Jednotky > Jednotky německé Luftwaffe

Jagdgeschwader 52 - Letka 13, 13.(Slow.)

(1/3) > >>

Heinrich Reimers:
Po obsazení Čech a Moravy a vyhlášení samostatného slovenského státu v března 1939 rozhodl ministr obrany gen.Čatloš o reorganizaci slovenské armády, tedy i letectva. Slovenské letectvo tehdy trpělo nedostatkem personálu, protože většina specialistů byla české národnosti, kteří se rozhodli buď emigrovat, nebo se vrátit do Čech.
Z personálu čítajícího 1300 lidí, zbylo pouhých 700 lidí, což velice omezilo bojeschopnost stávajícího letectva. K neutěšené situaci u letectva jěště přispěl fakt, že maďarská armáda provedla v březnu 1939 výpad na Slovensko. Krizi se podařilo zvládnout teprve v létě 1939.
 1.9.1939 začal německý útok na Polsko, slovenská armáda se ho účastní jenom okrajově a slabé polské letectvo není sto se postavit Němcům.
Slovenské letectvo v průběhu kampaně zasahovat moc nemuselo.
V klidných měsících po pádu Polska tak může konečně proběhnout slibovaná reorganizace, která probíhala ve vícero etapách.
Z pěti slovenských letek(37, 38, 39, 45, 49) byly vytvořeny letky tři
-11. se sídlem v Piešťanech
-12. se sídlem ve Spišské Nové Vsi
-13. se sídlem opět v Piešťanech
   Letka 13 vznikla na začátku roku 1940, transformací rozpuštěné letky 37.
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ...........nic sem nepište, děkuji

Upraven drobně název tématu

Sláma:
Omlouvám se autorovi, ale je to již dlouho, co tento topic běží, a ono nic. Dovolím si tedy pár poznámek navíc:
SVZ již bojovaly v SSSR v létě 1941, nejprve jako frontové letectvo a posléze jako letka zajištění, tzn.plnila spojovací a dopravní úkoly, tedy nebojovala. Němci ale na Slovenský štát tlačili, aby se opět aktivně zúčastnili bojů. K tomu ale logicky potřebovali "Tatranští orli" nová letadla, neboť ta původní, československé Avie B-534 a Šmolíky Š-328, byla již beznadějně zastaralá.V únoru 1942 je tedy skupina 18 slovenských letců vyslána do Schulle-Staffel v Dánsku na přeškolení a výcvik v létání na strojích Bf-109 E. 13.letka byla vybavena celkem 27 letadly tohoto typu./tato letadla byla slovenskou vládou zakoupena a plně uhrazena/. Na frontě se 13.stíhací letka SVZ objevila 27.října 1942. Celkem postupně bojovala s počtem 12 strojů. V tomto období již letka neměla za úkol podporovat vlastní vojáky v boji,ale zúčastnila se bojů v 52.Jagdgeschwader, která byla součástí Luftflotte 4. Jejich soupeři byli letci sovětské 4. a 5. letecké armády. Jelikož i Emily byly zastaralé, obdržela 13.Staffel (Slowakei) nové varinaty Bf-109 G /Gustav/.Tato letadla ale byla pouze Německem zapůjčena (!), a slovenští letci s nimi létali v normálním německém markingu, tj.označení černými kříži. Jen na vrtulových kuželech byla trojbarevná trikolora.
Po dobu svého působení letka nalétala okolo 2000 operačních hodin a měla potvrzeno 210 sestřelů ruských letadel.Vlastní ztráty byly 7 letců. Němci letku hodnotili nejprve veskrze kladně a několik pilotů bylo vyznamenáno. Ovšem po začínajících úletech byla letka /"šupito presto"/ odeslána domů, jako nespolehlivá. Domů na Slovensko se letka opět vrátila se zbylýmí stroji Bf-109 E.

Bambi:
Nevím už kolik, ale určitě Avie B-534 dosáhly sestřelů sovětských letadel. Pak došlo asi ke dvěma zachráněním slovenského pilota jeho kolegou na křídle Avie po sestřelení dotyčného na sovětském území. Pak si matně pamatuji, že nějaká Avia byla sestřelena při útoku na partyzány...............ach ta paměť.

Sláma:
Ano,bambi,je to tak.Já jsem to původně schoval do pojmu "Frontové letectvo". Letky totiž byla vyzbrojena Aviemi a já původně chtěl psát tuto stať do topicu Avie B-534.
V tomto topicu je to teď i napsáno a uvádím pouze link,nevidím důvod,aby jedna zpráva byla zde dvakrát.Píši i o 13.letce.

http://panzernet.net/php/index.php?topic=2527.msg68100#msg68100

Sláma:
V roce 1944 byla již 13.stíhací letka byla již umístěna v Piešťanech s hlavním úkolem obrany Bratislavy.Počátkem roku byla ještě vyzbrojena Bf-109 E, ale již v dubnu byla přezbrojena na "Gustavy" a zařazena do systému Obrany říše a spadala přímo pod kontrolu 8.Jagddivision. Byla vysílána proti bombardérům Spojenců,obzvláště USAAF,ale boji se zpravidla vyhnula.Údajně na tajný rozkaz gen.Čatloše a pplk.Goliána,kteří již v té době plánovali celonárodní povstání a letadla chtěli uchránit pro budoucí boj. Pasivita letky ale byla Němci ostře kritizována.
26.června 1944 na signál leteckého poplachu odstartovalo 8 strojů 13.letky proti útočícím americkým svazům,směřujícím proti rafineriím Apollo v Bratislavě.Zřejmě "Tatranští orlové" chtěli Němcům dokázat,že jsou dobrými letci a bojovníky a na Američany se vrhli s takovou vervou,že sestřelili 1x B-24 a 2x B-17.Další B-17 údajně poškodili.V tom se ale na ně vrhly doprovodné Mustangy a Ligthningy  a tímto okamžikem letka v podstatě přestala existovat.Z 8 Bf-109 jich bylo pět setřeleno a dva těžce poškozeny..3 slovenští piloti byli zabiti a jeden těžce zraněn.Na letišti zůstaly jen 2 Bf-109 G-6...... Posléze piešťanské letisko začala využívat hlavně německá Luftwaffe.
Tímto dnem přestala 13.stíhací letka existovat jako bojová jednotka...

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

Přejít na plnou verzi