale boji se zpravidla vyhnula. Údajně na tajný rozkaz gen.Čatloše a pplk.Goliána, kteří již v té době plánovali celonárodní povstání a letadla chtěli uchránit pro budoucí boj. Pasivita letky byla Němci ovšem ostře kritizována.
26.června 1944 na signál leteckého poplachu odstartovalo 8 strojů 13.letky proti útočícím americkým svazům, směřujícím proti rafineriím Apollo v Bratislavě. Zřejmě "Tatranští orlové" chtěli Němcům dokázat, že jsou dobrými letci a bojovníky a na Američany se vrhli s takovou vervou, že sestřelili 1x B-24 a 2x B-17.Další B-17 údajně poškodili.
V tom se ale na ně vrhly doprovodné Mustangy a Ligthningy  a tímto okamžikem letka v podstatě přestala existovat. Z 8 Bf-109 jich bylo pět sestřeleno a dva těžce poškozeny.  3 slovenští piloti byli zabiti a jeden těžce zraněn. Na letišti zůstaly jen 2 Bf-109 G-6......
Posléze piešťanské letisko začala využívat hlavně německá Luftwaffe.
Tímto dnem přestala 13.stíhací letka existovat jako bojová jednotka...
Marné sny povstalců:
Když vypuklo koncem srpna 1944 na Slovensku protifašistické povstání, bylo povstalecké letectvo beznadějně slabé a disponovalo pouze  zastaralým leteckým parkem. To bylo převážně složeno z několika kusů zastaralých Avií B-534 a Š-328 Letov. Nejmodernějším strojem byl na povstalecké straně Messerschmitt Bf-109, ovšem rána do zad byla, že Mesíků bylo pouze pár-doslova dva kusy.
Na počátku povstání povstalecké velitelství dávalo největší úlohu dvěma pěším divizím, jež měly navázat kontakt s Rudou armádou a usnadnit průběh proniknutí spojeneckých vojsk na Slovensko.
Ale málokdo ví to, že součástí oněch dvou pěších divizí byla i součást SVZ, konkrétně 1.zvědná letka, 2.pozorovací letka a 12.stíhací letka, která byla vyzbrojena 5x B-534, 4x Bf-109G-6, Fi-156, Junkers W-34 (1x). Skupina měla celkem 37 letadel a dohromady 550 mužů. (citace Slámy)
Když se letci dozvěděli, že Němci chtějí v srpnu 1944 odzbrojit ony dvě divize, rozhodli se přeletět i se svými stroji na stranu Rudé armády a neriskovat německé zajetí. A tak se stalo, že do 31.srpna 1944 přeletělo k Rudé armádě celkem 26 slovenských letadel s 81 letci na palubě.
Ti se později stali kmenovými příslušníky 1.čs.smíšené letecké divize v SSSR. Byla škoda ,že tito letci neměli spojení s organizátory SNP, tato letadla v pozdějších bojích chyběla. Na Slovensku tak pro potřeby povstání (v tzv.Československém letectvu)  zůstalo pouze 5 x Š-328, 4 stíhačky B-534 (z toho jedna Bk-534), 2x Bf-109E, většinou umístěných na letišti Tri Duby.


La-5 1. čs. stíhacího pluku v SSSR, letiště Tri Duby
Letecké úspěchy slovenských letců:
Ján Režňák                   32
Izidor Kovárik               28
Ján Gerthofer               26
Frantisek Cyprich         15
Frantisek Brezina         14
Jozef Stauder               12
Pavol Zelenák              12
Anton Matúsek             12
Rudolf Božík                 12
Vladimír Krisko              9
Alexander Geric            9
Jozef Jancovic               7
Rudolf Palaticky            6
Frantisek Hanovec       6
Juraj Puškár                 5
Stefan Ocvirk               5
Stefan Martis               5 
Sláma, doufám, že nevadí, že jsem použil citace z tvých článků. Přišlo mi zbytečné to psát znovu, když si to popsal tak výtečně. POSPEC
*použil jsem i zde zmíněné info, tak se nezlobte, že to tady je třeba dvakrát. Lepší to je pohromady.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

jugen

  • Wehrmacht
    Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 536
Re: Jagdgeschwader 52 - Letka 13, 13.(Slow.)
« Odpověď #11 kdy: Září 17, 2011, 08:16:19 »
Nedávno som čítal rozhovor z Jánom Režňákom kde okrem svojich zážitkov povedal aj hlavný dôvod prečo slovenské lietadlá račej neútočili na Americké formácie, citujem:

Mali sme taký tichý príkaz. Kto tomu rozumie, vie, že tam boli stovky amerických stíhačov. Nás bolo osem. Ak by niekto zaútočil, Američanov tam bolo toľko, že by to bola samovražda.

A podľa jeho slov bolo šťastie že neletel,citujem:

Ja som sedel v lietadle, ktoré potom bolo zostrelené. Môj kamarát Zeleňák mi vravel, aby som ho pustil do lietadla. Utekal ešte za veliteľom, ktorý mi do rádia povedal, aby som ho pustil. Keď odštartovali, sadol som si do pokazeného messerschmitta a cez jeho rádio som počúval priebeh boja. Veliteľ Haluzický stál pri mne a vypytoval sa, čo je nové. Vedel som, že to je zlé, lebo sa roztrhali a neboli pohromade. Tušil som, že bude po nich. Haluzický im chcel zakázať útok, ale to sa nedalo. Zeleňáka nakoniec zostrelili pri Hornej Strede. Videl som, ako ho naháňali tri Lightingy. Pristál do poľa, zlámal si chrbticu a stal sa z neho mrzák.

jugen

  • Wehrmacht
    Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 536
Re: Jagdgeschwader 52 - Letka 13, 13.(Slow.)
« Odpověď #12 kdy: Říjen 11, 2011, 04:24:48 »
Ahojte hľadám informácie o slovenských aviach 534 a to takéto:

Viete niekto povedať aké taktické čísla mali avie 534 nasadené v Zssr?

Sú záznamy kde by sa dalo zistiť ktorý stroj dosiahol zostrel?

 A máte konkrétne informácie o osde strojov z označením M-3 a M-4?